van 39 graden stressed naar 63 graden idle

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
zie mijn specs voor systeem

sinds dat het zomer is is mijn cpu temp gestegen van 39 stressed naar 63 graden idle ik heb mijn cpu temp limiet op 66 graden staan wat ik toch al warm vind

dus na 2 min q3 arena begint ie te piepen als een gek

de volgende vraag hoe kan het dat als de buiten tem 10 graden hoger word mijn cpu bijna 30 graden hoger word ??

en hoe hoog kan ik gaan met mijn max temp warning ????

ik weet dat een xp 1800 normaal tot 90 graden moet kunnen gaan maar dat de amd geen sensor op de core maar op het moederbord heeft zitten dat daar al gauw een paar graden in kan zitten

temp gegeven bekijk ik trouwens in de bios van mijn abit KR7-a raid

http://raptr.com/Doppert/about

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Draait je koeler nog wel goed en zit de heatsink nog wel goed recht op de cpu? Want zo'n temperatuurstijging is zeker niet normaal..

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:28
Ik zou als ik jouw was even je koelprut even controleren. Misschien is het wel opgedroogt of zo door het warme weer.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Begin al eerst de case/kamer-temperaturen te posten, daarmee begint het. Ergens in Rusland waar het nog kouder is dan de beide polen (N en Z), dan kunnen ze zeer hard overklokken zonder koelingsproblemen, maar in de Sahara zal ik dat afraden. OMSTANDIGHEDEN!!!

Is je koeling in orde? geen fans kapot gegaan?

• Doppert
Op woensdag 19 juni 2002 23:18 schreef universal creations het volgende:
Ik zou als ik jouw was even je koelprut even controleren. Misschien is het wel opgedroogt of zo door het warme weer.
ik ben niet aan mijn case koeler of wat dan ook gewest sinds dat ik mijn sys in elkaar gestoken heb een half jaar geleden

en hoe kan de koelprut nou opdrogen door het weer cpu is normaal al warmer dan dat het weer buiten is toch >????

ik heb nou de case open staan om verdere probs te voorkomen maar nou heb ik we en centrifuge in mijn kamer staan en op deze manier kan ik mijn pc niet 24/7 up hebben ivm met slapen

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij mij scheelde het 15 graden. Niet normaal dus.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Doppert
Op woensdag 19 juni 2002 23:20 schreef algabra het volgende:
Begin al eerst de case/kamer-temperaturen te posten, daarmee begint het. Ergens in Rusland waar het nog kouder is dan de beide polen (N en Z), dan kunnen ze zeer hard overklokken zonder koelingsproblemen, maar in de Sahara zal ik dat afraden. OMSTANDIGHEDEN!!!

Is je koeling in orde? geen fans kapot gegaan?
mijn fans zijn nog allemaal in orde de rpm kloppen nog steeds lopen nog steeds gelijk als een half jaar teug

nou exacte temp weet ik niet maar het zal wel gelijk zijn als bij iedere andere in nl met rolluiken (hele dag dicht) en dubbele beglazing

• SunnieNL
  • Laatst online: 08:25
Ik had vorige week met het warme weer ook ineens een waarschuwing dat mijn pc te warm werd..
in stress situatie (draai koetje dat nogal van eten houdt) werd ie ineens 60+ (daarna schakelt alarm in en gaat XP down)..

pc'tje open.. processor koelt af..
dicht en loopt weer op.. kamer waar ie in stond was ook vrij warm geworden, dus gokje wagend, warme lucht wordt ingezogen en haalt te weinig warme lucht bij de proc vandaan, waardoor daar de warmte afvoer verminderd..

enige oplossing bij mij was de temperatuur van de kamer omlaag te halen..

overigens kan ik me nog iets van natuurkunde herinneren dat hoe warmer de lucht hoe minder makkelijk hij andere warmte kan opnemen en dus andere stoffen koeler houdt..

Verwijderd

Heb ik ook last van...vooral gister en eergister.

Normaal draait mijn CPU op 46 graden, maar gister en eergister overdag met kamerventilator aan en raam open liep ie op 56 graden.
Maar toen was ut ook superheet.
Op dit moment draait ie op 48 graden en da komt gewoon doordat het vandaag minder warm is.

Verwijderd

Mijn Athlon XP 1800+ is normaal 42 graad, maar eergister kwam die op 50. Nu heb ik het raam open en tocht het en istie afgekoeld tot 46.

Kortom, warmere lucht = warmere processor, ervanuitgaande dat aan je koeling (fan) niks is veranderd.

Verwijderd

En met die koelingsproblemen, gaan we allemaal meer regen en lage temperaturen eisen?

Regen is erg handig voor water koelers.

Lage temperaturen zijn voor alle koelers interessant.

Bij ons in Antwerpen zijn 4 bussen (lijn 33) op de hete maandag oververhit, toen was het wel erg heet, dus tweakers zijn niet de enige slachtoffers.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mijn athlon 1000 werd een paar weken geleden toen het ook zulk warm weer was stressed >76 graden (had limiet op 76 gezet). Dat vond ik dus ook wel ietsje te veel worden (pc was nog wel helemaal stabiel overigens) dus ik heb de koeler er es af gehaald. Dat standaard koelprut was helemaal weggesmolten en was naast de core gelopen. Heb het toen wat schoongemaakt en normale koelpasta geplaatst (klein drupje). Nu wordt ie stressed nog zo'n 58 graden (mn msi k7t turbo geeft ook nog es te hoog aan dus die temp vind ik wel best).

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op woensdag 19 juni 2002 23:16 schreef Doppert het volgende:
sinds dat het zomer is is mijn cpu temp gestegen van 39 stressed naar 63 graden idle ik heb mijn cpu temp limiet op 66 graden staan wat ik toch al warm vind
ehmm :?

39c STRESSED ?
en
63c IDLE ?

vage pc :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Doppert
Op donderdag 20 juni 2002 01:19 schreef Madrox het volgende:

[..]

ehmm :?

39c STRESSED ?
en
63c IDLE ?

vage pc :+
erstaat sinds de zomer gestegen van 39 graden stressed naar 63 idle

dus dat hou in dat toen het nog koeler was een maandje geleden dat mij cpu toen 39 graden stressed was

maar nou in de zomer is dat 63 graden idle
stressed heb ik niet kunnen uittesten omdat ie al na 5 min quake 3 al in de 70 graden was laat staan na een uurtje ofzo

maar ik had nogaltijd 2 vragen gesteld waarop ik nog geen duidelijk antwoord op heb

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op donderdag 20 juni 2002 11:14 schreef Doppert het volgende:
maar ik had nogaltijd 2 vragen gesteld waarop ik nog geen duidelijk antwoord op heb
er is toch al meerdere keren gezegd dat het waarschijnlijk aan koelpasta ligt? Dat spul (vooral wat er standaard onder een heatsink zit) wordt blijkbaar na een paar maanden erg gaar bij intensief gebruik.. en mijn athlon 1000 werd ook tijden 63 graden idle en stressed tegen de 70-72. Kan ie best hebben. Maar het is toch verstandig om ff de heatsink eraf te halen, core schoonmaken met wasbenzine en nieuw koelpasta erop smeren. Heeft bij mijn cpu wel erg geholpen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

FF over die koelprut. Dat moet dus echt een FLINTERDUN laagje worden, je moet als het ware het metaal (chip) erdoorheen kunnen zien.

Zeg dit maar ff omdat ik nog wel es dingen zie waar je niet vrolijk van word.Bijv een GF3 ti200 die behandelt was met koelprut alsof het een boterham met pindakaas was.

Tja, en als die nu ineens 63 idle = dan klopt er duidelijk iets niet. Heatsink mag niet gloeiend heet worden, doet ie dat wel dan is of je FAN stuk of hij heeft niet genoeg capaciteit.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Op woensdag 19 juni 2002 23:22 schreef Doppert het volgende:

[..]

ik ben niet aan mijn case koeler of wat dan ook gewest sinds dat ik mijn sys in elkaar gestoken heb een half jaar geleden

en hoe kan de koelprut nou opdrogen door het weer cpu is normaal al warmer dan dat het weer buiten is toch >????

ik heb nou de case open staan om verdere probs te voorkomen maar nou heb ik we en centrifuge in mijn kamer staan en op deze manier kan ik mijn pc niet 24/7 up hebben ivm met slapen
Gewoon ff je pc open maken, Heatsink eraf (cpu koeler). Dan je core schoon maken met Wasbenzine. Dan je core insmeren met Arctic Silver II/III en dan weer je heatsink erop. En dan gaan met die banaan.