Toon posts:

[Fdisk] Hard disk Geometrie - parities berekenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet hoe het in elkaar steekt? Wat is er aan de hand: ik heb twee verschillende schijven waarop ik partities aan moet maken die precies even groot zijn. Helaas accepteert Fdisk (cmd-line) enkel cylinders en mB's als invoer. Helaas weet ik niet hoe groot de 1e partitie is. :/ En de 2 /dev/sd's verschillen van elkaar.

Vraag: hoe moet ik berekenen hoe groot de 2e parties moet worden;(in het aantaal te gebruiken cylinders)? :?

Ondertussen weet ik dat:
platters --> r/w-heads --> cylinders/tracks --> sectors.
(cylinders zijn alle tracks die op de zelfde afstand van de as liggen).
1 sector = (571kb raw data) aan 512kb data.
Aantal sectors per track is onbepaald. Gebruikelijk zijn: 17, 24, 32 en 64 Sectors-per-Track.
n totaal tracks = cylinders * heads.
n totaal sectors = totaal tracks * Sectors-per-Track
Sectors-per-Track = :?

Ook zie je met fdisk:"units = cylinders of (heads*sectors) 512b".
Wtf is/zijn 'units'? is dat precies het zelfde als een block?
Hoe word de groote van een block berekend?
Waarom komen de twee getalen van het aantal cylinders niet overeen? (bij 'units' en de normaal cylinders)
Wat kun je nog meer evt. uitrekenen?

Tot slot de gegevens van m'n 2 harde schijven:
/dev/sdb
65 heads, 62 sectoren, 1019 cyc.
units= cyc 8246 * 512kb
partitie-1: 50 cyclinders groot met 206119 blocks

/dev/sda
65 heads, 62 sectoren, 1019 cyc
units= cycl 4030 * 512kb
partitie-1: 1-20 cyl. 40131 blocks
partitie-2: 21-1019 cyl. 2012985 blocks.

Verwijderd

Wat dacht je ervan om cfdisk instead te gebruiken? hoewel dit niet in elke distro zit offcourse. :)

Verwijderd

Heb ik laatst nog gedaan tijdens een OpenBSD install van 3.1. Daar gebruik ik dus gewoon een calculator voor om dat te berekenen. Swap en native dus.

http://www.openbsd.org/faq/faq4.html#Overview paragraaf 4.1.5 staat het uitgelegd :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 15:55 schreef deam het volgende:
Wat dacht je ervan om cfdisk instead te gebruiken? hoewel dit niet in elke distro zit offcourse. :)
Daar heb ik natuurlijk eerst naar gezocht. het stond helaas niet bij. dit komt mogelijk doordat ik vanaf een suse 7.2 bootflop via ftp een nieuwe installatie wil doen. de partietes moeten even groot zijn ivm raid. (daar zijn ze voor). helaas kan ik het totaal aantal cylinders of block niet overnemen omdat de 2e harde schijf anders is dan de 1e. Hier gaat deze vlieger dan niet bij op.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 16:08 schreef dystopia het volgende:
Heb ik laatst nog gedaan tijdens een OpenBSD install van 3.1. Daar gebruik ik dus gewoon een calculator voor om dat te berekenen. Swap en native dus.

http://www.openbsd.org/faq/faq4.html#Overview paragraaf 4.1.5 staat het uitgelegd :)
Volgens mij heb je het niet zo begrepen waar ik het over had...

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 16:27 schreef Snailer het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het niet zo begrepen waar ik het over had...
Vraag: hoe moet ik berekenen hoe groot de 2e parties moet worden;(in het aantaal te gebruiken cylinders)?
Staat daar uitgelegd anders hoe je moet fdisken. Welliswaar voor een ander OS maar het princiepe blijft hetzelfde.

Bovendien kun je vaak ook gewoon 100m instellen indien je 100 miB wilt. Voorbeeldje dus. Of dat bij jouw fdisk ook werkt weet ik niet. Wat voor OS gaat het om?
Ook zie je met fdisk:"units = cylinders of (heads*sectors) 512b".
Wtf is/zijn 'units'? is dat precies het zelfde als een block?
Hoe word de groote van een block berekend?
Staat er toch gewoon bij? Dat verschilt per HDD (cylinders dus; dus ook units aangezien dat afhankelijk is van cylinders).

Je moet gewoon weten hoe groot een block is. Dat kan ik nergens uit je verhaal opmaken. Als je dat weet dan kom je er wel. Bij mij bijv op een bakje:

($:~)- sudo sfdisk -l

Disk /dev/hde: 1246 cylinders, 255 heads, 63 sectors/track
Units = cylinders of 8225280 bytes, blocks of 1024 bytes, counting from 0

Device Boot Start End #cyls #blocks Id System
/dev/hde1 * 0+ 261 262- 2104483+ b Win95 FAT32

1 block = 1024 bytes = 1 miB; 2104484 / 1024 / 1024 = +/- 2,0069 giB = correct.

En fdisk -l geeft dezelfde info. Dus try dat 'ns en je komt er zeker weten uit.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn fdisk is een pokkeding. Ik kan enkel een opdrachtregel doen met fdisk [parameters] verder niets. dat is de ene die je krijgt met de bootdisk van suse 7.2. (de current van de ftp install) Tja, als ik wist hoe groot mij partitie is van m'n eerst hd, dan ben ik er. helaas weet ik dat niet.

Verwijderd

A'ight nu komen we ergens. Doe 'ns fdisk -l? Of fdisk -l /dev/sdb? Of fdisk -l /dev/sda? Krijg je dan geen output? Heb je geen cfdisk? Als ik het goed begrijp ben je SuSE 7.2 nu aan het installeren aangezien je het hebt over een bootdisk. If not, dan is dit misschien iets, kun je cfdisk installeren heb je een mooi ncurses guitje etcetera: http://www.rpmfind.net//linux/RPM/contrib/libc6/i386/cfdisk-glibc-0.8g-1.i386.html
Pagina: 1