Contour herkenning in software

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 15:34
Ik ben momenteel aan het uitzoeken of het mogelijk is om een bepaalde "kaart" in bijvoorbeeld jpeg formaat in een zelf te maken programma in te lezen en vervolgens met contour herkenning deze kaart aan de hand van bepaalde eisen op te delen in vakjes (die niet per definitie rechthoekig zijn). Deze vakjes krijgen een uniek ID waaraan een aantal opties gekoppeld kunnen worden.

Als voorbeeld kan je hierbij denken aan een camping met staanplaatsen, waarbij elke staanplaats zijn unieke eigenschappen moet krijgen.

Het idee is dat je nadat de kaart verwerkt is, in het programma per "vakje" een aantal instellingen kan doen en dit vervolgens dagelijks naar een centrale server kan sturen.

Het moet minimaal werken onder windows, maar MacOS zou ook handig zijn.

Zelf dacht ik aan Java, een taal waar ik zelf al een beetje ervaring mee heb, maar het mag ook een andere taal zijn. Ik heb verder geen idee hoe de contour herkenning gerealiseerd moet worden.

Zijn er mensen die hierover een mening hebben, of misschien een tip hebben? Ik ben geen top programmeur, maar ik ben wel bereid om er veel energie in te steken.

edit:

Laten we ervanuit gaan dat de kaart zwart-wit is, en als deze in kleur is, dat hij dan eerst zwart-wit gemaakt moet worden.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

is je kaart zwart wit of kleur?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

wat ik zou doen... (maar wie ben ik)... je laat die kaart op je beeldscherm zien. De proefpersoon klikt waar een vakje zou moeten komen. Er ontstaat een selectie (wow!) (selectie op basis van het middelpunt tot waar zwarte lijntjes zijn). Je geeft parameters aan die selectie. Je maakt dus als het ware semi-handmatig een map over die kaart heen.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
kan je geen add-on schrijven voor bestaande (open source misschien?) tekstherkenningssoftware?
even een mogelijke tijd/frustratie besparer

Human Bobby

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Counter herkenning is een heel vakgebied op zich: het wordt al enorm veel toegepast in bijvoorbeeld de medische wereld. Ik denk dat je eerst eens goed naar documentatie op dit gebied moet zoeken voordat je zelf oplossingen gaat bedenken. Triviaal is het allemaal niet, maar uiteraard wel boeiend :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Voor contourherkenning zou ik eens gaan kijken naar een boek over beeldverwerking. Er zijn operatoren die randen kunnen detecteren. Kijk eens in de literatuur naar de operatoren van Roberts, Prewitt of Sobel. Deze operatoren kunnen het gradiënt (overgang van pixels) bepalen. Als je alle pixels met een gradiënt boven een bepaalde drempelwaarde samenvoegt krijg je lijnen. Nu heb je een beeld met lijnpixels en geen-lijnpixels....

Andere mogelijkheid: grijswaarde profielen berekenen en dan de tweede afgeleide hiervan nemen, dan krijg je een zogenaamde zero-crossing die de positie van de lijn aangeeft.

Om eventuele ruis eruit te filteren, kun je kijken naar een Laplace of Gauss operator.

Dit is allemaal niet echt heel eenvoudig :-)

• BobDay
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
Tegenover mij zit een jongen die dat toepast voor logodetectie. Ik kan je alleen niet helpen aan de routines, omdat die hier vertrouwelijk zijn. Dus het is mogelijk maar niet eenvoudig. Aan de TUDelft elektrotechniek worden dergelijke vakken volgens mij ook gegeven.

43% of all statistics are worthless

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

Vaak weet ik meteen wel een URL voor een vraag, en nu dus ook, echter ik heb geen enkel idee of je hier wat aan hebt (is VB):

Convolution Kernel for edge detection
Ever wonder how machine vision works? Well I dont keep up with the details on how it works now days, but back during the early research simple filters (called convolution kernels) were used extensively.
Als je het wat lijkt kan ik je het wel mailen/uploaden, als je geen zin hebt om te registreren...

Verwijderd

Programmaatje hierboven lijkt me perfect om in ieder geval even mee te spelen. Zo te zien kun je alleen 3x3 vensters gebruiken, wat misschien teveel ruis oplevert. Dit kun je oplossen door eerst randdetectie te doen en dan op ruis te filteren. Verder kun je de standaardoperatoren in het programma gebruiken, maar als je wat meer wil weten, zou ik toch even een boek pakken.

Misschien kun je wat meer vinden via:
TU Delft - Elektrotechniek -> Beeldverwerking
TU Delft - Natuurkunde -> Patroonherkennen
TU Delft - Geodesie -> Fotogrammetrie

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

hmm, ik heb volgens mij nog zo een voorbeeld met een 5x5 venster, maar goed, ik heb nog even op PSC gekeken

Line Art and Edge Detection geen idee, hier over hoor (maar heeft wel 28 excellent ratings!)
Pagina: 1