[WC] Mijn 100% zelf gemaakte waterblock

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk is het zo ver ik had vanochtend tijd om mijn waterblock te frezen!

Het heeft namelijk totaal niet soepel gelopen, de tekening en het CNC programma had ik op zich zo gemaakt (ik doe MTS-werktuigbouw) maar toen kwam het eerste probleem; waar haal ik een blok koper vandaan. Niet van school dus, want daar hadden ze het niet en bestellen was geen optie als je het niet per meter wil. Hierdoor ben ik wat oud ijzer zaken wezen bezoeken, maar deze hadden ook op het moment niets.
Uiteindelijk heb ik een ruw blokje koper bij Tha_Mafkees kunnen kopen :*

Maar inmiddels was het al zo ver richting het eind van het schooljaar dat alle projecten afgerond moesten worden waardoor de CNC freesbanken allemaal druk bezet waren. Na meerdere keren buiten schooltijd op school geweest te zijn is het me dan vandaag eindelijk gelukt (ik heb eigenlijk al vakantie)
Nu ga ik deze week nog eens kijken om het blokje bij elkaar te solderen, ik heb alleen mijn slangtules nog niet die ik eveneens van Tha_Mafkees zou krijgen. Maar het belangrijkste is af!

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mwateren/zooi/Waterblock_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mwateren/zooi/Waterblock_2.jpg

En voor het geval dat mensen vragen of ze er ook één kunnen kopen, dat doe ik dus niet (ik had al genoeg moeite met mijn eigen blokje)
Maar voor de mensen die de tekening of het CNC programma willen, die kunnen ze dus zo krijgen mits ze even contact met mij opnemen, ik wil wel een beetje zien wat er met mijn brouwsel gebeurt...

Als het zo ver is dat ik hem op mijn processor heb zitten zal ik de gemeten waarde hier wel posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:19

Felyrion

goodgoan!

wow.. ziet er goed uit, nu nog resultaten :D

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cool :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

wow die is dik :o maar waarschijnlijk koelt ie wel als een gek :)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er zeker heel mooi uit !
overal mooi afgewerkt enzo
maar ik denk dat hij iets te hoog is, ofwel dat je een heel sterke pomp hebt, al die bochten enzo erin helpen de doorvoersnelheid niet echt.

maar het blijft één van de betere/mooie blokken die hier al zijn lang gekomen !

testen dat ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Voor wat voor proc is die gemaakt?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:07
Op woensdag 19 juni 2002 14:14 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Ziet er zeker heel mooi uit !
overal mooi afgewerkt enzo
maar ik denk dat hij iets te hoog is, ofwel dat je een heel sterke pomp hebt, al die bochten enzo erin helpen de doorvoersnelheid niet echt.

maar het blijft één van de betere/mooie blokken die hier al zijn lang gekomen !

testen dat ding ;)
En dan de resultaten hier vertellen :D

Echt een mooi blokkie hoor :) ziet er zeer netjes uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal even wat duidelijkheid scheppen over de afmetingen hij is 78x45x19.5 en heeft een bodemdikte van 3.5 mm. Verder heb ik een 1300 l/h pomp (bij 0.0 meter opvoerhoogte) maar die waarde is toch nooit haalbaar, vorige week heb ik de doorvoer gemeten met een opvoerhoogte van 0.5 m en mijn Suzuki Alto kachelradiateur en toe bleef er +/- 650 l/h van over. En ook al blijft er uiteindelijk nog maar 200 l/h van over, dan nog zie ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woei... :D

Ziet er erg goed uit... :9~

Alleen wel een beetje...ehm...'apart' design... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je netjes gemaakt...

hoeveel ben je in totaal nou kwijt aan zo'n zelfmaak waterkoeling? (compleet met slangen, radiator en afwerking)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 20:35
wat weegt dat blok wel niet? volgens mij issie echt gruwelijk zwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NeMeSiS_
  • Laatst online: 09-09 11:48

_NeMeSiS_

Millennial

Op woensdag 19 juni 2002 14:55 schreef Ralpy het volgende:
hoor je ineens gekraak ligt je proc onder in je kast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 14:51 schreef GHoZTie het volgende:
heb je netjes gemaakt...

hoeveel ben je in totaal nou kwijt aan zo'n zelfmaak waterkoeling? (compleet met slangen, radiator en afwerking)?
Mij heeft het vrij weinig gekost. De radiateur heb ik zelf uit een sloop auto gesloopt, alleen het pompje is vergeleken met de rest wat prijzig (€35,-)
Op woensdag 19 juni 2002 14:55 schreef Ralpy het volgende:
het onderblok is 462 gram, samen met deksel zal het dus net boven de 500 komen.
En aangezien er zelfs kopere luchtcooler blokken zijn die ongeveer het zelde wegen maar dan gewoon met de socket-klip vast gemaakt worden, zal die van mij met een boutverbinding er echt geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wreed :) als ie goed koelt wil ik de tekeningen en dat progje er wel van, kan ik me oom lastig vallen als die thuis is van zijn vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je hier een bestand van in ACIS-formaat? (.sat)
Dan zou ik het blokje eens kunnen simuleren met cosmos designstar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nice dude :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mooi. Maar wel erg veel bochten imho

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lijkt me effectieven als het water over de lengte kon stromen, dat het dus langer door het blok heen liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je me toch eens uitleggen hoe je ooit dat zo mooi rond hebt gekregen... zijn daar allerlei handige bankschroef trucjes voor ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 17:50 schreef Vipertje het volgende:
Moet je me toch eens uitleggen hoe je ooit dat zo mooi rond hebt gekregen... zijn daar allerlei handige bankschroef trucjes voor ofzo?
bankschroef trucjes?

Het is gefreesd met een CNC (Computerised Numerical Control) freesbank, hier voer je dus een programma in, zoiets als;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
N65 G98 L3 *
N70 G01 G41 X+7 Y-20 *
N75 G01 X+7 Y+52 *
N80 I+7 J+52 G11 R47 H+77 *
N85 G11 G29 R60.208 H+13 *
N90 G03 X+145 Y+84.232 R100.768 *
N95 G24 R15 *
N100 G01 X+145 Y+4 *
N105 G25 R40 *
N110 G01 X+70 Y+4 *
N115 I+46 J+4 G03 X+22 Y+4 *

en door de ingebouwde computer worden de ingevoerde codes vertaald in bewegingen van het sledebed (waar je werkstuk op ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik van veel mensen hoorde dat ze het een ENORM groot block vonden, heb ik er een 2 euro stuk naast gezet.

Verder is de bovenkant nu wat doffer omdat ik deze net wat opgeruwd heb om hem morgen te gaan solderen.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mwateren/zooi/Waterblock_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mwateren/zooi/Waterblock_4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er goed uit man! en ik mis de mts en lts ook zo met al het leuke spul qua freesbanken e.d. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:36
Op woensdag 19 juni 2002 14:02 schreef MiWa-r het volgende:
Eindelijk is het zo ver ik had vanochtend tijd om mijn waterblock te frezen!

Het heeft namelijk totaal niet soepel gelopen, de tekening en het CNC programma had ik op zich zo gemaakt (ik doe MTS-werktuigbouw) maar toen kwam het eerste probleem; waar haal ik een blok koper vandaan. Niet van school dus, want daar hadden ze het niet en bestellen was geen optie als je het niet per meter wil. Hierdoor ben ik wat oud ijzer zaken wezen bezoeken, maar deze hadden ook op het moment niets.
Uiteindelijk heb ik een ruw blokje koper bij Tha_Mafkees kunnen kopen :*

Maar inmiddels was het al zo ver richting het eind van het schooljaar dat alle projecten afgerond moesten worden waardoor de CNC freesbanken allemaal druk bezet waren. Na meerdere keren buiten schooltijd op school geweest te zijn is het me dan vandaag eindelijk gelukt (ik heb eigenlijk al vakantie)
Nu ga ik deze week nog eens kijken om het blokje bij elkaar te solderen, ik heb alleen mijn slangtules nog niet die ik eveneens van Tha_Mafkees zou krijgen. Maar het belangrijkste is af!

[afbeelding]

[afbeelding]

En voor het geval dat mensen vragen of ze er ook één kunnen kopen, dat doe ik dus niet (ik had al genoeg moeite met mijn eigen blokje)
Maar voor de mensen die de tekening of het CNC programma willen, die kunnen ze dus zo krijgen mits ze even contact met mij opnemen, ik wil wel een beetje zien wat er met mijn brouwsel gebeurt...

Als het zo ver is dat ik hem op mijn processor heb zitten zal ik de gemeten waarde hier wel posten.
Dat had je zelf ook wel bedacht maar als je blok niet te duur is en redelijk goed presteert kan je volgens mij best wel veel kopers op GoT vinden :)

Netjes gedaan btw :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

heeeel netjes! nu de resultaten nog :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Goed om te zien dat de G-codes nog steeds gebruikt worden :)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Epsilon

prachtig blokkie man!

zorg wel dat je een goede bevestiging hebt. Dit blokkie weegt zo op het oog iets van 800 gram, en dat is behoorlijk veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 15:04 schreef MiWa-r het volgende:

[..]

Mij heeft het vrij weinig gekost. De radiateur heb ik zelf uit een sloop auto gesloopt, alleen het pompje is vergeleken met de rest wat prijzig (€35,-)
[..]

het onderblok is 462 gram, samen met deksel zal het dus net boven de 500 komen.
En aangezien er zelfs kopere luchtcooler blokken zijn die ongeveer het zelde wegen maar dan gewoon met de socket-klip vast gemaakt worden, zal die van mij met een boutverbinding er echt geen last van hebben.
Op woensdag 19 juni 2002 23:29 schreef epsilon het volgende:
prachtig blokkie man!

zorg wel dat je een goede bevestiging hebt. Dit blokkie weegt zo op het oog iets van 800 gram, en dat is behoorlijk veel
in het kader van : lees de draad voor je blaat :)
lezen is ook 'n vak he ;) ( <- disclamer. letop, knipogende smily nofi :+)

maar 't ziet er zeer mooi uit
maar voor welke proc isutnou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo ben klaar met het solderen, was nog even zoeken naar een goede brander om het zootje warm te krijgen... maar het is gelukt!

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mwateren/zooi/Waterblock_6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mwateren/zooi/Waterblock_7.jpg

Hij zit nu nog onder de soldeer (zoals je ziet :+ ) maar daar ga ik vanavond verandering in brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Respect, mede zeeuwse broeder ga zo door en post je results ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow heb je dat koper zelf uit de natuur gehaald? :+

50% zelfgemaakt dan he? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:23

PoweRoy

funky!

:9~

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand toevallig hoe goed soldeertin warmte geleid?
Ik zag namelijk net dat er een klein laagje langs de buisjes omlaag is gekomen. Voor de duidelijkheid heb ik HIER zelfs een foto van.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mwateren/zooi/Waterblock_8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben er inmiddels achter dat tin en lood beide een warmtegeleidings coëfficiënt van rond de 35 hebben tegenover iets van 390 van koper. Het is dus denk ik niet te best dat precies dat gedeelte boven de core onder een dun laagje soldeertin zit.

Inmiddels heb ik mijn blok bijna schoon, ben het even zat :)

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mwateren/zooi/Waterblock_9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_vd
  • Laatst online: 24-02-2023
Mooi blokje hoor.
Over dat soldeer: zit er veel in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is zo te zien net een dun laagje. maar ik denk juist door die grote verschillen in geleiding dat het best veel uit kan maken. Is er iemand die hier zicht op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Epsilon

Op woensdag 19 juni 2002 23:31 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

[..]

in het kader van : lees de draad voor je blaat :)
lezen is ook 'n vak he ;) ( <- disclamer. letop, knipogende smily nofi :+)

maar 't ziet er zeer mooi uit
maar voor welke proc isutnou?
:x

ik ben een schaap, beeeeh :P
moet idd beter lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Watercoolingsset staat sinds gisteren middag "droog" te draaien, tot zo ver heb ik nog geen enkele druppel gezien.
Ik heb hem net na het solderen getest met de druk van de waterleiding (ongeveer 2 Bar) Tot deze druk bleef hij in ieder geval dicht. Het pompje Sicce IRDA kan dit natuurlijk langer na niet leveren. Mijn pompje is nu in de test opstelling in staat om ongeveer 300 l/h te leveren, niet slecht als je weet hoe snel de opbrengst kan kelderen.
Ik denk dat ik hier volgende week wel temperaturen kan posten, ik moet alleen nog een betrouwbare temperatuurmeter halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels loopt mijn computertje vrolijk & koel, het gaat eigenlijk beter dan verwacht.
Ik heb een Athlon 700, deze kreeg ik met een 80mm fan op 5v op ongeveer 42graden idle, stressed zou ik niet weten, nooit lang geprobeerd omdat hij al snel boven de 53 kwam (toen ben ik maar gestopt). Maar nu dus 26 idle en 30 na een half uur burn2k, met een kamer temp van 24.6 graden.
Ga nu maar eens kijken hoe ver hij nu nog overclocked kan worden (al weet ik al dat dit waarschijnlijk niet boven de 950MHz zal komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 20-08 18:25
Op dinsdag 25 juni 2002 13:06 schreef MiWa-r het volgende:
Inmiddels loopt mijn computertje vrolijk & koel, het gaat eigenlijk beter dan verwacht.
Ik heb een Athlon 700, deze kreeg ik met een 80mm fan op 5v op ongeveer 42graden idle, stressed zou ik niet weten, nooit lang geprobeerd omdat hij al snel boven de 53 kwam (toen ben ik maar gestopt). Maar nu dus 26 idle en 30 na een half uur burn2k, met een kamer temp van 24.6 graden.
Ga nu maar eens kijken hoe ver hij nu nog overclocked kan worden (al weet ik al dat dit waarschijnlijk niet boven de 950MHz zal komen)
wat is de water temp en welke opstelleing heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dax
  • Laatst online: 10-09 08:08

Dax

Op dinsdag 25 juni 2002 13:06 schreef MiWa-r het volgende:
Nice :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 15:24 schreef Amd RuLuzzz het volgende:
wat is de water temp en welke opstelleing heb je gebruikt?
Ik hoop dat je dit bedoelt, maar zo ziet de opstelling er een beetje uit
pomp in reservoir,
pomp direct op cpu,
cpu direct op radiateur
en van radiateur direct terug naar reservoir
code:
1
2
3
4
5
6
7
  |--------|
  | Reserv |
  | ______ |         |---|    |---|
  | |POMP| |         |CPU|    |RAD|
  |_|____|_|===========|___|========|___|=||
    ||                      ||
    ||==================================||

Watertemps kan ik je nog niet geven omdat ik nog geen thermometer heb, maar dit zal wel rond de kamer temp zijn (op het moment 25.7 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Laatst online: 11-09 11:05
Mooi gedaan...

is dat niet een behoorlijk *** werk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is echt vet mooi!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over dat tin in het midden: ik denk niet dat het zo heel veel uitmaakt als ik goed naar de simulaties van JumpStart kijk.
Maar zo'n moeite is het toch niet om even dat blokje te verhitten en met een handfreesje dat tin weg te halen? (daarna heb je overigens aan een beetje flux genoeg om het weer te solderen)

Over het design van het blok: ik had beter gebruik gemaakt van het koper. Je hebt nog vrij veel loze ruimte waar je niets mee doet. Had bijvoorbeeld die middelste spiraal ellipsvormig gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja er is nu vrij veel oppervlakte zonder water
maarja wel mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 12-09 21:42
Op woensdag 26 juni 2002 01:17 schreef willempiet het volgende:
ja er is nu vrij veel oppervlakte zonder water
maarja wel mooi :)
Daar zie je helaas minder van :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 23:13 schreef DaBit het volgende:
Over het design van het blok: ik had beter gebruik gemaakt van het koper. Je hebt nog vrij veel loze ruimte waar je niets mee doet. Had bijvoorbeeld die middelste spiraal ellipsvormig gemaakt..
Daar heb je wel gelijk in, het was ook weinig extra moeite geweest, maar het is nu toch echt te laat ;)

Maar zoals ik je hier vaker zie zeggen zal het hooguit een paar tiende van een graad schelen (als het dat al doet)
Ik krijg toch al het idee dat bij de meeste ontwerpen de warmte overdracht wel ongeveer gelijk ligt, de doorstroming in het blok zal naar mijn idee meer verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Hij ziet er erg mooi uit. Alleen niet zo effectief kopergebruik natuurlijk :)
Maar als je een deksel van plexi had genomen kan je die mooie spiraal tenminste zien.

Maar ik ga ipv een groot stuk koper te misbruiken voor de gaten in het mobo, daar een stukkie aluminium voor gebruiken
code:
1
2
3
4
5
AAAAACCCCCCCCAAAAA
AOAAACCCCCCCCAAAOA
AAAAACCCCCCCCAAAAA
AOAAACCCCCCCCAAAOA
AAAAACCCCCCCCAAAAA

zo dus :)
Alu is lekker licht, en makkelijk te bewerken. En het ziet er mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een update

Mijn thunderbird loopt nu weer een paar dagen op 954MHz@1,89V(36% OC) op 28 idle/34 stressed.
Afbeeldingslocatie: http://954MHz.jpg

Ben er achter gekomen dat een omkapping rond de radiateur en fans (zodat de lucht wel door de radiateur moet) weer 2 graden helpt, waarschijnlijk ging de lucht eerst grotendeels er langs.

Nu zou ik eigenlijk nog een nieuw systeem (AthlonXP/P4) moeten hebben om te kijken hoe mijn koelsysteem in vergelijking met anderen werkt (wie helpt mij :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanavond weer even een digitale fototoestel ter beschikking, gelijk maar wat fototjes zoals het nu in test opstelling draaid genomen.

[img]Waterblock_10.jpg[/img]

[img]Waterblock_11.jpg[/img]

[img]Waterblock_12.jpg[/img]

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
T ziet er goed uit en erg knap gedaan... Ik doe t je niet na :P

Maare... ik zie dat je je waterblok gewoon met M3 boutjes heb vast gemaakt via de gaten in het mobo. Komt daardoor niet heel snel je blok scheef op de core te staan of dat hij te veel druk op de core uitoefend waardoor je core dood gaat :? Ik vind t een eng gezicht *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 21:20 schreef jhead22 het volgende:
T ziet er goed uit en erg knap gedaan... Ik doe t je niet na :P

Maare... ik zie dat je je waterblok gewoon met M3 boutjes heb vast gemaakt via de gaten in het mobo. Komt daardoor niet heel snel je blok scheef op de core te staan of dat hij te veel druk op de core uitoefend waardoor je core dood gaat :? Ik vind t een eng gezicht *D
Zoals met alles in de wereld ligt het aan je zelf, in principe kan alles kapot...
Er zijn meerdere manieren om het blok vast te maken;

-Met een enorme dopsleutel het geheel zo snel mogelijk op vast klemmen (met alle gevolgen van dien)
-Rustig de tijd nemen en er bij na denken wat je doet.

Waarschijnlijk zal je met de laatste manier verder komen, en bespaar je het geld aan speciale nylon bouten met veertjes etc.

ps. Het is trouwens M5 draadeind, dus geen M3 zoals je dacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik ook die methode, zonder problemen. Veertjes werken voor geen centimeter, is mijn ervaring. De slangen oefenen een zijdelingse kracht op het blok uit, waardoor het blok alsnog een beetje scheef zit als je veertjes gebruikt.
Pagina: 1