Toon posts:

oeps, partitie verkloot :D

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net even met 'parted' zitten spelen, en dat ging niet helemaal goed. :D. Ik heb mijn / partitie verkleind terwijl deze nog gemount was (je kan zo moeilijk zonder / leven. :P), en na een reboot krijg ik dit:

Checking root filesystem
/: The filesystem size (according to the superblock) is 3516226 blocks
The physical size of the device is 3257975 blocks
Either the superblock or the partition table is likely to be corrupt!

/: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY
(i.e., without -a or -p options)
[FAILED]

Vervolgens wordt ik in de shell gedumpt en mag ik 't uitzoeken. Google biedt erg veel hoop, volgens hun ben ik de lul. :P. Maar omdat wij geen goochelaars maar tweakers zijn wil ik dit eigenlijk liever zonder reinstall fix0ren. :Y). Staat bovendien nog wat zooi op dat ding die ik liever zou bewaren. ;).

Wat heb ik geprobeerd? Eerst heb ik met fdisk de partitietabel herschreven over die van parted, zodat die in elk geval goed is, maar dat lost het niet op - same problem. Ik vrees dat de ext3 superblock op /dev/hda5 (de geresizede partitie) naar de knoppen is. Of beter gezegd, dat die niet is aangepast naar de nieuwe partitiegrootte na mijn gespeel (:X). Heeft iemand een idee hoe ik dit fix? e2fsck is zeer behulpzaam en geeft nogal veel errors en weigert uiteindelijk dienst met 'error writing block ...' (dat is dus de eerste block na de nieuwe grootte, denk ik). Oftewel, die fixt het ook al niet. Is er iets waarmee ik ext2fs/ext3fs filesystems kan reformatten (on-the-fly) zonder data-loss?

Help! }:O. :P.

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 06:29

Tux

Ik denk dat dit toch echt een reinstall wordt :(

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Op woensdag 19 juni 2002 19:29 schreef paus_j_p2 het volgende:
Ik denk dat dit toch echt een reinstall wordt :(
Ik denk dat dat inderdaad klopt....pech kerel!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Testdisk...

http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html

Even partities zoeken en op "write" drukken. Geweldig progje, heeft al 2x een berg data van mij gered, en tis nog gratis ook :D

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Ja en als je 'm nu terugveranderd naar de originele size? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 19:39 schreef dystopia het volgende:
Ja en als je 'm nu terugveranderd naar de originele size? :)
Die ben ik vergeten. :D. |:( (@me). :P.

Ik zit ff de manpages van mke2fs door te lezen, "mke2fs -S -j -F" seems promising. Heeft iemand de -S optie ooit (succesvol/onsuccesvol) gebruikt?

Lijkt me wel grappig als ik dit nog werkend krijg. :Y). Scheelt me weer een reinstall.

[edit]
TestDisk ziet er ook leuk uit... Ienemiene mutte... :{.

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 19:41 schreef beelzebubu het volgende:

Die ben ik vergeten. :D. |:( (@me). :P.
Kun je die niet achterhalen? Dat kun je nl. volgens mij wel. Boot met een floppy. Fdisk -l /dev/hda (oid.) en je kunt het berekenen dat staat ook uit gelegd in dit topicje: [topic=529046/1/25]
Ik zit ff de manpages van mke2fs door te lezen, "mke2fs -S -j -F" seems promising. Heeft iemand de -S optie ooit (succesvol/onsuccesvol) gebruikt?
Nope maar ik ga nu eten, lees het zo wel door.
TestDisk ziet er ook leuk uit... Ienemiene mutte... :{.
Volgens mij kun je deze tool altijd nog gebruiken als laatste redmiddel en eerst proberen je partitie op deze manier te fixen. Als je de size nu veranderd naar 3516226 blocks (zie je foutmelding die je post) werkt het misschien weer. Zo niet kun je altijd nog die TestDisk tool gebruiken.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Testdisk heeft mij ook een keer gered...

Ik had een diskimage van een bootdisk ge-dd't (wat een woord! :) ) naar /dev/hda i.p.v. /dev/fd0. oops dus..

Gevolg.. toen ik rebootte kwam die bootdisk omhoog i.p.v. m'n normale bootmenu (LILO)

Terugzetten van lilo ging, maar ik had 0 partities meer (partitietabel was ook overschreven)..

Na een rondje testdisken had ik alle partities behalve /dev/hda1 terug. Dit was gelukkig een weinig gebruikte windows partitie...en een format en reinstall was dan zo gebeurd..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 20:00 schreef dystopia het volgende:
Kun je die niet achterhalen? Dat kun je nl. volgens mij wel. Boot met een floppy. Fdisk -l /dev/hda (oid.) en je kunt het berekenen dat staat ook uit gelegd in dit topicje: [topic=529046/1/25]
Hmm, ff kijken.

Ik heb dus een partitie van 23533 tot 12750000 en ik wil weten tot welke hij eerst was (> 12750000 dus). Oude is 3516226 blocks, nieuwe is 3257975 blocks. Dus ik doe (12750000-23533) * (3516226/2357975) + 23533, dat is 13756851, en dan resize ik de partitie dus van 23533 naar 13756851.

Right?

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 20:37 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Hmm, ff kijken.

Ik heb dus een partitie van 23533 tot 12750000 en ik wil weten tot welke hij eerst was (> 12750000 dus). Oude is 3516226 blocks, nieuwe is 3257975 blocks. Dus ik doe (12750000-23533) * (3516226/2357975) + 23533, dat is 13756851, en dan resize ik de partitie dus van 23533 naar 13756851.

Right?
Volgens mij zit het zo: je HDD was gemount. Hij heeft dus niet het superblock overschreven. Jij hebt 'm 3257975 blocks groot gemaakt. Hij was 3516226. Dat staat nog steeds in het superblock. Als je 'm dus ipv. 3257975 weer 3516226 groot maakt zou ie volgens mij moeten werken. Hoe je dat precies berekend is jouw geval :? Ik snap geen hout van je berekening. Ik vat niet hoe je aan de cijfers 12750000 en 23533 komt. Wat is de huidige output van fdisk -l /dev/hda (oid?)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 20:49 schreef dystopia het volgende:

[..]

Volgens mij zit het zo: je HDD was gemount. Hij heeft dus niet het superblock overschreven. Jij hebt 'm 3257975 blocks groot gemaakt. Hij was 3516226. Dat staat nog steeds in het superblock. Als je 'm dus ipv. 3257975 weer 3516226 groot maakt zou ie volgens mij moeten werken. Hoe je dat precies berekend is jouw geval :? Ik snap geen hout van je berekening. Ik vat niet hoe je aan de cijfers 12750000 en 23533 komt. Wat is de huidige output van fdisk -l /dev/hda (oid?)
23533/12750000 zijn de partitiebegin/-eindes die parted aangeeft. Ik wil dus met parted die partities weer terugresizen.

fdisk -l:
code:
1
2
3
4
   Device Boot    Start End    Blocks   Id  System
/dev/hda1   *      1      3     24097   83  Linux
/dev/hda2        4     2432  19510942+   5  extended
/dev/hda5        4     1626  13031982+  83  Linux

Verwijderd

Bij mijn weten is elke waarde die ervoor zorgt dat het binnen de fysieke diskgrootte valt goed. Je hdd, wordt toch niet meer gemount en je kernel had tentijde van de resize toch nog de oude waardes qua grootte.

Volgens mij ben je dus helemaal niet de sjaak. :)

Verwijderd

Topicstarter
Argh!!!!!!!!!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# parted
[..]
Using /dev/hda
Warning: Unable to align partitions properly. This probably
means that another partitioning tool generated an incorrect
partition table, because it didn't have the correct BIO
geometry. It is safe to ignore, but ignoring may cause
(fixable) problems with some boot loaders.
Ignore Cancer ? i
(parted) p
Disk geometry for /dev/hda: 0.000-19077.187 megabytes
Disk label type: msdos
Minor    Start   End     Type   Filesystem  Flags
1       0.000     23.532  primary   ext3      boot
2      23.533  19077.187  extended
3      23.533  12750.000  logical   ext3
(parted) resize 5 23533 13756851
Warning: Filesystem has errors! You should run e2fsck.
Ignore Cancel ? i
Error: Can't have a partition outside the disk!
(parted)

:'(.

[edit]
|:(. Daar moesten puntjes tussen - nu geeft ie alleen die warning. 'p' geeft nog steeds de oude partitie-indeling, though... Ff rebooten maar, vrees ik, en kijken of ie het weer doet. Zo niet, dan alsnog mke2fs -S -F -j :o.

[edit2]
Nog steeds zelfde probleem. :{.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:28

Apache

amateur software devver

misschien kan je proberen iemand te zoeken met een windows pc en partition magic 7 gebruiken, deze past nl ook de superblocks enz aan.

* Apache heeft zelf ook al een parted ongelukje gehad, maar ik heb toen de partitie groter gemaakt en niet kleiner dus schade viel goed mee :)

De data zelf redden lijkt me trouwens niet echt een probleem?

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 21:40 schreef Apache het volgende:
misschien kan je proberen iemand te zoeken met een windows pc en partition magic 7 gebruiken, deze past nl ook de superblocks enz aan.

* Apache heeft zelf ook al een parted ongelukje gehad, maar ik heb toen de partitie groter gemaakt en niet kleiner dus schade viel goed mee :)
't is een laptop HD. :o.
De data zelf redden lijkt me trouwens niet echt een probleem?
Nope, klopt. Moet wel lukken via netwerk. Maar zou toch wel zonde zijn van m'n tijd. ;).

• Apache

Apache

amateur software devver

Op woensdag 19 juni 2002 21:44 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

't is een laptop HD. :o.
is dat die laptop waar je windows op ging installeren om warcraft III te spelen?

k'moet zeggen, warcraft III is de moeite om dat te doen :9
[..]

Nope, klopt. Moet wel lukken via netwerk. Maar zou toch wel zonde zijn van m'n tijd. ;).
ach, s'nachts terwijl je slaapt ofzo :)

K'vind trouwens dat parted wel een wat grotere warning mag geven dat de kans dat er iets verkeerd gaat enorm hoog is, k'heb enkel nog maar topics gezien over parted waar het verkeerd afliep ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 21:59 schreef Apache het volgende:
is dat die laptop waar je windows op ging installeren om warcraft III te spelen?

k'moet zeggen, warcraft III is de moeite om dat te doen :9
Idd. *D.

Had alleen niet verwacht dat het zoveel moeite zou kosten. :o. :P.
ach, s'nachts terwijl je slaapt ofzo :)

K'vind trouwens dat parted wel een wat grotere warning mag geven dat de kans dat er iets verkeerd gaat enorm hoog is, k'heb enkel nog maar topics gezien over parted waar het verkeerd afliep ;)
Hmm, dat had je ietsje eerder moeten vertellen. >:). Nouja, dat ding staat nu een backupje te schrijven naar dat ding waar ik nu op werk, 'k zal zometeen (morgen?) ff via CD 't ding rebooten om dan de / opnieuw aan te maken. Dan werkt 't vast weer. :).
edit:
Ohja, eerst straks na de backup nog ff "mkfs.ext3 -F -j -S" doen om te kijken wat dat voor leuks doet. :P.

Kan ik morgenavond alsnog Warcraft III spelen. >:).

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Wat ik je zou aanraden voordat je verder speelt.
is een bootdisk nemen en een dd van de /dev/hda naar een andere machien copy'en..
dan kan je hem altijd terug zetten als het echt mis gaat.
en gewoon opnew proberen...

edit: * im_ik moet sneller typen :P

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 22:06 schreef im_ik het volgende:
Wat ik je zou aanraden voordat je verder speelt.
is een bootdisk nemen en een dd van de /dev/hda naar een andere machien copy'en..
dan kan je hem altijd terug zetten als het echt mis gaat.
en gewoon opnew proberen...
Staat ie idd nu te doen. :).

Alleen scp is nogal sloom (800 kB/s), weet iemand iets om die backup unencrypted te schrijven over het netwerk? (via standaard services)

• Apache

Apache

amateur software devver

Op woensdag 19 juni 2002 22:03 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Idd. *D.

Had alleen niet verwacht dat het zoveel moeite zou kosten. :o. :P.
[..]

Hmm, dat had je ietsje eerder moeten vertellen. >:).
dat zei _Tornado_ hier ook >:)
Nouja, dat ding staat nu een backupje te schrijven naar dat ding waar ik nu op werk, 'k zal zometeen (morgen?) ff via CD 't ding rebooten om dan de / opnieuw aan te maken. Dan werkt 't vast weer. :).

Kan ik morgenavond alsnog Warcraft III spelen. >:).
Misschien meteen windows erop ipv te rebuilden? :)

Zodra er een pvpng of bnetd server is die compatible is met de retail of als je zin hebt om een vpn op te zetten ervoor roep je me maar op icq, is misschien geen slecht idee om zoiets met enkele gamende nossers te doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 22:09 schreef Apache het volgende:
dat zei _Tornado_ hier ook >:)
:X. :D.

Dat topic heb ik vanmiddag nog gezien/doorgelezen toen ik met de search naar soortgelijke topics zocht om ext3 te resizen.

/me *
Misschien meteen windows erop ipv te rebuilden? :)
Nah, hij blijft gewoon linux draaien - maar windows voor war3.
Zodra er een pvpng of bnetd server is die compatible is met de retail of als je zin hebt om een vpn op te zetten ervoor roep je me maar op icq, is misschien geen slecht idee om zoiets met enkele gamende nossers te doen :)
's Goed. :). Zodra ik iets werkend heb in wine mag windows er trouwens meteen weer af - 't is gewoon ff noodzaak. :P. Bnetd netwerkje voor NOS/GoT klinkt leuk - doen we!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 19 juni 2002 22:08 schreef beelzebubu het volgende:
Alleen scp is nogal sloom (800 kB/s), weet iemand iets om die backup unencrypted te schrijven over het netwerk? (via standaard services)
Op ontvangende compu:
code:
1
nc -l -p 12345 > hda-backup

Op verzendende:
code:
1
cat /dev/hda | nc IP-adres 12345

Let wel op de 2 of 4 gig filesize grens (als je oudere kernel + fileutils hebt).

• Apache

Apache

amateur software devver

Op woensdag 19 juni 2002 22:17 schreef beelzebubu het volgende:

's Goed. :). Zodra ik iets werkend heb in wine mag windows er trouwens meteen weer af - 't is gewoon ff noodzaak. :P. Bnetd netwerkje voor NOS/GoT klinkt leuk - doen we!
Enkel jammer dat retail support voor pvpgn pas komt na de officieele release date, k'ben van plan zelf eens te kijken naar wat er veranderd is tussen de beta's en de retail, gisteren leuk gechat met de developers van pvpgn maar zelfs op de cvs gingen ze de patch niet toepassen voor de officiele release date omwille van de problemen tussen de originele bnetd en blizzard, maar aangezien zij al een patch klaar hebben denk ik niet dat er zo enorm veel veranderd is :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op woensdag 19 juni 2002 21:18 schreef beelzebubu het volgende:
Argh!!!!!!!!!
code:
1
2
3
4
...boot loaders.
Ignore Cancer ? i
(parted)
...

:'(.

[edit]
|:(. Daar moesten puntjes tussen - nu geeft ie alleen die warning. 'p' geeft nog steeds de oude partitie-indeling, though... Ff rebooten maar, vrees ik, en kijken of ie het weer doet. Zo niet, dan alsnog mke2fs -S -F -j :o.

[edit2]
Nog steeds zelfde probleem. :{.
Zie die [code] eens... cancer??
Ieuw, een hd met kanker :+

Hmm, toch maar testdisk? :7

Verwijderd

Topicstarter
Na 't maken van die backup nog ff met "mkfx.ext3 -S -F -j" gespeeld, en tot mijn spijt moet ik mededelen dat mijn partitietabel zonet is overleden. ;(. :P.

Zometeen ff de herinstallatie starten. :Y).

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op donderdag 20 juni 2002 00:27 schreef beelzebubu het volgende:
Na 't maken van die backup nog ff met "mkfx.ext3 -S -F -j" gespeeld, en tot mijn spijt moet ik mededelen dat mijn partitietabel zonet is overleden. ;(. :P.

Zometeen ff de herinstallatie starten. :Y).
Testdisk???

Ik had een keer een fan losgetrokken terwijl de comp nog draaide, alles om zeep. Testdisk haalde alles zo weer boven... *D die partitietabel was volgens mij echt wel dood

Verwijderd

Topicstarter
Ach, backupje, herinstallatie. Na 12 uur draaide 't ding weer als vanouds. :P.

Sowwy... :*.
Pagina: 1