Ik heb zowel een DVD-ROM als CD-Brander in m'n bak. Ik wil booten vanaf BRANDER en niet DVD-ROM. Is het mogelijk mijn BRANDER als eerste boot device te zetten, i.p.v. "CDROM" als eerste? (Ik kan geen boot device vinden in de BIOS die m'n brander als primary behandeld...)
Dan moet je je brander als master zetten in plaats van slave. Dit is erg makkelijk en kun je vrijwel overal vinden. Het antwoord op je vraag ook trouwens.
Raku
Ik d8 al wel dat ik zo'n antwoord zou krijgen. En toch heb ik goed gezocht gebruik makende van de search
Ik geloof dat ik ooit in de FAQ es iets gelezen heb in de trant van: domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel...Op woensdag 19 juni 2002 21:29 schreef Eth3r3al het volgende:
Dan moet je je brander als primary zetten in plaats van slave. Dit is erg makkelijk en kun je vrijwel overal vinden. Het antwoord op je vraag ook trouwens.
Dus... ff je CD brander als primary-boot installeren en dan booten vanaf "CD-Rom" lukt lang niet altijd. Ik heb thuis 2 branders (een oudje, een Iomega 4x4x24 en een recente Lite-on 24x10x40) en beide branders bleken 't te vertikken om als bootable CD-Rom speler te fungeren. Dat zou IMHO kunnen omdat veel fabrikanten er (gemakshalve?) vanuit gaan dat zo'n apparaat onder een CD/DVD-Rom speler wordt gehangen, simpel vanwege het feit dat veel kopieën (voorheen) niet eerst ge-imaged worden, maar bij voorkeur één-op-één worden gekopieerd. Pas sinds de beveiligde CD's meer en meer de overhand krijgen, wordt 't rippen naar een image meer een gewoonte als voorheen.
Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid
Op woensdag 19 juni 2002 21:45 schreef RRRobert het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik ooit in de FAQ es iets gelezen heb in de trant van: domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel...
Dus... ff je CD brander als primary-boot installeren en dan booten vanaf "CD-Rom" lukt lang niet altijd. Ik heb thuis 2 branders (een oudje, een Iomega 4x4x24 en een recente Lite-on 24x10x40) en beide branders bleken 't te vertikken om als bootable CD-Rom speler te fungeren. Dat zou IMHO kunnen omdat veel fabrikanten er (gemakshalve?) vanuit gaan dat zo'n apparaat onder een CD/DVD-Rom speler wordt gehangen, simpel vanwege het feit dat veel kopieën (voorheen) niet eerst ge-imaged worden, maar bij voorkeur één-op-één worden gekopieerd. Pas sinds de beveiligde CD's meer en meer de overhand krijgen, wordt 't rippen naar een image meer een gewoonte als voorheen.
offtopic:
Maar dat is niet het antwoord op zijn vraag. Het anwoord was makkelijk te vinden en je word toch wel verwacht om wat basiskennis te hebben. Dit valt volgens mij onder de noemer basiskennis. Maar dan nog heeft hij zo het antwoord. En als die het bij jou vertikd , dat maakt voor bovonstaande persoon blijkbaar niets uit anders had hij dat er wel bijgezet. Dus jou vraag slaat IMHO nergens op. En mijn andwoord kan ik bij de weg ook niet erg dom noemen , simpelweg omdat ik het anwoord geef maar vriendelijk verwijs naar de search en zow. ik zet er toch niet neer UTFS!!!! &^&*^%&*^n00b! Dus ik denk dat er op deze manier weinig te klagen valt.
NOFI
Maar dat is niet het antwoord op zijn vraag. Het anwoord was makkelijk te vinden en je word toch wel verwacht om wat basiskennis te hebben. Dit valt volgens mij onder de noemer basiskennis. Maar dan nog heeft hij zo het antwoord. En als die het bij jou vertikd , dat maakt voor bovonstaande persoon blijkbaar niets uit anders had hij dat er wel bijgezet. Dus jou vraag slaat IMHO nergens op. En mijn andwoord kan ik bij de weg ook niet erg dom noemen , simpelweg omdat ik het anwoord geef maar vriendelijk verwijs naar de search en zow. ik zet er toch niet neer UTFS!!!! &^&*^%&*^n00b! Dus ik denk dat er op deze manier weinig te klagen valt.
NOFI
En o ja , het maakt verder niets uit of je je brander als master of slave zet hoor.
Raku
Je kan idd alleen CDROM kiezen, waarna hij bij nieuwe BIOSsen alle CDROM drives afgaat. Bij de wat oudere BIOSsen waren ze er misschien nog van overtuigd dat er maar 1 CDROM station in een PC komt, en zal hij vanaf de eerste CDROM drive booten die hij tegen komt, dit heb ik zelf met een AMD 300 systeem, Chainteck 5TDM2 & Award BIOS. Bij een oud BIOS is het dus noodzakelijk om je brander als primary neer te zetten, om daar vanaf te kunnen booten.Is het mogelijk mijn BRANDER als eerste boot device te zetten, i.p.v. "CDROM" als eerste? (Ik kan geen boot device vinden in de BIOS die m'n brander als primary behandeld...)
Ik heb ff een wilde poging tot zoeken gedaan, met de volgende keywords:
[search=booten brander ipv cdrom]
[search=boot cdrom] (1e 3 pagina's doorgewerkt)
maar ik kan niet echt iets relevants vinden.
Eth3r3al: Zou je jouw opmerking over 'zoeken' kunnen onderbouwen met een aantal zoektermen of zoekresultaten waar je relevante informatie in gevonden hebt?
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Nou , als ik die vraag zo lees denk ik toch echt dat dat een basic vraag is waar zeker wel antwoord op te vinden is. Het hoeft dan nieteens op GoT te staan hoor. Ik bedoel , neem een blad als computeridee of zow. Daar staan altijd wel van die basic dingen in hoor. Het was helemaal niet zo bedoeld van UTFS!!Op donderdag 20 juni 2002 01:48 schreef blackd het volgende:
[..]
Je kan idd alleen CDROM kiezen, waarna hij bij nieuwe BIOSsen alle CDROM drives afgaat. Bij de wat oudere BIOSsen waren ze er misschien nog van overtuigd dat er maar 1 CDROM station in een PC komt, en zal hij vanaf de eerste CDROM drive booten die hij tegen komt, dit heb ik zelf met een AMD 300 systeem, Chainteck 5TDM2 & Award BIOS. Bij een oud BIOS is het dus noodzakelijk om je brander als primary neer te zetten, om daar vanaf te kunnen booten.
Ik heb ff een wilde poging tot zoeken gedaan, met de volgende keywords:
[search=booten brander ipv cdrom]
[search=boot cdrom] (1e 3 pagina's doorgewerkt)
maar ik kan niet echt iets relevants vinden.
Eth3r3al: Zou je jouw opmerking over 'zoeken' kunnen onderbouwen met een aantal zoektermen of zoekresultaten waar je relevante informatie in gevonden hebt?
Raku
Bedankt voor de reacties. Ik wil dit doen op een ouwe bak met een hele ouwe BIOS dus hij scant/ziet alleen m'n CD-ROM als boot device en niet beide.
"Dit valt volgens mij onder de noemer basiskennis." <- Het is maar wat je basiskennis noemt; wat moet ik nou in m'n BIOS doen.
En niet zo'n ruzie maken heh, geef elkaar maar een
"Dit valt volgens mij onder de noemer basiskennis." <- Het is maar wat je basiskennis noemt; wat moet ik nou in m'n BIOS doen.
En niet zo'n ruzie maken heh, geef elkaar maar een
Oeh, oeh, ik wil ook een zoentje en reageer dus ook even
Deze vraag heeft eiguluk weinig met Windows te maken en had dus beter bij de collegae van Harde Waren gesteld kunnen worden
On-topic:
Je zal dus de CDR master moeten maken, en de DVD slave - dit doe je niet in het BIOS maar op de spelers zelf met een jumpertje. *hoest* basiskennis *hoest*
Edit: oeps, ik had DVD en CD verkeerd om gezet
Deze vraag heeft eiguluk weinig met Windows te maken en had dus beter bij de collegae van Harde Waren gesteld kunnen worden
On-topic:
Je zal dus de CDR master moeten maken, en de DVD slave - dit doe je niet in het BIOS maar op de spelers zelf met een jumpertje. *hoest* basiskennis *hoest*
Edit: oeps, ik had DVD en CD verkeerd om gezet
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
--> [forum=21]
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Pagina: 1