Toon posts:

[linux] kernel recompileer-problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
na het recompilen van de kernel met:

rm .config
make oldconfig
make menuconfig (hier haalde ik weg wat ik niet nodig had)
make dep
make clean
make bzImage
make modules
make modules_install
(en toen deed ik ook nog eens make install)
(en toen kopieerde ik wat ik nodig nad naar /boot)

en na het instellen van mijn nieuwe kernel in lilo.conf, en na het booten met die kernel laadt ie tijdens het booten meer dingen dan vroeger, iets als DoubleTalk bijvoorbeeld, daar kan ik nog wel mee leven, maar als ie /dev/hde2, mijn root-schijf laadt zegt ie:
loading module reiserfs...
insmod: no module found for reiserfs
KERNEL PANIC :(

wat heb ik verkeerd gedaan bij het compilen? wanneer moet ik instellen welke modules aan of uit moeten? ik kon alleen nog maar opstarten met de failsafe kernel die bij SuSE zat.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
heb je ook lilo gedraaid na aanpassen van /etc/lilo.conf?

ZOek in je /etc eens naar een bestandje met 'modules' in de naam of naar een dir modules.d oid, Bestandje bekijken en modules comenten die je nu in je kernel hebt gecompileerd

Verwijderd

Als je rootfs reiserfs is dient deze in de kernel te zitten en niet als module geconfigureerd te zijn. Is dat wellicht je probleem? Indien dat zo is moet je even een nieuwe kernel + modules bakken.

Verwijderd

Topicstarter
ik had reiserfs als module gecompileerd ja... maar hoe komt het dat ie tijdens het opstarten van de kernel nieuwe dingen laat zien zoals "DoubleTalk PC - not found", terwijl ik alleen maar dingen uit de kernel gesloopt heb? of moet ik dat achteraf uitzetten?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 19 juni 2002 20:04 schreef ru1 het volgende:
ik had reiserfs als module gecompileerd ja... maar hoe komt het dat ie tijdens het opstarten van de kernel nieuwe dingen laat zien zoals "DoubleTalk PC - not found", terwijl ik alleen maar dingen uit de kernel gesloopt heb? of moet ik dat achteraf uitzetten?
Het is nog niet gezegd dat je er dingen *uit* hebt gehaald. Je verwijdert eerst de .config en doet dan 'make oldconfig', dat heeft bijzonder weinig nut. Hij heeft geen .config meer en valt dus terug op de standaardinstellingen. Vervolgens zet je daar dingen uit. Aangezien je daarvoor waarschijnlijk niet de standaardinstellingen gebruikte weet je nog helemaal niet zeker of je inderdaad wel meer dingen uit hebt gezet.

En zoals gezegd mag je de ondersteuning voor je root-filesystem niet als module compileren. Dat zou leuk worden, want die module staat dan op een partitie waarvan de kernel nog niet weet hoe hij hem moet aanspreken, omdat daar die module voor nodig is :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
oeps.. geen oldconfig, was een cloneconfig :) maar goed, tijdens het configureren van de kernel met make menuconfig had ik wat dingen per ongeluk in de kernel gegooid in plaats van ze als modules te compileren, vandaar die doubletalk foutmelding. ik had eerst namelijk nog niet echt door wat het inhield om iets als module te compileren maar na eeeindelijk mijn kernel goed te hercompileren en dan nog eens al mijn onderdelen aan de praat te krijgen weet ik eindelijk wat een module is/inhoudt en waar lsmod, modprobe en insmod voor dienen :)
Pagina: 1