Waterkoeling vraag/idee

Pagina: 1
Acties:

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
klinkt misschien een beetje simpel maar uhmm

waarom hebben waterblokken geen ribben zoals heatsinks, dit zou toch extra moeten helpen?

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45
Hebben ze ook :o Gebruik maar eens voor de gein de search, dan zie je het wel.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• MDA
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10-2023

MDA

Door snelle afvoer van warmte door water worden blokken niet warmer, extra koeling met ribben heeft dus geen zin.

• Tobias
  • Laatst online: 22:45
ah, ik had je niet helemaal goed begrepen. Je bedoelt dus koelribben echt boven op het waterblok en niet in het waterblok. Bij nader inzien is het niet eens zo'n gek idee, aangezien de meeste watergekoelde pc's ook wel iets van een airflow hebben. Het water kan vaak niet alle warmte meenemen zodat de lucht toch wel iets kan opnemen.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Mijn waterblok blijft op dezelfde temperatuur als mijn water, dus ik denk niet dat het heel veel zin heeft. Zal hooguit 1 a 2 graden schelen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

het is een idee maar ik denk dat het niet gedaan wordt ivm aansluiting mogelijkheden..

bijv.. bij sommige blokjes worden de tules gebogen dus kan er nix bovenop.. anderen wordt door iets weer tegen de socket gedrukt..

tis een leuk idee maar zal het misschien ook niet warmte pakken dan afnemen?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• The Dolf
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 17:07 schreef Tobias het volgende:
ah, ik had je niet helemaal goed begrepen. Je bedoelt dus koelribben echt boven op het waterblok en niet in het waterblok. Bij nader inzien is het niet eens zo'n gek idee, aangezien de meeste watergekoelde pc's ook wel iets van een airflow hebben. Het water kan vaak niet alle warmte meenemen zodat de lucht toch wel iets kan opnemen.
Daarom zijn er radiators

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Met waterkoeling kun je meer warmte afvoeren dan met lucht. Ok, als je een combinatie van allebij kunt maken is dat helemaal mooi.
Nadeel is dat je er altijd voor zorgt dat de waterkoeling het beste contact heeft met de processor zodat je geen plaats meer hebt voor luchtkoeling. Je zou je waterblok wel van ribben kunnen voorzien, maar voordat die hun warmte afdraagt is je water allang opgewarmt. Dus het heeft eigelijk geen zin om ribben erop te zetten. Beter is 't om te zorgen dat je waterkoeling de warmte af kan voeren omdat je daar veeeeeeel beter mee kunt koelen.

Trouwens, zijn hier gekken die al eens met koelkasten hebben gespeeld??!! *D

• Epsilon
  • Laatst online: 23:14

Epsilon

Op woensdag 19 juni 2002 17:09 schreef Devil het volgende:
Mijn waterblok blijft op dezelfde temperatuur als mijn water, dus ik denk niet dat het heel veel zin heeft. Zal hooguit 1 a 2 graden schelen.
dat is zeker niet waar!!, misschien de bovenkant jah, maar de onderkant zeker niet.

het probleem bij waterkoeling (kijk maar in het topic met die procast simulatie), is de afgifte van warmte van het koper aan het water. Dat gaat beter bij een groter oppervlak. Want waarom zou je dan een spiraal blok makne, en geen open blok? Dat maakt volgens jou niet uit. En je weet zelf ook wel dat het WEL uitmaakt.

Meer oppervlakte=beter, dat is bij luchtkoeling zo, en ook bij waterkoeling.

een radiator kan je koelwater op een bepaalde temp houden. Een betere radiator geeft een lagere watertemp. Maar dat staat compleet los van het blok.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 19 juni 2002 17:07 schreef Tobias het volgende:
Het water kan vaak niet alle warmte meenemen zodat de lucht toch wel iets kan opnemen.
Nope, het is eerder andersom..

Water kan veel meer opnemen/transporteren dan lucht..

Als je er ribben op zou zetten, zouden die of opgewarmt worden door het water, als het water warmer is, of afgekoeld..

Maar echt nut heeft het dus niet..

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 19 juni 2002 17:59 schreef epsilon het volgende:

[..]

dat is zeker niet waar!!, misschien de bovenkant jah, maar de onderkant zeker niet.

het probleem bij waterkoeling (kijk maar in het topic met die procast simulatie), is de afgifte van warmte van het koper aan het water. Dat gaat beter bij een groter oppervlak. Want waarom zou je dan een spiraal blok makne, en geen open blok? Dat maakt volgens jou niet uit. En je weet zelf ook wel dat het WEL uitmaakt.

Meer oppervlakte=beter, dat is bij luchtkoeling zo, en ook bij waterkoeling.

een radiator kan je koelwater op een bepaalde temp houden. Een betere radiator geeft een lagere watertemp. Maar dat staat compleet los van het blok.
De bovenkant van mijn blok wordt niet veel warmer dan mijn koelwater, als ik dan dus koelribben op de bovenkant van mijn blok ga zetten dan zal de temperatuur van de bovenkant van mijn blok misschien ietsje (paar graden) afnemen.

Voor de onderkant maakt het vrij weinig uit, het enige wat de koelribben zullen doen is het water ietsje afkoelen.

Probeer het zelf maar eens, richt maar eens een fikse fan op je koelblok en kijk hoeveel je cpu temp afneemt.

• Epsilon

Epsilon

Op woensdag 19 juni 2002 18:07 schreef Devil het volgende:

[..]

De bovenkant van mijn blok wordt niet veel warmer dan mijn koelwater, als ik dan dus koelribben op de bovenkant van mijn blok ga zetten dan zal de temperatuur van de bovenkant van mijn blok misschien ietsje (paar graden) afnemen.

Voor de onderkant maakt het vrij weinig uit, het enige wat de koelribben zullen doen is het water ietsje afkoelen.

Probeer het zelf maar eens, richt maar eens een fikse fan op je koelblok en kijk hoeveel je cpu temp afneemt.
hmm, wordt er bedoelt dat er bovenop ribben zitten? want dat heeft idd geen nut. Ik had nl het idee dat ze bedoelden dat je IN het waterblok ribben zou doen.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 19 juni 2002 18:43 schreef epsilon het volgende:

[..]

hmm, wordt er bedoelt dat er bovenop ribben zitten? want dat heeft idd geen nut. Ik had nl het idee dat ze bedoelden dat je IN het waterblok ribben zou doen.
IN je waterblok ribben hebben natuurlijk wel degelijk nut, we zitten niet voor nix alemaal de meest ingewikkelde mazen in onze blokjes te frezen :+

• Epsilon

Epsilon

Op woensdag 19 juni 2002 19:00 schreef Devil het volgende:

[..]

IN je waterblok ribben hebben natuurlijk wel degelijk nut, we zitten niet voor nix alemaal de meest ingewikkelde mazen in onze blokjes te frezen :+
moeten er niet echt een maze van maken, want strax vindt het water de weg naar buiten niet meer :+)
Pagina: 1