Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stilste computer > 1Ghz ooit

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024
Na altijd in het bezit geweest te zijn van een straaljager en het snelste van het snelste gehad te hebben heb ik het optimum nu elders gelegd, nl de stilste computer waar ik alles mee kan door wat ik wil doen.

Minimum eis:
1000 Mhz (ivm matrox g450etv videocaputures)

Resultaat:
ik hoor alleen nog maar de hardeschijf van Samsung spinpoint 5400rpm (de stilste schijven op dit moment) draaien. En die zijn heel erg stil, tot nu toe heb ik het geluid van die schijven nooit kunnen horen.

Computer:
-celeron 1300@1507 (standaard voltage) op een asus tualatin mobo
-zalman copper koeler op langzaamste stand
-enermax silent voeding (1 fan disabled, andere fan op langzaamste stand)
-40 GB samsung spinpoint 5400 rpm
-En de rest die er hier niet toe doet.

Toegegeven dit is geen gamers computer, maar voor alle multimedia doeleinden, videorecorder, tv, divx, dvd, mp3, videobewerking, etc etc werkt dit als een zonnetje (uiteraard i.c.m. creative 5.1 digital (welke 5.1 analoog en digitaal kan doorgeven )

Nu nog een tft scherm en ik heb ook nog een superlage power consumptie.

Volgende stap is om de koeling volledig passief te maken en de stap daarna kan ik nog niet maken omdat er geen betaalbaar passief alternatief is voor harde schijven.

Hebben jullie nog tips hoe ik de compu nog stiller maak (ja uitzetten... duh..) while running?

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Op woensdag 19 juni 2002 11:47 schreef Cyberdeck het volgende:
Volgende stap is om de koeling volledig passief te maken en de stap daarna kan ik nog niet maken omdat er geen betaalbaar passief alternatief is voor harde schijven.
Wat dacht je van een netwerkkaart met Bootrom en dan connecten naar een terminal server. Je PC is danwel een terminal maar is i.i.g. wel stil

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:48
uhmm... een 5400rpm schijf bij video-editing? lijkt me niet echt relaxed
7200rpm is toch wel minimum

silence...

heb je een standaard fan op je zalman of helemaal geen fan?
als je een standaard fan hebt kun je of zonder, of een 12cm, of minder voltjes
verder kan isolatie van de kast nog helpen

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Van dat schuim spul aan de binnenkant van de kast plakken. Dan wordt hij nog stiller, maar wel wat warmer.
Dus zou ik wel eens je temp's willen weten, ook stressed.

Juist

Verwijderd

isoleren?

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Van die isolatie matten erin? akasa matjes dacht ik... freezinghardware.nl heeft die wel.

Overigens ... op mijn werk hebben we Dell's met p4's van 1.7 GHz en die hoor je ook absoluut niet.

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Zalman rules met stille koeling... ik had eerst een Akasa Silvermountain ( = opstijgende straaljager)... nu een Zalman :z :7

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Shook
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09-2024

Shook

Go!

Extra kastje om je pc heen? Centimeter dik hout isoleert ook aardig. Neem een oud kast die op zolder stond, boor gaten en je bent klaar. Die matjes doen het ook goed, alleen zijn ze nog al prijzig. Als je hdd niet al te warm wordt, kun je die misschien ook nog wel isoleren. Verder zou ik het niet weten, is nu nog zo luid dan?

• Karp
o trouwens

chipset koelers kunnen ook nog wel eens lawaaierig zijn
eventueel een alternatief voor zoek in de vorm van een grotere sink

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Na altijd in het bezit geweest te zijn van een straaljager en het snelste van het snelste gehad te hebben heb ik het optimum nu elders gelegd, nl de stilste computer waar ik alles mee kan door wat ik wil doen.

Minimum eis:

Resultaat:
ik hoor alleen nog maar de hardeschijf van Samsung spinpoint 5400rpm (de stilste schijven op dit moment) draaien. En die zijn heel erg stil, tot nu toe heb ik het geluid van die schijven nooit kunnen horen.

Computer:

Toegegeven dit is geen gamers computer, maar voor alle multimedia doeleinden, videorecorder, tv, divx, dvd, mp3, videobewerking, etc etc werkt dit als een zonnetje (uiteraard i.c.m. creative 5.1 digital (welke 5.1 analoog en digitaal kan doorgeven )

Hebben jullie nog tips hoe ik de compu nog stiller maak (ja uitzetten... duh..) while running?
Hoe wil je hem nou stiller maken als je niets meer hoort, ok HD dan, die zopu je nog kunnen proberen te isoleren.

Verwijderd

Tja, als je een laptop neemt, is het nog stiller :P Die van mij hoor ik ook niet.

• oCe
  • Laatst online: 17:24

oCe

aka Dookie.

Op woensdag 19 juni 2002 11:51 schreef Karp het volgende:
uhmm... een 5400rpm schijf bij video-editing? lijkt me niet echt relaxed
7200rpm is toch wel minimum
onzin. capturen van video in b.v. Full DV-formaat gaat zelfs prima op mijn 2.5" notebook-schijf (40 GB/4200rpm Toshiba). Dit via firewire. Het bewerking e.d. duurt wat langer, maar dat geeft de topic-starter al aan, dat het iets langer duurt maakt niet zoveel uit.

-I am Jack's wasted life.

Verwijderd

Je zou je hardeschijf nog in een silentdrive behuizing kunnen doen. En je cpufan aan laten sturen door het programma speedfan, dan laat die je fan langzamer draaien zolang de temperatuur onder een bepaalde waarde blijft. Maar ik weet niet of je moederbord ondersteund wordt door dat programma.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:28
mm was hier niet laatst iemand met eeen AMD TB op 1100mhz passief?

• Cyberdeck
cpu fan wordt niet bestuurd door mobo, maar door de zalman regelaar zelf en die staat op minimum.
Op dit moment wordt m'n cpu op standaard 1300 mhz stressed 49 graden celsius. Ik heb net even uitgeprobeerd zonder cpu fan, maar dan blijft de warmte oplopen, bij 61 graden heb ik het ding uitgezet.

Hoewel intel een warmtebeveiliging heeft, wilde ik die niet gebruiken en ik weet dat zo'n celeron tot 65 graden goed uithoudt. Maar ik vind dat ie onder de 55 graden moet blijven.

De chipset heeft geen koelertje (is passief). Op dit moment lijkt vooral de temp IN m'n computer vooral een bottleneck.

cpu 48 graden, temp in kast 35 graden.
Maar ik heb geen behoefte aan een extra case fan.

ps. ik heb de snelheid teruggezet naar 1300, aangezien ie niet hoger hoeft!

Oja, videobewerking heeft niets met snelheid van de hd te maken. De hd moet in ieder geval sustained 6 MB/sec kunnen schrijven en vrijwel elke schijf tegenwoordig kan dat op een lege partitie. Videobewerking heeft vooral baat bij processorsnelheid en daar lever ik op in ja, en voor het capturen is minimaal een pIII 900 nodig, dit is overeenkomstig met een celeron op 1050 mhz. dus 1300 mhz is voldoende.

Die silentdrives is interessant, even een linkje zoeken. www.silentpc.nl??

• Jesse
  • Laatst online: 27-11 20:17
Ik denk dat je die proc niet moet oc-en. Mischien zelfs onderklokken dan kan ie mischien passief gekoeld worden. Voor hdd's hebben ze silentdrives oid. Het draaien van je schijf kan wel eens resonanties nog veroorzaken als je ze conventioneel in je kast hangt.

Noordbridgekoeling kan je zo lostrekken, zeker als je niet overklokt.

• Cyberdeck
Oja, leuk zo'n laptop, maar daar kan ik niet al de multimedia zaken op doen die ik beschreven heb.

Voorwaarde is een computer (stand alone, dus geen terminal) en de matrox g450etv (past niet in een laptop).

• Jesse
  • Laatst online: 27-11 20:17
Ow, ik moet wat beter lezen.
Een laptop maakt bijna zeker meer herrie.

• Cyberdeck
hm, de warmte in m'n kast wordt niet door de cpu veroorzaakt maar die g450etv.
Zowel de proc daarvan en ook de tv-decoder erop zijn nogal warm bij voelen.

De effectiviteit van het koelen van de cpu zal voornamelijk afhangen van het verschil tussen de temp van de kast en die van de proc.

Met m'n kast open zakt de temperatuur zo'n 4 graden.

• Karp
een enermax/papst/panaflo fan is zeker nog een optie als casefan

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 01:41
Zet rubbetjes op alle schroeven en onder de kast, dat scheelt ook wel.

En als je nog stille fans wilt; Neem een Papst uit de NGL serie en dan op 7v :) Gruwelijk stil gewoon :) Ik kan ze gewoon niet horen. Op 12v maken ze 12dB. Volgens mij bstaan er geen stillere fans. Check maar ff http://www.freezinghardware.nl voor alle stuff die je nodig hebt.

• Cyberdeck
ik ga nu eerst zo'n silentdrive halen. 26 euro.

Ik heb nog 2 van die enermax silent case koelers liggen, maar die maken toch wel geluid (merkbaar).

Op dit moment case temp 35 graden, cpu temp 45 graden.

• Ralpy
  • Laatst online: 16-11 13:53
misschien nog je hd proberen wat meer geluids te isoleren, want warm worden die toch niet. En rubbertjes tussen die schroefjes, dat zal ook nog iets geluid schelen

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

De ventilator in je voeding zorgt voor een vage airflow in je kast. Aangezien je bepaalde hotspots hebt (videokaart, processor, voeding) kun je misschien de luchtstroom met losse ventilators beter sturen zodat ze vrijwel direkt over die hotspots blazen. De lucht wordt nu door alle gaten en kieren van je kast aangezogen, dat is moeilijk 'gericht' te noemen :). Een extra koeler die je niet hoort zal niet voor meer herrie zorgen :).

Volgens mij kun je ook je videokaart onderclocken. Alleen de hitte van de tv-in/out chip zul je niet tegen kunnen gaan. Maar iets minder snelle 3D zul je niet merken met videobewerking.

Macbook Pro

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Op woensdag 19 juni 2002 15:06 schreef Ralpy het volgende:
misschien nog je hd proberen wat meer geluids te isoleren, want warm worden die toch niet.
Eh? HD's worden niet warm? Zal ik die van mij eens tegen je blote rug aan houden als ze een kwartier aan gestaan hebben?

:)

Macbook Pro

• Hahn
  • Laatst online: 11:49
PICS!!!

(Woei ik ben de eerste die dat zegt! :+)

The devil is in the details.

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Resultaat:
Hummm das knap! ik hoor alleen maar - en je hoort ze niet? hehe dat wil ik ook! >:)

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Op woensdag 19 juni 2002 15:17 schreef RetepV het volgende:

[..]

Eh? HD's worden niet warm? Zal ik die van mij eens tegen je blote rug aan houden als ze een kwartier aan gestaan hebben?

hehe... als je het met mijne doet n/p (word maar paar graadjes - lekker 80mm erop en 2 x 50mm :)

[POSTCOUNT 444 >:)]

• Cyberdeck
Op woensdag 19 juni 2002 15:54 schreef SilentSniper het volgende:

[..]

Hummm das knap! ik hoor alleen maar - en je hoort ze niet? hehe dat wil ik ook! >:)
duh, slimme opmerking, ik bedoelde dat ik de hardeschijven niet hoorde door al die andere lawaaizaken in m'n computer, nu zijn die allemaal stil en daarom hoor ik nu voor het eerst de hd.

Die silentdrive toch niet genomen, ik heb 2 hd brackets gekocht en m'n 2e hd (zelfde) erin gezet. Omdat ze nu op een andere plek in m'n kast zitten, is de resonantie blijkbaar minder. Alleen heb ik nu 2 hd's die geluid maken.

Nu ben ik van plan zelf die brackets wat aan te passen zodat deze de hd's isoleren. Ik moet alleen even uitkijken dat de hd's wel hun warmte kwijt kunnen.

PICS?? dat is m'n volgende "multimedia" uitbreiding, een mooie digitale camera. Alhoewel er weinig aan te zien valt.

Aopen H600 kast

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:53

Liever niet. :)
Mijn HD's wil je volgens mij ook niet tegen je rug.
Zonder casefans/hdd fans worden ze wat warm :9

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

jawel, je kunt er een Coimpactflash kaartje van 640 MB aaan hangen! [ook goed voor je videocaptures :+ ]

Gregor van Egdom Krekr

• Kr3Kr
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Op woensdag 19 juni 2002 15:54 schreef SilentSniper het volgende:

[..]

moet je ff een grote vuurpijl naast je oor af laten gaan :+

Gregor van Egdom Krekr

• lo3k
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Op woensdag 19 juni 2002 11:57 schreef mdusink het volgende:
Die matjes doen het ook goed, alleen zijn ze nog al prijzig.
dan gebruik je toch geen matjes, maar rijstewafels, stuk goedkoper!

Afbeeldingslocatie: http://www.icrontic.com/review_images/Articles/G/ghettoinsulation/PICT0025.JPG

Verwijderd

peltier elementen, ze vreten veel stroom, maar koelen wel, als je een aparte rinkerntrafo of schakelende voeding, en peltier elementen gebruikt, hoeft er ook geen waterkoeling aan te pas komen (pomp) Ik weet niet of het rendabel is omdat ik nog bijna niemand die dingen heb zien gebruiken. conrad verkoopt ze, en ze zitten volgens mij in die 12V auto koelkastjes. als je die elementen in piramide vorm stapeld, kan er een temp verschil van 120 graden tussen de top (50) en bodem ontstaan (-70)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-11 17:56

BertV

Handgemaakt

Ehm... ik ben van de simpele oplossingen...

Ik heb wel 's met de gedachte gespeelt om dat lawaaierige ding van me aan de andere kant van de muur te zetten.

"Twee gaten" in de muur voor de kabels van het toetsenbord en beeldscherm... KLAAR!

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mooi, nóg iemand die bezig is de ultieme, stille PC te maken.

Ik probeer het met een AMD 1333 mhz in een Chieftec Full Tower met, schrik niet, totaal 9 fans erin.

Wat in mijn geval iets scheelde is het aanbrengen van kurkplaten op de wanden, het regelen van de (Papst) Casefans met een Rheobus, het vervangen van de MB Fan door een passieve Zalmankoeler en een Zalman CNPS6000-CU koeler voor de CPU.

Volgende stap is het vervangen van de 92 mm Zalmanfan door een 120 mm Papst en een passieve koeler op de Gainward VGA-kaart.

Mogelijk nog een Papst in de, overigens al behoorlijk stille, voeding van Chieftec.

Hangijzer zijn de Harddisken. Mijn WD 307AA-00BAAO is nauwelijks hoorbaar. De 2 Maxtor's 5T030H3 maken met hun 7200 toeren een irritant geluidje. Nog 2 jaar garantie dus hopen dat ze stuk gaan en dan proberen te regelen dat er 5400 rpm schijven voor terugkomen. Verkopen is ook nog een optie.

Al met al maakt het hele spul op dit moment naar schatting zo'n 30 dba kabaal terwijl de temperatuur van de HD's rond de 31 ligt, de CPU rond de 49 afgeeft en het MB 36 graden aangeeft.

ARME AOW’er

• Peertje NL
  • Laatst online: 30-11 20:47
leg je hd op een dubele washanddoekje dat doe ik ook altijd
wel oppassen met vervoeren dus

je enermax hs kan je vervangen door een enorme hs, kan je passief koelen.

en dan nog de cpu..... dat wordt echt moeilijk, een zalman op z'n laagst is best stil, maar een eheim 600 liter per uur is nog een slag stiller als je een reservoir gebruikt.

Mijn systeem is als volgt

Passief gekoelde amd tb 1300@1500 (kan 1622 maargoed) wordt 53 graden max
ati radeon 8500 met coolermaster socket A cooler er op (keer originele bios flashen want nu draait ie 295/295 standaard in plain dos al)
maxtor D740 op washanddoekie ( je hoor alleen het geratel, maar dat is lang nog niet zo erg als het gezoem.

Met de voeding ben ik bezig, hier komt een hs op van een versterker

dan heb ik dus geen fans meer :)

Reality beats fiction by far!

• Peertje NL
Op woensdag 19 juni 2002 20:20 schreef Dick het volgende:
overigens al behoorlijk stille, voeding van Chieftec.
lol :+
als je een delta 120HP bent gewend en daar een 3 voudige gehoorsbeschadiging van hebt opgelopen

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
Gewoon een 486 proc pakken en daar een passief koel blok opzetten. Daarna je voeding op 7 volt zetten en voila. Zal wel lekker stil zijn :D

*Vergeet de geluids isolatie niet*

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

• Mr_x007
  • Laatst online: 08:30
Op woensdag 19 juni 2002 20:13 schreef CroitiX het volgende:

[..]

dan gebruik je toch geen matjes, maar rijstewafels, stuk goedkoper!

[afbeelding]
rijstewafels???
helpt dat echt??

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
gebakken lucht :z
maar het helpt wel is een xtra lucht laagje heh misschien helpt piepschuim ook wel :Z

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

mijn 1800 is ook stil.. met 2x7200 rpm schijven :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• teacher
  • Laatst online: 09:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb een P 133 in "stil mode".
Ik heb voor mijn schijven een "kistje" gemaakt wat groter is en daar heb ik fiets-binnenbanden als HD-draagrubber.
het kistje zelf in met schuimspul (uit hardware doosjes) geluiddicht gemaakt. Er blaast wel een fan (op 5V) op.

Wise enough to play the fool

• Ralpy
  • Laatst online: 16-11 13:53

[..]

5400 toeren schijven toch niet zo. Tenminste mijne niet. 7200 toeren wel, daar zeg ik niets over.

• kutkip
Baracuda4 hdd's zijn btw ook erg stil. Is hoor hier nl veel mensen bij wie de hdd het meeste geluid maakt. Het is de stilste 7200RPM hdd iig. Lekker snel ook nog dus :) En hij is stiller dan een 5400RPM van Maxtor :)

• Cyberdeck
Ik ben in ieder geval blij dat ik de vogels een keer kan horen fluiten! Ik snap niet waarom er nog zoveel spul verkocht wordt dat veel te veel lawaai maakt. Ja je compu is lekker koel, maar in je eigen bovenkamer sla je op tilt!

Het geluid van de fans is ook wel te horen alleen is dat een heel dof en laag woew geluid die je alleen hoort als je je oor er zowat tegenaan legt.

Het grootste probleem zijn toch zeker de hardeschijven. Niet dat ze veel geluid maken, maar de frequentie is irritant (vergelijkbaar met de frequentie van een koelkast, maar dan zachter).

Toch eens wat tests doorlopen en kijken of er hd's zijn die nog stiller zijn dan m'n samsungs 5400 rpm

• Cyberdeck
Die gebakken lucht is erg stoer, ik vraag me af of er verschil is met of zonder die koeken. Maar als je naar een lan partie gaat dan heb je wel altijd wat reserve eten bij je! :+

Nog een leuk tooltje voor mensen die divx afspelen via een high speed cdrom of dvdspeler, haal het tooltje nero drivespeed (gratis). Zodra je iets begint af te spelen en je cdrom maakt te veel herrie kun je de rotatiesnelheid instellen met dat programma'tje, 1 speed is genoeg voor divx, tot 8 speed hoor je zowiezo bijna niet.

Verwijderd

Ik weet niet of het al voorgesteld is maar je kan je hdd ook in rubbers hangen. Dat scheelt ook.

Wat ik gedaan heb met een 120mm fan is rubbere ringen gebruikt. Dat is ook meteen ene stukje stiller.
code:
1
2
3
4
5
6
   |[]|[]-|--|
    |   |  |
    |   |  |<---- fan
    |   |  |
   |[]|[]-|--|
    |<--- kast

[]= Rubber ring - =scroef,bout.

Khoop dat het een beetje duidelijk is :P

Verwijderd

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Dit tooltje werkt voor veel Hd's niet alleen ibm
Hiermee kun je ook acoustic managment aan/uitzetten

IBM Feature Tool (version 1.50) - Updated
The IBM Feature Tool allows you to control some of the features in the newer IBM high performance ATA hard disk drives. Version 1.5 adds support for the latest IBM drives. The IBM Feature Tool allows you to:
Enable or disable the read-ahead or write cache.
Change the drive Automatic Acoustic Management settings to the:
Lowest acoustic emanation setting (Quiet Seek Mode), or
Maximum performance level (Normal Seek Mode).
Change the predefined capacity of the drive. This option can be used in situations where there is a BIOS limitation and the drive is not recognized. See the Users Guide for specific details.
Switch the Ultra DMA mode (replaces the IBMATASW utility)
Change Advanced Power Mode - allows you to change between the lowest power consumption and the highest power consumption (maximum performance level).
Show Drive Temperature - shows the current drive temperature in Celsius and Farenheit.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 16:13
Op woensdag 19 juni 2002 20:13 schreef pakje_bakmeel het volgende:
peltier elementen, ze vreten veel stroom, maar koelen wel. [...]
Ja klopt, ze koelen aan de koude kan wel, maar generen aan de warme kant gelijk ook weer 70 watt EXTRA hitte, en dus heb je weer extra koeling nodig (en een extra/zwaardere power supply)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Peertje NL
Op woensdag 19 juni 2002 20:20 schreef E-MANs het volgende:
leg je hd op een dubbelle washanddoekje dat doe ik ook altijd
Op donderdag 20 juni 2002 14:40 schreef Cyberdeck het volgende:

Het grootste probleem zijn toch zeker de hardeschijven. Niet dat ze veel geluid maken, maar de frequentie is irritant (vergelijkbaar met de frequentie van een koelkast, maar dan zachter).
LEG HEM GVD OP EEN WASHANDDOEKJE

Verwijderd

mijn systeem is ook stil >:)

p3 667 passief gekoeld met alpha pal3125
volledig gedempte aopen hq45 case
antec 300w voeding @ 5 volt
maxtor 30gb 5400rpm silent mode

verder geen fans, draait perfect (cpu komt niet boven 50 graden)

Verwijderd

Ik hoor alleen met De voeding en de Hdd moet er nog wat dempings matten in doen.
De zalman het ik op 2900 toeren draaien pc wordt +/- 60.

Het is wel een AMD 1400 :)

• Hahn
  • Laatst online: 11:49
Op zaterdag 22 juni 2002 15:42 schreef E-MANs het volgende:

[..]

[..]

LEG HEM GVD OP EEN WASHANDDOEKJE
Helpt dat echt? En wordt de warmte dan niet vastgehouden?
(Het is trouwens een washandje en geen washanddoekje :P)

The devil is in the details.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op zaterdag 22 juni 2002 16:48 schreef -]MaRc0[- het volgende:

[..]

Helpt dat echt? En wordt de warmte dan niet vastgehouden?
(Het is trouwens een washandje en geen washanddoekje :P)
ik zou het iig ivm warmte niet doen, maar ja eigen keuze :P

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:44

porn*

...take on the world!

Op woensdag 19 juni 2002 20:23 schreef E-MANs het volgende:

[..]

lol :+
als je een delta 120HP bent gewend en daar een 3 voudige gehoorsbeschadiging van hebt opgelopen
Persoonlijk vind ik mijn Chieftec nog NET een tikje stiller dan de Enermax van een vriend, terwijl mijn voeding toch wel even ietsjes harder moet werken :)

Bnet pindle#2913

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 17:49 schreef porn het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik mijn Chieftec nog NET een tikje stiller dan de Enermax van een vriend, terwijl mijn voeding toch wel even ietsjes harder moet werken :)
Komst door de voetjes er onder denk ik. Minder trillingen naar je vloer of wat er ook onder staat!

• Peertje NL
Op zaterdag 22 juni 2002 17:49 schreef porn het volgende:

[..]

een chieftec voeding fan kan op 5v, of 7v is ie nog steeds niet echt stil

• Cyberdeck
Dat met die handdoekjes vind ik een beetje rare oplossing.

Ik ben supertevreden over die enermax voeding. Ik dacht dat die tweede fan aan de binnenkant uit stond, maar die staat ook te blazen. Alleen hoor ik die helemaal niet, dus laat ik maar aan staan.

De Aopen H600 kast die ik heb heeft al standaard rubberen voetjes. Daarnaast staat de kast op z'n eigen losse rijbaar plankje met rubberen wielen, dus resonantie die daar nog beschikbaar zou zijn is dan zeker weg.Niet dat ik die wieltjes voor de resonantie heb, maar zodat ik de compu makkelijk onder m'n bureau uit kan rijden om aanpassingen te maken en dan weer terug rijden.

Ik had gezien dat er iemand een hovercraft van z'n computer aan het maken is. Wieltjes kan ook! hahaha, in ieder geval minder lawaai dan een hovercraft.

Wat ik nog ga doen is de voorkant van de brackets dichtmaken en onder de hd's rubberen strips plakken en de drives er los in leggen. Wellicht dat dit nog wat helpt mbt resonantie.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 23:34

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Op donderdag 20 juni 2002 13:34 schreef kutkip het volgende:
Baracuda4 hdd's zijn btw ook erg stil. Is hoor hier nl veel mensen bij wie de hdd het meeste geluid maakt. Het is de stilste 7200RPM hdd iig. Lekker snel ook nog dus :) En hij is stiller dan een 5400RPM van Maxtor :)
Helemaal mee eens. Ik wil de lat nog wel wat hoger leggen, de Barracuda IV (40GB 7k2 - 1 platter) is stiller dan ALLE andere 5k4 en 7k2's bij elkaar (ook de in het begin genoemde SpinPoint 5k4 in zijn laatste incarnatie maakt meer geluid) Iets wat bewezen is in de onafhankelijke tests van www.storagereview.com en verder eenvoudig te checken is door de geluidsratings van de verschillende fabrikanten/hd's naast elkaar te leggen (bij allemaal te vinden in de techspecs)

Laat maar.. .

Verwijderd

Minimum eis:

Resultaat:

Computer:

euh voor de harddisk zou ik zeggen en ibm schijfje erin en met de ibm noisecontroltool is die absoluut onhoorbaar

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 20:10 schreef LiGHtNiNG! het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik wil de lat nog wel wat hoger leggen, de Barracuda IV (40GB 7k2 - 1 platter) is stiller dan ALLE andere 5k4 en 7k2's bij elkaar
Lijkt me logisch :P

Verwijderd

Plak bitumen tapijttegels tegen de binnenkant van de kast (montagekit). Kosten bijna niks, werken beter dan noppenschuim tegen hoge tonen en werken tegen resonantiegeluiden wat noppenschuim helmaal niet doet. Doodsimpel.

Verwijderd

Voor rubber strips kun je ook postelastieken gebruiken; eventueel vastplakken met zo'n Pritt roller. Ik heb ze bij m'n harddisks, de harddisk bracket, de DVD speler en CD brander, bij m'n voeding, tussen de moederboard-tray en de kast en bij de bevestigingsranden van de zijpanelen aan de achterkant van de kast. Als je daarnaast nog rubber ringetjes rond de schroeven monteert scheelt dat echt in de resonantie.

Verwijderd

Ik heb 2 vergelijkbare systemen die als Home Theater PC gebruikt worden. Een kort overzicht van de konfiguraties en ervaringen;

systeem 1: Tusl2-C met 950 Celeron en gemodificeerde Zalman voeding

systeem 2: Tusl2-C met 1.2 Celeron (Tualatin) met Enermax voeding (350 met poti)

Beide systemen gebruiken een Zalman Flower (low noise mode) en de hard disks zijn in 'novibes' frames opgehangen (rubber elastiek). Verder zitten de (desktop) kasten vol met onder andere een DVBs (digitale Sat ontvanger) en BT878 (analoge capture) kaart die beide veel hitte veroorzaken :( .

systeem 1 staat in de woonkamer en draait 24/7. Hij is nog steeds hoorbaar, maar mijn koelkast maakt meer lawaai :D . De temperaturen zijn 43/33C (cpu/kast) idle en 52/43 met volle last (Dscaler). Tijdens de laatste warme dagen werden deze temperaturen ongeveer 7 graden hoger, Dscaler (full load) heb ik toen maar niet geprobeerd >:) .

systeem 2 wat ik als test systeem gebruik heeft een Enermax voeding (laagste toerental). Deze maakt duidelijk meer lawaai. Waarschijnlijk moet ik ook deze voeding aanpassen, maar ik denk dat ik wacht op de 'ideale oplossing' 8-) .

Ik heb op dit moment geen haast, maar om een 100% stille computer te krijgen plan ik het volgende;

1) Underclocked/Undervoltage P3 (1.33 GHz Tualatin) @ 1 GHz met zalman flower zonder fan
2) Nieuwe aangekondigde 300W voeding van RSG (heeft geen ventilator)
3) iSCSI of Ethernet local SCSI als hard disk vervanging ;) over een 1Gbit netwerk verbinding.

Eventueel moet ik nog enkele luchtkanalen toevoegen om een passieve lucht circulatie te bevorderen.

Er staat al een media server in de kelder 8-) . Eventueel zou ik dan alle PC's zonder hard disk kunnen gebruiken :z .

Wykat

Verwijderd

waar kan je een beetje een goedkope lownoise fan halen dan?

• kutkip
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 17:19:
waar kan je een beetje een goedkope lownoise fan halen dan?
Dude, deze topic is al een paar maanden oud hoor :z En een echt stille fan is gewoon niet goedkoop (Papst) maar YS-TECH heeft ook redelijk stille fans die iets goedkoper zijn en Coolermaster heeft zeer goedkope redelijk (niet echt dus) stille fans.

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

als je ook nog een goede airflow wilt hebben in je kast maar toch een stille PC maot je eens kijken naar de Papst die lopen maar op 12Dba. misschien is dat een aan rader voor de airflow?
kijk hier maar ff voor de specs van die koeler:
Papst 8412N/2GL

ow ja zit ook lekker te slapen ja :Z :Z :Z hij is idd al 1,5 mnd oud

• kutkip
Twix schreef op 26 september 2002 @ 17:33:
als je ook nog een goede airflow wilt hebben in je kast maar toch een stille PC maot je eens kijken naar de Papst die lopen maar op 12Dba. misschien is dat een aan rader voor de airflow?
kijk hier maar ff voor de specs van die koeler:
Papst 8412N/2GL

ow ja zit ook lekker te slapen ja :Z :Z :Z hij is idd al 1,5 mnd oud
2 dingen:

- Een fantastische airflow geeft geen enkele stille fan. (tenzij je een 120mm fan of groter neemt)
- Deze fan is idd erg goed alleen is wel een beetje duur :P
Pagina: 1