goeie cooler voor XP2000+ en XP2100+

Pagina: 1
Acties:

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Hallo Tweakers

Ik zit hier met een serieus probleem. Meerdere
CPU's heb ik geprobeerd op verschillende A7V333 bordjes, met meerdere coolers. Echter, het schijnt nogal lastig te zijn om de temperatuur onder de 60 graden te krijgen. Het maakt niet uit wat erop zit, Spire Whisperrock 2.1, 1.9, Copperking, SuperRock, al deze coolers krijgen de CPU op het betreffende bord niet onder de 60 graadjes. Ik gebruik ook altijd siliconenpasta (dow cornign heatsink compound 340), omdat deze geen stroom geleid, wel zo veilig.

Daarom ben ik op zoek naar coolers die dus wel naar behoren koelen. Ook wil ik natuurlijk graag de ervaringen van mensen met bepaalde koelers weten! Ik ben absoluut niet geinteresseerd in die exotische koelers zoals Zalman en Papst en weet ik wat allemaal. Ik heb het over de normale coolers van tussen de 10 en maximaal 15-20 euro.

(PS: Zou deze topic na verloop van tijd in de "CPU-cooler FAQ" mogen ? Ik ben alleen maar tot 1900+ tegen gekomen. Die heb ik doorgelezen maar ben er niet veel wijs uit geworden. Search is uiteraard ook gebruikt.)

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 15:04 schreef CyberTijn het volgende:
Hallo Tweakers

CPU's heb ik geprobeerd op verschillende A7V333 bordjes, met meerdere coolers. Echter, het schijnt nogal lastig te zijn om de temperatuur onder de 60 graden te krijgen. Het maakt niet uit wat erop zit, Spire Whisperrock 2.1, 1.9, Copperking, SuperRock, al deze coolers krijgen de CPU op het betreffende bord niet onder de 60 graadjes. Ik gebruik ook altijd siliconenpasta (dow cornign heatsink compound 340), omdat deze geen stroom geleid, wel zo veilig.

Daarom ben ik op zoek naar coolers die dus wel naar behoren koelen. Ook wil ik natuurlijk graag de ervaringen van mensen met bepaalde koelers weten! Ik ben absoluut niet geinteresseerd in die exotische koelers zoals Zalman en Papst en weet ik wat allemaal. Ik heb het over de normale coolers van tussen de 10 en maximaal 15-20 euro.

(PS: Zou deze topic na verloop van tijd in de "CPU-cooler FAQ" mogen ? Ik ben alleen maar tot 1900+ tegen gekomen. Die heb ik doorgelezen maar ben er niet veel wijs uit geworden. Search is uiteraard ook gebruikt.)
siliconen pasta kan ook beter neem dan as aluminia gelijd ook niet

ik raad je de alpha pal 8045 aan met een enermax fan kan je stellen qwa airflow ik weet enkel niet of deze op je mobo past neem aan van wel
wat ook nog een optie is neem je beste koelblok dat je hebt gebruikt en doe er een 80 mm fan op fan dukt hoeft vaak niet wat ijzer draadjes en evt een boor ben je klaar de meeste koelblokjes zijn wel breed genoeg om er zo een 80 mm fan op vast te bouwen

ps asus wilt vaak wat hogere temps aan geven zelf heb ik een a7a 266 gehad die deed dat niet

en heb je er wel airflow in je kast zitten zo ja wat ?

Verwijderd

van af de xp 2000 + word het moeilijk om de cpu nog met een normale koeler te koelen het zelfde als met de athlontbird 1300 en hoger het geval was ze worden gewoon te warm om met een simpele koeler te koelen

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Ga naar een computerbeurs bij jouw in de buurt, daar stikt het van de coolers.
Dit is ook een goeie: www.thermaltake.com deze lui hebben veel goede coolers zoals de volcano 7, deze kost trouwens 23 eurotjes.

Grolsch Royce!

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Op woensdag 19 juni 2002 15:04 schreef CyberTijn het volgende:
Hallo Tweakers

Ik heb ontdekt dat een goeie airflow in de kast enorm kan schelen, welke koeler er ook op zit. Bij een beetje airflow gaat er zo enkele graden af. Heb je overdreven goeie airflow trek je er zo 15 graden af.

Sinds kort heb ik een chieftec kast, met enermax coolers, die van 1000 tot 3500 rpm gaan (geloof ik), regelbaar dus, en als ze helemaal laag staan, dan halen ze er 5 graden af, waardoor ik tussen de 55 en 60 zit, en staan ze open (wel meer lawaai, maar met dit weer een must) zit ik tussen de 50 en 55 graden. Als het weer opgezout is, en het is weer koeler, dan zit hij zelfs onder de 50. Voorheen zat ik tussen de 60 en 70. grom.
Ik heb er 2 achter, en 3 voor, voorin zuigd lucht naar binnen en achter eruit. Boven de power supply had ik in deze grote kast ruimte voor een 92mm enermax fan, en die heb ik dan ook geplaatst, al is het alleen maar om de hardware die boven in de kast zit de warmte weg te nemen en/of te testen hoe dat koelt. Mijn oudere systeem dacht ik ook goed te koelen, maar dat bleek dus niet. Die zat na paar uur gamen zichzelf met warme lucht in te koelen, en liep tegen de 70 en soms iets hoger op, waardoor mbm begon te zeuren en soms het mobo begon te piepen dat ie te heet werd. Met goeie airflow zal hij bij warm weer en stressed ook stabiel warm blijven, dus niet langsaam groeien. Hij komt hier bij groot en grof gebruik en 25 graden in de kamer niet boven de 57 meer uit. En dat ik eerst 70 had, en dat dus langsaam erger werd, vind ik dat het zijn geld waard is geweest. Ik kan nu weer het huis uit, en pc aan laten staan. Ik zal niet verbaasd zijn in de winter, dat ik zelfs enkele fans uit kan zetten en nog 45 graden haal.

Ik heb coolmaster fans gehad, maar blijkbaar slechte, want die haalde er maar 2 graden af steeds (toen had ik ook slechte airflow), ik heb nu thermaltake super orb, zo, wat een herrie en wat een groot ding. En echt super coolen doet hij niet. Maar zijn prestaties zijn heel goed nu, helemaal bij deze nieuwe goeie airflow. Maar ik vind de alpha *45 nog steeds prima prestere, helemaal met een 80mm enermax fan erop. Helaas is dit een asus a7a mobo die ik gekregen heb, en die condensators zitten enorm in de weg.

http://mrfloris.com

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Hey, interessant draadje. Ik heb zelf een AMD 2000+ en heb nu een Coolermaster die ik niet goed vind koelen. Nu idle 55 graden en 2 dagen geleden tijdens een warme dag IDLE 70 Graden :( Ik zit te kijken naar de zalman

http://www.pc-arena.net/review_print.asp?ReviewID=122
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000Cu.htm

Ik denk dat ik deze ga halen, 35 euro incl verzendkosten :)

Verwijderd

Heb zelf een Alpha pal 8045 + papst stil maar ontzettend goed haal nu in de zomer max 58C normaal zit ik niet hoger dan de 50C. Idle ongeveer 45 met ambience temp 25.

Maar hij is vrij duur.. maar dan heb je er ook wat voor terug. Airflow is idd ook erg belangrijk, heb zelf ook een chieftec met 5 casefans @ 2200+rpm

Verwijderd

Voor ~20€ is de Volcano 7 de beste optie lijkt me. Nog beter is de PAL8045 met een fan naar keuze, maar dit gaat direct richting de 80~90€, dus een beetje buiten je budget vrees ik, maar het koelt wel enorm goed.
Heb sind gisteren een Delta 80HP eropzitten en m'n Tbird 1.64 komt stressed niet langer boven de 51° uit, @1.99V that is.
Goede koeling kost nu eenmaal geld, jammer genoeg.
En goede airflow is idd ook heel belangrijk, met een XP2000 denk ik dat op z'n minst 2 casefans geen overbodige luxe is.

Die HP maakt trouwens wel een leuk geluidje :P

Verwijderd

Hier een XP @ 1845 Mhz ( 2300+ bijna dus ) @ 44 graden stressed :)

ALPHA PAL8045T + DELTA 80 HP ( zwaarste ) combo :)

Goede cooler dus.......

Verwijderd

Hier een 2100 AXP niet koeler te krijgen met een Therma Dragon Orb III.
Kast open en net doen alsof je lang een vliegveld woont.
Maar temp is toch niet verkeerd?
55 cels stressed

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik heb een CNPS6000-Cu bestelt omdat mijn coolermaster low noise (ben er nog steeds niet achter waar het low noise op slaat :P ). Ik zal wel posten als ik hem binnen heb :)

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/october/6000cua.gif

Heb ook maar ff CoolerMaster 80x80mm retail Case Fan 2 keer bestelt en dat samen met de casefan die al in mijn kast zat standaard moet de temp toch wat gaan dalen ;)

• boer Krelis
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

De thermalright AX7 wordt goed beoordeeld in reviews, en heeft een prima prijs. Je krijgt 'm zonder fan dus je kunt zelf je fan uitzoeken, ding is 80x80 dus je hoeft ook geen duct.
Afbeeldingslocatie: http://www.8ballshardware.com/articles/ax7/ax1.jpg

funcomputer.de zet er voor 5 euro extra een prima Papst op.

http://www.thermalright.com/ax7.html

Onderaan staan een hoop links naar reviews.

Quoten is geweldig... - boer Krelis

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 16:45
Op woensdag 19 juni 2002 15:16 schreef killerdog het volgende:
van af de xp 2000 + word het moeilijk om de cpu nog met een normale koeler te koelen het zelfde als met de athlontbird 1300 en hoger het geval was ze worden gewoon te warm om met een simpele koeler te koelen
Ik heb zelf een TB1400, maar die werd met een coolermaster DP5-6I11 van ongeveer 9,- niet warmer dan 51 graden.
Een ander alternatief is de Arctic Supersilent 2500, een goeie stille koeler die ook nog niet zo duur is

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 18:42

4hp

Ik was van plan om voor mijn nieuwe comp een Volcano 7+ te nemen. Daar zit een regelaar bij. Dus voor een p4 hoeft ie niet 6000rpm te draaier. Hij gaat tot 2.3 Ghz voor Athlon en 3.1 Ghz voor P4. (ja hij kan op beide)

Ik heb hem zelf nog niet, dus ik kan nog niks garanderen hoe goed ie is, maar hij ziet er wel flex uit.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Wel handig voor jullie :) -> http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm (de grootste heatsink test)

• tisloafp
Op zaterdag 22 juni 2002 18:37 schreef boer Krelis het volgende:
funcomputer.de zet er voor 5 euro extra een prima Papst op.
15,90 euro ipv van 5,-

Verwijderd

Als ie op je mobo past: PAL 8045 met een PAPST (is ie nog stil ook). En goede airflow in je kast is zeker belangrijk voor je temp. Kheb een Thunderbird die denk ik goed overeenkomt met de temp van een 2100+. Idle op warme dagen 44 graden. Koud weer nog niet getest omdat ik die PAL sindskort heb. Kheb er trouwens Artic Silver 3 prut onder zitten. Schijnt ook te helpen.

Verwijderd

Deze heb ik

http://www.spirecoolers.com/

Coolers : 5E070B1H3G CopperKing II

Hij is niet echt stil maar houdt hem rond de 48C.
(stressed)

Trouwens hij is ook nog errug klein vind ik.. maar hij maakt wat meer lawaai dan m'n oude.. (de oude is overleden)

Succes

Verwijderd

Toen ik mijn nieuwe cpu kocht was dat samen met een coolermaster cooler dp5-7h53f (was goed zeiden ze). Ik had temp van idle 60 en stressed 70. Ik had toen veel gelezen over koelers en uiteindelijk besloot ik bij mycom een thermaletake Volcano7 te gaan halen. Ik had geen zin om nogeens 80 euro uit te gaan geven voor een koeler die een paar graden kouder is. Deze koeler heb ik gekocht voor maar 22 euro wat een koopje!
Deze koeler regelt automatisch de snelheid van de fan.
Mijn temp zijn nu idle 42-46 en stressed 49-53, zo'n 15 graden verschil, best leuk!
Als je toch van plan bent een dure koeler te kopen, koop liever deze samen met 4 casekoelers.
22euro + 4x(+/-9euro) is maar 58 euro wat ook een veel betere resultaat oplevert dan alleen een goede koeler!
Als je geld overhebt beter een paar casekoelers kopen!

Gr.
Xanthus

Verwijderd

Neem een Coolermaster HHC-001

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

:) Ax-7 met een delta EHE op 7 volt houdt mn 2000+ momenteel op 43 graden idle, 50 stressed, maar met een a7v333 en die temps kloppen niet, dus haal er nog maar eens 9 graden vanaf. en hij past op bijna elk bord denkik, die drieclips-vasthouder is erg makkelijk vind ik :) en hijs niet zo duur ook, stuk goedkoper dan de alpha en net zo goed volgens mij

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Ik heb sinds kort nu een Tt Vulcano 7+ op mijn 2000+ staan en moet zeggen dat deze zeer goede prestaties leverd :P
er is een fancontroller bijgeleverd en op de laagste stand heeft mijn CPU 40°C,bij het gamen gaat deze niet boven de 45°C
en op de snelste stand 37°C dat is dus zeer cool,ik heb wel een full tower van Aopen met goede airflow *D

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:50

KneoK

Not in a million lightyears

Op zaterdag 22 juni 2002 23:58 schreef Knightmare het volgende:
Neem een Coolermaster HHC-001
Zeker aan te raden maar uit ervaring weet ik dat zo'n ding alleen echt niet genoeg is... Mijn CPU werd niet OC'ed stressed rond de 75 graden. Na dat ding erop gemonteerd te hebben daalde de temperatuur naar iets van 68. Mooi verschil, maar nu heb ik er een zooi casefans bijgezet.

CPU draait nu op 1725MHz (1800+) op 1,85 Volt en wordt max 54 graadjes...

• tisloafp
Er vraagt hier iemand om een koeler van 10-20 euro, maar er worden bijna alleen maar koelers van 40+ euro genoemd |:(

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Op zondag 23 juni 2002 01:59 schreef Gonarch het volgende:
Er vraagt hier iemand om een koeler van 10-20 euro, maar er worden bijna alleen maar koelers van 40+ euro genoemd |:(
woeps sorry, ja je most wel eens wat :P
maar dan wordt t lastiger om echt een flinke diehardcooler te gaan vinden :)
dan eindig je toch echt met een coolermaster ofzo (niet de heatpipe-versie, he! :) ) maar dan meot je neit rekenen op lage temps.
maar de ax-7 is btw 47, das relatief goekoop, hoor :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Verwijderd

het is al laat :) vergeef ze

Verwijderd

Ja klopt maar hij wil goed koelen dan moet je niet zueren over maar 15 euro , een geode koeler kost geld en anders moet je met minder doen. Swiftech en Alpha over algemeen heel goed (zelf ook Alpha+Papst) Zalmaan doet het ook heel aardig hoor en lees ik zo en voor wat minder, daaronder wordt het volgens mij een beetje lood om oud ijzer.
Gewoon voor kwaliteit gaan, kun je lekker oc'en ook.
Ik bespaar een hoop op mijn CPU door lekker te oc'en. :)

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
een goede koeler voor zo weinig geld?
nou, tis maar wat je goed noemt, maar goed zullen ze niet koelen op een 2000/2100, neem dat maar van me aan

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Op zondag 23 juni 2002 02:04 schreef spear_of_fear het volgende:

[..]

het is al laat :) vergeef ze
Inderdaad :)
:Z

maar hij had er al zoveel uitgeprobeerd en sommige waren prob meer dan 15 euro en ik denk niet dat je met een nog goedkopere koeler je proc wat koeler zou kunnen krijgen toch? :)

en de ax-7 is voor zn geld (vergeleken met alpha en swiftech) errug goed :)
en nee, ik heb geen aandelen thermalright, maar ik ben gewoon een tevreden gebruikenr :P
nee, echt waar! :)
nee, maar ik dnk neit dattie met een echt geodkope koeler bter uitkomt en dit is t meest highperformance ding (of je moet die thermaltake volcano nemen, maar die maakt vooral herrie voor zn geld :) nja, zal ook wel goed zijn, maar die is ook niet gratis, ofwel?

Alone at last
Just nostalgia and I

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 15:14 schreef killerdog het volgende:

[..]

siliconen pasta kan ook beter neem dan as aluminia gelijd ook niet

ik raad je de alpha pal 8045 aan met een enermax fan kan je stellen qwa airflow ik weet enkel niet of deze op je mobo past neem aan van wel
wat ook nog een optie is neem je beste koelblok dat je hebt gebruikt en doe er een 80 mm fan op fan dukt hoeft vaak niet wat ijzer draadjes en evt een boor ben je klaar de meeste koelblokjes zijn wel breed genoeg om er zo een 80 mm fan op vast te bouwen

ps asus wilt vaak wat hogere temps aan geven zelf heb ik een a7a 266 gehad die deed dat niet

en heb je er wel airflow in je kast zitten zo ja wat ?
ik word een beetje moe van dat PAL8045/Swiftech gedoe, die dingen waren inderdaad het best maar nu zijn er al betere heatsinks, rick2001 blijft ook maar doordaveren over die swiftech maar de AX-7 en de volcano 7+ hebben overal al bewezen beter te zijn, en voor een veeeeel betere prijs/kwaliteit verhouding, dus plz ophouden met die oude zooi aanbevelen

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 20:16

Phydomir

Dennis

Erm.. Het kan aan mij liggen, maar is het niet zo dat ie A7V333 hoegere temps weer geeft dan ze eigenlijk zijn?..

Anyway.. Ik heb een Vulcano 7+ die m'n 1600+ @ 1800+ @ 1.80v op 40.9 graden houd op 600o toeren. (op low haal ik 45 graden)

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 02:14 schreef VeldKoe het volgende:

[..]

ik word een beetje moe van dat PAL8045/Swiftech gedoe, die dingen waren inderdaad het best maar nu zijn er al betere heatsinks, rick2001 blijft ook maar doordaveren over die swiftech maar de AX-7 en de volcano 7+ hebben overal al bewezen beter te zijn, en voor een veeeeel betere prijs/kwaliteit verhouding, dus plz ophouden met die oude zooi aanbevelen
nee met een volcano7+ moet je gelukkig mee zijn

zo lang de pal 8045 en de swiftech mcx de beste prestaties leveren zullen mensen blijven zeggen dat het de beste zijn

prijs/kwaliteid verhoudning kom je inderdaad op de volcano7+ uit maar zo als ik al zei erg gelukkig word een mens er niet van

ik hou het maar op mijn zalman 6000cu

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 09:04 schreef Phydomir het volgende:
Erm.. Het kan aan mij liggen, maar is het niet zo dat ie A7V333 hoegere temps weer geeft dan ze eigenlijk zijn?..

Anyway.. Ik heb een Vulcano 7+ die m'n 1600+ @ 1800+ @ 1.80v op 40.9 graden houd op 600o toeren. (op low haal ik 45 graden)
van asus zijn er meer mensen die zeggen dat ie hogere temp aan geven ikdenk zelf dat het reuze mee valt

gigabyte borden wel daar zit de temp sensor direkt tegen de achter kant van mijn cpu aan

als ik trouwens hier boven weer temps zie van zo een vulcano 7+ ben ik toch maar weer blij dat ik voor de zalman ben gegaan ik haal de zelfde temps met de cpu fan op 1900 toeren

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Nee dit klopt echt hoor!

Die sensors van die asus M/B'en zijn echt verkeerd geeikt.

Asus a7v266-E die ik heb geeft gemiddeld 7 a 8 graden teveel aan!

En op AMDMB.com las ik verschillen tot 16 graden!

Oeps

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

Pagina: 1