Toon posts:

[OC] kenners gezocht voor phase-change project

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
PROJECT: Koeling
Technologie: Vloeistof/damp state met compressor. (chemische koeling dus)

Hallo,
Reeds ruime tijd ben ik bezig met alternatieven te bedenken om die koeling hier wat te optimaliseren.
Het idee is om een enkelvoudig systeem te ontwerpen die een pc op alle warmtebronnen kan koelen door directe warmteafname op de componenten zelf (zoals vloeistofkoeling, verdampers)
Er zijn wel wat problemen te overwinnen dus ben ik op zoek naar mensen die hier door middel van hun kennis kunnen aan bijdragen.
Ik denk dan aan mensen met grondige kennis van chemie (universitair niveau), mensen met een goede materiaalkennis, maar ook mensen die aan de bron zitten waar industriële materialen verhandeld worden., ezv...

Als je denk hier te kunnen aan bijdragen, reageer en we zien wel wat uit de bus komt heh.
Ik ben eens benieuwd :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik zou zelf eerst even gaan zoeken:

[search=phase change]

Is al vaker gemaakt dus, en daar kun je misschien wel genoeg info uit halen :)

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 14:14
Zoek eens op de user DaBit ...
denk dat je daar wel wat wijzer van wordt..

Verwijderd

Topicstarter
jaja ok, die technologiën ken ik allemaal wel hoor maar ik zou het graag met een paar mensen optimaliseren en dan wel vertrekkende vanuit een meer "wetenschappelijk" standpund, of beter gezegd, dat we toch -- door ervaring -- een gerichte toepassing gaan bouwen van de PC vertrekkende, en niet een frigo gaan verbouwen naar de PC toe. Ik weet ook wel dat phase-change bij bv amoniac / ether enz... te doen zijn, maar er moet beter kunnen, daar ben ik zeker van. Nu zijn mensen met bv chemieexpertise meer op de hoogte van corrosie tav pomp, verdamper, ... en zo een paar mensen samen... dat moet toch te doen zijn heh mannen.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Op woensdag 19 juni 2002 19:23 schreef WildJim het volgende:
heh mannen.
sexist :P

Zelf nog geen universitair nivo (duurt nog jaartje), maar zoek nog wel iets voor mn profielwerkstuk. Zou dus graag meewerken, of iig op de hoogte gehouden worden van de vorderingen. Ben zelf professioneel AutoCAD tekenaar (bij een ingenieursburo, dat wel |:() dus misschien iets in de ontwerpafdeling?

Let me know :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
PRACHTIG!! we hebben al iemand die het mooi kan uittekenen in autocad (handig als we naar de lasercut moeten gaan).
(Ik ken dus een plaats waar ik goedkoop alle metalen met laser kan laten snijden.)
Dat is nou wat ik bedoel heh, de zaak eens lekker proffesioneel aanpakken.
Nu nog een chemicus of 3 ;-)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
hmmm, en jij deed? >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 07:35
Op zaterdag 22 juni 2002 21:56 schreef FragFrog het volgende:
hmmm, en jij deed? >:)
Deed niets een gaat ook niets doen :z ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter
hmm, goede vraag, ben ik vergeten ook iets over mezelf te vertellen heh :Z
wel wat kan ik bieden? zelf beschik ik over een electronicalabo en een apparte "werkplaats" met draaibank, lastoestel, ... ik heb wel wat hobbyspul liggen en zo, veel mechanisch spul en vooraden van ... noem het op ...
zelf heb ik behoorlijk wat ervaring uit de industrieele sector, vanwaar mijn motivatie om het wat minder amateuristisch aan te pakken. Ik wil hier niet staan gooien met cactussen omdat het ook bloemen zijn, maar je mag nu draaien en keren zoveel je wil, een goed project begint met nadenken, een goede dialoog, en ... een ontwerp.
Om het nog wat aan te vullen met info over mezelf. Ik heb electronica gestudeerd en studeer momenteel terug als universitair.
Dus....
Om even te herhalen: Ik zoek mensen die het zien zitten om samen een project op te zetten waarbij we de koeling van een "box" (ik hou het algemeen) kunnen exact in de hand houden. Doel is het overleggen om tot een professionele oplossing te komen die universeel in te zetten is (ik denk aan het koelen van CPU, G-Card, MEM, HD, ...) en wel zo dat het wat "plug en play" wordt ;)
Voor mezelf wil ik het op men P4-2.2-533 zetten en optrekken tot 3GIG maar dat is bijzaak.
Mensen die denken dat ik er een comercieele zaak of zo van wil maken hebben het lekker fout want dat interesseert me geen reet.
Dus.... als hier pro's zijn, laat iets van jullie horen.
Ik stel wat basis-"eisen" gewoon omdat ik niet hou van amateurtoestanden. De bedoeling is iets te ontwerpen die nog werkt ook. Ik denk dat andere pro's daar ook zo over gaan denken. So, that's why *D

• rept
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Dat is nou wat ik bedoel heh, de zaak eens lekker proffesioneel aanpakken.
Hmmmm lekker proFeSSioneel >:)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 01:32 schreef rept het volgende:

[..]

Hmmmm lekker proFeSSioneel >:)
Lekker nuTTig |:(

Verwijderd

IMHO best nuttig, aangezien ik niet veel mensen ken met een universitair niveau die zo gebrekkig Nederlands typen.

Vat dit niet op als flame. Het kenmerkende aan een universitaire opleiding is dat je een bepaalde denkwijze aaanleert, die gekenmerkt wordt door een zeer kritische houding. Sommige mensen vatten dat op als zeiken cq. niet nuttig. :+

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 01:48 schreef elguapo het volgende:
IMHO best nuttig, aangezien ik niet veel mensen ken met een universitair niveau die zo gebrekkig Nederlands typen.

Vat dit niet op als flame. Het kenmerkende aan een universitaire opleiding is dat je een bepaalde denkwijze aaanleert, die gekenmerkt wordt door een zeer kritische houding. Sommige mensen vatten dat op als zeiken cq. niet nuttig. :+
Er is ook nog zoiets als respect.. En jouw reply is gewoon niet netjes. nofi

Edit: De reply van rept bedoel ik, sorry |:(

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
[off-topic]

Ik vind dat je mensen niet moet gaan generaliseren.. ook niet op opleidingsnivo.

We zijn niet allemaal jan kakkert....

Een bepaalde denkwijze, zoals je dat omschrijft, wil nog niet zeggen dat alle uni studenten 24u p/d correct nederlands schrijven.

Er wordt wel eens gezegd dat mensen die constant kritiek leveren een zekere mate van lage zelfvertrouwen hebben.

Maar nu dwaal ik af.

[off-topic]

Success met je project en ik hoop dat er ook nog een aantal mensen met een serieuzere instelling een reply posten in je thread.

Verwijderd

Mag-ie ontopic en zonder flames?

Ik ga niet meedoen, maar mij dingen vragen staat vrij. Ik heb dus *niet* een koelkast omgebouwd, maar mijn phasechangeding ding zelf ontworpen/berekend, even voor de duidelijkheid.

Verwijderd

Topictitel gewijzigd...

Verwijderd

Topicstarter
DaBit, je bent zonder meer ook welkom hoor. Uw expertise is zeker van toepassing.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:23

YellowCube

Wait...what?

ik heb vorig jaar een tijdje gewerkt aan een koelsysteem voor elektronica...het was weliswaar gebaseerd op vloeibare CO2 en er werd geen gebruik gemaakt van een compressor...Het systeem was bijster simpel en is volgens mij makkelijk uit te breiden naar een systeem met compressor en een ander koelvloeistof dan CO2.
Ik heb er wel een aantal ideeen over, dus mocht je het een&ander willen weten dan zie ik wel mail verschijnen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op woensdag 19 juni 2002 18:12 schreef Fried het volgende:
Zoek eens op de user DaBit ...
denk dat je daar wel wat wijzer van wordt..
[mierenneuk mode]
Het is modje Dabit ;)
[/mierenneukmode]

[ontopic]
Ik kan misschien materiaal leveren, heb toevallig vandaag om info gevraagd bij een airco"boer". Dit heb ik gedaan voor Dabit, komt er iets interresants uit, dan meld ik het wel in dit topic!
[/ontopic]

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, toch een paar kenners hier. wel jammer dat we geen mensen uit de chemie kunnen vinden :(
Als ik het juist heb, dan zijn zouten zeer geschikt voor transport van warmte. Hebben jullie hier soms meer info over? Hoe te berekenen, aan te maken, ...
---
Wat denken jullie van een eerste idee om te werken met een extern "koelstation" (vergelijkbaar als met een UPS) en een koelvloeistof naar de "client" te brengen in gewone flexibels die een vloeistof of een gas transporteren?
--> voordelen:
- de externe koelunit kan zo gedimentioneerd worden dat die meerdere "clients" kan koelen.
- gezien het externe aspect kan de koelunit op een andere locatie geplaatst worden ivm geluidsoverlast en warmteopwekking (in extremis zet je hem op het dak of in de kelder bv :) )
- indien de koelunit klein genoeg blijft kan nog steeds overwogen worden deze in/aan te bouwen (voor PC bv).
--> nadelen:
- iets meerkost misschien.

graag uw reacties ...

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 14:21 schreef WildJim het volgende:
hmmm, toch een paar kenners hier. wel jammer dat we geen mensen uit de chemie kunnen vinden :(
Als ik het juist heb, dan zijn zouten zeer geschikt voor transport van warmte. Hebben jullie hier soms meer info over? Hoe te berekenen, aan te maken, ...
Bedoel je absorptiekoelers? Met lithiumchloride/water bijvoorbeeld?
Wat denken jullie van een eerste idee om te werken met een extern "koelstation" (vergelijkbaar als met een UPS) en een koelvloeistof naar de "client" te brengen in gewone flexibels die een vloeistof of een gas transporteren?
Da's verschillend per persoon. Een ding kan ik je wel vertellen: een beetje koelinstallatie die de proc op temps < -5 graden kan houden krijg je toch niet meer in een normale PC kast.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht aan volgende algemene opzet:
kring 1:
- warmtewisselaars op individueele componenten (zoals by waterkoeling bv)
- deze warmtewisselaars kunnen parallel worden aangesloten op een stoffen-stroomkring (zoals bv radiatoren in een centrale verwarming)
- ik denk aan een vloeistof of gas die door deze primaire kring vloeidt.
- deze kring is gesloten en al dan niet onder constant drukverschil met de atmosfeer (dit te gunste van eventuele eigenschappen van de drager (gas/vloeisotf)).
- het belangrijkste aspect van deze kring zou moeten zijn:
-- zeer eenvoudig aansluitbaar/uitbreidbaar/aan te passen met goedkope spullen die overal verkrijgbaar zijn (bv pvc-slang voor aquaria, ...)
-- deze kring mag geen giftige stoffen bevatten.
-- bij voorkeur wordt gewerkt met een gas (om bij lekken geen schade aan de electronica aan te brengen)
- de laagste temperatuur haalbaar zou om en bij de -15 zijn (of zelfs nog lager indien mogelijk)

kring 2:
- door phase-change warmteopname uit kring 1.
- de stoffen-stroomkring wordt via een eenvoudige pomp naar een warmtewisselaar gebracht waar phase-change gebeurt.
- hier zijn hoge drukverschillen toelaatbaar.
- al dan niet giftige producten toelaatbaar.
- deze is bij voorkeur extern

kring 3:
- koelen van de condensor uit kring 2
- bij voorkeur door ventilatoren of natuurlijke convectie naar de omgevingslucht.
- zal waarschijnlijk om practische redenen in de zelfde behuizing zitten als kring 2

----- tis maar een eerste idee heh, der zal nog veel aangepast moeten worden denk ik :)
Met lithiumchloride/water
Is idd goed toepasbaar voor kring 1, maar ik denk dat dit zout bevriest onder de -5 zoals je ook vermeld.
Het is daarvoor dat een chemicus ons wel meer inzicht zou kunnen geven in deze materie.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:23

YellowCube

Wait...what?

Op woensdag 03 juli 2002 13:07 schreef WildJim het volgende:
Ik dacht aan volgende algemene opzet:
In kring 1: Krijg je geen problemen met het verdelen van de koelvloeistof in de parallele warmtewisselaars ? Bovendien kun (hoeft niet direct) je juist de vloeistof uit 1 wisselaar terugduwen in de andere.
Bij radiatoren van een cv installatie kun je per radiator de flow regelen d.m.v een regelklep. Het lijkt me niet dat je achter je pc elke keer aan kleppen wil gaan zitten draaien als je merkt dat de verdeling niet helemaal lekker loopt.
Serieel zou veel beter zijn alleen heb je dan kans dat het component aan het einde van de kring juist opgewarmd wordt...
Dus volgens mij kun je beter in kring 1 en kring 2 omwisselen.
Dan kun je alle warmtewisselaars op de componenten in serie zetten...mocht het zo zijn dat de koelvloeistof halverwege als het ware z'n effectiviteit verliest(door superheating of dry-out) dan kun je simpelweg de flow aanpassen. Bovendien loop je minder risico op kortsluiting als gevolg van lekkage en je kunt kiezen voor een niet direct giftig (r134a) of helemaal niet giftig (CO2, is wat meer werk) koelmiddel.
Kring 1 gebruik je om de de warmte van kring af te voeren.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
In kring 1: Krijg je geen problemen met het verdelen van de koelvloeistof in de parallele warmtewisselaars ? Bovendien kun (hoeft niet direct) je juist de vloeistof uit 1 wisselaar terugduwen in de andere.
Ik denk niet dat dit correct is hoor, maar dat kunnen we eenvoudig vermijden door ervoor te zorgen dat de diameter van een "afnameeenheid" steeds kleiner is dan de toevoerslangen.
vb:

koelunit-----pc-----CPU-----mem-----CD1-----hd1

=======10mm======>=======>=======>=======>=====-| (stop)
^ | | | |
pomp 7mm 3mm 5mm 5mm
^ | | | |
=================<=======<=======<=======<=====-|

(de getallen staan voor de kleinste diameter intern IN de warmteafnemer DOCH kunnen ze alle aangesloten zijn door bv T-stukjes 10-7-10

Je ziet in men vb ook dat er 2 x 5mm "warmtwisselaars" zijn, nu zal de frictie binnenin deze wel voor verschillen kunnen zorgen. de HDversie heeft een korte serpentine en de CDversie een lange bv. Dit zal enkel zorgen dat er een tragere vloeistofstrooming is binnenin de CDversie omdat die meer frictie zal hebben. maar omkeren van een kringstrooming zou impliceren dat er een pomp in de wisselaar zelf zit. Nu weet ik ook wel dat er intern termisch-natuurlijke stroming kan ontstaan door het opwarmen van het medium, en een foutieve montage van een een wisselaar, maar ik denk niet dat die krachtig genoeg kan zijn om de druk van de pomp op het T-stuk tegen te gaan.

Ik zoek de formules op.... (back in some days...)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 01:28 schreef WildJim het volgende:

Dus.... als hier pro's zijn, laat iets van jullie horen.
Ik stel wat basis-"eisen" gewoon omdat ik niet hou van amateurtoestanden.
He man als je mensen zoekt ofzo? Dan moet je niks gaan eisen of je moet ze lekker dik gaan betalen! We zijn amateurs (de meesten)SO WHAT! Wel hele goede, en kunnen ook nog wel wat maar voor gewoon de lol laat niemand zich als een kleuter in de kleuterklas behandelen.
Dus je bent geen leider denk ik dan gewoon iemand die wat organiseerd!

modjes geen flame hoor, maar over zulke dingen word ik a litle pissed off like some people know allready ;)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op zondag 23 juni 2002 01:28 schreef WildJim het volgende:
Voor mezelf wil ik het op men P4-2.2-533 zetten en optrekken tot 3GIG maar dat is bijzaak.
Wil je daar phase change voor gebruiken?
Een paar casefans moet al genoeg zijn daarvoor :D

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

idd

gewoon een swiftech er op en gaan met die banaan! daar haal je de 3.2 nog wel mee volgens mij
Pagina: 1