partitie problemen, fdisk werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb wat problemen met mijn harde schijf. Ik wil er slackware op installeren, alleen fdisk werkt niet. Er stond al een oude versie van slack op, dus er was al een ext3 partitie en een swap aanwezig.
Maar... De setup van slackware zegt tijdens installatie dat er geen linux partities zijn en dat ik eerst fdisk uit moet voeren. Echter, als ik fdisk uitvoer en op p druk (print partities) dan komen er een stuk of 6 wazige partities te staan die er eigenlijk helemaal niet zijn. Deze zijn genummerd van a t/m f en zijn niet te verwijderen, immers, je kan alleen partitienummer opgeven om te verwijderen. fdisk vraagt om partitienr 1-4 en als ik daar uit kies dan crashed fdisk met een segmentation fault.
Het vreemde is dat cfdisk wel de juiste partities ziet. Cfdisk kan ook de partities wel verwijderen en nieuwe aanmaken, maar zodra ik dan de setup van slackware opstart dan krijg ik weer de melding dat er geen partities voor linux zijn. Ook als ik fdisk dan weer opstart is de boel weer helemaal in de war, weer partities genummerd van a t/m f.
Ik heb geprobeerd redhat te installeren, daar deed fdisk het ook niet, disk druid werkte wel en daarna ging de installatie ook wel goed. Alleen, ik wil redhat er helemaal niet op, maar het is wel raar dat daar de installatie wel lukt.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Prepare for unforeseen consequences

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 15:59

IvoB

Prutst er rustig op los

gebruik partition magic, daar is de hele situatie mee te overzien. :)

Verwijderd

Probeer eens cfdisk -z /dev/hd? waarbij hd? je harde schijf is. Let wel dat je daarmee je partitietabel helemaal leeggooit.
Je kunt overwegen na het wegschrijven van de nieuwe partitietabel je systeem opnieuw op te starten om zeker te zijn dat de nieuwe partitiegegevens worden ingelezen.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:25
disk druid van redhat gebruiken, partities verwijderen, wijzigingen opslaan, pc rebooten. klaar.
Erg vaak gedaan als ik bv windows er op wil terwijl er eerst linux op heeft gestaan (wat vaak met partitioneren onder windows de mist in ging).

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Verwijderd

PM idd

of probeer delpart. Werkt iig met voor Windows onbekende partities

• glrfndl
  • Niet online
even voor de duidelijkheid, ik heb fdisk van linux (slackware en redhat) gebruikt. Beide deden het niet. Met partition magic heb ik alle partities verwijderd, ook toen werkte fdisk niet. Cfdisk werkte wel, maar setup klaagde nog steeds dat er geen linuxpartities aanwezig waren om de installatie op uit te voeren. Diskdruid heb ik al geprobeerd, zei ik net al. Partities kunnen wel gemaakt worden, maar fdisk en setup kunnen er nog steeds niks mee.

Die cfdisk -z optie zal ik zometeen even uitproberen.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:25
Anders als er ECHT niets anders meer werkt misschien low-level-formatten. Maar dat is mijn inziens toch echt laatste redmiddel, en redelijk link.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 20:20
euhh kun je gdisk (symantec) niet proberen?
Ik weet alleen niet of dat ook werken wil met linux-partities...

Misschien heeft iemand er ervaringen mee?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• Ivion
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04 22:24

Ivion

Mame Chishiki

Ga gewoon ff naar http://www.aefdisk.com/ en pak daar ff het progje, gooi het op een boot-disk en volg de instructies van de site (er is ook een Nederlandse handleiding op die site beschikbaar).
Als je met dat progje gewoon ff alle partities wil verwijderen doe je ff: 'aefdisk 1 /delall' (ervan uitgaand dat de partities die je wilt verwijderen op de 1e ide-controller als master zit).

This post was created by millions of tiny cows jumping around on my keyboard.

• Mark
  • Laatst online: 08-08 09:24
Als niets meer helpt: Parted.

• glrfndl
  • Niet online
het is gelukt :)
met een tooltje van ibm heb ik de mbr verwijderd en daarna de hele schijf gedelete. Daarna slackware cd in pc gedaan en toen werkte fdisk wel.

Verwijderd

precies

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Wipe
Wipe is a DOS software utility that writes zeroes to every sector on a hard disk drive up to 8 GB. It can be used with both SCSI and IDE drives. This function is included in the Drive Fitness Test.
Download Wipe (19KB self-extracting file) | Readme

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 20:41 schreef fishbowl het volgende:
precies

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Wipe
Wipe is a DOS software utility that writes zeroes to every sector on a hard disk drive up to 8 GB. It can be used with both SCSI and IDE drives. This function is included in the Drive Fitness Test.
Download Wipe (19KB self-extracting file) | Readme
Op diezelfde site staat 'zap'. Die doet hetzelfde, maar slechts naar de eerste 256 sectoren ofzo.. En daar zit dus nu net je partitietabel enzo.....
Pagina: 1