[VOEDING] 12->5+5V zelf maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 604 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

Topicstarter
Nou wil ik een mooie voeding maken, enwel eentje die van de accu van de auto (sigarettenaansteker) 5 V maakt.
Nu heb ik dat eigenlijk al klaar, check t volgende schema.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/royessers/schema1.jpg
De 78S05 is een gewone voedingsregelaar die met een 12 V input een 5 V output levert (wordt wel warm, maar ik heb der een koelplok opgeplakt, werkt goed).
Nou, die 5 V output (bij een spanning van 2,5 A) gebruik ik om mijn MP3 speler te voeden.

Nu dacht ik zo, der blijft eigenlijk nog genoeg over om mn GSM te voeden (die 7 V gaan immers toch op in warmte). Als het goed is heeft die GSM een input van 5V nodig bij een spanning van 0,65A (Ericsson T28s).

Nou en dat laatste had ik eigenlijk graag derbij gehad, iemand TIPS???

euh...ja

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 16:53

virus.elektro

profesionele monitor sloper

bouw je er tog gewoon nog eentje volgens mij zi dit dingentje namelijk niet zo groot. hoe ziet die 7805 er trouwens uit, welke behuizing(dus maak een foto ervan). er zijn namelijk verschillende behuizingen en uitvoeringen van dit ding. waarom zit er trouwens een diode in het schema, is volgens mijn niet echt nodig

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 22:19
check deze over 7805c

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=30

en het voordeel van een voltageregelaat is juist dat niet alle spanning/stroom die teveel is in warmte wordt omgezet.

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Je moet 'm gewoon opbouwen met een schakelende regelaar, neem een National LM2678 (www.national.com).
Dan heb je een efficientie van >80% en dus weinig warmte-ontwikkeling.
Zo kom ik nu op 5Amp ;)

Yamaha FZ1 :-)

Verwijderd

Je kunt maar 1 keer 5V afnemen van de regelaar, maar er kunnen natuurlijk wel meerdere apparaten parallel op de uitgang.
De regelaar heeft een Uin nodig die minimaal 3V groter is dan de Uuit, dus je houdt maar 4V over.
In jouw geval maar 3V want er zit ook nog eens een diode in serie. (why?)
Een 78s05 kan maximaal 2A leveren, dwz onder de meest gunstige omstandigheden. Hoe meer spanning er over de regelaar valt, hoe minder stroom je kan afnemen, dat komt omdat de maximale dissipatie op 7,5W ligt.
Btw wat doet die zener over de uitgang?
Op donderdag 20 juni 2002 08:33 schreef LG_Greenman het volgende:
check deze over 7805c

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=30

en het voordeel van een voltageregelaat is juist dat niet alle spanning/stroom die teveel is in warmte wordt omgezet.
De overtollige spanning valt over de regelaar en wordt dus wel in warmte omgezet.

• Rfce

Rfce

Veni, Vidi, Vici

Topicstarter
ahaa, allen alvast bedank voor de info, zener zit der voor de uitgang eventueel te beschermen tegen piek stromen.

Het is btw een TO-3 behuizing.

Maar in feite kan ik dus gewoon 2 7805c-t's parallel in de schakeling opnemen...

exter, hoe zou jij het schema dan opbouwen? dus eventueel zonder die zener(s)... het is dus gewoon de 12V vanaf de accu vd auto als input en 2 outputs van alle 2 5V, eentje moet 2 A kunnen trekken (mp3-speler) en de andere 0,65 A (de GSM).

euh...ja

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07
Ik zou het iig geen 78xx gebruiken

en de 12V van je auto is echt geen 12V hoor

meer 14V (met uitschieters naar 11 en 15)

dus in het ergste geval

(15v) moet je 10 V @ 2.5A opstoken

25W dus

dat kan veel netten met een schakelende voeding
(die je voor je 12V ook moet bouwen)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Bij het parallel schakelen van spanningsregelaars staat er altijd eentje meer stroom te leveren dan de ander, dat is een onelegante oplossing.

Als je een conventionele 5V-voeding wilt opbouwen met een spanningsregelaar, kun je beter de LM317 in TO3 behuizing nemen. Deze instelbare regelaar kan 3A leveren.
Op de uitgang kan je gewoon 2 apparaten parallel aansluiten.
Zou je ze willen ontkoppelen dan kan dat altijd nog via een diode.
Een zener aan de uitgang is overbodig.

• Rfce

Rfce

Veni, Vidi, Vici

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 22:53 schreef exter het volgende:
Bij het parallel schakelen van spanningsregelaars staat er altijd eentje meer stroom te leveren dan de ander, dat is een onelegante oplossing.

Als je een conventionele 5V-voeding wilt opbouwen met een spanningsregelaar, kun je beter de LM317 in TO3 behuizing nemen. Deze instelbare regelaar kan 3A leveren.
Op de uitgang kan je gewoon 2 apparaten parallel aansluiten.
Zou je ze willen ontkoppelen dan kan dat altijd nog via een diode.
Een zener aan de uitgang is overbodig.
ahaa, ok thnx, ik ga eens hobby-en dermee, iig bedank voor de uitleg

euh...ja

Pagina: 1