Toon posts:

een vaag probleem met 2 pc's! (long read!)

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden kreeg de PC van een goede vriend van mij een vaag probleem.

Allereerst zijn configuratie:

Athlon Thunderbird 700MHz, ~200-400MB RAM, 3DFX Voodoo 30000 AGP en een 300Watt voeding. OS is Windows 2000 PRO.

Deze machine is ergens in begin 2000 gekocht en heeft perfect gewerkt tot een paar weken geleden.

Het geval is als volgt: soms valt z'n PC opeens uit, volgens mijn vriend meestal wanneer er een zwaardere grafische applicatie draaide (bijv. een mpeg van een half uur). Ik heb hem aangeraden om eens te kijken naar zowel zijn voeding en videokaart. De videokaart werkt verder prima (als de computer het doet tenminste!) en toont verder geen vervormde beelden. De voeding is door een computerzaak doorgemeten en werkt prima. Dit vermoeden hadden we ook al een beetje toen we deze meetgegevens zagen:

Afbeeldingslocatie: http://www.dslreports.com/r0/download/134495;0894313e46634d570a08bb94549c8c4b/pcalert3.jpg

Het vreemde is tevens dat als zijn computer uitgevallen is dat 'ie soms voor geen meter meer aan de praat te krijgen is! Soms kan dat anderhalve dag duren :?

Zijn PC valt niet uit als hij de kast open heeft staan met een dikke ventilator er op.

Een optie die ik ook overwogen heb is dat zijn voeding opeens niet genoeg 'juice' heeft om op momenten dat het er op aan komt (videokaart gaat meer energie slurpen) de machine aan de praat te houden...maar waarom zou dit dan al niet in begin 2000 naar boven gekomen zijn?

I'm not very familiar with 'correct' Voltage levels though..how much may reading differ from the 12V & 5V?? 10%?

Dit was het eerste deel van het probleem...het vreemde is dat gisteren de PC van mijn vader (~ 1 jaar oud) bijna exact hetzelfde is gaan doen |:(

Duron 800MHz, 512MB RAM, TNT2 kaart en verder geen massa's aan energieslurpende apparatuur ook met Windows2000 PRO.

PC valt opeens uit -> wil automatisch weer resetten en gaat na 2 sec (in de POST) weer opnieuw resetten! Gisteravond toen het wat koeler was bleef ie tenminste nog 5 minuten draaien.

Het vreemde is dat in de BIOS de PC health status er prima uitzien! CPU temperatuur is tussen de 28-35C en de spanningsniveau's zien er ook prima uit!

Onderhand baal ik hier gigantisch van (bedenk maar wie dit weer eens moet oplossen ;) )...

Kleine opsomming:

- Videokaar kan het in beide gevallen eigenlijk niet zijn.. die hebben geen rare temperatuur en vertonen geen rare beelden.

- Moederbord + CPU werkt ook in beide gevallen omdat de machines best kunnen opstarten (alleen niet altijd)

- Windows2000 kan het ook niet zijn, omdat de PC anders pas problemen in of tijdens het opstarten van Windows zou krijgen en niet al in de eerste 1 a 2 seconden van de POST.

- Voeding: mogelijk...kunnen in beide gevallen in principe genoeg stroom leveren (hebben ze in het verleden al bewezen)...spanningswaarden zien er ook goed uit.

Zou het misschien een thermistor in de voeding kunnen zijn?? Dat op het moment dat er meer van de voeding gevraagd wordt deze misschien te gevoelig is geworden??

Maar dat verklaart niet helemaal waarom de PC van mijn vriend af en toe 1,5 dag niet aan de praat te krijgen is na uitval..tegen die tijd zou de temperatuur en de beveiliging alweer normaal/uit moeten zijn...

Tenzij de beveiliging niet goed 'terugspringt' :? :?

Enige suggesties zijn zeer welkom!! :)

(en bedankt voor de moeite om het allemaal te lezen ;) :) )

Lijkt wel wat hierop:
[topic=528735/1/25]

De 'automatic reboot optie' in Windows2000 staat bij beide machines uit!!!

Beide machines zijn NIET overgeklokt!

Verwijderd

Topicstarter
Kom er net achter dat beide PC's een MSI K7T Pro (ms-6330) moederbord hebben...Ik zie de de machine van mijn moeder er al achter aan gaan (ook MSI K7T Pro (ms-6330))...en dan breekt de hel los :X :X

Verwijderd

ligt aan de moederborden, de 6330 serie van msi waren allemaal best wel uitval gevoelig.
Maar het hoeft ook niet te gebeuren, heb er hier bv een die het al een hele tijd goed doet.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 13:36 schreef bakdozium het volgende:
ligt aan de moederborden, de 6330 serie van msi waren allemaal best wel uitval gevoelig.
Maar het hoeft ook niet te gebeuren, heb er hier bv een die het al een hele tijd goed doet.
Maar dat kan dus blijkbaar veranderen..

Deze computers hebben respectievelijk 22 en 10 maanden goed gedaan! :'(

Inruilen? BIOS update? Advies?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op woensdag 19 juni 2002 12:43 schreef Glorfindel het volgende:

[...]

Zijn PC valt niet uit als hij de kast open heeft staan met een dikke ventilator er op.

[..]

Beide machines zijn NIET overgeklokt!
Zo te horen is je pc te warm geworden

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 13:48 schreef ThePerfectCell het volgende:

[..]

Zo te horen is je pc te warm geworden
Het is de PC van een vriend en ik moet een correctie toevoegen:

Zijn PC viel net alweer een aantal keer uit terwijl de ventilator aan stond en de temperaturen goed waren :'(

Maar hoe meer ik lees hoe meer ik het idee krijg dat er structureel wat mis is (met een bepaalde serie mobo's)

[topic=384107/1/25]

En trouwens, de pc van mijn vader zit aboluut goed qua temperatuur, maar valt toch steeds in het bovenstaande proces terug..

Hmm

• polo1987
  • Laatst online: 09-07 15:23
Misschien word je voeding te warm? een temepratuur geregelde voeding die zichzelf uitschakeld als hij te warm word?

draait de fan van je voeding nog?

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Misschien dat de processoren "versleten" zijn. Ze hebben namelijk niet het eeuwige leven. In de drager van de eigenlijke processor zitten bepaalde sporenelementen om hem bepaalde eigenschappen te geven. Als die zijn gaan wandelen gaat je proc heel langzaam dood.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 15:12 schreef agent327 het volgende:
Misschien dat de processoren "versleten" zijn. Ze hebben namelijk niet het eeuwige leven. In de drager van de eigenlijke processor zitten bepaalde sporenelementen om hem bepaalde eigenschappen te geven. Als die zijn gaan wandelen gaat je proc heel langzaam dood.
sorry, maar nu al??

Electronica 'slijt' amper en als je ziet hoe sommige mensen hier hun processoren tot (over) de limiet heen sturen dmv overklokken e.d. kan ik gewoon niet geloven dat twee van deze 'veredelde typmachines' het nu begeven na het aantal maanden dat hierboven vermeld staat.

En ander hadden mijn twee 500MHz Slot A Athlons uit 1999, mijn Pentium100 uit 1996 en mijn Nascom-1 uit 1979 het ook al begeven moeten hebben :)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:52

pistole

Frutter

controleer voor de zekerheid even de fan van zowel cpu als voeding.
Ik heb het een keer bij een vriend gezien dat beide fans zo goed als vastgekoekt zaten door aangezogen stof.

Over dat laatste: maak de pc's een keer schoon (letterlijk, stof eruit).

Ik frut, dus ik epibreer

• pancake82
  • Laatst online: 25-02-2025

pancake82

Groter is beter!

Als je een Intel koopt ben je van al dit gedoe af... ik kan niks anders zeggen... warmte probleem had ik ook bij me AMD XP1700 niet overgeklokt, moest een dikke koeler op plakken... maar had na een tijdje weer warmte probleem ;( Toen ben ik maar een intel PIII 1Ghz gaan kopen... misschien je laatste redding, vloestof gekoelde proccessor.

• pistole

pistole

Frutter

Op woensdag 19 juni 2002 23:25 schreef peternap het volgende:
Als je een Intel koopt ben je van al dit gedoe af... ik kan niks anders zeggen... warmte probleem had ik ook bij me AMD XP1700 niet overgeklokt, moest een dikke koeler op plakken... maar had na een tijdje weer warmte probleem ;( Toen ben ik maar een intel PIII 1Ghz gaan kopen... misschien je laatste redding, vloestof gekoelde proccessor.
ik draai al anderhalf jaar probleemloos met een Thunderbird 1GHz én de probleem-pc draait op 700MHz.
Dus. Je opmerking is niet relevant (en kan de toon van dit topic negatief beïnvloeden)

Ik frut, dus ik epibreer

• pancake82

pancake82

Groter is beter!

Ik vertel alleen mijn ervaring... AMD heb ik geen succes mee, het is gewoon een feit dat er teveel warmt vrij komt... dus ik zei al eerder, water of vloeistof koeling is de oplossing... maar dat is heel erg duur. Kijk ook nog ff naar je voeding, misschien geeft die ongelijkmatig stroom. Als dit zo is sluit dan een APC-backup accu aan tussen je stopkontact en je pc. Het is niet negatief bedoelt maar het is een feit. Maar niet alle AMD proccessoren zijn slecht de ene heeft het wel de andere weer niet...

• pistole

pistole

Frutter

Op woensdag 19 juni 2002 23:37 schreef peternap het volgende:
Ik vertel alleen mijn ervaring... AMD heb ik geen succes mee, het is gewoon een feit dat er teveel warmt vrij komt... dus ik zei al eerder, water of vloeistof koeling is de oplossing... maar dat is heel erg duur. Kijk ook nog ff naar je voeding, misschien geeft die ongelijkmatig stroom. Als dit zo is sluit dan een APC-backup accu aan tussen je stopkontact en je pc. Het is niet negatief bedoelt maar het is een feit. Maar niet alle AMD proccessoren zijn slecht de ene heeft het wel de andere weer niet...
ik ben het niet met je eens. Maar dat is weer een hele andere discussie die we hier niet moeten voeren :)

btw (on topic): temp van die cpu ziet er gezond uit (laag zelfs, voor een AMD :Y) )

Ik frut, dus ik epibreer

• pancake82

pancake82

Groter is beter!

kijk dan ff naar je voeding... had ik ook op me werk, daar kreeg me compaq pctje ongelijkmatig stroom, vond me voeding niet leuk... maar als je echt wil oplossen installer alles opnieuw. win2k of xp of 98 hangt er net vanaf wat je wil draaien voor os... en probeer het dan ff met de standaard drivers... en dan laat je hem ff 24uur nonstop draaien. doet ik met elke pc die ik opnieuw heb geinstalleerd... en dat verhaal van dat moederbord kan ik me haast niet voorstellen, anders ging die niet eens aan.. het is of een Warmte probleem Voeding of drivers...

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst: het gaat hier om 2 computers die dit opeens vertonen; de computer van een vriend en van mijn vader! Screeshot dat hierboven staat is de machine van mijn vriend.

Pistole
De fan van de cpu draait zeker goed..die van de voeding zal ik ook zeker even in de gaten houden, maar die draait volgens mij ook wel (heb volgens mij al een keer met mijn hand gecontroleerd of er wel voldoende lucht doorkwam...maar dit was zo'n automatischme dat ik het niet helemaal zeker meer weet :) )

Beide machines zijn qua stof van binnen helemaal schoon.

Peternap:
De temperaturen zijn prima in orde (nooit problemen mee gehad en ik heb echt geen exotische koeler nodig voor een AMD hoor).

Pistole

De probleem computers zijn een 700MHz Thunderbird en een 800Mhz Duron die tot nu toe perfect hebben gewerkt voor respectievelijk 22 en 10 maanden. De temperatuur van beide machine is gewoon goed. De T-bird staat op ~35C en de Duron staat ergens tussen de 29-37C.
het is of een Warmte probleem Voeding of drivers...
Warmte is het niet.. temperatuur is prima en als ie naar een dag uitstaan na 2 sec opstarten af en toe weer uitvalt en reboot en een paar seconden later voor een 20 minuten draait dan is de warme of heel snel aanwezig of plotseling voor tijden weg..er is gewoon geen pijl op te trekken. Soms 3 dagen zonder probleem.

Drivers kunnen het ook niet zijn. Ik ga niet mijn Windows opnieuw proberen te installeren als ik soms niet eens 3 seconden de POST in kom!

Voeding is in principe mogelijk.. maar bij mijn vriend is ie doorgemeten door zijn computerzaak en die zei dat die PSU absoluut nog goed was. En die van mijn vader daar hebben we zelf even gemeten en die was verder ook goed. (wat bij beide machines ook aangegeven wordt in de PC health status)

dit is zooo vaag |:(

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:30

Meneer aard

Porsche rulez!

warmte probleem?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Wokkels
  • Laatst online: 23-06 06:22

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Op donderdag 20 juni 2002 12:27 schreef aard het volgende:
warmte probleem?
"lees de draad voordat je blaat"

is net uitgebreid uitgelegd dat het waarschijnlijk géén warmteprobleem is.

Maar wat het wel kan zijn: je zal er alleen maar achter komen door systematisch componenten te gaan vervangen/omwisselen. Probeer eens een ander mobo, aangezien dit de meest waarschijnlijke veroorzaker is van het probleem.

succ6

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
Denk toch dat we maar even langs de computerzaak moeten met een goed onderbouwd verhaal. Ik denk dat zowel de computer van mijn vriend en mijn vader allebei het niet geheel onbekende MSI-6630 probleem hebben :'(

Aanrader voor een goedkoop moederbordje waar ook nog een socket A 700MHz Thunderbird inpast??

Een Duron 800 zal wel lukken in de meeste socket A bordjes denk ik :)

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Op donderdag 20 juni 2002 14:22 schreef Glorfindel het volgende:
Denk toch dat we maar even langs de computerzaak moeten met een goed onderbouwd verhaal.
Denk dat je dan van een koude kermis thuiskomt. Misschien die van 10 maanden oud nog wel, (hoogstens krijg je dan een nieuw mobo, of gaan ze het huidige mobo eerst testen, om er dan achter te komen dat er volgens hun "nix mis mee is"....) maar die van 22 maanden oud zal je denk ik toch zelf moeten vervangen.

Aanraders heb ik nu ff zo snel niet bij de hand helaas...

Permanent wintericon!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Probeer eens een bios update van je mobo zou ik zeggen.
Ik heb dit mobo nu al meer dan een jaar en hij is nog nooit vanzelf uitgevallen, en ik heb er een partij mee lopen kloten dat wil je niet weten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 14:36 schreef bobo1on1 het volgende:
Probeer eens een bios update van je mobo zou ik zeggen.
Ik heb dit mobo nu al meer dan een jaar en hij is nog nooit vanzelf uitgevallen, en ik heb er een partij mee lopen kloten dat wil je niet weten.
Maar jij en ik weten waarschijnlijk allebei dat ondanks het feit dat computer intern puur logisch werken niet altijd ehmm naar buiten logisch over komen ;) :)

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Het hoeft ook niet bij ieder moederbord van dit type te gebeuren...

Maar als het inderdaad een bekend probleem is wat relatief vaak voorkomt bij dit type, dan lijkt het me duidelijk toch?

Maar ik blijf bij mijn eerdere punt, componenten wisselen etc...probeer het probleem te lokaliseren.

Permanent wintericon!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Warmteproblemen is al een aantal keer voorgesteld en afgewezen, maar heb je ook de temperatuur van je chipset gechecked? In je screenshot zie ik chassis, maar of dat nou je chipset is of een losse sensor op je mobo is mij niet helemaal duidelijk (mijn mobo heeft iig cpu, chassis en chipset, dus 3 sensoren).

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Trouwens, als je weet wat het is, post het dan even.

Kunnen toekomstige Tweakers tenminste in de search vinden wat het probleem is :)

Permanent wintericon!

Verwijderd

Alweer MSI :( Bah!

/me heb nog een k7s5a over :) iemand? ( nee dit mag niet geloof ik :P )

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:28
heb ook al is megemaakt dat het uitvallen of opnieuw opstarten van de computer aan de powerknop lag.

cheapass kasten

Verwijderd

Electronica 'slijt' amper
Echter, een slijtage van 1 duizenste micron is in verhouding op moderne chips wel een hoop verschil met de wat oudere generatie (die-size en dikte) chips.

Bovendien is electronica ook gevoelig voor ontladingen en ophoping van spanningen, bijvoorbeeld als je systeem niet goed geaard is.

En dan heb ik het maar even niet over mensen die de hele tube koelpasta erop knikkeren, de core kraken, een koelvoet scheef monteren of articsilver tussen chippootjes smeren...

Heb je biostimings (met name ivm geheugen) misschien een beetje aggressief ingesteld? Zijn de problemen NA een bepaalde handeling/wijziging begonnen?

Temperatuur KAN, maar hoeft niet een probleem te zijn, want afgelopen zomers is het ook zo warm geweest als de laatste dagen.

Verwijderd

ik ken het probleem helaas maar al te goed :( ik heb er zelf ook last van. De computer staat compleet vast: power led blijft branden, led cd-rom blijft branden, en het moederbord geeft 4 rode leds aan :(

Je geeft zelf eigenlijk al de oplossing een beetje:
Het geval is als volgt: soms valt z'n PC opeens uit, volgens mijn vriend meestal wanneer er een zwaardere grafische applicatie draaide...
Dat klopt als een bus, want als ik een spel starte, en hij moest even goed aan de gang met denken, dan viel ie uit. ik heb thuis dual boot (winxp en win98) en het probleem komt alleen bij mij voor bij windows XP. Niet in windows 98. Waarschijnlijk heeft dit met drivers te maken. (winxp > laatste detonator drivers geinstalled, win98 detonator 29.32 geinstalled). Daar ligt hoogst waarschijnlijk je probleem.

Oplossing om de computer aan de gang te krijgen (bij mij werkte het, eigen risico!!)

Haal letterlijk alles van je moederbord, zelfs je processor. Sluit alleen je voeding aan. Zet het moederbord aan. Wacht 5 seconde. Zet hem uit.
Zet nu de processor weer terug met koeler. Zet de computer aan en hij schiet weer door (1 groene led :) ). Zet je computer weer uit en zet je werkgeheugen erin. Zet hem weer aan (en weer wat ledjes erbij :) ).

Ga zo door totdat je alles weer terug hebt gezet.
suc6
Pagina: 1