Enermax potmeter in andere fan maken?

Pagina: 1
Acties:

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
Ik heb hier nog een 80mm Enermax fan liggen met een speedcontrol (potmeter?).
Is het mogelijk om deze op mijn Coolermaster HCC-001 te zetten? Da's een 6800 RPM 60mm fan, het verbruik en amp kan ik er niet van vinden.

De fan hoeft maar tussen de 12 en 7 V te lopen

Zo ja... hoe doe ik dat?

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 20:05 schreef Vimana het volgende:
Ik heb hier nog een 80mm Enermax fan liggen met een speedcontrol (potmeter?).
Is het mogelijk om deze op mijn Coolermaster HCC-001 te zetten? Da's een 6800 RPM 60mm fan, het verbruik en amp kan ik er niet van vinden.

Zo ja... hoe doe ik dat?
waarom niet :? :)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je moet even kijken hoeveel watt die potmeter is, en hoeveel watt die enermax fan trekt. Het zou best eens kunnen dat die potmeter te licht is doordat die fan op de HCC-001 nogal veel stroom trekt.

• Vimana
Op woensdag 19 juni 2002 20:08 schreef SH007 het volgende:
Je moet even kijken hoeveel watt die potmeter is, en hoeveel watt die enermax fan trekt. Het zou best eens kunnen dat die potmeter te licht is doordat die fan op de HCC-001 nogal veel stroom trekt.
Hmmz, ff kijken of ik op internet kan vinden hoeveel ie trekt, anders moet ik 'm weer d'r uit schroeven :)

• Vimana
*ff schroeven*

Coolermaster; 0,35A

Enermax; 0,23A

Dat bovenste dingetje dus, de onderste is een diode van een Coolermaster 80mm (die onderste diode heeft er dus nix mee te maken!)

Afbeeldingslocatie: http://www.techwatch.com.au/reviews/hardware/variable_speed_fans/controllg.jpg

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08-2025
Op woensdag 19 juni 2002 20:24 schreef Vimana het volgende:
*ff schroeven*

Coolermaster; 0,35A

Enermax; 0,23A
Coolermaster: 0,35A = 4,20W op 12 Volt
Enermax: 0,23A = 2,76W op 12 volt

Behoorlijk verschil...te groot denk ik voor die potmeter

[edit]
Wil je dan en de temperatuur sensor en de potmeter op de coolermaster gaan gebruiken :? of haal je die temperatuur regelaar eraf ?
Als je de potmeter er tussen wilt zetten, zet hem dan op max 7 volt want dat trekt ie denk ik wel want op 7 volt trekt de coolermaster 2,45W terwijl de Enermax op 12Volt 2,76W trekt dus dan zit je er nog onder...

• Vimana
Op woensdag 19 juni 2002 20:34 schreef TheBoneCollector het volgende:

[..]

Coolermaster: 0,35A = 4,20W op 12 Volt
Enermax: 0,23A = 2,76W op 12 volt

Behoorlijk verschil...te groot denk ik voor die potmeter

[edit]
Wil je dan en de temperatuur sensor en de potmeter op de coolermaster gaan gebruiken :? of haal je die temperatuur regelaar eraf ?
Als je de potmeter er tussen wilt zetten, zet hem dan op max 7 volt want dat trekt ie denk ik wel want op 7 volt trekt de coolermaster 2,45W terwijl de Enermax op 12Volt 2,76W trekt dus dan zit je er nog onder...
DIe temperatuur sensor zit er niet bij; dit plaatje is van een review tussen de Coolermaster en Enermax 80 mm.

Ik wil m'n fan juist op wat meer dan 7 volt zetten, regelbaar tussen ca. 12 en 9/8 volt.

Als ik een potmeter zou moeten kopen bij de electronica zaak, wat voor een moet ik er dan kopen?

• TheBoneCollector
Oke we gaan dan uit dat je een potmeter moet hebben die die Coolermaster op 12V kan trekken, even een rekensommetje...

Volt=Ampere x Ohm dus 12=0,35 x ? ==>> ?=34,29

Je hebt dus een potmeter nodig die minimaal een weerstand kan hebben van 34,29 Ohm...

Suc6 ermee :7

(correct me if i'm wrong)

edit:

je kan ook bij de Electronicazaak even aangeven waarvoor het is en dat de fan op 12volt 4,20W trekt dan weten zij wel wat je nodig hebt

• Vimana
Op woensdag 19 juni 2002 21:50 schreef TheBoneCollector het volgende:
Oke we gaan dan uit dat je een potmeter moet hebben die die Coolermaster op 12V kan trekken, even een rekensommetje...

Volt=Ampere x Ohm dus 12=0,35 x ? ==>> ?=34,29

Je hebt dus een potmeter nodig die minimaal een weerstand kan hebben van 34,29 Ohm...

Suc6 ermee :7

(correct me if i'm wrong)

edit:

je kan ook bij de Electronicazaak even aangeven waarvoor het is en dat de fan op 12volt 4,20W trekt dan weten zij wel wat je nodig hebt
Ik kan het wel vragen aan die electronika-zaak-meneer maar ik vind het handiger om te weten hoe je dat uitrekent... Thanks!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
ik vind dat potmetertje er maar erg klein uit zien. die trekt volgens mij geen 2.76 watt fan zonder heel erg warm te worden.

werkt die speedcontrol gewoon door een potmeter in serie met de fan te zetten of misschien toch anders?

• Vimana
Op woensdag 19 juni 2002 21:58 schreef aatos het volgende:
ik vind dat potmetertje er maar erg klein uit zien. die trekt volgens mij geen 2.76 watt fan zonder heel erg warm te worden.

werkt die speedcontrol gewoon door een potmeter in serie met de fan te zetten of misschien toch anders?
I haven't got a clue :)

• TheBoneCollector
Ik vind niet dat 'ie erg warm wordt hoor...valt wel mee
Ik kan het wel vragen aan die electronika-zaak-meneer maar ik vind het handiger om te weten hoe je dat uitrekent... Thanks!
your Welcome :7

• TheBoneCollector
Hmmm..ik twijfel toch aan mijn berekening voor Ohm...kan iemand anders er even naar kijken :? :? :?

edit:

was fanweerstand

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

Sick Nick

Drop the top!

Even duidelijkheid hier: dat potmetertje is een 20 KOhm metertje die de weerstand regelt van de ingebouwde speedcontrol. Die zit in de fan zelf!

Het potmetertje zelf is misschien 0.1 of 0.25 watt en fikt meteen door op het moment dat je er een fan zelf aan hangt.

• TheBoneCollector
34,29 Ohm is de fanweerstand.

7 volt: 7/34,29=0,20 amp dus 12/0,20=60 Ohm

60-34,29=25,71Ohm ...zo moet ie goed zijn volgens mij..

pff tijdje geleden weer

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wat denk je van een fanmate(ventilatorvriendje)

Verwijderd

Die potmeter zou ik er zeker niet voor gaan gebruiken, deze potmeter is gemaakt om niet belast te worden. Dit is bij de Enermax fan anders geregeld.

Jij moet hiervoor een potmeter gebruiken die wel belast kan worden!!! Die potmeters zijn duur.

• Vimana
Op woensdag 19 juni 2002 22:55 schreef Freezy het volgende:
Die potmeter zou ik er zeker niet voor gaan gebruiken, deze potmeter is gemaakt om niet belast te worden. Dit is bij de Enermax fan anders geregeld.

Jij moet hiervoor een potmeter gebruiken die wel belast kan worden!!! Die potmeters zijn duur.
Hoe duur moet ik dan denken :?

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 23:52 schreef Vimana het volgende:

[..]

Hoe duur moet ik dan denken :?
die potmeters zijn niet zo duur ik moest ook eens een hebben ook voor zo`n sterke fan en die pormeter was iets van 6 GULDEN

edit:

je kan ook een schakelaartje maken voor 7 of 12v

• Vimana
Op donderdag 20 juni 2002 00:09 schreef garnage het volgende:

[..]

die potmeters zijn niet zo duur ik moest ook eens een hebben ook voor zo`n sterke fan en die pormeter was iets van 6 GULDEN

edit:

je kan ook een schakelaartje maken voor 7 of 12v
12 V is te luidruchtig en 7 V net iets te weinig CFM.

Verwijderd

De berekening van TheBoneCollector is juist.

Als je een 0.35A fan wilt regelen van 7 - 12V heb je een draadgewonden potmeter nodig van 25 Ohm.

De weerstand van de fan is 34 Ohm. (12V / 0.35A).
De fan en de potmeter vormen samen een spanningsdeler.
Door de fan en de potmeter loopt dus dezelfde stroom.
Over deze spanningsdeler staat 12V.

Als over de fan 7V staat, staat over de potmeter 5V.

Nu komt ie:
Door de fan loopt 7V / 34 Ohm = 206 mA.
De weerstand van de potmeter is dus 5V / 0.206A = 25 Ohm.
Bij 5V en 206 mA is het vermogen 1 Watt.

Draadgewonden potmeters beginnen bij pakumbeet 4W, dus een potmeter van 25 Ohm, 4Watt lijkt mij een goede keus.

edit:

Zo'n potmeter kost iets van 4 euro.

• Vimana
Net dus een potmeter gekocht, maar 1 probleempje; hoe sluit ik zo'n ding aan?

Hij heeft 3 pootjes waar moet de 12V en de ground en welke gaat naar/van de voeding/fan? Iemand een schema?

Verwijderd

Je gebruikt een van de buitenste pootjes en de middelste.
Je zet em tussen de + en de fan, of tussen de fan en de massa.

Als je tegen de achterkant van de potmeter aankijkt, pootjes naar beneden, dan neem je het linker pootje.

Je mag het niet gebruikte pootje met de loper (middelste pootje) verbinden.
Pagina: 1