Heeft iemand ervaringen met de DI30 van OnStream. Ik ben hier namelijk mee bezig, maar vertrouw het niet helemaal.
Verwijderd
Werkt gewoon 
SCSI-emu gebruiken en dan die osst driver gebruiken
in de kernel source docs staat ergens een docje met een script om de devs aan te maken.
ln -s /dev/osst0 /dev/tape
en je kan met mt werken
URL:
http://www.linux1onstream.nl/
SCSI-emu gebruiken en dan die osst driver gebruiken
in de kernel source docs staat ergens een docje met een script om de devs aan te maken.
ln -s /dev/osst0 /dev/tape
en je kan met mt werken
URL:
http://www.linux1onstream.nl/
en met welk programma backup je dan? Er moet elke dag op een vast tijdstip een backup gemaakt worden.
zit in de mt-st package. check anders http://freshmeat.net voor andere progs.Op woensdag 19 juni 2002 13:35 schreef Felix het volgende:
en je kan met mt werken
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
mt heeft verder weinig met het maken van backups te maken.
Daarvoor kan je tar gebruiken, of taper, of BRU etc...
Ja tar gebruik ik nu, maar ik kan niet controleren wat er op de tape staat. Taper schijnt niet goed te werken met archives groter dan 4GB. Ik heb het nog ff geprobeerd, maar lukt niet. Ik dacht met tar -t een lijst te kunnen krijgen, maar dat lukt dus niet! Enig idee wat er verkeerd kan zijn?
Verwijderd
hoi
ik zie deze topic nu pas.
Bij mij werkt dit meestal best goed: tar tvbf 64 /dev/osst0
moet je wel met mt even de tape aan het begin van je backup zetten, voor je dit commando gebruikt (of rewinden als ie aan het begin staat)
ik zie deze topic nu pas.
Bij mij werkt dit meestal best goed: tar tvbf 64 /dev/osst0
moet je wel met mt even de tape aan het begin van je backup zetten, voor je dit commando gebruikt (of rewinden als ie aan het begin staat)
tob dusOp woensdag 19 juni 2002 15:29 schreef Hans het volgende:
mt heeft verder weinig met het maken van backups te maken.
/dev/tape is de rewinding tape driver, m.a.w.: na iedere actie wordt de tape naar het begin teruggedraait. /dev/ntape is de non-rewinding tape driver.
Mijn script:
Dit is een script dat iedere dag (5 dagen achter elkaar), een volledige backup van mijn bestanden m.b.v. afio wegzet naar een 30GB disk. Op maandag krijg ik netjes een mail die me erop attendeert dat ik even de tape moet wisselen. Het script dat die mail verzend, "unlocked" de drive ook, zodat deze weer open kan.
Ik gebruik afio omdat tar een groot nadeel heeft: als er een fout optreed bij het wegschrijven van je data, of je tape een probleem heeft, dan ben je je gehele tar archief kwijt. Afio kan gewoon om van dit soort fouten heenwerken. Als er dus een bestand in je afio "archief" fouten bevat, en niet meer terug te halen is, kun je de rest van de bestanden in het archief nog wel terughalen.
Mijn script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
| #!/bin/bash # Use non-rewinding tape dev="/dev/ntape" # Directories to back-up backup="/home /etc /var/named /var/log" # Who to mail backup info mail="bas@blablabla.nl" cc="wim@blablabla.nl" time=$(date) host=`hostname` # Clear the tape if it is tuesday (first backup # after the tape was changed) if [ `date +%a` == "Tue" ] then mt -f $dev rewind mt -f $dev erase fi # Move to open spot on tape mt -f $dev eod &> mt1.tmp # Save current disk position position=`mt -f $dev tell` # Run afio for backing up all files find $backup | afio -ovZ -b 32k -L mt2.tmp $dev &> mt3.tmp # Perform retension on the disk mt -f $dev retension &> mt4.tmp mail -s "Backup: $backup $time" -c "$cc" "$mail" << EOF ############ Backup gegevens ############## Type backup : Volledig, dagelijks Backup label : $time Computer : `hostname` Directories : $backup Apparaat : $dev Positie Tape : $position (mt rewind; mt fsr <aantal blocks>) ======== Tape naar leeg punt draaien ==== `cat mt1.tmp` ======== Lijst opgeslagen bestanden ===== \\Fileserver\backup_logs\backup_$time ======== Tape retension ================= `cat mt4.tmp` ======== Output afio ==================== `cat mt2.tmp` ############ Einde e-mail ################# EOF # Print some info into a log file echo "############# Informatie ################" > mtlog.tmp echo "Datum : $time " >> mtlog.tmp echo "Gegevens : $backup " >> mtlog.tmp echo "Locatie : $position " >> mtlog.tmp echo "#########################################" >> mtlog.tmp echo "" >> mtlog.tmp # move mt3.tmp to backup log dir # now=`date +%a_%d_%m_%Y_%H_%M` now=`date +%Y_%m_%d` cat mtlog.tmp mt3.tmp > "/home/backup/backup_$now" # delete all temp files rm -f *.tmp # Lock the drive door mt -f $dev lock |
Dit is een script dat iedere dag (5 dagen achter elkaar), een volledige backup van mijn bestanden m.b.v. afio wegzet naar een 30GB disk. Op maandag krijg ik netjes een mail die me erop attendeert dat ik even de tape moet wisselen. Het script dat die mail verzend, "unlocked" de drive ook, zodat deze weer open kan.
Ik gebruik afio omdat tar een groot nadeel heeft: als er een fout optreed bij het wegschrijven van je data, of je tape een probleem heeft, dan ben je je gehele tar archief kwijt. Afio kan gewoon om van dit soort fouten heenwerken. Als er dus een bestand in je afio "archief" fouten bevat, en niet meer terug te halen is, kun je de rest van de bestanden in het archief nog wel terughalen.
Met osst geen probleem. Ik heb hier een exemplaar liggen wat constant sense errors geeft, en nu aan het kijken of het een streamer of driver probleem is.Op woensdag 19 juni 2002 12:14 schreef Mitsah het volgende:
Heeft iemand ervaringen met de DI30 van OnStream. Ik ben hier namelijk mee bezig, maar vertrouw het niet helemaal.
Op de support van OnStream hoef je iig niet te rekenen, die is ronduit slecht.
Pagina: 1