Toon posts:

Bios voor een Packard Hell gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Packard Bell PC uit de Platinum serie staan. Deze PC heeft een moederbord, genaamd "Mediablaster". Volgens het PCB is het mobo van het type MS6119, een MSI moederbord dus!

Degene waarvan dit klommel is, wil een harde schijf erbij, eentje van 60Gb. Nu is het probleem dat deze bios-versie zo'n grote hdd's nog niet aankan en kort na de post blijft hangen.

Simpelweg gezegd: ik zoek voor deze PC een bios update. Op de site van Packard Hell kan ik geen bios voor dit model vinden. Op de site van MSI zijn er 2 versies beschikbaar: een AMI en een Award versie. Daar dit moederbord een AMI bios heeft, kies ik natuurlijk voor het AMI bios.

Nu komt het: tijdens de post lees ik: 6119P2-Bios V1.81
De nieuwste bios die te vinden is bij MSI 6119 is V1.31

Mijn conclusie is dan ook dat de P2 versie van dit bord wellicht een gemodificeerd MSI bord is, met een ietwat afwijkende BIOS waarop een standaard MSI bios niet zal werken!

Wie kan me vertellen waar ik ergens een bios vandaan kan halen, dat wel hierop werkt?

Verwijderd

Bel HP....

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 16:27 schreef Lexxie het volgende:
Bel HP....
Je bedoelt PB. Anyway,....

Zoek effe op de site van PB, daar vond ik versie 1.90 van dit Tacoma mobo (dat ik zelf ook heb). Wees wel voorzichtig met flashen!!!

P.S. dit progje maakt een bootdiskette, gebruik deze niet, maar flash als het kan handmatig!

edit:
Oja, dit mobo heeft een aangepast BIOS. Een standaard MSI 6119 heeft een Award BIOS, deze dus een AMI. De AMI BIOS op de MSI site is een chinese versie, oftewel onleesbaar. (Ja, dit weet ik uit ervaring). Je kunt ook die Award BIOS erop flashen, met een AMI flash tool. The choice is yours.

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb gisteren een Western Digital 40GB in een PB Miami gebouwd, en die kon met het nieuwste bios ook maar 35gb aan.

Ik heb van de site van Western Digital een progje gedownload zodat de schijf wel gebruikt kan worden.

Je moet dan in het bios de schijf op user zetten met de volgende settings:
1023 x 16 x 63.
En daarna het progje vanaf een floppy op de HD installeren.

Volgens mij hebben de meeste fabrikanten van HD's wel zo'n progje.

Verwijderd

Topicstarter
kan ik gewoon een Award erop flashen, terwijl er een AMI bios inzit???

Verwijderd

Als je je bios niet wilt flashen dan kan je nog diskmanagers (redelijk oud woord, tegenwoordig hebben ze allemaal marketingnamen) gebruiken. Ga naar www.westerndigital.com en download je diskmanager, die download maakt een diskette, met die diskette moet je je pc opstarten en de setup volgen.
edit:

Data Lifeguard v2.8 om exact te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Like I said before :): diskmanagers gaan niet werken, na de post hangt het systeem immers!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leve de heldere mobobenamingen bij PB :(

Wat je hebt is iig een MSI MS-6119
PB noemt het intern Tacoma maar extern MediaBlaster...

Geen hond (ook niet bij marketing) die me kan uitleggen waarom er zo'n krankzinnig drievoudige benaming bedacht is.

Ik moet je helaas teleurstellen, volgens berichten die ik hoor kom je zelfs met de nieuwste BIOS niet boven de 40GB.

Betere tip dan de BIOS flashen: gebruik zo'n MaxBlast achtig util (iedere HDD fabrikant heeft er eentje) om zo de boel te patchen.

edit:
OK als dat niet gaat, probeer de nieuwste MSI BIOS. Heb je gelijk CuMine support (al kan alleen de Rev. 1.2a de juiste VCore leveren ervoor)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik dus moet doen:

1. proberen te flashen met het laatste Tacoma bios van de site van PB

2. werkt dat niet, flashen met de laatste Award bios versie van MSI op mijn Ami bios

hoe groot is het risico dat dit misgaat en het mobo het niet overleefd?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 19 juni 2002 18:04 schreef Dee-ehn het volgende:
Wat ik dus moet doen:

1. proberen te flashen met het laatste Tacoma bios van de site van PB

2. werkt dat niet, flashen met de laatste Award bios versie van MSI op mijn Ami bios

hoe groot is het risico dat dit misgaat en het mobo het niet overleefd?
In gevallen als dit waar revisienrs. van OEM BIOS oplossingen niet overeenkomen met die op de site van de fabrikant, kijk naar de data. Als de nieuwste PB BIOS (1.90 idd) recenter is dan de MSI v.1.31, pak de PB. Zo niet pak de MSI.

Hoe groot de risico is...

Als je de BIOS images vanaf de CDRom of HDD doet en je zeker weet dat de de juiste mobo te pakken hebt (tip, MSI plakt met koeieletters MS-6119 tussen een paar ISA sloten van hun mobo's uit deze tijd, als dat zo is ben je 100% zeker (en weet je gelijk welke rev. je hebt) is de kant op fout flashen minimaal.

Er zitten een paar haken en ogen aan AMI over Award flashen of omgekeerd, maar daar staat op de MSI site genoeg info over.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd het 6119 bord, omdat het tussen de ISA slots staat (zo kwam ik op het id om bij MSI op zoek te gaan).

Op het forum van MSI wordt door een persoon beweerd dat het flashen naar Award bios goedgegaan is...

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 19:18 schreef Dee-ehn het volgende:
Het is idd het 6119 bord, omdat het tussen de ISA slots staat (zo kwam ik op het id om bij MSI op zoek te gaan).

Op het forum van MSI wordt door een persoon beweerd dat het flashen naar Award bios goedgegaan is...
Dat flashen van een Award op een AMI BIOS is bij mij ook gelukt, met precies ditzelfde mobo.

BIOS MSI p2.9: 1 december 2000
BIOS MSI s2.a: 21 augustus 2000
BIOS PB 1.90: 10 mei 2000

Bij MSI BIOS s2.a staat: "-Support IDE HDD size over 65GB."

Ik zou zeggen, probeer wat.....

Verwijderd

Topicstarter
Nadat de flash met het Tacoma bios mislukte, heb ik het MSI bios erin gepropt en dit werkt perfect!

De 60Gb schijf wordt zonder meer herkend en is al druk bezig met formatteren :)
Pagina: 1