Toon posts:

Leven is een kwestie van niet willen sterven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We laten planten en dieren ff buiten beschouwing; daar over kunnen we door discuseren tot we het eens zijn of ze kunnen dneken/voelen/onthouden etc.

Mijn stelling is eenvoudig; Leven is een kwestie van niet willen sterven. (citaat Youp van 't Hek *D )

Ik ben het der mee eens. Als die wil weg is sterft een mens binnen enkele dagen/weken. Denk hierbij aan oma in het verzogingstehuis (voorbeeld he)

iemand ideeën??

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik weet niet precies wat voor discussie je verwacht te krijgen op basis van jouw stelling. Je post bevat dan wel een stelling, maar om nou te spreken over een dijk van een stelling.....nee.

Toch kijk ik het heel even aan. Als er goede posts komen, dan mag dit draadje wat mij betreft open blijven, maar anders gaat ie dicht.

Verwijderd

Topicstarter
dek er eens goed over na, maar bedankt dat je het draadje de tijd gunt, ik moet vliegen!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hmmmm...

Interessant, maar, nee, ik denk dat het toch net niet steek houdt.

Als leven een kwestie is van niet willen sterven, zou dat inhouden dat je eeuwig blijft leven mits je niet wil sterven. Geldt wel voor Duncan McLeod, maar niet voor het overgrote deel van de rest van den menschheid ;)

En over dieren kan je het eigenlijk ook niet hebben, want ook de meeste dieren zullen in principe altijd willen blijven leven, denk ik.

Uitzonderingen zijn daar natuurlijk wel. Dieren die "doorhebben" dat hun leven biologisch gezien geen nut meer heeft. Zoals zalmen en vele andere dieren die na de paring of na de geboorte van de jongen sterven.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Dan zouden de mensen die zelfmoord willen plegen, dat toch niet hoeven doen.
Je zegt immers: "zodra je niet meer wilt leven, ga je dood".
Dus ik ben het er niet mee eens.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op woensdag 19 juni 2002 13:10 schreef Aeacos het volgende:
Dan zouden de mensen die zelfmoord willen plegen, dat toch niet hoeven doen.
Je zegt immers: "zodra je niet meer wilt leven, ga je dood".
Dus ik ben het er niet mee eens.
[advocaat type= }) ]

Zo makkelijk kom je er niet van af hoor...

Zodra je niet meer wilt leven, zorg je ervoor dat je doodgaat, op wat voor manier dan ook. En dus sterf je omdat je niet meer wilt leven.

En aan de andere kant kan je ook zeggen "dus als ik niet dood wil gaan kan ik zonder te kijken de straat over steken, want ik blijf toch leven". Maar een dwarslaesie zit in een klein hoekje, en is het niet zo dat je dat soort dingen niet uithaalt als je niet wilt sterven, toch?

[/advocaat]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

ja en de kunst van vliegen is het missen van de grond

[Edit]

En de kunst van het discussieren is het niet gebruiken van slaap-smileys.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op woensdag 19 juni 2002 13:26 schreef nlchandler het volgende:
ja en de kunst van vliegen is het missen van de grond
Douglas Adams :7

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het zou een grote fout zijn om een wil gelijk te stellen aan een feit. Wie wil blijven leven kan best sterven. Wie wil sterven, kan best blijven leven.

Het feit dat er gevallen zijn waarbij de dood snel volgt als de wil tot leven ophoudt, wijst nog absoluut niet uit dat dat ook altijd (of zelfs vaak) het geval is.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op woensdag 19 juni 2002 14:40 schreef Lord Daemon het volgende:
Het zou een grote fout zijn om een wil gelijk te stellen aan een feit. Wie wil blijven leven kan best sterven. Wie wil sterven, kan best blijven leven.
Dat is geen argument tegen de stelling. De stelling luidt namelijk dat dit niet het geval is. Met andere woorden, dit is de negatie van de stelling, maar dat is geen argument.
Het feit dat er gevallen zijn waarbij de dood snel volgt als de wil tot leven ophoudt, wijst nog absoluut niet uit dat dat ook altijd (of zelfs vaak) het geval is.
Maar zelfs als het soms (dat wil zeggen: iets vaker dan je statistisch zou verwachten) het geval is heb je een interessant verband aan getoond.

Ik denk dat niet willen leven wel zeker tot gevolg heeft dat je, over het algemeen, sneller dood gaat. Dat kan biologisch zijn, omdat je bv. minder goed gaat eten, maar ook psychisch. Mindere weerstand enzo.

Andersom is echter het belangrijkste deel van de stelling: Heeft het willen leven ook een hogere levensverwachting tot gevolg?

Het zou mij niet verbazen. Als je wilt leven zul je over het algemeen beter eten. En je zult gelukkiger zijn, met minder stress, een betere weerstand, etc.

Of je puur op wilskracht van een ziekte kunt herstellen, dat is dan alweer een stap verder. Er zijn genoeg verhalen bekend van mensen die van een 'ongeneesbare' kanker herstellen. Maar of dit komt door hun wilskracht, door hun wil om te leven? Moeilijk bewijsbaar.

Ik denk echter dat het wel een rol speelt. Je hele lichaam werkt gewoon beter, je hersenen hebben een gigantische invloed op je lichaam.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik bedoel wat ik zeg. Als je dood wil ga je dood; hoe dan ook.

Iedereen heeft een moment in zijn/haar leven dat je dood wil, of iig niet verder wil. Denk aan de oude opa die in een karretje zit; die wil niet meer plots en sterf een week later.

Of oma die verplaatst word van haar oudelijk huis naar een verpleging tehuis en sterft na een paa weken; zullen willen en gaan dus niet verder....

Maar een ander doet het door voor een trein te springen; de meest zelfmoord dingen mislukken omdat ergens in hun ze toch verder willen leven....
:)

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 19:49 schreef ChAoSAkADaViD het volgende:
Mensen, ik bedoel wat ik zeg. Als je dood wil ga je dood; hoe dan ook.

[..]

Maar een ander doet het door voor een trein te springen; de meest zelfmoord dingen mislukken omdat ergens in hun ze toch verder willen leven....
:)
zowiets van, bewust wil je niet meer, maar je onderbewustzijn is daar nog niet helemaal van overtuigd.

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
ik denk dat je het niet daadwerkelijk moet zijn als niet sterven, maar meer als niet zelfdoding plegen.

Een groot deel van de mensen doodt zichzelf niet omdat ze niet willen sterven, maar een ander ook groot deel doet dat omdat ze wil leven.

Verwijderd

Het is op zich een interessant idee dat je niet dood KUNT als je dat echt niet wilt, wat er ook met je gebeurt. Dat je pas sterft op het moment dat je dat wilt, zelfs wanneer er bijvoorbeeld een betonblok van 10 ton van grote hoogte op je valt... Volgens deze theorie sterf je dan omdat je door de intense pijn niet meer wilt leven, en een betonblok op je hoofd krijgen levert kennelijk zoveel pijn op dat dat genoeg is om ieder willekeurig mens ervan te overtuigen dat hij/zij dood wil... Hetzelfde principe is toepasbaar op elke doodsoorzaak.

Compleet onbewijsbaar natuurlijk en naar mijn mening onjuist, maar toch, best interessant.

Verwijderd

Iemand die om euthanasie vraagt wil ook echt dood, maar blijft toch leven. Leven is dus niet een kwestie van niet willen dood gaan. Maar gewoon een kwestie van niet doodgaan.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Mijn tweelingbroer heeft alles geprobeerd om zijn hersentumor de baas te worden want hij wilde leven.
Plaats daar tegen over mijn gevecht om niet te willen leven.

Daarom zou je de stelling kunnen omzetten naar:
"Wat is de kracht van het menselijk lichaam m.b.t het leven."

Er zijn feiten bekend waar de zin om verder te leven weg viel en de persoons ook kort daarna overleed.

In andere gevallen geeft de wil om verder te leven het lichaam die impuls om een ziekte te overwinnen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Wilskracht is iets wat je niet moet onderschatten. Ik denk dat je op pure wil in staat bent om je leven iets op te rekken, maar dit houdt natuurlijk een keer op. Ik denk dat als iemand echt dood wil, "de wil om te sterven",deze persoon ook zal sterven(ik laat even in het midden of dit door zelfdoding of iets anders komt, misschien is denken over sterven ook wel een vorm van zelfdoding, of de eerste stap daartoe...).

Ik moet wel zeggen dat de wil om te leven denk ik wel een sterke wil moet zijn, en meestal is dit ook de laatste wens, men blijft leven om zijn/haar laatste wens in vervulling te zien gaan, waarna men in vrede kan sterven, ik denk dat de angst om in onvrede te sterven ook een significante bijdrage levert aan het in leven blijven.

• Wok
  • Laatst online: 21:35

Wok

Dakloos...

Het is en mooi citaat, maar het is niet helemaal waar.

Als voorbeeld voer ik aan dat er jongeren zijn die niet meer willen leven (om wat voor reden dan ook). Zij sterven geen natuurlijke dood, maar zoeken de dood in de vorm van zelfmoord.

Ik weet het, dit klinkt vrij generaliserend, maar er zit wel een kern van waarheid in. Ik spreek hier uit ervaring, omdat ik het al een aantal keren heb meegemaakt dat klasgenoten zichzelf voor de trein hebben geworpen ;(

IMO speelt het menselijk lichaam hier ook een belangrijke rol in. Geestelijk kan iemand levensmoe zijn, maar dan zorgt het lichaam er voor dat deze persoon in leven blijft. Als voorbeeld noem ik mijn oma (helaas, maar waar):

Mijn oma is onlangs 83 geworden. Zij heeft twee keer kanker overleefd, omdat ze daarvoor heeft gevochten. Helaas is vorig jaar wederom kanker geconstateerd ;( en dit keer is genezing ook niet meer te verwachten. Ze heeft toen letterlijk gezegd: 'het is mooi geweest. Mijn tijd is gekomen.' Dit is nu bijna een jaar geleden.

Geestelijk heeft mijn oma geaccepteerd dat ze een terminale ziekte heeft en ze vecht ook niet meer om te blijven leven. Het heeft er ook even op geleken dat ze zou sterven (in zeer korte periode sterk afgetakeld), maar haar lichaam begon zich enigszins te herstellen. Toch bleef ze zeggen dat het niet lang meer zou duren voordat ze het 'eeuwige leven zou mogen ontvangen'.

Mijn oma leeft nog steeds en ik zie haar nog zeker een jaar leven, terwijl ze er zelf eigenlijk wel genoeg van heeft. Wrang details dat ik dit nu zit te typen op de dag dat ik 22 wordt en dat ze dat dus nog mag meemaken.

Haar huisarts heeft korte tijd geleden haar ook voorgesteld om euthanasie te plegen, omdat ze alleen nog maar een verschirkkelijke lijdensweg in het vooruitzicht heeft. Echter, vanwege haar geloofsovertuiging wil ze daaraan niet meewerken. 'Laat ik dan maar hopen dat mijn lijdensweg van korte duur zal zijn.' heeft ze gezegd.

In dat opzicht kan ik alleen maar 'blij' zijn als ze binnenkort mocht sterven, omdat ze geen normaal leven meer zal kunnen leiden als de kanker verder uitzaait. :{

Wat ik dus wil zeggen, is dat de stelling niet helemaal op gaat. Mijn oma is bereid te sterven, maar haar lichaam houdt dat vooralsnog tegen.

Voor mijn oma geldt nu eerder: 'Leven is een kwestie van niet kunnen sterven... :{

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 00:17 schreef wieikke het volgende:
Iemand die om euthanasie vraagt wil ook echt dood, maar blijft toch leven. Leven is dus niet een kwestie van niet willen dood gaan. Maar gewoon een kwestie van niet doodgaan.
Altijd kunnen mensen overtuigd worden door derde; betonblokken ( |:( ) e.d.

Maar als je dood wil, is er geen levenskracht meer, en zul je sterven. Sneller dan wanneer je echt wil blijven leven. Vandaar, dat het een wil is die je doet leven (waar heb ik dat eerder gehoord *D )

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 08:52 schreef ChAoSAkADaViD het volgende:
Maar als je dood wil, is er geen levenskracht meer, en zul je sterven. Sneller dan wanneer je echt wil blijven leven. Vandaar, dat het een wil is die je doet leven (waar heb ik dat eerder gehoord *D )
Maar jij denkt dus ook dat mensen die om euthanasie vragen niet dood willen. Want als ze het wel wilde waren ze al dood geweest volgens jouw.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 11:01 schreef wieikke het volgende:

[..]

Maar jij denkt dus ook dat mensen die om euthanasie vragen niet dood willen. Want als ze het wel wilde waren ze al dood geweest volgens jouw.
nee. :)

Als je dood wil zorg je er voor dat je ook dood gaat. de een is in staat om zelfmoord te plegen, een ander (bijvoorbeeld een oud iemand) sterft gewoon omdat hij "wegkwijnt" zoals dat zo genoemd word.

• Diadem

Diadem

fossiel

Op woensdag 19 juni 2002 23:50 schreef Captain Proton het volgende:
Het is op zich een interessant idee dat je niet dood KUNT als je dat echt niet wilt, wat er ook met je gebeurt. Dat je pas sterft op het moment dat je dat wilt, zelfs wanneer er bijvoorbeeld een betonblok van 10 ton van grote hoogte op je valt... Volgens deze theorie sterf je dan omdat je door de intense pijn niet meer wilt leven, en een betonblok op je hoofd krijgen levert kennelijk zoveel pijn op dat dat genoeg is om ieder willekeurig mens ervan te overtuigen dat hij/zij dood wil... Hetzelfde principe is toepasbaar op elke doodsoorzaak.

Compleet onbewijsbaar natuurlijk en naar mijn mening onjuist, maar toch, best interessant.
Ik nijg dan eerder naar de theorie dat toeval niet bestaat, en dat het onmogelijk is dat er een betonblok van 10 ton van grote hoogte op je valt als je wilt leven. Dat heeft echter wel nogal bizarre consequenties, want het zou andersom ook betekenen dat als je vermoord wordt je dat gewild hebt (of op zijn minst niet niet gewild hebt).

Voorlopig verwerp ik de theorie - ik denk dus niet dat er een absoluut verband bestaat tussen doodgaan en willen doodgaan - maar het blijft een interessante gedachte.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Eigelijk moet ik de stelling iets aanpassen; Mits geen tussenkomst van derden is leven een kwestie van niet willen sterven.....

zo beter?

/me weet dat een stelling niet halverwege een discussie mag worden aangepast, maar voelt zich gedwongen... *D

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op vrijdag 21 juni 2002 10:06 schreef jero het volgende:

[..]

Ja er valt zovaak een blok beton naar beneden.
Uh, Jero, ik weet niet of je het misschien gemist hebt, maar we zitten hier niet in HK. Reacties hier horen dus iets toe te voegen aan de discussie. Gelieve u aan de regels van dit forum te houden.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Onzin post van Jero verwijdert. Reyn Eaglestorm legt de reden uit in zijn eigen post. Het is niet de bedoeling om snel aan tech-posts te komen door hier onzin te plaatsen.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 10:52 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Onzin post van Jero verwijdert. Reyn Eaglestorm legt de reden uit in zijn eigen post. Het is niet de bedoeling om snel aan tech-posts te komen door hier onzin te plaatsen.
Nouja, zo maak je geen vrienden Christiaan!

• Diadem

Diadem

fossiel

Op vrijdag 21 juni 2002 11:54 schreef dune2000 het volgende:

[..]

Nouja, zo maak je geen vrienden Christiaan!
En dit mag dus ook niet. Zeker als je direct na een post van een moderator waarin deze vraagt ontopic te blijven offtopic posten is nogal lomp.

* Diadem adviseert Christiaan Verwijs deze post en de drie bovenstaande te verwijderen. Dan een nieuw postje plaatsen waarin je iedereen oproept ontopic te blijven en waarin je dune2000 een waarschuwing geeft.

Can we go back to topic now please? Dit was een interessante thread...

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04-2025

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Ik ben het wel eenig zins eens met de stelling. Mijn bij mijn oma was ook een dodelijke vorm van kanker geconstateerd. Ze heeft toen nog zeker een jaar geleeft om alles voor mijn opa te regelen en toen ze daar mee klaar was zag je haar ziender ogen achter uit gaan en was ze binnen 2 maanden gestorven.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Pagina: 1