centrifugaal koeler?

Pagina: 1
Acties:

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Topicstarter
Ik wilde een extra koeler inbouwen, maar niet zozeer een fan maar een centrifugaal koeler, die heb ik nl. op de kop weten te tikken.
Het is een 230 volt 36 watt apparaatje en hier zijn wat foto's, ik wilde dus weten of er mensen waren, die hier al ervaring mee hebben, en misschien een tip wat voor relais ik kan gebruiken zodat dat dingen meteen gaat werken als ik m'n computer aanzet.
Afbeeldingslocatie: http://duckdesign.blaatschaap.com/pieter/1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://duckdesign.blaatschaap.com/pieter/2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://duckdesign.blaatschaap.com/pieter/3.JPG
Afbeeldingslocatie: http://duckdesign.blaatschaap.com/pieter/4.JPG

Sorry voor de vage foto's maar het fototoestel was niet zo goed. Maar toch heel erg bedankt aan de huisgenoot van wie ik die mocht lenen.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zo'n ding wordt ook wel een radiaal fan genoemt.
Ze zijn over het algemeen wat stiller dan gewone fans, daarom gebruikt silverado ze ook in hun coolers :)

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
De Silverado noisecontrol heeft 2 centrifugaal ventilatoren erop zitten en dat werkt prima.

Do as I say, don't do as I do.

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:11

Hu9o

Schokkend

Is wel een leuk ding lijkt me zo! Maar geeft hij niet veel herrie? edit : blijkbaar niet.

Je kan hem gewoon ook aan je power knop zetten. De power knop schakelt dan 2 systemen. 1 de computer. en het aparte systeem van 230 waar de koeler op zit.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• nulkelvin

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Topicstarter
Er komt dus een "rechte straal" lucht uit, als je die probeert een hoekje om te richten verlies je dan veel vermogen?
Want ander moet ik hem haaks op m'n kast monteren en steekt ie ontzettend uit.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Op woensdag 19 juni 2002 15:33 schreef Hu9o het volgende:
Je kan hem gewoon ook aan je power knop zetten. De power knop schakelt dan 2 systemen. 1 de computer. en het aparte systeem van 230 waar de koeler op zit.
Dat kan alleen met een AT systeem, bij een atx is de powerknop slechts een korte schakeling.

Do as I say, don't do as I do.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:28

Felyrion

goodgoan!

Op woensdag 19 juni 2002 15:33 schreef Hu9o het volgende:
Is wel een leuk ding lijkt me zo! Maar geeft hij niet veel herrie? edit : blijkbaar niet.

dit werkt waarschijnlijk alleen met at-voedingen, de powerknop van atx-voedingen kan geen 230 schakelen zonder relais?

edit:

Bart-01 was me al voor ;)

en als relais zou ik gewoon een 12v relais gebruiken, en dan gewoon aan een molex stekker doen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

Heel simpel.
Schaf een 12 volt DC relaisje aan die een aantal ampere kan schakelen. Knoop deze aan zo'n HDD stekker van je voeding. Op de contacten zet je de 220 voeding en aan de andere kant hang je je ventilator. En draaien dat da ding doet:)!!!

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 18:39 schreef NoBrain het volgende:
Heel simpel.
Schaf een 12 volt DC relaisje aan die een aantal ampere kan schakelen. Knoop deze aan zo'n HDD stekker van je voeding. Op de contacten zet je de 220 voeding en aan de andere kant hang je je ventilator. En draaien dat da ding doet:)!!!
zo'n ding heb ik ook liggen die dingen zijn sterk !!! me proc werd er 15 graden kouder mee >:) !!!!!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14

Epsilon

Op woensdag 19 juni 2002 19:20 schreef mast3r het volgende:

[..]

zo'n ding heb ik ook liggen die dingen zijn sterk !!! me proc werd er 15 graden kouder mee >:) !!!!!
dan mag jij welles wat doen aan je fan

want bij mij kom ik dan bijna onder kamertemp uit

• nulkelvin

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Topicstarter
Maar ehh is zo'n lucht-"straal" goed te richten zonder (teveel) verlies van vermogen?

Dit geval komt trouwens uit onze centrale verwarmings-installatie is 120 mm in doorsnede (het draaiende gedeelte) 36 watt met 2800 rpm en momenteel gebruik ik hem in plaats van een kamer ventilator. (ja het is warm hier, daar zorgt die koelkast op m'n kamertje wel voor)

Pagina: 1