revisie oude philps boxen (platte basschijven)

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025
Via een familielid kwam ik aan een paar oude Philipsspeakers die ik graag aan de praat wil krijgen. Als ik ze aan de versterker plug komt er geen geluid uit(ook geen ruis ozo) Omdat ik een totale speakernoob ben vraag ik mij af waar dit aan kan liggen... Kan het zijn dat ik de filters moet vervangen ? Is er een manier om te testen of de speakers nog wel goed zijn ?

Het betreft redelijk grote zwarte kasten met 1 platte ronde sub en 1 speaker voor hoog/mid. Het eigenaardige aan de boxen is dat er 3 speakers in lijken te zitten. 1 speaker, de onderste (rechthoekig) blijkt echter een soort bassreflexfunctie te hebben want er komt geen signaal op binnen. Het is meer een meebewegend deel dat volgens mij dient om wat extra bas mee te geven...

Misschien een vaag verhaal maar misschien dat mensen deze boxen herkennen en mij kunnen vertellen of het uberhaupt de moeite waard is hier geld in te steken... :+

-Ook andere suggesties zijn welkom-

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 09:35
Test eerst een of je kabel en versterker wel goed zijn. Sluit een luidsprekerkabel aan op je versterker. Zorg dat aan het andere uiteinde van de kabel 2 korte stukjes 'kaal' (gestript) zijn. Sluit die aan op de + en - van de basluidspreker (NIET de mid/hoog). +/- aansluiting maakt niet uit. Vraag: komt er dan geluid uit??

Geen geluid: kabel/versterker niet goed
Licht gekraak en conus beweegt: opgeblazen luidspreker
Wel geluid: filter vermoedelijk kaduuk.

Oh ja, de onderste luidspreker is een 'passieve radiotor', inderdaad bedoelt om de basweergave te vergroten.

Of de luidsprekers goed zijn, kan ik niet zien vanaf hier. Eenvoudigste meting: gewicht. Globaal gezien betekent zwaarder (en dan vooral relatief zwaar voor de grootte): meer gebruik van kwaliteitsmaterialen.

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zijn het niet van die hele oude met ingebouwded versterker?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• under-world
Nee, het zijn passieve boxen met 2 speakers en een "nep" speaker...

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op woensdag 19 juni 2002 19:15 schreef under-world het volgende:
Nee, het zijn passieve boxen met 2 speakers en een "nep" speaker...
Mag dan wel nep zijn, een functie heeft het wel.

Je laag is met een passieve radiator (zo heet zo'n membraan dus) beter.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Het is raar als beide speakers defect zijn. Bij kapot filter komt vaak nog wel geluid uit (denk ik), tenzij de signaalweg is verbroken.

- Zit er een beveiliging in? (weet niet hoe die in boxen werkt, zekering oid?)
- Losse draden (bv bij speakerklemmen)?
- kappote verstereker?

Verder heeft Philips wel betere speakers gemaakt. Ik dacht btw dat er ook wel actieve (MFB) speakers van Philips zijn geweest met zo'n vlakke vierkante konus (was een tijdje "in").

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Zo'n radiator vervormd wel meer heb ik wel eens gehoord.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sluit ffies 2 draadjes aan op de speaker en aan de andere kant een 1,5 V batterij... Je moet nu de speakers horen kraken.

Je kan t eventueel ook met een 9V batterijtje proberen maar doe het eerste maar met 1,5V aangezien ik niet weet wat voor speakers je precies hebt.

Kan je ze iets beter beschrijven ?

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op woensdag 19 juni 2002 23:58 schreef cmdr_sm het volgende:
Zo'n radiator vervormd wel meer heb ik wel eens gehoord.
Dat ligt aan de soort radiator. De beste radiatoren zijn gelijk aan een luidspreker maar alleen de magneet ontbreekt. Doordat de conus hierbij wel op de hub (of whatever dat ding heet) zit is de beweging gelijk aan een normale luidspreker.

Er zijn ook passieve radiators die veel minder voorstellen, vaak alleen een membraan (conus + ophanging) en wat materiaal hierom heen. Deze zijn niet zo nauwkeurig en bewegen vaak niet hetzelfde als de actieve speaker zou doen.

Soort materiaal bij een radiator is overigens van belang, hoe stijver het materiaal hoe beter.

Zelf ben ik niet weg van een radiator, B&W heeft in het verleden hier wel redelijke resultaten mee behaald. Gestopt zijn ze er ook mee, dus zo'n succes om voort te zetten was het ook niet!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• under-world
-Een late post maar goed-

Ik heb eindelijk weer wat tijd gezien ermee te rotzooien...

Ik heb inmiddels beide basspeakers een paar keer op de versterker aangesloten en krijg bij beiden GEEN geluid. (zelf geen kraakje of iets) Ook bij de aangedragen batterijtruk hoor ik helemaal niets.... :?

De speakers zien er goed uit net als de filters...
Kan het zijn dat ik toch eerst hogetonen moet bijplaatsen om er uberhaupt geluid uit te krijgen ??

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb diezelfde speaker gehad denk ik zo, heb de bas nog wel liggen voor je, hogetoner waarschijnlijk ook. zonder membraam gaf hij bij mij meer bas als met.
ik kweet alleen niet waar je woont, maar kijk maar effe, meet ze anders elk efffe door met een multimeter, moet een weerstand van 4-8 ohm ongeveer hebben

• under-world
aha...

dat wilde ik effe horen...

Ik heb alleen geen multimeter. Als ik de speakers zo bekijk zijn ze nog wel goed. Gezien het gewicht van die subschijven lijkt het nog wel de moeite waard die dingen een nieuw leven in te blazen. Nu is het dus de vraag welke hogetoon ik moet hebben... Misschien heb jij exact dezelfde speakers. Ik heb op internet al gezocht maar echt noppes gevonden. Helaas ook geen digitale camera bij de hand.

Kan ik anders ook en andere (willekeurige) hogetoon van 4 of 8 ohm halen ??

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 21:49 schreef under-world het volgende:

[..]

Kan ik anders ook en andere (willekeurige) hogetoon van 4 of 8 ohm halen ??
Dat kan maar probeer er dan wel eentje te kopen die dezelfde impedantie heeft (4 of 8 ohm) gewoon op de oude unit kijken. Ik vind toch raar dat geen van de speakers werkt. Als je nu direct op de aansluitingen van de woofer met een batterij spanning set moet er toch echt iets gaan gebeuren.

Zijn de draadjes die van de aansluitpinenn lopen naar de binnenkant van de speaker nog wel goed? Als je de woofer met de hand beweegt gaat dat soepel of hoor je een raar geluid dat duid dan dat de spreekspoel beschadigd is. Tja verder weet ik het ook niet :'(.
Pagina: 1