/etc/fstab: no final newline

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik heb zojuist wat kernelmodules gecompiled en heb daarvoor even opnieuw opgestart, weet dat het niet hoeft, maar pc is ook al een paar dagen aan het compilen geweest. nu krijg ik deze fout nadat /proc gemount wordt:

No final newline at the end of /etc/fstab

het systeem boot dus niet meer in normale modus en kan dus standaard ook niet schrijven naar de schijf. Iemand weet wat dit betekend?

Het is Gentoo 1.2

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mogelijke oplossing:
• booten in read-only mode (rescue-mode, whatever, als je maar een shell hebt)
• mount -o remount,rw /
• Voeg een enter toe aan het eind van je /etc/fstab

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
wow thanks... heb het direct geprobeerd. kan je misschien ook uitleggen waar die newline voor is?

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 22:57 schreef LinuxUser het volgende:
wow thanks... heb het direct geprobeerd. kan je misschien ook uitleggen waar die newline voor is?
Programmatisch...

Elk linux proggie gebruikt een lus om config filetjes te lezen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
FILE *file = fopen(file, O_RDONLY);
while (1) {
  char buffer[256];
  fgets(buffer, sizeof(buffer)-1, file);
  ..doe iets..
}
fclose(file);

De belangrijke regel hier is fgets(), die pakt een regel eindigent op een newline. Als die newline er niet is dan pakt ie de regel dus niet. Vandaar dat elke file als laatste een nieuwe regel moet hebben.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00
Dit is dus ook een beetje in het kader van 'lam programmeren', want je kunt in principe best detecteren of er toevallig geen EOF voorbij komt (ipv. EOL).

Maar goed, dat is lastiger om 'netjes' in C te doen dan de code zoals hierboven beschreven. Wel een beetje jammer dat Linux om zo'n reden niet boot, vind ik!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Mja, da's een kwestie van mening. Linux boot wel, maar weigert een regel uit te voeren in een niet onbelangrijk bestand omdat 'ie cruciaal is en dat soort fouten niet mag vertonen.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 23:13 schreef Wilke het volgende:
Dit is dus ook een beetje in het kader van 'lam programmeren', want je kunt in principe best detecteren of er toevallig geen EOF voorbij komt (ipv. EOL).

Maar goed, dat is lastiger om 'netjes' in C te doen dan de code zoals hierboven beschreven. Wel een beetje jammer dat Linux om zo'n reden niet boot, vind ik!
Klopt... Aan de andere kant - 't is een bekend feit (tenminste, dat is de bedoeling :P)...
Pagina: 1