Toon posts:

[Natuurkunde]Verband met bal...

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Van m'n leraar kregen we deze info
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Je laat een bal van 45 gram, met een omtrek van 21 cm. 
vallen van een plank van 110 cm. 
Je veranderd steeds de hoek tussen 
de plank en de grond (plank komt steiler 
te liggen bij grotere hoek). Uitkomsten zijn

hoek  tijd in sec.  snelheid in m/s
10* 1.740            0.632   
20* 1.094            1.005
30* 0.888            1.238
40* 0.774            1.421
50* 0.696            1.580
60* 0.630            1.746
70* 0.558            1.971 
80* 0.514            2.140
90* 0.476            2.310

De vraag is of er een verband bestaat tussen een paar van deze gegevens? Ik dacht zelf aan SosCasToa, want het ziet er natuurlijk uit als een driehoek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
         /|
        / |
       /  |
plank-->/   |
(=1,1m)/    |
    /     |
     /______|
    X

Is dit genoeg voor een verband of moet er nog gegevens bij?

edit:

lay-out changed

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Volgends mij is dat verband er.
Hoe steiler de plank, hoe steiler de bal kan vallen en hoe sneller hij gaat. Als je een bal van een bijna rechtopstaande plank laat rollen hoeft hij voor iedere cm naar beneden minder afstand naar de zijkant af te leggen dan een minder steile plank.
Hij is dus eerder beneden, en gaat hij dus sneller.

Verwijderd

druk het uit in een formule en je weet het... maare dit is zeker je huiswerk? Dat mag helaas niet op deze forum

• Thijsch
Op woensdag 19 juni 2002 18:19 schreef kaasie het volgende:
druk het uit in een formule en je weet het... maare dit is zeker je huiswerk? Dat mag helaas niet op deze forum
Onder sommige voorwaarden is het toegestaan toch? dat staat volgens mij in de FAQ.

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Simpel lineair verband tussen de horizontale en verticale zwaartekrachtscomponenten.

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 18:19 schreef ParaDot het volgende:

[..]

Onder sommige voorwaarden is het toegestaan toch? dat staat volgens mij in de FAQ.
check effe:
[topic=523824/1/100]

Verwijderd

Als je gewoon ff een willekeurig natuurkunde boek erbij pakt kom je er al heel snel achter dat je wel wat leuks kunt met gravitatie energie, kinetische energie en de wrijvingskracht EN natuurlijk de hoeken waaronder het allemaal aangrijpt in het balletje :)

have fun

• Thijsch
HuiswerkvragenZogenaamde 'huiswerkvragen' zijn toegestaan, mits het vragen zijn van voldoende niveau. Een vraag waarop het antwoord na 5 minuten zoeken met een search engine gevonden kan worden zal dus worden gesloten. Probeer te laten zien dat je zelf al hebt nagedacht over wat mogelijk het antwoord is. Mensen zijn sneller bereid je te helpen als ze weten dat je er zelf ook moeite voor doet. Verder moeten huiswerkvragen natuurlijk ook gaan over de onderwerpen waar dit forum over gaat
O-)

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 19:00 schreef ParaDot het volgende:

[..]

O-)
gaat dit forum over balletjes die van een balk rollen?? (past wel een heel klein beetje bij wetenschap, maar dan ook een heel klein beetje)

Verwijderd

In principe vallen alle Beta studies, vakken, onderwerpen onder de wetenschap en eigenlijk ook alle Alpha studies ....

Dus daarop volgend ook alle onderwerpen daarvan.

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 19:08 schreef Mookai het volgende:
In principe vallen alle Beta studies, vakken, onderwerpen onder de wetenschap en eigenlijk ook alle Alpha studies ....

Dus daarop volgend ook alle onderwerpen daarvan.
ja op die manier vallen alle vakken op school wel onder één van de tweakers forums, dit is een techforum. Geen schoolforum, http://www.scholieren.com is de juiste plek voor deze vragen.

van mij mag deze op slot

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik ben het met de posters eens dat je startpost onvoldoende is. Huiswerk vragen zijn toegestaan als ze kunnen leiden tot een goede discussie. Jouw vraag heeft dat echter niet in zich.

Lees de policy er maar op na. Ben je het er niet mee eens? Dan kun je me mailen of in LA posten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.