Toon posts:

VPN connecties met 1 extern ip-adres

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

We willen graag werken met meerdere VPN-verbindingen van thuiswerkplekken naar het bedrijfsnetwerk toe.

Heb je dan meerdere externe ip-adressen nodig op de zaak, of volstaat 1 ip-adres ?

Gelijk nog een vraagje: We zaten te denken aan een Vigor 2200(E), omdat die de VPN-connecties af zou kunnen handelen. Kan je dan ook maar 1 VPN-connectie naar die router tegelijkertijd hebben, of ook bijv. een stuk of 4 a 5 ?

Alvast bedankt !

Verwijderd

Een Vigor kopen is de mooiste oplossing...

Hij ondersteunt tot 8 VPN verbindingen.

Verwijderd

check wel even waarmee je vpn wilt maken (naar novell/linunx of windows servers) en of die ook werken met de vigor

Verwijderd

Topicstarter
We zaten idd ook aan een Vigor te denken, maar boze tongen hier durven te beweren dat die Vigor niet meerdere VPN-connectie _tegelijkertijd_ (4 a 5) aan kan. Dus daar wou ik graag uitsluitsel over hebben.....

Verwijderd

Topicstarter
Kijk eens aan:

http://www.draytek.co.uk/products/draytek_vpn.html

De draytek-mannen zeggen ze dus: het kan WEL.
Mooi !!, maar bij Comstor (Cisco reseller, waar de baas hier zijn oren liever naar laat hangen dan naar zijn eigen ouwe trouwe werknemer (ik dus :( )) zeggen ze: het kan dus NIET.

Bovendien willen ze beweren dat je toch echt meerdere ip-adressen nodig hebt, wil je dat meerdere mensen tegelijk naar de zaak kunnen VPN'-en.

Ok, "so what" zou je zeggen, laat ze maar lullen, maar het gaat hier om een prijsverschil van dik € 2000,- plus nog een hoop complexe configuraties waar ik op 't moment niet op zit te wachten....

Kan iemand mij zeggen of het klopt wat Comstor wil beweren ? :?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, we hebben de proef op de som genomen: bij een bedrijf stond een Vigor2200E aangesloten op MXStream FastADSL.

Een aantal collega's en ik zijn vervolgens verschillende connecties begonnen naar die router vanuit thuis.

- Ik: Kabelfoon Premium
- Collega1: MXstream FastADSL
- Collega2: Casema Basic
- Collega3: Casema Basic

Collega1 en 2 startte een connectie en begonnen de server te pingen. Vervolgens startte ik een connectie en nam de server over met PcAnywhere en begon bestanden heen en weer te kopieren. Collega1 ging daarbij vervolgens via die verbinding rustig zitten surfen op het internet.
Collega3 startte ook een connectie, maar kwam er bijna niet meer door; Collega1 begon ook te klagen over een te lage snelheid. De router begon ook wat 'kuren' te vertonen mbt de web-interface: ik kreeg bijna geen pagina meer te zien (pagina niet gevonden).

Pas toen nr 2 en 3 de verbinding verbroken hadden ging de snelheid weer naar een acceptabel niveau.

Conclusie:
Met een Vigor2200E icm MXStream en FastADSL zijn max 3 cummulatieve connecties acceptabel. Meer connecties zijn evt wel mogelijk (max. 8 volgens de specs), maar dan wordt de verbinding volkomen dicht geknepen. (Het gebeurde op een tijdstip dat er niet gewerkt werd bij dat bedrijf, dus niemand was daarbij nog eens aan het internetten.
(Ik ben echter bang ook dat de mega-snelle verbindingen van Casema de zaak lichtelijk vertraagden.)
Evt. kan Terminal Services een oplossing bieden bij het verzorgen van meer connecties (vereist minder bandbreedte).

Binnenkort gaan we het met een andere opstelling proberen:

- Cisco SOHO77 router verbonden via FastAdsl.
- Een Cisco 501 firewall die de VPN-connecties gaat afhandelen.

Men zegt dat Cisco501 beter in staat is tot het afhandelen van VPN-connecties.... dus ik ben benieuwd !
Pagina: 1