Dit is dus tiepies zo'n onderwerp waarvan ik slechts in de verte de klok heb horen luiden... Maar ik wil nu dus RAM halen.
Hopelijk kan iemand me helderheid verschaffen; de intel site iig niet...
Wat voor memconfiguraties zijn er nu mogelijk met de BX-chipset? Ik heb het volgende gevonden in oude threads:
Maar ik snap nog even niet hoe een single sided 256MB DIMM met maximaal 16M velden eruit ziet... je hebt volgens mij van alle chippies samen 128 velden nodig, dus 128 datalijnen...:?
Edit: vergeet mijn vraag samen te vatten:
Wat kan de BX aan aan banken en chipdieptes, hoe luidt dan het rekensommetje en wat voor DIMMs moet ik dus gaan zoeken?
Wat voor memconfiguraties zijn er nu mogelijk met de BX-chipset? Ik heb het volgende gevonden in oude threads:
Als ik iets van de RAMFAQ heb begrepen gok ik dat er hier bedoeld wordt dat de bx maximaal 16M grote velden kan adresseren? Want 16x16M chips zou maar 32MByte opleveren.Op zaterdag 28 juli 2001 16:14 schreef InterCC het volgende:
...abbadon heeft gelijk. 1 GB is de max. Dit omdat de BX chipset niet meer dan 16MB per chip kent. Op 1 geheugen module zitten dan 16 chips. dat maakt 256MB en dat maal 4 geheugen sloten is 1 GB.
De nieuwe geheugens zijn 32MB per chip (ook de 512MB geheugen modules) en die gaan dus niet werken op een BX (werken wel, maar "zien" maar de helft van de chip en dus de helft van de module)...
Hmmm. Hier gaat het dus over 3 rows. Ik neem aan 3x single side dan, en dat die eerder genoemde 1GB op 4 rows een beetje buiten spec is?Op zaterdag 12 januari 2002 20:23 schreef dion_b het volgende:
...Nope. Moederbord is voor een PII-350 altijd eentje met een BX of ZX chipset, waarschijnlijk van MSI (maar oudere modellen soms een Intel SE440BX). Offcieel moet er dus PC-100 in, maar PC-133 slikken ze allemaal.
Hoeveel hangt af van type- full-ATX modellen hebben 3 slots en kunnen per slot max 256MB hebben, dus totaal 768MB (of 512MB als je double-sided 256MB DIMMs gebruikt). MicroATX hebben meestal ZX chipset en 2 slots en kunnen dus max 256MB aan (max 128MB per slot)...
Maar ik snap nog even niet hoe een single sided 256MB DIMM met maximaal 16M velden eruit ziet... je hebt volgens mij van alle chippies samen 128 velden nodig, dus 128 datalijnen...:?
Edit: vergeet mijn vraag samen te vatten:
Wat kan de BX aan aan banken en chipdieptes, hoe luidt dan het rekensommetje en wat voor DIMMs moet ik dus gaan zoeken?