Spiegelbeeld laat andere realiteit zien?

Pagina: 1
Acties:
  • 914 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52690

Topicstarter
Als je dieren een spiegel voorhoudt dan zien ze niet zichzelf maar een ander dier. Ze zien het beeld dat gevormd wordt in de spiegel als een concurrent. Ik heb zelf een kat gehad en als ik hem een spiegel voorhield lag ik soms in een deuk omdat ie altijd achter de spiegel probeerde te kijken om te kijken of daar nog een kat kon zijn. Maar het fascineerde mij ook enorm. Waarom zien dieren niet in dat zij het zelf zijn die ze in de spiegel zien maar mensen wel? En waarom zien de dieren die het dichtsbij de mens staan (dolfijnen, chimpansees) zichzelf ook net als de mens zichzelf ziet?

Zegt het brein van een kat (of elk ander dier) tegen de kat dat er twee realiteiten bestaan? Nl de wereld waarin de kat zelf leeft en een andere wereld waarin "die andere kat" leeft? Of is er nu juist sprake van een soort miscommunicatie tussen de twee breinhelften van een kat (dier)?

En hoe zit het dan met de mens zelf? Waarom zijn wij nou zo intelligent dat we inzien dat de wereld die we in de spiegel zien ook daadwerkelijk de wereld is waarin wij leven? En is dat ook werkelijk zo? Zijn wij het ook echt zelf die we in ons eigen spiegelbeeld zien?

Dus mijn stelling: dieren leven in twee realiteiten, de mens en aanverwanten leven in een realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Op woensdag 19 juni 2002 22:53 schreef EnTrancer het volgende:
Als je dieren een spiegel voorhoudt dan zien ze niet zichzelf maar een ander dier. Ze zien het beeld dat gevormd wordt in de spiegel als een concurrent. Ik heb zelf een kat gehad en als ik hem een spiegel voorhield lag ik soms in een deuk omdat ie altijd achter de spiegel probeerde te kijken om te kijken of daar nog een kat kon zijn. Maar het fascineerde mij ook enorm. Waarom zien dieren niet in dat zij het zelf zijn die ze in de spiegel zien maar mensen wel? En waarom zien de dieren die het dichtsbij de mens staan (dolfijnen, chimpansees) zichzelf ook net als de mens zichzelf ziet?

Zegt het brein van een kat (of elk ander dier) tegen de kat dat er twee realiteiten bestaan? Nl de wereld waarin de kat zelf leeft en een andere wereld waarin "die andere kat" leeft? Of is er nu juist sprake van een soort miscommunicatie tussen de twee breinhelften van een kat (dier)?

En hoe zit het dan met de mens zelf? Waarom zijn wij nou zo intelligent dat we inzien dat de wereld die we in de spiegel zien ook daadwerkelijk de wereld is waarin wij leven? En is dat ook werkelijk zo? Zijn wij het ook echt zelf die we in ons eigen spiegelbeeld zien?

Dus mijn stelling: dieren leven in twee realiteiten, de mens en aanverwanten leven in een realiteit.
Het is heel simpel; de kat ziet gewoon een andere kat. Hij weet niet dat hij het zelf is. Voor jouw kat, parkiet, hamster, hond, etc is het spiegelbeeld een ander beest. Alleen hogere dieren, zoals de meeste apen en dolfijnen kunnen zichzelf herkennen. Dit is bijvoorbeeld uitvoerig getest bij mensapen (daar herinner ik me zo een test van) waarbij men een rode stip op de neus van de aap schilderde en hem zichzelf in een spiegel liet kijken. De aap raakte vervolgens zijn eigen neus (dus niet die van het spiegelbeeld) aan en voelde wat daar zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja zo'n docu heb ik ook gezien maar dan met dolfijnen.
Die dolfijnen kregen een soort spiegel te zien waarin zij zichzelf konden zien. Maar in werklijkheid was het een beeldscherm van een televisie waarop een videocamera aangesloten was en die gericht was op de dolfijn in kwestie. Het was heel grappig om te zien hoe die dolfijn zichzelf wentelde en keerde om zichzelf (z'n mooiste kant :?) te zien. En toen kreeg die dolfijn een rode ring om zijn lichaam en wat denk je? Die ging hij ook uitgebreid bewonderen in de spiegel/het beeldscherm. Maar nu komt het: de mensen achter het onderzoek namen een stukje beeld op van hoe de dolfijn zichzelf bekeek op een videoband en speelden die band toen af. En wat denk je? die dolfijn verloor al heel snel zijn interesse voor zijn spiegelbeeld omdat ie zag dat ie het niet zelf was maar een andere (?) dolfijn.

Jij (Christiaan) zegt dat een kat een andere kat ziet, maar dat zei ik ook al in mijn openingspost. Dus dat is geen argument voor mijn stelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op woensdag 19 juni 2002 23:17 schreef EnTrancer het volgende:
Ja zo'n docu heb ik ook gezien maar dan met dolfijnen.
Die dolfijnen kregen een soort spiegel te zien met waarin zij zichzelf konden zien. Maar in werklijkheid was het een beeldscherm van een televisie waarop een videocamera aangesloten was en die gericht was op de dolfijn in kwestie. Het was heel grappig om te zien hoe die dolfijn zichzelf wentelde en keerde om zichzelf (z'n mooiste kant :?) te zien. En toen kreeg die dolfijn een rode ring om zijn lichaam en wat denk je? Die ging hij ook uitgebreid bewonderen in de spiegel/het beeldscherm. Maar nu komt het: de mensen achter het onderzoek namen een stukje beeld op van hoe de dolfijn zichzelf bekeek op een videoband en speelden die band toen af. En wat denk je? die dolfijn verloor al heel snel zijn interesse voor zijn spiegelbeeld omdat ie zag dat ie het niet zelf was maar een andere (?) dolfijn.

Jij (Christiaan) zegt dat een kat een andere kat ziet, maar dat zei ik ook al in mijn openingspost. Dus dat is geen argument voor mijn stelling ;)
Het heeft niks met realiteiten te maken. Een kat heeft hoogst waarschijnlijk geeneens besef van deze realiteit (op de instinctieve reacties na). Als je spreekt over 2 realiteiten waarin die kat bestaat, dan bestaan er 2 katten, en dat is niet zo. Er is maar 1 realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53

Dido

heforshe

Op woensdag 19 juni 2002 22:53 schreef EnTrancer het volgende:
Dat gaat niet voor alle katten op, hoor. Ik heb er twee, en die trappen er niet in.
De afwijking zit 'm denk ik meer bij degene die zich wel realiseert wat een spiegel is... je interpreteerd immers visuele informatie, die je normaal al gauw als "werkelijkheid" beschouwd (als je nuchter bent tenminste :) ) namelijk als iets anders, een reflectie van de werkelijkheid, en dus een virtuele kopie.
Dat gaat trouwens echt niet altijd op. Een hoop "verdwijntrucs" zijn gebaseerd op het feit dat ook mensen een spiegelbeeld niet van realiteit kunnen onderscheiden als ze niet weten dat het een spiegelbeeld is. (Je ziet in werkelijkheid de zijkanten van de ruimte waaruit net iemand is weggetoverd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
+--------------+
|\      /|  
| \    (O)   / |
|  \      /  |
|   \   /   |
|    \    /    |
|     \  /     |
|   \/  |

Sommige dieren leggen gewoon niet zo snel een causaal verband tussen hun acties en die van hun spiegelbeeld, zeker als die reactie niet overeenkomt met de verwachting (imitatie is meestal geen normaal gedrag).

Dan stel je dus dat de mens, door het leggen van een causaal verband en het trekken van een conclusie daaruit, de helft van zijn bestaan "vernietigd" :?

Overigens, Christiaan: het bestaan in twee realiteiten voor een kat is niet zo'n heel gekke gedachte, hoor. Daar had Schroedinger ook een leuk verhaal over, maar dan zonder spiegels :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jij zegt 1 realiteit. En waarop basseer je dat? Dan vraag ik mij af nog steeds waarom zien wij (=de mens) onszelf als de realiteit en dieren niet? Is het niet zo dat jij mij met andere ogen bekijkt dan ik mijzelf zie zoals ik ben? Is jouw wereldbeeld hetzelfde als de mijne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Overigens, Christiaan: het bestaan in twee realiteiten voor een kat is niet zo'n heel gekke gedachte, hoor. Daar had Schroedinger ook een leuk verhaal over, maar dan zonder spiegel
Die kat zat juist in slechts 1 toestand... weliswaar eentje die niet zo makkelijk te begrijpen is, namelijk 1/sqrt(2)*Psi1+1/sqrt(2)*psi2, waarbij psi1 de golffunctie van en levende kat is en psi2 de golffunctie van een dode, maar toch - 't is maar 1 toestand :)

Maar om te reageren op de topicstarter: Waarom zou achter een spiegel een andere realiteit zijn? Een spiegel is niks anders dan een stukje glas met daarop wat zilver, en dat geheel reflecteert licht redelijk efficiënt. Waarom zou er "daarachter", waar dat dan ook is, een complete realiteit zijn?

[edit]ff wat zinloze replies verwijderd. Entrancer, als je wilt editen, gebruik dan alsjeblieft de edit-knop - het is niet nodig daar een nieuwe post voor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 23:27 schreef Dido het volgende:

[..]

Dat gaat niet voor alle katten op, hoor. Ik heb er twee, en die trappen er niet in.
[..]

De afwijking zit 'm denk ik meer bij degene die zich wel realiseert wat een spiegel is... je interpreteerd immers visuele informatie, die je normaal al gauw als "werkelijkheid" beschouwd (als je nuchter bent tenminste :) ) namelijk als iets anders, een reflectie van de werkelijkheid, en dus een virtuele kopie.
Dat gaat trouwens echt niet altijd op. Een hoop "verdwijntrucs" zijn gebaseerd op het feit dat ook mensen een spiegelbeeld niet van realiteit kunnen onderscheiden als ze niet weten dat het een spiegelbeeld is. (Je ziet in werkelijkheid de zijkanten van de ruimte waaruit net iemand is weggetoverd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
+--------------+
|\      /|  
| \    (O)   / |
|  \      /  |
|   \   /   |
|    \    /    |
|     \  /     |
|   \/  |

Sommige dieren leggen gewoon niet zo snel een causaal verband tussen hun acties en die van hun spiegelbeeld, zeker als die reactie niet overeenkomt met de verwachting (imitatie is meestal geen normaal gedrag).
[..]

Dan stel je dus dat de mens, door het leggen van een causaal verband en het trekken van een conclusie daaruit, de helft van zijn bestaan "vernietigd" :?

Overigens, Christiaan: het bestaan in twee realiteiten voor een kat is niet zo'n heel gekke gedachte, hoor. Daar had Schroedinger ook een leuk verhaal over, maar dan zonder spiegels :)
Nee, ik zeg dat ieder mens in een realiteit leeft omdat het wereldbeeld van ieder mens van elkaar verschilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 23:42 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Die kat zat juist in slechts 1 toestand... weliswaar eentje die niet zo makkelijk te begrijpen is, namelijk 1/sqrt(2)*Psi1+1/sqrt(2)*psi2, waarbij psi1 de golffunctie van en levende kat is en psi2 de golffunctie van een dode, maar toch - 't is maar 1 toestand :)

Maar om te reageren op de topicstarter: Waarom zou achter een spiegel een andere realiteit zijn? Een spiegel is niks anders dan een stukje glas met daarop wat zilver, en dat geheel reflecteert licht redelijk efficiënt. Waarom zou er "daarachter", waar dat dan ook is, een complete realiteit zijn?

[edit]ff wat zinloze replies verwijderd. Entrancer, als je wilt editen, gebruik dan alsjeblieft de edit-knop - het is niet nodig daar een nieuwe post voor te maken.
Sorry er ging ook iets fout volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op woensdag 19 juni 2002 23:42 schreef Captain Proton het volgende:
OK, OK, jij je zin :) Ik gebruikte de lekenversie.

hoe zien mieren hun spiegelbeeld?
:P
Op woensdag 19 juni 2002 23:42 schreef niet Captain Proton maar Entrancer het volgende:
Nee, ik zeg dat ieder mens in een realiteit leeft omdat het wereldbeeld van ieder mens van elkaar verschilt
Da's een heel ander punt, denk ik, dat weinig te maken heeft met spiegels.
Mijn punt was dat een dier dat niet zichzelf, maar een ander dier denk te zien, volgens jou dus in twee realiteiten bestaat, en de mens, dankzij een stukje logica, maar in een.

Overigens bestaat hetzelfde dier, jouw logica volgend, alleen maar in twee realiteiten omdat een mens dat waarneemt... Voor het dier is het echt een ander dier waarmee hij zich niet vereenzelvigd. Je kunt dus in dat geval niet stellen dat het dier en z'n spiegelbeeld hetzelfde dier zijn, vanuit het perspectief van het dier. Dat voeg jij als waarnemer toe!

[edit]Sorry Dido voor de edit, maar volgende keer wel boven je quotes de juiste namen zetten he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 23:55 schreef Dido het volgende:

[..]

OK, OK, jij je zin :) Ik gebruikte de lekenversie.

hoe zien mieren hun spiegelbeeld?
[..]

Da's een heel ander punt, denk ik, dat weinig te maken heeft met spiegels.
Mijn punt was dat een dier dat niet zichzelf, maar een ander dier denk te zien, volgens jou dus in twee realiteiten bestaat, en de mens, dankzij een stukje logica, maar in een.

Overigens bestaat hetzelfde dier, jouw logica volgend, alleen maar in twee realiteiten omdat een mens dat waarneemt... Voor het dier is het echt een ander dier waarmee hij zich niet vereenzelvigd. Je kunt dus in dat geval niet stellen dat het dier en z'n spiegelbeeld hetzelfde dier zijn, vanuit het perspectief van het dier. Dat voeg jij als waarnemer toe!
Maar maar dat is een kruislogica die ik niet echt vat.

Jij zegt aan de ene kant:
-een dier vereenzelfigd niet zichzelf met zijn eigen spiegelbeeld

En aan de ander kant zeg je
-ik als waarnemer zie het dier en zijn spiegelbeeld als 1

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op donderdag 20 juni 2002 00:10 schreef EnTrancer het volgende:

[..]

Maar maar dat is een kruislogica die ik niet echt vat.

Jij zegt aan de ene kant:
-een dier vereenzelfigd niet zichzelf met zijn eigen spiegelbeeld

En aan de ander kant zeg je
-ik als waarnemer zie het dier en zijn spiegelbeeld als 1

:?
Eh, ja?
Er is dus een verschil tussen de waarnemingen en bevindingen van het dier en van jou.
Dus het dier ziet twee dieren, zichzelf en een ander, jij ziet er een: het dier en zijn spiegelbeeld.

Jij concludeert daaruit dat het dier in twee realiteiten bestaat, maar dat is dus gebaseerd op jouw waarneming dat het een dier en een spiegel betreft, en op jouw interpretatie dat het dier een tweede dier ziet.
Het dier bestaat dus alleen in twee realiteiten binnen jouw waarneming, oftewel jouw realiteit.

Ik ga morgen wel verder, dan definieren we eerst realiteit even... :)
[sub] * Dido loves metalanguage [/sub]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar hoe verklaar jij dan dat mijn kat achter de spiegel kijkt of daar nog een andere kat is? Dan heb ik toch gelijk als waarnemer dat ik zeg dat de kat in twee werelden leeft?

[edit] is goed, tot morgen, ben benieuwd naar jouw definitie van de realiteit ;)[edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Zinloze post van -Nexus verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

Op donderdag 20 juni 2002 00:18 schreef EnTrancer het volgende:
Maar hoe verklaar jij dan dat mijn kat achter de spiegel kijkt of daar nog een andere kat is? Dan heb ik toch gelijk als waarnemer dat ik zeg dat de kat in twee werelden leeft?

[edit] is goed, tot morgen, ben benieuwd naar jouw definitie van de realiteit ;)[edit]
je kat is hoogstwaarschijnlijk wel bekend met het materiaal 'glas'. hij ziet een 'buiten', maar hij kan er niet doorheen stappen naar dit 'buiten'. ziet de kat een spiegel, dan ziet hij ook een 'buiten' waar hij niet doorheen kan (wat dus geinterpreteerd wordt als 'glas'). echter, om een raam kun je niet heen. om een spiegel wel. je kat gaat daarom 'naar buiten' voor z'n eigen idee om te zien of er geen andere kat is.

met het woord 'realiteit' zou ik niet zo los omspringen. dat wat we in een spiegel zien is niets anders is als een weerkaatsing van licht. (never increase the number of entities needed to prove your point!)

dat je er 'doorheen' kunt stappen of 'er door omhuld kan worden' - nou ja, moet je maar niet zoveel alice in wonderland of the matrix kijken :P.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op donderdag 20 juni 2002 00:18 schreef EnTrancer het volgende:

Zoals Yoozer al zei, de kat gaat ervanuit dat achter het duidelijk waarnembare glas (tast) een andere kat zit en probeert die te vinden.

Realiteit definieren... even zonder opzoekwerk voor quotes, hoe sta je tegenover het Platonische idee dat realiteit alleen kan worden gezien als het resultaat van waarnemingen? Met andere woorden, alles wat we (naar eigen overtuiging) objectief waarnemen is realiteit.

In dat geval zie jij een kat en zijn spiegelbeeld. Het gaat in jouw waarneming (ervan uitgaande dat je weet dat het een spiegel betreft) om 1 kat.

Voor de kat ligt het niet veel moeilijker. Ervan uitgaande dat het een kat is die niet weet wat een spiegel is, neemt hij zichzelf waar (de "echte kat") en een vreemde kat. Die vreemde kat is voor ons proefdier wel degelijk reëel, maar het is een andere kat.

Jij interpreteert nu verder: De twee reëele katten in de beleving van de kat, waarvan jij het bestaan niet objectief kunt waarnemen neem jij waar als dezelfde kat, amelijk de kat en zijn spiegelbeeld. Dat betekent echter niet dat de kat dus "in twee realiteiten" bestaat, want je voegt de twee katten uit de kats waarneming samen in jouw waarneming van een enkle kat.
De twee door de kat waargenomen katten zijn voor jou echter niet reëel, aangezien je ze niet objectief waarneemt!
Je interpreteerd alleen de reacties van de kat, je kijkt niet door zijn ogen en weet niet wat er door zijn hoofd gaat. Sterke aanwijzingen zijn nog steeds geen objectief waarneembare realiteit.

Het enige dat je kunt concluderen is dat de kat en jij er waarschijnlijk een verschillende (Platonische!) realiteit op na houden. Maar dat is inherent aan de door mij voorgestelde versie van realiteit; hij hangt af van de waarnemer.

Als je liever een definiteie van realiteit gebruikt die op wat voor manier dan ook een volledig objectieve en voor iedereen gelijke situatie oplevert, dan is de spiegelbeeldkat nooit deel van die realiteit, aangezien wij weten dat het weerkaatst licht is. De waarneming van de kat is dan geen deel van een objectieve realiteit, en dus de kat achter de spiegel ook niet. De kat reageert op het spiegelbeeld zoals jij wellicht op roze olifantjes als je gedronken hebt :)

Note: die olifantjes zijn dus volgens Plato wel degelijk deel van jouw realiteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 10:23 schreef Dido het volgende:

[..]

Zoals Yoozer al zei, de kat gaat ervanuit dat achter het duidelijk waarnembare glas (tast) een andere kat zit en probeert die te vinden.

Realiteit definieren... even zonder opzoekwerk voor quotes, hoe sta je tegenover het Platonische idee dat realiteit alleen kan worden gezien als het resultaat van waarnemingen?Met andere woorden, alles wat we (naar eigen overtuiging) objectief waarnemen is realiteit.

In dat geval zie jij een kat en zijn spiegelbeeld. Het gaat in jouw waarneming (ervan uitgaande dat je weet dat het een spiegel betreft) om 1 kat.

Voor de kat ligt het niet veel moeilijker. Ervan uitgaande dat het een kat is die niet weet wat een spiegel is, neemt hij zichzelf waar (de "echte kat") en een vreemde kat. Die vreemde kat is voor ons proefdier wel degelijk reëel, maar het is een andere kat.

Jij interpreteert nu verder: De twee reëele katten in de beleving van de kat, waarvan jij het bestaan niet objectief kunt waarnemen neem jij waar als dezelfde kat, amelijk de kat en zijn spiegelbeeld. Dat betekent echter niet dat de kat dus "in twee realiteiten" bestaat, want je voegt de twee katten uit de kats waarneming samen in jouw waarneming van een enkle kat.
De twee door de kat waargenomen katten zijn voor jou echter niet reëel, aangezien je ze niet objectief waarneemt!
Je interpreteerd alleen de reacties van de kat, je kijkt niet door zijn ogen en weet niet wat er door zijn hoofd gaat. Sterke aanwijzingen zijn nog steeds geen objectief waarneembare realiteit.

Het enige dat je kunt concluderen is dat de kat en jij er waarschijnlijk een verschillende (Platonische!) realiteit op na houden. Maar dat is inherent aan de door mij voorgestelde versie van realiteit; hij hangt af van de waarnemer.

Als je liever een definiteie van realiteit gebruikt die op wat voor manier dan ook een volledig objectieve en voor iedereen gelijke situatie oplevert, dan is de spiegelbeeldkat nooit deel van die realiteit, aangezien wij weten dat het weerkaatst licht is. De waarneming van de kat is dan geen deel van een objectieve realiteit, en dus de kat achter de spiegel ook niet. De kat reageert op het spiegelbeeld zoals jij wellicht op roze olifantjes als je gedronken hebt :)

Note: die olifantjes zijn dus volgens Plato wel degelijk deel van jouw realiteit :)
Dus in zijn opvatting (en dus in jouw opvatting) is de objectieve waarneming van de wereld de enige echte (=realistische waarneming) ongeacht hem zelf (=het subject). Maar wie zegt dat hij gelijk had/heeft? Ik zal een voorbeeld geven: als een goochelaar een verdwijntruuk laat zien dan heeft hij in mijn objectieve waarneming iets gedaan dat zijn (=Plato) wetenschappelijke theorie juist weerlegd. Maar voor hem (=de goochelaar) gaat die theorie juist wel weer op omdat hij de truuk heeft bedacht. Dus het gaat hier eigenlijk om twee waarnemingen nl die van mij tegenover die van jou. En nu moet je niet denken dat ik zo naief ben om niet te kunnen/ te willen begrijpen dat het wereldbeeld voor een ander de enige juiste is. Voor mij is dat namelijk ook zo, maar het object dat ik waarneem (bv groen gras) en dus als realiteit beschouw hoeft voor een ander niet dezelfde realiteit te zijn, omdat die ander bv kleurenblind of helemaal blind is.

Nog een ander voorbeeld: als ik op mijn fiets naar het centrum fiets, dan kom ik allerlei mensen tegen ook op de fiets . Er kunnen nu twee dingen gebeuren:

1 de persoon op de fiets ziet mij op de fiets als iemand op een fiets (duh) zoals zovelen en hij denkt niet bij zichzelf :'he, wie is die jongen?' hij leeft in zijn eigen gedachtengoed, en worstelt met zijn eigen problemen, kortom hij maakt geen notitie van mij. Hij leeft dus in zijn eigen wereld dus een andere wereld dan die van mij omdat ik wel naar hem kijk.

2 de persoon in kwestie maakt wel notitie van mij omdat ie naar mij (recht in de ogen) kijkt en ik kijk (ja, ik ben zeer sociaalvoelend) terug. dan hebben we allebei iets met elkaar gemeen nl nieuwsgierigheid naar elkaar toe. Onze waarneming zijn gelijk, dus we leven voor een moment in dezelfde wereld/realiteit.

Het 2e deel van het voorbeeld komt overeen met de theorie van Plato, het 1e deel van het voorbeeld weerlegt hem juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11212

als ik mijn hamster voor de spiegel zet doet dat beest helemaal nix, en dat terwijl een hamster niet blind is. Dat beest lijkt gewoon niets te zien of het interesseert hem totaal niet, dat vind ik duz ook nogal vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Deze discussie loopt uit op een verhaal over realiteiten, dat is ok. Ik denk echter wel dat je moet opletten dat je allemaal dezelfde definitie gebruikt, want volgens mij praat iedereen nu door elkaar heen.

Het is de vraag of er 1 realiteit is die altijd dezelfde is (die hoogstens door verloop van de tijd verandert). Dit is dan de objectieve realiteit. Daar kunnen we maar een deel van waarnemen (omdat onze zintuigen beperkt zijn) en vormen vervolgens een beeld van die objectieve realiteit. Dat is dus onze subjectieve realiteit. Deze subjectieve realiteit kan voor iedereen dus anders zijn.

Dat je kat een andere kat ziet heeft niks te maken met twee losse realiteiten. Het voorbeeld dat je zelf geeft met de fietsers betreft twee levende wezens. Deze vormen beiden hun eigen subjectieve realiteit en in die zin is er dus sprake van 2 realiteiten. De kat ziet echter alleen het licht dat hij zelf reflecteert weer terugreflecteren in de spiegel. Als je dat nou een andere realitiviteit wilt noemen......

Overigens is de kat van Schroedinger waar eerder over geschreven werd totaal niet van toepassing. Schroedinger beschreef een kist met daarin een kat. Of hij leefde of dood was was nog maar de vraag. Totdat de kist geopend werd bestonden beide realiteiten naast elkaar; een realiteit waarin de kat leeft en eentje waarin hij dood is. Pas op het moment dat de kist geopend word, wordt 1 van deze realiteiten at random realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op donderdag 20 juni 2002 11:41 schreef EnTrancer het volgende:
Dus in zijn opvatting (en dus in jouw opvatting) is de objectieve waarneming van de wereld de enige echte (=realistische waarneming) ongeacht hem zelf (=het subject).
* Dido =/= Plato, en ik heb ook niet gezegd dat ik het in alles met 'm eens ben.
En hij zegt dus juist het tegensgestelde, sorry als ik je in verwarring heb gebracht door twee mogelijke definities in een post te zetten.

Plato: jouw realiteit = wat jij waarneemt
Maar wie zegt dat hij gelijk had/heeft? Ik zal een voorbeeld geven: als een goochelaar een verdwijntruuk laat zien dan heeft hij in mijn objectieve waarneming iets gedaan dat zijn (=Plato) wetenschappelijke theorie juist weerlegd. Maar voor hem (=de goochelaar) gaat die theorie juist wel weer op omdat hij de truuk heeft bedacht. Dus het gaat hier eigenlijk om twee waarnemingen nl die van mij tegenover die van jou. En nu moet je niet denken dat ik zo naief ben om niet te kunnen/ te willen begrijpen dat het wereldbeeld voor een ander de enige juiste is. Voor mij is dat namelijk ook zo, maar het object dat ik waarneem (bv groen gras) en dus als realiteit beschouw hoeft voor een ander niet dezelfde realiteit te zijn, omdat die ander bv kleurenblind of helemaal blind is.
Ik kan je hier niet helemaal volgen. Heb je het nu over Plato of over een objectieve realiteit?
Nog een ander voorbeeld: als ik op mijn fiets naar het centrum fiets, dan kom ik allerlei mensen tegen ook op de fiets . Er kunnen nu twee dingen gebeuren:

1 de persoon op de fiets ziet mij op de fiets als iemand op een fiets (duh) zoals zovelen en hij denkt niet bij zichzelf :'he, wie is die jongen?' hij leeft in zijn eigen gedachtengoed, en worstelt met zijn eigen problemen, kortom hij maakt geen notitie van mij. Hij leeft dus in zijn eigen wereld dus een andere wereld dan die van mij omdat ik wel naar hem kijk.

2 de persoon in kwestie maakt wel notitie van mij omdat ie naar mij (recht in de ogen) kijkt en ik kijk (ja, ik ben zeer sociaalvoelend) terug. dan hebben we allebei iets met elkaar gemeen nl nieuwsgierigheid naar elkaar toe. Onze waarneming zijn gelijk, dus we leven voor een moment in dezelfde wereld/realiteit.

Het 2e deel van het voorbeeld komt overeen met de theorie van Plato, het 1e deel van het voorbeeld weerlegt hem juist.
Het eerste deel van je voorbeeld is juist een heel goed voorbeeld van hoe Plato realiteit zag. Jouw realiteit is een andere dan die van hem. Klopt psies.

Het tweede deel doet daar niets aan af. Een groot deel van jouw Platonische realiteit komt overeen met de mijne (gras is groen, het is k*tweer vandaag, en sommige mensen zitten te lang in W&L :) ). Zo ook je wederzijdse waarneming van de fietser.

Voor alle duidelijkheid, Plato gaat dus juist uit van een subjectieve realiteit, die je nooit objectief kunt beschrijven omdat je er deel van uitmaakt. Lees bijvoorbeeld de allegorie van de grot eens.

Om aan te tonen dat het niet zoveel uitmaakt voor jouw oorspronkelijke stelling welke definitie van realiteit je hanteert, zolang je het binnen een gedachtengang maar consequent doet, gaf ik een voorbeeld van een bijna tegenovergestelde definitie: een absolute, objectieve realiteit, die voor iedereen hetzelfde is (hoewel waarneming dus kan verschillen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op donderdag 20 juni 2002 12:16 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Deze discussie loopt uit op een verhaal over realiteiten, dat is ok. Ik denk echter wel dat je moet opletten dat je allemaal dezelfde definitie gebruikt, want volgens mij praat iedereen nu door elkaar heen.
Daarom bracht ik de definiering van realiteit ook naar voren. Ik ben helaas bang dat ik niet helemaal duidelijk ben overgekomen. Sorry :)
Het is de vraag of er 1 realiteit is die altijd dezelfde is (die hoogstens door verloop van de tijd verandert). Dit is dan de objectieve realiteit. Daar kunnen we maar een deel van waarnemen (omdat onze zintuigen beperkt zijn) en vormen vervolgens een beeld van die objectieve realiteit. Dat is dus onze subjectieve realiteit. Deze subjectieve realiteit kan voor iedereen dus anders zijn.
Dat haalde ik hierboven aan...
Dat je kat een andere kat ziet heeft niks te maken met twee losse realiteiten. Het voorbeeld dat je zelf geeft met de fietsers betreft twee levende wezens. Deze vormen beiden hun eigen subjectieve realiteit en in die zin is er dus sprake van 2 realiteiten. De kat ziet echter alleen het licht dat hij zelf reflecteert weer terugreflecteren in de spiegel. Als je dat nou een andere realitiviteit wilt noemen......
Exactly my point. Met dien verstand dat als de spiegelkat bestond, het niet dezelfde kat zou zijn, dus geen kat in twee realiteiten, maar twee katten in een realiteit.
Overigens is de kat van Schroedinger waar eerder over geschreven werd totaal niet van toepassing. Schroedinger beschreef een kist met daarin een kat. Of hij leefde of dood was was nog maar de vraag. Totdat de kist geopend werd bestonden beide realiteiten naast elkaar; een realiteit waarin de kat leeft en eentje waarin hij dood is. Pas op het moment dat de kist geopend word, wordt 1 van deze realiteiten at random realiteit.
En dat is dus precies het punt van de topicstarter, voor zover ik begrijp: totdat je de kist opent bestaat de kat in twee realiteiten naast elkaar. Een van die twee "verdwijnt" als je de kist opent.
De topicstarter probeert de analogy door te trekken naar een spiegelbeel. (Spiegelbeeld verdwijnt als de kat er niet meer in kijkt...)
Overigens ligt Schroedingers kat, zoals gisteren opgemerkt, iets ingewikkelder, en is dus uiteindelijk inderdaad niet relevant, maar aangezien je mijn "lekenversie" aanhaalt ga ik daar even op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op donderdag 20 juni 2002 12:26 schreef Dido het volgende:
En dat is dus precies het punt van de topicstarter, voor zover ik begrijp: totdat je de kist opent bestaat de kat in twee realiteiten naast elkaar. Een van die twee "verdwijnt" als je de kist opent.
De topicstarter probeert de analogy door te trekken naar een spiegelbeel. (Spiegelbeeld verdwijnt als de kat er niet meer in kijkt...)
Overigens ligt Schroedingers kat, zoals gisteren opgemerkt, iets ingewikkelder, en is dus uiteindelijk inderdaad niet relevant, maar aangezien je mijn "lekenversie" aanhaalt ga ik daar even op in.
Schroedingers theorie beschrijft de manier waarop de realiteit gevormd wordt. Het beschrijft de trechtervormige wijze waarop duizenden realiteiten samen bestaan, maar waarbij er soms nieuwe ontstaan en andere dankzij uitsluiting verdwijnen. De 2 realiteiten waar Schroedinger in diens voorbeeld over spreekt zijn ook daadwerkelijk 2 concreet vormgegeven realiteiten waarin er naast de dode of levende kat ook een exacte kopie van alle andere zaken in die realiteit is. Een spiegelbeeld is geen realiteit op zich, dat is niets meer dan een reflectie. Het is niet zo dat als die kat in de spiegel kijkt, er een volstrekt nieuwe realiteit ontstaat waarin de kat ook leeft en alle objecten uit de andere realiteit ook aanwezig zijn. Bovendien zou er in die realiteit niks anders gebeuren dan in de gespiegelde realiteit.

Maar ik snap je punt en jij snapt het mijne, dus ik heb het alleen maar nog een keer samengevat opgeschreven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 12:02 schreef spott het volgende:
als ik mijn hamster voor de spiegel zet doet dat beest helemaal nix, en dat terwijl een hamster niet blind is. Dat beest lijkt gewoon niets te zien of het interesseert hem totaal niet, dat vind ik duz ook nogal vreemd.
Ik zeg ook niet dat alle dieren vreemd doen als ze hun eigen spiegelbeeld zien, maar juist dieren die het meest vertrouwd zijn met mensen (en verwant zijn aan mensen).
Volgens mij kun je alle dieren wel vertrouwd laten raken aan hun eigen spiegelbeeld als je ze maar lang genoeg een spiegel voorhoud (in de lettelijke zin van het woord).
Het is dan gewoon een kwestie van gewenning. :)
Maar het blijft toch een vreemde ervaring voor sommige dieren als ze zichzelf zien, (geldt trouwens ook voor sommige stammen in Afrika(omdat ze luxe als een spiegel niet gewend zijn) of waar dan ook op de wereld)
Juist! Ik heb eerlijk gezegd nooit gehoord van Schroedinger's kat en dat voorbeeld (zoals ik het nu lees) is inderdaad niet relevant voor mijn stelling. Jij (dido)zegt dat een kat niet in twee realiteiten kan bestaan (omdat je kijkt naar een theorie van iemand waar jij meer meer vertrouwd mee bent, dan ik) en dat de kat een reflectie van het licht in de spiegel ziet. Dat is inderdaad ook zo maar mijn stelling (als leek op het gebied van Schroedinger's theorie)komt dus hier op neer dat een kat een besef heeft van een "andere kat". Immers, zonder dat besef zal ie er nooit iets achter proberen te zoeken ,tenzij hij gewend is aan zijn spiegelbeeld. En wie zegt dat de kat nooit dat besef van een "andere kat" gekregen had als hem nooit een spiegel voorgehouden was? Want zonder dat besef zou hij (in real life) een andere kat nooit als concurrent (bij territoriumgeschillen) beschouwd hebben en zou hij in die andere kat niet zijn mindere erkennen. Maar dat besef heeft hij juist wel, omdat het aangeboren is bij een kat (maar ook bij andere dieren) En jij hebt twee katten en je weet dus ook dat ze jou niet als hun baasje erkennen. :) En dit territoriumgedrag vertoont een kat(en ander dieren) nou ook als ie in de spiegel kijkt (vooropgesteld dat ie niet gewend is aan spiegels). :) Dat besef is een kat eigen en blijft bestaan ook zonder spiegels zoals ik hierboven probeer duidelijk te maken. :)

En over de reflectie van het licht:
Wie zegt dat het licht (en beeld) op een zelfde manier geinterpreteerd wordt in een kats brein als bij de mens? Dat is alleen op een theorie gebaseerd omdat we mensen nou eenmaal met dieren willen vergelijken wat overigens niet helemaal terecht is, naar mijn mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op donderdag 20 juni 2002 13:43 schreef EnTrancer het volgende:
Volgens mij kun je alle dieren wel vertrouwd laten raken aan hun eigen spiegelbeeld als je ze maar lang genoeg een spiegel voorhoud (in de lettelijke zin van het woord).
Het is dan gewoon een kwestie van gewenning. :)
Kanaries blijven het vrij lang volhouden, hoor. :)
Maar het blijft toch een vreemde ervaring voor sommige dieren als ze zichzelf zien, (geldt trouwens ook voor sommige stammen in Afrika(omdat ze luxe als een spiegel niet gewend zijn) of waar dan ook op de wereld)
Heeft weinig met luxe te maken. Ik heb ooit het verhaal gehoord van een man die zijn hele leven blind was geweest en na een operatie opeens kon zien. Ze hadden hem wel verteld over spiegels, reflectie enzo, en hij had dus begrepen dat als je voor een spiegel stond, zag wat er achter je was. (En dat klopt op zich wel) Maar toen hij de eerste keer voor een spiegel stond wer-ie knap paranoide. Er stoind namelijk steeds een vent achter 'm, maar als hij zich omdraaide was die vent weg.
Ik weet niet hoeveel er van waar is, maar zo onwaarschijnlijk lijkt het me niet.
Juist! Ik heb eerlijk gezegd nooit gehoord van Schroedinger's kat en dat voorbeeld (zoals ik het nu lees) is inderdaad niet relevant voor mijn stelling. Jij (dido)zegt dat een kat niet in twee realiteiten kan bestaan (omdat je kijkt naar een theorie van iemand waar jij meer meer vertrouwd mee bent, dan ik) en dat de kat een reflectie van het licht in de spiegel ziet. Dat is inderdaad ook zo maar mijn stelling (als leek op het gebied van Schroedinger's theorie)komt dus hier op neer dat een kat een besef heeft van een "andere kat".
Schroedingers kat had niets met spiegels te maken, en de kat was in geen geval een waarnemer. Dus laten we Schgroedinger idd maar droppen.
Immers, zonder dat besef zal ie er nooit iets achter proberen te zoeken ,tenzij hij gewend is aan zijn spiegelbeeld. En wie zegt dat de kat nooit dat besef van een "andere kat" gekregen had als hem nooit een spiegel voorgehouden was? Want zonder dat besef zou hij (in real life) een andere kat nooit als concurrent (bij territoriumgeschillen) beschouwd hebben en zou hij in die andere kat niet zijn mindere erkennen. Maar dat besef heeft hij juist wel, omdat het aangeboren is bij een kat (maar ook bij andere dieren) En jij hebt twee katten en je weet dus ook dat ze jou niet als hun baasje erkennen. :) En dit territoriumgedrag vertoont een kat(en ander dieren) nou ook als ie in de spiegel kijkt (vooropgesteld dat ie niet gewend is aan spiegels). :) Dat besef is een kat eigen en blijft bestaan ook zonder spiegels zoals ik hierboven probeer duidelijk te maken. :)
Dat was mijn stelling: de kat ziet de spiegelkat als reeel, en dus niet als zichzelf. Hij bestaat dus niet in twee realiteiten, er zijn twee katten in een realiteit.

Jij ziet een kat en een spiegelkat, als jij nou zou geloven dat het dezelfde kat op twee plaatsen was, dan klopte je eerste stelling. (Maar daar ga ik even niet van uit, je lijkt te weten wat een spiegel is :) )
En over de reflectie van het licht:
Wie zegt dat het licht (en beeld) op een zelfde manier geinterpreteerd wordt in een kats brein als bij de mens? Dat is alleen op een theorie gebaseerd omdat we mensen nou eenmaal met dieren willen vergelijken wat overigens niet helemaal terecht is, naar mijn mening ;)
Het is vrij veilig om aan te nemen dat licht in ieder geval wordt vertaald in visuele informatie voor een kat. Dus in die zin vergelijkbaar met ons. Maar al zou die kat licht "horen" of "voelen" of "proeven", dan verandert dat niets aan zijn dubbel bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In principe zijn we het met elkaar eens dat de mens in een realiteit leeft, over dieren valt nog wel wat te zeggen maar ook die stelling wil ik wel herzien...

En over vrouwen en spiegels valt ook nog wel wat te zeggen btw

Maar dat is weer een andere discussie... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1541

waarom zijn er dan zoveel overeenkomstigheden zijn tussen ieders realiteit.

De kat ziet een blijkbaar een kat in de spiegel, en jij ziet ook een kat in de spiegel. De bron van de informatie is dus voor bijde waarnemers gelijk.

De informatie zoals als ie bij de waarnemers aankomt is dus gelijk. En zodra het de hersenen in gaat wordt het door de mens en de kat anders verwerkt en anders dus ook anders beleeft.

Maar de bron van informatie is dus wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27784

Op woensdag 19 juni 2002 23:17 schreef EnTrancer het volgende:

Het gangbare idee van biologen/gedrags-ondezoekers hierover is dat dit verschijnsel aantoont dat hogere dieren zoals mensen, apen en dolfijnen een zelfbewustzijn hebben, en andere dieren niet.

Je kan ook zeggen dat kat is ahw niet slim genoeg om te begrijpen dat hij zichzelf ziet; z'n perceptie is te primitief om te beseffen dat het niet een andere kat is. Het is voor de kat niet anders dan het beeld van een kat.
(ik denk dat christiaan zoiets ook bedoeld)

Ook een mens kan even in de war zijn als ie in het half donker onverwacht (onbekende omgeving oid) een schim ziet.. z'n eigen spiegelbeeld. Er is nog net ff wat extra 'processing' nodig om het beeld correct te interpreteren. katten hebben daar de 'rekenkracht' niet voor.

Wat er een kattebrein doet met de paradox van de waarneming van z'n spiegelbeeld weet ik niet.
Hij ziet een andere kat, weet waarschijnlijk wel dat er een oppervlak is waar die andere kat kennelijk achter zit (vensterglas zullen ze neem ik aan wel kennen, en daar zal het wel op lijken).
En dan het raarste van alles: hij kan er wel bij, maar daar is dan vervolgens geen kat (vrijstaande spiegel). Of, heel frustrerend: hij kan er niet bij (spiegel tegen de muur).
Het lijkt mij allemaal heel verwarrend.

Eea veroorzaakt geen kortsluiting in de hersenen van de kat, hij wordt niet gek ofzo. Hij blijft een tijdje proberen om bij die andere kat te komen, en geeft het dan op (althans dat is mijn ervaring).
Op een gegeven moment zal hij wel doorkrijgen dat katten die ergens in of achter zitten waar hij of niet bij kan, of waar niets is... dat die katten genegeerd kunnen worden, die doen toch niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op donderdag 20 juni 2002 23:16 schreef jona het volgende:
waarom zijn er dan zoveel overeenkomstigheden zijn tussen ieders realiteit.

De kat ziet een blijkbaar een kat in de spiegel, en jij ziet ook een kat in de spiegel. De bron van de informatie is dus voor bijde waarnemers gelijk.

De informatie zoals als ie bij de waarnemers aankomt is dus gelijk. En zodra het de hersenen in gaat wordt het door de mens en de kat anders verwerkt en anders dus ook anders beleeft.

Maar de bron van informatie is dus wel gelijk.
Die overeenkomsten zijn dus inderdaad gebaseerd op overeenkomstige waarnemingen. Plato was zo gek nog niet :)
De verschillen in waargenomen realiteit gebaseerd op dezelfde informatie (spiegelbeeld/kat, maar ook mooie meid/lelijke vrouw) is gebaseerd op een aantal verschillende zaken, zoals daar zijn intelligentie (whatever that may be), kennis (en ervaring !!!), smaak, gemoedstoestand, etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35839

Als een dier in de spiegel kijkt, bijv een kat, dan ziet hij een andere kat. Maar na verloop van tijd zal hij interesse verliezen omdat dieren niet alleen hun ogen gebruiken. De kat zal na een tijdje beseffen dat die andere kat, in de spiegel, geen echte kat omdat het spiegelbeeld geen geur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zou de discussie graag een andere wending willen geven aangezien ik wel redelijk overtuigd ben dat mens en dier in een en dezelfde realiteit leven. :) Natuurlijk mogen er nog andere argumenten worden gegeven voor mijn eerdere stelling, maar daar wil ik nu even van afstappen. En bovendien kan je nog steeds een link leggen met mijn eerdere stelling in het vervolg, zij het, dat ik nu meer nadruk op de mens en zijn spiegelbeeld wil leggen.

Ik zal in het volgende eerst ingaan op het gedrag van de mens als individu en daarna op het gedrag van de mens in het algemeen. Daarna conclusie en stelling.

Waarom kunnen sommige mensen zo geobsedeerd door hun eigen spiegelbeeld?
Waarom staan vrouwen langer voor de spiegel dan mannen (en soms omgekeerd natuurlijk)?
Het is volgens mij niet alleen ijdelheid (iedereen is ijdel) maar ook de frustratie omdat wat we zien in de spiegel niet overeenkomt met het schoonheidsideaal die we van onszelf hebben in ons hoofd. Het spiegelbeeld laat in feite een andere realiteit zien dan de realiteit waarin we leven. Immers in het echte leven worden we geconfronteerd met mensen die ons in eerste instantie op ons uiterlijk beoordelen. Terwijl we voor de spiegel vooral naar het innerlijke (goddelijke?) stemmetje luisteren hoe we er qua uiterlijk zouden moeten uitzien.

Bestaat er zoiets van een innerlijke realiteit (een geidealiseerd beeld van de werkelijkheid, een illusium, een spiegelbeeldwerkelijkheid) en een uiterlijke realiteit (het beeld dat van jezelf gecreeerd word door andere mensen, dus de onwerkelijke werkelijkheid)?.

Het streven naar dit schoonheidsideaal van de mens komt volgens mij voort uit het feit dat we net als dieren uit zijn op perfectie. Alleen dieren hoeven niet meer door deze fase te gaan omdat ze al perfect zijn geschapen. Immers een dier bekommert zich niet om zijn eigen spiegelbeeld (het ziet alleen een ander dier). Ok, bij nadere inspectie zou je wel verschil kunnen zien tussen de uiterlijke kenmerken van bv twee herdershonden. Maar alleen de mens kan deze verschillen zien, dieren kunnen dat niet!

Conclusie en nieuwe stelling:

Het bestaan van een spiegelwerkelijkheid bemoeilijkt de weg naar de perfectie van de mens als individu en van de mensheid in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gezien het aantal reacties op mijn vorige post (nl 0), ga ik ervan uit dat mijn post niet echt tot een verdere discussie kan leiden omdat de inhoud ervan blijkbaar te vaag is. Daarom zal ik de vraag op een andere manier stellen, let wel ik ga uit van een theorie:

Hoe zou de wereld eruit gezien hebben zonder de wetenschap dat je jezelf in spiegelende oppervlakten(spiegels,glas water) kon zien? Maw zouden we zonder die wetenschap allemaal nog leven alsof we in het stenen tijdperk leefden? Of hadden die mensen ook al gauw door dat jejzelf kan zien in de weerspiegeling van water?
Kortom zouden alle oorlogen en rampspoed veroorzaakt worden doordat er ooit iemand is geweest die het nodig vond om een spiegel uit te vinden waarin we geconfronteerd worden met onze eigen imperfectie?

Naar mijn stellige overtuiging is deze imperfectie de oorzaak van vele slechte dingen (oorlogen ,ziekten enz.) maar ook van vele goede dingen (voortschrijding van de wetenschap, steeds mooiere mensen, rassenvermenging en een rum-cola op zn tijd :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 21 juni 2002 19:15 schreef EnTrancer het volgende:
Gezien het aantal reacties op mijn vorige post (nl 0), ga ik ervan uit dat mijn post niet echt tot een verdere discussie kan leiden omdat de inhoud ervan blijkbaar te vaag is. Daarom zal ik de vraag op een andere manier stellen, let wel ik ga uit van een theorie:

Hoe zou de wereld eruit gezien hebben zonder de wetenschap dat je jezelf in spiegelende oppervlakten(spiegels,glas water) kon zien? Maw zouden we zonder die wetenschap allemaal nog in leven alsof we in het stenen tijdperk leefden? Of hadden die mensen ook al gauw door dat jejzelf kan zien in de weerspiegeling van water?
Kortom zouden alle oorlogen en rampspoed veroorzaakt worden doordat er ooit iemand is geweest die het nodig vond om een spiegel uit te vinden waarin we geconfronteerd worden met onze eigen imperfectie?

Naar mijn stellige overtuiging is deze imperfectie de oorzaak van vele slechte dingen (oorlogen ,ziekten enz.) maar ook van vele goede dingen (voortschrijding van de wetenschap, steeds mooiere mensen, rassenvermenging en een rum-cola op zn tijd :P )
[edit]mod, haal deze maar weg ,dubbele reply[edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 21 juni 2002 12:45 schreef Dido het volgende:

[..]

Die overeenkomsten zijn dus inderdaad gebaseerd op overeenkomstige waarnemingen. Plato was zo gek nog niet :)
De verschillen in waargenomen realiteit gebaseerd op dezelfde informatie (spiegelbeeld/kat, maar ook mooie meid/lelijke vrouw) is gebaseerd op een aantal verschillende zaken, zoals daar zijn intelligentie (whatever that may be), kennis (en ervaring !!!), smaak, gemoedstoestand, etc. etc. etc.
Het is dus aannemelijk dat de bron van de informatie die je waarneemt gelijk is voor iedereen. De verschillen tussen persoonlijke-realiteits-ervaring is dan ook wat er zelf aan toevoegt (zoals je zei: je kennis, ervaring, smaak, ed. )

Maar inteligentie is volgens mij een speciaal geval, nl:

Hoe inteligenter je bent hoe beter je de realiteit beheerst en begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op zondag 23 juni 2002 22:56 schreef jona het volgende:
Het is dus aannemelijk dat de bron van de informatie die je waarneemt gelijk is voor iedereen. De verschillen tussen persoonlijke-realiteits-ervaring is dan ook wat er zelf aan toevoegt (zoals je zei: je kennis, ervaring, smaak, ed. )

Maar inteligentie is volgens mij een speciaal geval, nl:

Hoe inteligenter je bent hoe beter je de realiteit beheerst en begrijpt.
Dan definieer je dus intelligentie zelf als een speciaal geval.
In de zin "Hoe inteligenter je bent hoe beter je de realiteit beheerst en begrijpt." kan realiteit dus niet staan voor een Platonische realiteit aangezien je aangeeft dat je hem beter (of slechter) kunt beheersen en bergrijpen; het gaat dan om een absolute realiteit, die door verschillende waarnemers verschillend wordt waargenomen. Degene wiens waarneming het dischts in de buurt komt van die absolute realiteit noem jij dan het intelligentst.

In een Platonische realiteit heeft "intelligentie" invloed op de waargenomen werkelijkheid, maar daarmee dus ook op de realiteit van de waarnemer, niet alleen zijn perceptie ervan. De perceptie definieert immers de realiteit.
Dat vind ik persoonlijk juist zo aantrekkelijk aan Plato's wereldbeeld: intelligentie is, net als realiteit, niet absoluut vast te stellen en, in filosofische zin, eigenlijk niet relevant bij het vaststellen van een realiteit. Belangrijk is wel om je te realiseren dat je, bij gebrek aan een absolute realiteit, dus geen kwalitatief oordeel kunt geven over welke waargenomen realiteit dan ook! Er is er geen een die "dichter bij de waarheid" zit dan een andere, ze zijn allemaal even reëel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 24 juni 2002 08:48 schreef Dido het volgende:

[..]

Dan definieer je dus intelligentie zelf als een speciaal geval.
In de zin "Hoe inteligenter je bent hoe beter je de realiteit beheerst en begrijpt." kan realiteit dus niet staan voor een Platonische realiteit aangezien je aangeeft dat je hem beter (of slechter) kunt beheersen en bergrijpen; het gaat dan om een absolute realiteit
Klopt, Plato slaat hier volgens mij dan ook volledig de plank mis. Ik ga er vanuit dat de waarnemer zelf een deel uitmaakt van de realiteit en wel door de volgende gedachten:

Het is niet aan te tonen of de realiteit absoluut is dan wel of ie niet absoluut is. Dus kun je in princiepe van het ene als van het andere idee uitgaan.

beide uitgewerkt:

-realiteit is absoluut: Je kunt de realiteit in steeds kleiner detail beschrijven omdat deze als constant aangenomen wordt. Zie het als een soort fractal, je kunt blijven "inzoomen" maar er is geen kleinste detail, want er valt altijd nog wel iets te ontdekken.

of

-realiteit is niet absoluut: dan is er volgens mij geen touw aan vast te knopen omdat ie nu afhankelijk is geworden van de waarnemer en ook niet meer constant is.
In een Platonische realiteit heeft "intelligentie" invloed op de waargenomen werkelijkheid, maar daarmee dus ook op de realiteit van de waarnemer, niet alleen zijn perceptie ervan. De perceptie definieert immers de realiteit.
Dit soort paradoxen achtige dingen heb je dus geen last als je de realiteit als absoluut aanneemt.
Dat vind ik persoonlijk juist zo aantrekkelijk aan Plato's wereldbeeld: intelligentie is, net als realiteit, niet absoluut vast te stellen en, in filosofische zin, eigenlijk niet relevant bij het vaststellen van een realiteit.
Belangrijk is wel om je te realiseren dat je, bij gebrek aan een absolute realiteit, dus geen kwalitatief oordeel kunt geven over welke waargenomen realiteit dan ook! Er is er geen een die "dichter bij de waarheid" zit dan een andere, ze zijn allemaal even reëel!
Dit klopt inderdaad als je aanneemt dat er geen absolute realiteit is. Maar volgens mij komt je toch het verst als je de realiteit als absoluut aanneemt maar beseft dat je beleving van deze realiteit niet absoluut is maar een "verstorde" versie hiervan.

En hierdoor bedacht ik dus dat: hoe beter je beleving bij de absolute realiteit ligt hoe "inteligenter" je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op maandag 24 juni 2002 17:54 schreef jona het volgende:
Klopt, Plato slaat hier volgens mij dan ook volledig de plank mis. Ik ga er vanuit dat de waarnemer zelf een deel uitmaakt van de realiteit en wel door de volgende gedachten:
Daar gaat Plato ook vanuit. Juist omdat de waarnemer deel uitmaakt van de realiteit is het per definitie onmogelijk die realiteit objectief te beschrijven.
Het is niet aan te tonen of de realiteit absoluut is dan wel of ie niet absoluut is. Dus kun je in princiepe van het ene als van het andere idee uitgaan.
Helemaal mee eens.
beide uitgewerkt:

-realiteit is absoluut: Je kunt de realiteit in steeds kleiner detail beschrijven omdat deze als constant aangenomen wordt. Zie het als een soort fractal, je kunt blijven "inzoomen" maar er is geen kleinste detail, want er valt altijd nog wel iets te ontdekken.
Dat kan dus alleen als je ook uitgaat van objectieve waarneming, en dat wordt lastig...
of

-realiteit is niet absoluut: dan is er volgens mij geen touw aan vast te knopen omdat ie nu afhankelijk is geworden van de waarnemer en ook niet meer constant is.
Valt wel mee... dat realiteit afhankelijk is van de waarnemer betekent niet dat voor gelijkwaardige waarnemers die realiteit zo verschillend hoeft te zijn. Voor niet-gelijkwaardige waarnemers (kat/mens) hoeft een volledig andere (perceptie van) realiteit zeker geen probleem te zijn.
Dit soort paradoxen achtige dingen heb je dus geen last als je de realiteit als absoluut aanneemt.
Ik zie de paradox niet. Alleen de implicaties van subjectiviteit kunnen als verwarrend overkomen.
Dit klopt inderdaad als je aanneemt dat er geen absolute realiteit is. Maar volgens mij komt je toch het verst als je de realiteit als absoluut aanneemt maar beseft dat je beleving van deze realiteit niet absoluut is maar een "verstorde" versie hiervan.

En hierdoor bedacht ik dus dat: hoe beter je beleving bij de absolute realiteit ligt hoe "inteligenter" je bent.
Het lastige is alleen dat de absolute realiteit dus niet objectief waarneembaar is, en je dus heel moeilijk kunt bepalen welke waarnemer er "het dichtst bij" zit... je kunt dus op deze manier nooit op een objectieve manier de intelligentie van een waarnemer bepalen, kwantitatief noch kwalitatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 24 juni 2002 18:05 schreef Dido het volgende:

[..]

Daar gaat Plato ook vanuit. Juist omdat de waarnemer deel uitmaakt van de realiteit is het per definitie onmogelijk die realiteit objectief te beschrijven.
Waarom zou de realiteit zichzelf niet objectief kunnen beschrijven? Je kan alleen niet aantonen dat de beschrijving objectief is. Daar zit wel een subtiel verschil in namelijk.
[..]

Dat kan dus alleen als je ook uitgaat van objectieve waarneming, en dat wordt lastig...
Maar de aanname dat een waarneming best objectief _zou kunnen zijn_ kan best praktisch zijn. (zie het hele fenomeen "wetenschap" )
[..]

Valt wel mee... dat realiteit afhankelijk is van de waarnemer betekent niet dat voor gelijkwaardige waarnemers die realiteit zo verschillend hoeft te zijn. Voor niet-gelijkwaardige waarnemers (kat/mens) hoeft een volledig andere (perceptie van) realiteit zeker geen probleem te zijn.
[..]
Maar dan heb je het toch weer over de realiteit zoals die ervaren wordt. Maar het is niet onmogelijk dat aan alle ervaarde realiteiten op deze aarde 1 en dezelfde gemeenschappelijke bron ligt: de _absolute_ realiteit.
Ik zie de paradox niet. Alleen de implicaties van subjectiviteit kunnen als verwarrend overkomen.
[..]
perceptie defineerd realiteit die de perceptie definieerd.
Het lastige is alleen dat de absolute realiteit dus niet objectief waarneembaar is, en je dus heel moeilijk kunt bepalen welke waarnemer er "het dichtst bij" zit... je kunt dus op deze manier nooit op een objectieve manier de intelligentie van een waarnemer bepalen, kwantitatief noch kwalitatief.
Neem nou dat voorbeeld met die kat en de spiegel. Het is toch duidelijk dat wij dichterbij zitten omdat we door hebben hoe die spiegel in elkaar zit en de kat er verder vanaf zit omdat hij denk dat er een andere wereld achter de spiegel zit.

Het is dus blijkbaar mogelijk om realiteiten tegen elkaar aftewegen. De mens heeft net iets dieper "op de fractal ingezoomd" dan de kat (als je begrijpt wat ik bedoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

[quote]
Op maandag 24 juni 2002 19:11 schreef jona het volgende:
Waarom zou de realiteit zichzelf niet objectief kunnen beschrijven? Je kan alleen niet aantonen dat de beschrijving objectief is. Daar zit wel een subtiel verschil in namelijk.
[quote]
Omdat de realiteit geen waarnemer is, geen perceptie heeft en niets beschrijft.
Maar de aanname dat een waarneming best objectief _zou kunnen zijn_ kan best praktisch zijn. (zie het hele fenomeen "wetenschap" )
Maar niet altijd. Einstein gef al aan dat het voor een waarnbemer in een afgesloten ruimte onmogelijk was om het verschil waar te nemen tussen zwaartekracht en versnelling. Een waarnemer buiten die ruimte zal echter afhankelijk daarvan wel een andere realiteit waarnemen...
Maar dan heb je het toch weer over de realiteit zoals die ervaren wordt. Maar het is niet onmogelijk dat aan alle ervaarde realiteiten op deze aarde 1 en dezelfde gemeenschappelijke bron ligt: de _absolute_ realiteit.
Dat kan. Het probleem lijkt me om het verband tussen waarnemingen en absolute realiteit vast te stellen.
perceptie defineerd realiteit die de perceptie definieerd.
realiteit definieert geen perceptie (althans, subjectieve realiteit niet). Zolang je niet waarneemt is er geen realiteit. Dit komt overeen met het existentialistische verschil tussen zijn en bestaan.
"Perceptie van realiteit" impliceert dat het gaat om een absolute realiteit. En die hoeft weer niet in een definieerbaar verband te staan met de door waarneming gedefinieerde subjectieve realiteit.
Neem nou dat voorbeeld met die kat en de spiegel. Het is toch duidelijk dat wij dichterbij zitten omdat we door hebben hoe die spiegel in elkaar zit en de kat er verder vanaf zit omdat hij denk dat er een andere wereld achter de spiegel zit.
Misschien heeft die kat wel gelijk. Hij moet alleen nog een manier vinden om achter die spiegel te komen...
Klinkt vergezocht, en is het voor ons misschien wel. Voor de kat is het wellicht nog niet zo'n gek idee. En stel je eens voor als blijkt dat er een absolute realiteit is, waarin die kat op een goed moment toch rustig door die spiegel stapt...
Het is dus blijkbaar mogelijk om realiteiten tegen elkaar aftewegen. De mens heeft net iets dieper "op de fractal ingezoomd" dan de kat (als je begrijpt wat ik bedoel)
Ik begrijp wat je zegt, maar ik begrijp niet hoe je objectief vast denkt te kunne stellen wie er "dichter bij" de absolute realiteit zit. Om dat te kunne bepalen moet je de objectieve realiteit kunnen beschrijven, en het liefst zonder waarneming. Dan heb je dus een omnisciente "waarnemer" nodig die kan bepalen hoever ander waarnemers hebben "ingezoomd".
Sommige mensen hebben een woordn voor die omnisciente waarnemer: God. Maar het leuke is dat die, volgens de meeste gangbare verklaringen, zelf die absolute realiteit definieert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 24 juni 2002 23:26 schreef Dido het volgende:

[..]

Maar niet altijd. Einstein gef al aan dat het voor een waarnbemer in een afgesloten ruimte onmogelijk was om het verschil waar te nemen tussen zwaartekracht en versnelling. Een waarnemer buiten die ruimte zal echter afhankelijk daarvan wel een andere realiteit waarnemen...
ja maar die verschillende realiteiten spreken elkaar niet tegen, de kleinere realiteit is een onderdeel van de grote realiteit nl de realiteit in de afgesloten ruimte is onderdeel van de realiteit van de waarnemer van die realiteit.
[..]

Dat kan. Het probleem lijkt me om het verband tussen waarnemingen en absolute realiteit vast te stellen
Als je dus uitgaat vaneen het model van verschillende niveau van inzicht in de absolute realiteit kun je dat dus wel doen.
[..]

Realiteit definieert geen perceptie (althans, subjectieve realiteit niet). Zolang je niet waarneemt is er geen realiteit. Dit komt overeen met het existentialistische verschil tussen zijn en bestaan.
"Perceptie van realiteit" impliceert dat het gaat om een absolute realiteit. En die hoeft weer niet in een definieerbaar verband te staan met de door waarneming gedefinieerde subjectieve realiteit.
[..]
"een niet definieerbaar verband?" er zijn toch zat overeenkomsten tussen verschillende waarnemingen?

dat is toch een aantoonbaar verband?
Misschien heeft die kat wel gelijk. Hij moet alleen nog een manier vinden om achter die spiegel te komen...
Klinkt vergezocht, en is het voor ons misschien wel. Voor de kat is het wellicht nog niet zo'n gek idee. En stel je eens voor als blijkt dat er een absolute realiteit is, waarin die kat op een goed moment toch rustig door die spiegel stapt...
[..]
Dus je idee klopt pas als er een kat door een spiegel kan lopen? is idd een beetje vergezocht :)
Ik begrijp wat je zegt, maar ik begrijp niet hoe je objectief vast denkt te kunne stellen wie er "dichter bij" de absolute realiteit zit. Om dat te kunne bepalen moet je de objectieve realiteit kunnen beschrijven, en het liefst zonder waarneming. Dan heb je dus een omnisciente "waarnemer" nodig die kan bepalen hoever ander waarnemers hebben "ingezoomd".
Sommige mensen hebben een woordn voor die omnisciente waarnemer: God. Maar het leuke is dat die, volgens de meeste gangbare verklaringen, zelf die absolute realiteit definieert!
Je kan niet bepalen hoe diep je bent "ingezoomd". maar je kunt wel onderling verglijken. een kleiner besef van realiteit zal omvat worden door een groter besef van realiteit. Zo kunnen wij ons dus de realiteit van de kat voorstellen.

En God is een per definitie mislukte poging om de absolute realiteit te omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op dinsdag 25 juni 2002 02:45 schreef jona het volgende:
ja maar die verschillende realiteiten spreken elkaar niet tegen, de kleinere realiteit is een onderdeel van de grote realiteit nl de realiteit in de afgesloten ruimte is onderdeel van de realiteit van de waarnemer van die realiteit.
Dat zou alleen zo zijn als er communicatie tussen de waarnemers plaatsvond. Aangezien de ruimte is afgesloten is dat niet zo. De waarnemers in de ruimte en daarbuiten kunnen niet anders dan een andere realiteit waarnemen.
Als je dus uitgaat vaneen het model van verschillende niveau van inzicht in de absolute realiteit kun je dat dus wel doen.
Je kunt wel een theoretisch model opstellen, maar hoe wou je het niveua van inzicht kwalificeren, laat staan kwantificeren?
"een niet definieerbaar verband?" er zijn toch zat overeenkomsten tussen verschillende waarnemingen?

dat is toch een aantoonbaar verband?
Er zijn ook zat verschillen. Kat zie "andere kat", jij ziet "spiegelbeeld". Alleen door jezelf per definitie als inteligenter te kwalificeren als de kat kun je het inzicht van de kat kwalificeren. (Of omgekeerd). Jezelf als standaard definieren (of een gemiddelide van een hoop mensen wat wij betreft) betekent echter dat je per definitie te maken hebt met een subjectieve maatstaf.
Dus je idee klopt pas als er een kat door een spiegel kan lopen? is idd een beetje vergezocht :)
Nee, mijn idee klopt al als volgens de kat de mogelijkheid bestaat dat hij er ooit doorheen zal lopen. Subtiel verschil.
Je kan niet bepalen hoe diep je bent "ingezoomd". maar je kunt wel onderling verglijken. een kleiner besef van realiteit zal omvat worden door een groter besef van realiteit. Zo kunnen wij ons dus de realiteit van de kat voorstellen.
Wij kunnen ons een voorstelling maken van de realiteit van de kat, maar wie zegt dat de kat zich geen voorstelling kan maken van onze realiteit? Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat de katten in staat zijn te anticiperen op reacties van mensen, en zich dus een voorstelling kunnen maken van onze realiteit. Toegegeven, ik geloof niet dat die voorstelling overeenkomt met de werkelijkheid, maar onze voorstelling van de werkelijkheid van de kat hoeft ook helemaal niet juist te zijn.
En God is een per definitie mislukte poging om de absolute realiteit te omschrijven.
Waarom? Het Judeo-Christelijk godsbeeld komt toch een heel eind. Pantheisme misschien nog wel verder. Of je erin gelooft of niet, is niet relevant. Het is een manier om een absolute standaard te definieren, hoewel er dan wel altijd bij wordt gezegd dat die standaard, hoewel door de mens gedefinieerd, voor de mens niet kenbaar is.
Overigens wil ik hier geen theologische discussie van maken, ik noemde het godsbeeld slechts als illustratie van een absoluut gedefinieerde realiteit. Geslaagd of niet, ik ben er nog niet veel betere tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 25 juni 2002 08:25 schreef Dido het volgende:

[..]

Dat zou alleen zo zijn als er communicatie tussen de waarnemers plaatsvond. Aangezien de ruimte is afgesloten is dat niet zo. De waarnemers in de ruimte en daarbuiten kunnen niet anders dan een andere realiteit waarnemen.
[..]
Het vind niet plaatst in verschillende realiteiten maar in verschillende delen van dezelfde absolute realiteit.

Ik kan die afgeloten ruimte open doen en die persoon een hand geven en dat kan alleen als ie tot de zelfde realiteit behoort.
Je kunt wel een theoretisch model opstellen, maar hoe wou je het niveua van inzicht kwalificeren, laat staan kwantificeren?
[..]
Met intelligentie dus. een kat heeft meer inzicht dan een mier, en ik heb op mijn beurt beter inzicht dan een kat. Linear verband met hersenvolume en dus grofweg met intelligentie. Het vermogen om te kunnen leren en dus steeds meer inzicht krijgen in de absolute realiteit.

Nu is het idd maar een theoretisch model maar dat is jouw model ook. En mijn theoretisch model hoeft niet te bewijzen te zijn via jouw model. En zeker niet als die van jou niet klopt :)
Er zijn ook zat verschillen. Kat zie "andere kat", jij ziet "spiegelbeeld". Alleen door jezelf per definitie als inteligenter te kwalificeren als de kat kun je het inzicht van de kat kwalificeren. (Of omgekeerd). Jezelf als standaard definieren (of een gemiddelide van een hoop mensen wat wij betreft) betekent echter dat je per definitie te maken hebt met een subjectieve maatstaf.
[..]
Ja ik kwalificeer mezelf inteligenter dan een kat, ik heb oa een beter leer vermogen, meer hersencellen en beter communicatie en hierdoor een beter begrip van realiteit dan de kat en de mier.
Nee, mijn idee klopt al als volgens de kat de mogelijkheid bestaat dat hij er ooit doorheen zal lopen. Subtiel verschil.
[..]
Ja maar dat komt dus weer door gebrek aan inzicht van die kat. Iets met meer inzicht zal tot de conclusie komen dat je niet door die spiegel heen kan. het is nl een glimmende metaal laag op een stuk glas en daar kan die kat nou eenmaal niet (op diervriendelijkewijze :) ) door heen in de absolute realiteit. Wat die kat hier over denk in zn eigen visie op de realiteit doet er dan niet toe.
Wij kunnen ons een voorstelling maken van de realiteit van de kat, maar wie zegt dat de kat zich geen voorstelling kan maken van onze realiteit? Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat de katten in staat zijn te anticiperen op reacties van mensen, en zich dus een voorstelling kunnen maken van onze realiteit. Toegegeven, ik geloof niet dat die voorstelling overeenkomt met de werkelijkheid, maar onze voorstelling van de werkelijkheid van de kat hoeft ook helemaal niet juist te zijn.
[..]
De kat zal best een voorstelling proberen te maken van onze realiteit maar is daarbij wel beperkt door zn eigen inzicht.
Waarom? Het Judeo-Christelijk godsbeeld komt toch een heel eind. Pantheisme misschien nog wel verder. Of je erin gelooft of niet, is niet relevant. Het is een manier om een absolute standaard te definieren, hoewel er dan wel altijd bij wordt gezegd dat die standaard, hoewel door de mens gedefinieerd, voor de mens niet kenbaar is.
Overigens wil ik hier geen theologische discussie van maken, ik noemde het godsbeeld slechts als illustratie van een absoluut gedefinieerde realiteit. Geslaagd of niet, ik ben er nog niet veel betere tegengekomen.
En ik ben eigenlijk nog geen slechtere tegen gekomen, maar das waarschijlijk een verschil in inzicht :P Maar laten we religie er idd maar buiten houden. (maar hoe kun je nou in vredesnaam een absolute standaard definieren en dan nog claimen dat ie juist is ook? )

en nu is he tijd voor koffie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op dinsdag 25 juni 2002 10:35 schreef jona het volgende:
Het vind niet plaatst in verschillende realiteiten maar in verschillende delen van dezelfde absolute realiteit.

Ik kan die afgeloten ruimte open doen en die persoon een hand geven en dat kan alleen als ie tot de zelfde realiteit behoort.
Dan beinvloed je dus de realiteit van beide waarnemers. Zoals ik zij gaat het op zolang de ruimte gesloten is. Overigens als de afgesloten ruikte zich versneld van de andere waarnemer afbeweegd, zou ik 'm geen hand geven :)
Met intelligentie dus. een kat heeft meer inzicht dan een mier, en ik heb op mijn beurt beter inzicht dan een kat. Linear verband met hersenvolume en dus grofweg met intelligentie. Het vermogen om te kunnen leren en dus steeds meer inzicht krijgen in de absolute realiteit.

Nu is het idd maar een theoretisch model maar dat is jouw model ook. En mijn theoretisch model hoeft niet te bewijzen te zijn via jouw model. En zeker niet als die van jou niet klopt :)
Voor alle duidelijkheid, want ik denk dat ik iets mis:
Hoe definieer jij intelligentie, en hoe definieer jij absolute realiteit?
Want wat ik nu van je begrijp is dit:
Intelligentie: Het vermogen inzicht te verwerven in de absolute realiteit.
Absolute realiteit: Datgene waarin je middels intelligentie inzicht verwerft.
Ja ik kwalificeer mezelf inteligenter dan een kat, ik heb oa een beter leer vermogen, meer hersencellen en beter communicatie en hierdoor een beter begrip van realiteit dan de kat en de mier.
Hier komen we in de buurt van een definitie van intelligentie...
Je breekt hier zeker een lans voor de moderne wetenschap, maar ik blijf erbij dat je inteligentie vanuit jezelf definieert (je zou bijvoorbeeld ook de mogelijkheid van overleven in veranderende/verschillende biotopen als graadmeter van intelligentie kunnen hanteren, deen meer "Darwinistische" intelligentie dus. In dat geval scoren wij vrij hoog, maar lang niet zo goed als de zojuist door jou genoemde mier.)
Als je intelligentie subjectief definieert, en aan de hand daarvan je absolute realiteit, is die laatste per definitie subjectief, lijkt me?
Ja maar dat komt dus weer door gebrek aan inzicht van die kat. Iets met meer inzicht zal tot de conclusie komen dat je niet door die spiegel heen kan. het is nl een glimmende metaal laag op een stuk glas en daar kan die kat nou eenmaal niet (op diervriendelijkewijze :) ) door heen in de absolute realiteit. Wat die kat hier over denk in zn eigen visie op de realiteit doet er dan niet toe.
Het doet er niet toe in jouw realiteit, het is idd niet relevant. Voor die kat is het dat echter wel, en aangezien we de kat al als waarnemer hebben geaccepteerd kun je hem nu moeilijk terzijde schuiven als irrelevant. Tenzij je me van de superioriteit van jouw (subjectieve) realiteit kunt overtuigen. Maar dat doe je alleen gebaseerd op jouw definitie van de absolute realiteit.
De kat zal best een voorstelling proberen te maken van onze realiteit maar is daarbij wel beperkt door zn eigen inzicht.
Dat geld voor jou ook bij je voorstelling van de kats realiteit. Ik betwijfel in hoeverre je jouw voorstelling van zijn realiteit kunt staven.
En ik ben eigenlijk nog geen slechtere tegen gekomen, maar das waarschijlijk een verschil in inzicht :P Maar laten we religie er idd maar buiten houden.
Dat verschil in inzicht houdt deze discussie nou juist op gang :P
Maar, zonder in te gaan op de theologische implicaties, wat is het verschil tussen jouw absolute realiteit die door voortschrijdend inzicht benaderd (maar nooit bereikt) kan worden, en een omnisciente schepper die op wat voor manier ook benaderd (maar nooit bereikt) kan worden?
Het enige is dat voortschrijdend inzicht, lijkt me. En dan kom ik weer terug op een definitie voor intelligentie. Die lijkt me namelijk altijd subjectief.
(maar hoe kun je nou in vredesnaam een absolute standaard definieren en dan nog claimen dat ie juist is ook? )
Dat was mijn vraag, dacht ik. Ik begreep dat jij een absolute standaard zocht? Die definieer je ervolgens als "het ultieme doel dat dankzij groeiende inetelligentie" bereikt (benaderd) wordt. Toch? :)
en nu is he tijd voor koffie!
Zie je wel! We verschillen niet zoveel van mening! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51220

wij zijn spiegels al gewend, als jij nooit een spiegeling van jezelf heb gezien zal je denk het zelfde reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:10
Op dinsdag 25 juni 2002 11:01 schreef kaasie het volgende:
wij zijn spiegels al gewend, als jij nooit een spiegeling van jezelf heb gezien zal je denk het zelfde reageren.
Zit wat in.
Heb wel eens het e.e.a. op NGC gezien over een stam in Indonesie. Deze stonden ook vreemd te kijken naar spiegels.
Toch vreemd, want water weerspiegeld ook, maar goed.

Wij hebben een katje vna 10 weken oud.

Ons televisiemeubel heeft glazen deurtjes. Onze kat heeft op fysieke wijze kennisgemaakt van het principe glas en doorzichtig.
Nu gebruikt hij het glas om tegen aan te staan, net zoals onze ramen.

Ik hield hem voor de spiegel (wij hebben geen spiegel waar de kat zelf in kan kijken zonder dat wij hem daarbij helpen.)en het deed hem helemaal niks.
Keek er naar en weg was de interesse (2 seconden).
Of hij zichzelf herkende ?

Een paar dagen later keek de kat met tl-licht aan in zijn waterbakje (zwarte ondergrond) en schrok.
Dikke staart, blazen etc...
Hij zag een andere kat in zijn drinkbakje, en viel dit ook aan.

Heb hier even over nagedacht, maar kom er niet helemaal uit.
Bij een spiegel "herkend (?)" de kat een spiegeling.
In zijn waterbakje weer niet ?

Of komt het door het oppervlak ?
Bij het proberen in het drinkbakje (pootje slaan etc...) werd de kat nat, en ervaarde dit als onprettig.
Het aanraken van de spiegel deed hem niks, zelfde materiaal als glas.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor alle duidelijkheid, want ik denk dat ik iets mis:
Hoe definieer jij intelligentie, en hoe definieer jij absolute realiteit?
Want wat ik nu van je begrijp is dit:
Intelligentie: Het vermogen inzicht te verwerven in de absolute realiteit.
Absolute realiteit: Datgene waarin je middels intelligentie inzicht verwerft.
[..]
ik definieer ze niet echt ik bedoel meer dit:

-ik neem dus aan dat er een absolute realiteit is.
-en dan kun je dus ook verschillende niveaus van inzicht hebben.

Absolute realiteit is er niet omdat we er inzicht in proberen te krijgen, maar is er gewoon (dat is dus ook de aanname die ik maak)
Hier komen we in de buurt van een definitie van intelligentie...
Je breekt hier zeker een lans voor de moderne wetenschap, maar ik blijf erbij dat je inteligentie vanuit jezelf definieert (je zou bijvoorbeeld ook de mogelijkheid van overleven in veranderende/verschillende biotopen als graadmeter van intelligentie kunnen hanteren, deen meer "Darwinistische" intelligentie dus. In dat geval scoren wij vrij hoog, maar lang niet zo goed als de zojuist door jou genoemde mier.)
Als je intelligentie subjectief definieert, en aan de hand daarvan je absolute realiteit, is die laatste per definitie subjectief, lijkt me?
Ik definieer niks aan de absolute realiteit, ik stel alleen dat er zoiets is als een absolute realiteit (dat is gelijk het verschil met het idee van een god).

En dat onze visie op die realiteit irrelevant is omdat onze visie deel uitmaakt van een meer omvattende realiteit. Net zoals wat de kat ook denkt, hij niet door de spiegel heen kan lopen, omdat dat niet zou kunnen in onze realiteit.
(zie volgende alinea)
Het doet er niet toe in jouw realiteit, het is idd niet relevant. Voor die kat is het dat echter wel, en aangezien we de kat al als waarnemer hebben geaccepteerd kun je hem nu moeilijk terzijde schuiven als irrelevant. Tenzij je me van de superioriteit van jouw (subjectieve) realiteit kunt overtuigen. Maar dat doe je alleen gebaseerd op jouw definitie van de absolute realiteit.
[..]
Hij is dus in zoverre irrelevant omdat mijn waarneming realistischer (een hoger realiteits besef) is dan die van de kat. Dit betekend niet dat ik de realiteit voor die kat definieer, maar dat de realiteit van de kat en mijn eigen realiteit elkaar niet tegen kunnen spreken als ze allebei zouden kloppen.
Dat geld voor jou ook bij je voorstelling van de kats realiteit. Ik betwijfel in hoeverre je jouw voorstelling van zijn realiteit kunt staven.
[..]
Zie het voorbeeld met de kat en de spiegel. Die kat zal hoogstwaarschijnlijk niet denken van de mens: "hehe wat een idioot dat ie denk dat ie zn spiegelbeeld ziet"

Dat is dus het verschil in inzicht.
Dat verschil in inzicht houdt deze discussie nou juist op gang :P
Maar, zonder in te gaan op de theologische implicaties, wat is het verschil tussen jouw absolute realiteit die door voortschrijdend inzicht benaderd (maar nooit bereikt) kan worden, en een omnisciente schepper die op wat voor manier ook benaderd (maar nooit bereikt) kan worden?
Het enige is dat voortschrijdend inzicht, lijkt me. En dan kom ik weer terug op een definitie voor intelligentie. Die lijkt me namelijk altijd subjectief.
[..]
het verschil tussen geloven in een absolute realiteit en geloven in een god is niet zo heel groot, er zijn echter wel ene paar verschillen:

-bij een god-model is het eindpunt gedefinieerd en moet de weg daarnaar toe gevonden worden

-bij ene "absolute realiteit"-model is de weg bekend maar het eindpunt niet

En dan nog dit:

Je kan de realiteit beschrijven met regeltjes (stelling van pythogoras bv en F=m*a enzo)
Dit zou in een subjectieve realiteit niet kunnen omdat die regels voor elke waarnemer anders zouden zijn.

En als je al die geextraheerde regeltjes samenvoegt kun je de realiteit gedeeltelijk nabootsen (bv virtual reality) En hoe meer regeltjes je er aan toevoegd hoe realistischer het wordt.

en die virtual-reality wereld zal door iedereen anders ervaren worden, maar komt wel allemaal uit het zelfde setje regels, die ik dus in de real-reality :) de absolute realiteit noem.
Dat was mijn vraag, dacht ik. Ik begreep dat jij een absolute standaard zocht? Die definieer je ervolgens als "het ultieme doel dat dankzij groeiende inetelligentie" bereikt (benaderd) wordt. Toch? :)
[..]
In zekere zin bedoel ik dit ook, alleen ga ik er wel vanuit dat het "absolute realiteits besef" nooit berijkt zal worden. Ik stel het niet als doel maar meer als richting.

edit:

En een absolute realiteit sluit zichzelf niet uit, in de absolute realiteit kan de absolutheid ook prima bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op dinsdag 25 juni 2002 12:24 schreef jona het volgende:
ik definieer ze niet echt ik bedoel meer dit:

-ik neem dus aan dat er een absolute realiteit is.
-en dan kun je dus ook verschillende niveaus van inzicht hebben.

Absolute realiteit is er niet omdat we er inzicht in proberen te krijgen, maar is er gewoon (dat is dus ook de aanname die ik maak)
Als we aannemen dat die eerste stelling juist is (er is een absolute realiteit), dan ben ik met je eens dat die niveaus van inzicht er zijn. Alleen, als je niet weet wat die absolute realiteit is, kun je de niveaus niet definieren, en dus kun je niet bepalen of je op een hoger of lager niveau zit dan die kat.
Om dat te bepalen definieerde je intelligentie, maar dat is natuurlijk net zo subjectief als wanneer die kat dat zou doen.
Ik definieer niks aan de absolute realiteit, ik stel alleen dat er zoiets is als een absolute realiteit (dat is gelijk het verschil met het idee van een god).
Hoezo is dat het verschil? Er zijn genoeg godsbeelden die stellen "er is een god, maar hij is onkenbaar". (De wegen van de heer zijn ondoorgrondelijk)
En dat onze visie op die realiteit irrelevant is omdat onze visie deel uitmaakt van een meer omvattende realiteit. Net zoals wat de kat ook denkt, hij niet door de spiegel heen kan lopen, omdat dat niet zou kunnen in onze realiteit.
(zie volgende alinea)
De kat kan niet door de spiegel omdat het niet kan in zijn realiteit. Of het in de onze kan is voor de kat niet relevant. Als wij er niet waren kon ie er nog niet doorheen.
Hij is dus in zoverre irrelevant omdat mijn waarneming realistischer (een hoger realiteits besef) is dan die van de kat. Dit betekend niet dat ik de realiteit voor die kat definieer, maar dat de realiteit van de kat en mijn eigen realiteit elkaar niet tegen kunnen spreken als ze allebei zouden kloppen.
Je kunt dit natuurlijk net zo hard omdraaien en stellen dat jouw realiteit niet in tegenspraak kan zijn met die van de kat. Er is imho geen causaal verband tussen die twee. Of jouw realiteit getuigt van een hoger inzicht dan die van de kat is niet objectief aantoonbaar, tenzij je de absolute realiteit kunt definieren.
Aan de andere kant is het heel wel mogelijk om je waarnemingen zo te interpreteren dat jij je superieur volet (qua inzicht) aan de kat, omgekeerd lijken katten dat met ons ook te doen :)
Ik vraag me wel eens af wie er gelijk heeft als ik naar mijn katten kijk...
Zie het voorbeeld met de kat en de spiegel. Die kat zal hoogstwaarschijnlijk niet denken van de mens: "hehe wat een idioot dat ie denk dat ie zn spiegelbeeld ziet"

Dat is dus het verschil in inzicht.
Waarom is dat zo onwaarschijnlijk? De drang om jezelf te bekijken is misschien voor die kat wel zo iets vaags dat het niet te bevatten is dat de natuur er op zo'n manier een mogelijkheid toe biedt, laat staan dat wij er gebruik van maken.
het verschil tussen geloven in een absolute realiteit en geloven in een god is niet zo heel groot, er zijn echter wel ene paar verschillen:

-bij een god-model is het eindpunt gedefinieerd en moet de weg daarnaar toe gevonden worden

-bij ene "absolute realiteit"-model is de weg bekend maar het eindpunt niet
Zoals gezegd, het eindpunt in een godsbeeld hoeft niet gespecificeerd te zijn. God is vaak (ik denk zelfs meestal) onkenbaar, met andere woorden, alleen de weg wordt gedefinieerd.
Mijn vraag blijft daarbij: als je weet dat je op een weg loopt, en dat die weg naar een stad leidt, weet je dan
-naar welke stad je loopt?
-hoe ver je bent?
-hoe ver je nog moet gaan?
In dit voorbeeld kun je trouwens wel aangeven of je verder bent dan een ander.
Stel nu dat je op een vlak loopt (nog leuker, een bol :) )
Ergens op het vlak ligt een stad. Je kunt nu de bovenstaande drie vragen nog steeds niet beantwoorden, maar deze keer weet je ook niet of je in de goede richting loopt, en of iemand anders dichter bij de stad is dan jij of niet. Je weet zelfs niet of je een betere koers aanhoudt dan die ander.

In beide gevallen kun je door blijven lopen, waarbij je in het eerste geval niet weet wanneer je aankomt, maar wel dat je aankomt.
In het tweede geval weet je zelfs niet of je wel aankomt.
Zeker in dat tweede geval is het wellicht interessant om je eigen stad te stichten...
En dan nog dit:

Je kan de realiteit beschrijven met regeltjes (stelling van pythogoras bv en F=m*a enzo)
Dit zou in een subjectieve realiteit niet kunnen omdat die regels voor elke waarnemer anders zouden zijn.
Er kunnen wel degelijk overeenkomsten zijn tussen waarnemingen van verschillende waarnemers... maar ook verschillen. En verschillen in die regels komen voor.
Daarnaast zijn een hoop regels niet relevant voor iedereen. Gele verf + blauwe verf geeft groene verf. Is dat waar voor een blinde? Je kunt het hem vertellen, maar de regel is totaal irrelevant, en voor hem niet te toetsen met waarnemingen. De regel is dus geen onderdeel van zijn realiteit. Als hij het regeltje van buiten leert, en de betekenis ervan voor anderen probeert te doorgronden, voegt dat nog steeds niets toe aan zijn beleving van de realiteit, terwijl hij toch tot een "hoger inzicht" is gekomen?
En als je al die geextraheerde regeltjes samenvoegt kun je de realiteit gedeeltelijk nabootsen (bv virtual reality) En hoe meer regeltjes je er aan toevoegd hoe realistischer het wordt.

en die virtual-reality wereld zal door iedereen anders ervaren worden, maar komt wel allemaal uit het zelfde setje regels, die ik dus in de real-reality :) de absolute realiteit noem.
Je wordt dan in die virtual reality die je creeert je eigen schepper van een realiteit. Hoewel herkenbaar, zal die realiteit niet voor iedereen evenveel overeenstemmen met hun ervaring van real-reality.
In zekere zin bedoel ik dit ook, alleen ga ik er wel vanuit dat het "absolute realiteits besef" nooit berijkt zal worden. Ik stel het niet als doel maar meer als richting.
Als je ervan uitgaat dat je het nooit bereikt zit je of op een oneindig lange weg, of op dat vlak. Uit het feit dat je jezelf als "meer inzichtvol" ziet dan een kat, concludeer ik dat je op die weg denkt te zitten. Waar leidt je dat uit af? En hoe stel je je die oneindige weg voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 25 juni 2002 13:04 schreef Dido het volgende:

[..]

Als we aannemen dat die eerste stelling juist is (er is een absolute realiteit), dan ben ik met je eens dat die niveaus van inzicht er zijn. Alleen, als je niet weet wat die absolute realiteit is, kun je de niveaus niet definieren, en dus kun je niet bepalen of je op een hoger of lager niveau zit dan die kat.
Om dat te bepalen definieerde je intelligentie, maar dat is natuurlijk net zo subjectief als wanneer die kat dat zou
doen.
hoezo kun je de niveaus niet defineren? je kan ze idd niet absoluut vaststellen. maar dat neemt niet weg dat je ze niet relatief van elkaar kan zien. Snelheid is bv ook altijd relatief tenopzichte van iets anders en dus ook niet absoluut te meten. toch heeft het begrip snelheid een betekenis.

En daarbij genomen dat elke -in een grotere realiteit kloppende kleinere realiteit- onderdeel moet zijn van die grotere realiteit. trek deze lijn door tot in het oneindige en je komt uit bij de absolute realiteit.
Hoezo is dat het verschil? Er zijn genoeg godsbeelden die stellen "er is een god, maar hij is onkenbaar". (De wegen van de heer zijn ondoorgrondelijk)
[..]
ja je kan alles waar je geen inzicht in hebt toekennen aan een god. Zoals vroegen bv de bliksum een instrument van de goden was. Maar je kunt het ook accepteren dat je het gewoon nog niet weet wat iets is. Dan kun je een fenomeen het ook wat objectiever benaderen.
De kat kan niet door de spiegel omdat het niet kan in zijn realiteit. Of het in de onze kan is voor de kat niet relevant. Als wij er niet waren kon ie er nog niet doorheen.
[..]
ja precies onze aanwezigheid veranderd niks aan de regels van de absolute realiteit. wij zijn het resultaat van die regels (de natuurwetten)
Je kunt dit natuurlijk net zo hard omdraaien en stellen dat jouw realiteit niet in tegenspraak kan zijn met die van de kat. Er is imho geen causaal verband tussen die twee. Of jouw realiteit getuigt van een hoger inzicht dan die van de kat is niet objectief aantoonbaar, tenzij je de absolute realiteit kunt definieren.
Aan de andere kant is het heel wel mogelijk om je waarnemingen zo te interpreteren dat jij je superieur volet (qua inzicht) aan de kat, omgekeerd lijken katten dat met ons ook te doen :)
Ik vraag me wel eens af wie er gelijk heeft als ik naar mijn katten kijk...
[..]
de realiteit van de kat is netzomin afhankelijk van mijn realiteit asl andersom. Beide realiteiten zijn afhankelijk van de absolute realiteit.

En ja ik voel me superieur aan katten omdat ik de realiteit beter begrijp. Ik zorg ook voor die beesten en niet andersom :)
Zoals gezegd, het eindpunt in een godsbeeld hoeft niet gespecificeerd te zijn. God is vaak (ik denk zelfs meestal) onkenbaar, met andere woorden, alleen de weg wordt gedefinieerd.
Mijn vraag blijft daarbij: als je weet dat je op een weg loopt, en dat die weg naar een stad leidt, weet je dan
-naar welke stad je loopt?
-hoe ver je bent?
-hoe ver je nog moet gaan?
In dit voorbeeld kun je trouwens wel aangeven of je verder bent dan een ander.
Stel nu dat je op een vlak loopt (nog leuker, een bol :) )
Ergens op het vlak ligt een stad. Je kunt nu de bovenstaande drie vragen nog steeds niet beantwoorden, maar deze keer weet je ook niet of je in de goede richting loopt, en of iemand anders dichter bij de stad is dan jij of niet. Je weet zelfs niet of je een betere koers aanhoudt dan die ander.

In beide gevallen kun je door blijven lopen, waarbij je in het eerste geval niet weet wanneer je aankomt, maar wel dat je aankomt.
In het tweede geval weet je zelfs niet of je wel aankomt.
Zeker in dat tweede geval is het wellicht interessant om je eigen stad te stichten...
[..]
dit zijn dus ook foute voorstelling van de realiteit.

Iets wat beter zou kloppen is:

-de absolute realiteit is een oneindig grote bol.
-en je eigen realiteit is een bol daarin met een bepaalde radius (zeg maar je intelligentie :) )

(hier zitten ook wel wat haken en ogen aan maar het gaat ff om het idee)
Er kunnen wel degelijk overeenkomsten zijn tussen waarnemingen van verschillende waarnemers... maar ook verschillen. En verschillen in die regels komen voor.
Daarnaast zijn een hoop regels niet relevant voor iedereen. Gele verf + blauwe verf geeft groene verf. Is dat waar voor een blinde? Je kunt het hem vertellen, maar de regel is totaal irrelevant, en voor hem niet te toetsen met waarnemingen. De regel is dus geen onderdeel van zijn realiteit. Als hij het regeltje van buiten leert, en de betekenis ervan voor anderen probeert te doorgronden, voegt dat nog steeds niets toe aan zijn beleving van de realiteit, terwijl hij toch tot een "hoger inzicht" is gekomen?
[..]
relavantie is totaal irrelavant :) de regels zijn in beide realiteiten gelijk maar in de waarneeming (het inzicht) zit het verschil. je blinde heeft dus een lager realiteits besef dan een niet blinde. (om nou niet meteen te zeggen dat ie dommer is :) )
Je wordt dan in die virtual reality die je creeert je eigen schepper van een realiteit. Hoewel herkenbaar, zal die realiteit niet voor iedereen evenveel overeenstemmen met hun ervaring van real-reality.
[..]
idd niet evenveel overeenkomsten, maar in iedergeval geen fundamentele tegenspraak. je schotelt mensen een realiteit voor met een kleinere radius als ze zelf hebben.
Als je ervan uitgaat dat je het nooit bereikt zit je of op een oneindig lange weg, of op dat vlak. Uit het feit dat je jezelf als "meer inzichtvol" ziet dan een kat, concludeer ik dat je op die weg denkt te zitten. Waar leidt je dat uit af? En hoe stel je je die oneindige weg voor?
ik zit niet op een weg (dat was een beetje fout voorbeeld van mij), maar mijn inzicht (radius van de bol) wordt steeds groter maar zal idd nooit oneindig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op dinsdag 25 juni 2002 14:31 schreef jona het volgende:
relavantie is totaal irrelavant :) de regels zijn in beide realiteiten gelijk maar in de waarneeming (het inzicht) zit het verschil. je blinde heeft dus een lager realiteits besef dan een niet blinde. (om nou niet meteen te zeggen dat ie dommer is :) )
Maar je schreef realiteitsbesef toe aan inteligentie...

Waarom krijg ik het idee dat jouw "realiteitsbollen" concentrisch zijn? Dat hoeft toch niet?

kijk jij geen voetbal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 25 juni 2002 14:35 schreef Dido het volgende:

[..]

Maar je schreef realiteitsbesef toe aan inteligentie...

Waarom krijg ik het idee dat jouw "realiteitsbollen" concentrisch zijn? Dat hoeft toch niet?

kijk jij geen voetbal?
een oneindig grote bol is per definitie concentrisch met een eindige bol die er in zit (die afstanden tot de rand zijn in alle richtingen gelijk)

alleen zijn de eindige bollen in die bol niet concentriesch, maar als de bollen groter worden zullen ze meer en meer overlappen totdat ze in het oneindige gelijk zullen worden :)

ja ik zet net de tv aan :)

edt:

ik denk niet dat die blinde lang zal over leven in zn eentje. Het feit dat ie kan horen stelt hem nog instaat om te leren. maar als iemand doof en blind is kan je wel stellen dat iemand bot gezegd niet inteligent is, hij heeft niet de mogelijkheid om te leren of om zn radius te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op dinsdag 25 juni 2002 14:56 schreef jona het volgende:
een oneindig grote bol is per definitie concentrisch met een eindige bol die er in zit (die afstanden tot de rand zijn in alle richtingen gelijk)

alleen zijn de eindige bollen in die bol niet concentriesch, maar als de bollen groter worden zullen ze meer en meer overlappen totdat ze in het oneindige gelijk zullen worden :)
Dan zou je de middelpunten kunnen zien als uitgangspunten, of benaderingswijzen.
Het enige verschil tussen wat ik zeg en wat jij zegt is dan die oneindig grote bol eromheen...
ik denk niet dat die blinde lang zal over leven in zn eentje. Het feit dat ie kan horen stelt hem nog instaat om te leren. maar als iemand doof en blind is kan je wel stellen dat iemand bot gezegd niet inteligent is, hij heeft niet de mogelijkheid om te leren of om zn radius te vergroten.
Maar hoe definieer je dan inteligentie, en wat hebben wij dan echt voor op dieren?
Wij hebben onze waarnemingen op een kunstmatige manier weten te verbeteren, maar we zijn ook op die techniek gaan vertrouwen. Wat als onze uitgangspunten fout zijn? Er is geen enkele manier om ze te toetsen aan de absolute realiteit, aangezien we die niet kennen.
Het feit dat wij de uitkomst van een experiment correct kunnen voorspellen betekent niet per definitie dat ons beeld van de realiteit zoveel beter is.
Een quantummechanicus stelde ooit dat je ieder deeltje wat je verzon ook aan kon tonen als je maar het juiste experiment verzon :)
Wat als ooit blijkt dat de wereld echt om niets anders draait dan eten en n**ken? Dan sta je toch mooi voor l*l tegenover dieren die daarin gespecialiseerd zijn...
En misschien blijkt wel nooit waar het nou echt om draait. In dat geval kun je moeilijk stellen dat we het geen van allen goed hadden, maar wij hadden het een beetje minder fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 25 juni 2002 15:47 schreef Dido het volgende:

[..]

Dan zou je de middelpunten kunnen zien als uitgangspunten, of benaderingswijzen.
Het enige verschil tussen wat ik zeg en wat jij zegt is dan die oneindig grote bol eromheen...
[..]
ik geloof dat we het hierover wel eens kunnen worden :)
Maar hoe definieer je dan inteligentie, en wat hebben wij dan echt voor op dieren?
Wij hebben onze waarnemingen op een kunstmatige manier weten te verbeteren, maar we zijn ook op die techniek gaan vertrouwen. Wat als onze uitgangspunten fout zijn? Er is geen enkele manier om ze te toetsen aan de absolute realiteit, aangezien we die niet kennen.
Het feit dat wij de uitkomst van een experiment correct kunnen voorspellen betekent niet per definitie dat ons beeld van de realiteit zoveel beter is.
Een quantummechanicus stelde ooit dat je ieder deeltje wat je verzon ook aan kon tonen als je maar het juiste experiment verzon :)
Wat als ooit blijkt dat de wereld echt om niets anders draait dan eten en n**ken? Dan sta je toch mooi voor l*l tegenover dieren die daarin gespecialiseerd zijn...
En misschien blijkt wel nooit waar het nou echt om draait. In dat geval kun je moeilijk stellen dat we het geen van allen goed hadden, maar wij hadden het een beetje minder fout?
nieuwe stelling :)

intelligentie is in de basis de mogelijkheid tot patroon- herkenning, de eigenschap van een neuraal-netwerk, wat weer de basis-bouwsteenen van onze hersenen zijn.
Pagina: 1