Geheugen voor de BX - aantal banken, dichtheden

Pagina: 1
Acties:

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Dit is dus tiepies zo'n onderwerp waarvan ik slechts in de verte de klok heb horen luiden... Maar ik wil nu dus RAM halen. :) Hopelijk kan iemand me helderheid verschaffen; de intel site iig niet...

Wat voor memconfiguraties zijn er nu mogelijk met de BX-chipset? Ik heb het volgende gevonden in oude threads:
Op zaterdag 28 juli 2001 16:14 schreef InterCC het volgende:

...abbadon heeft gelijk. 1 GB is de max. Dit omdat de BX chipset niet meer dan 16MB per chip kent. Op 1 geheugen module zitten dan 16 chips. dat maakt 256MB en dat maal 4 geheugen sloten is 1 GB.
De nieuwe geheugens zijn 32MB per chip (ook de 512MB geheugen modules) en die gaan dus niet werken op een BX (werken wel, maar "zien" maar de helft van de chip en dus de helft van de module)...
Als ik iets van de RAMFAQ heb begrepen gok ik dat er hier bedoeld wordt dat de bx maximaal 16M grote velden kan adresseren? Want 16x16M chips zou maar 32MByte opleveren.
Op zaterdag 12 januari 2002 20:23 schreef dion_b het volgende:

...Nope. Moederbord is voor een PII-350 altijd eentje met een BX of ZX chipset, waarschijnlijk van MSI (maar oudere modellen soms een Intel SE440BX). Offcieel moet er dus PC-100 in, maar PC-133 slikken ze allemaal.
Hoeveel hangt af van type- full-ATX modellen hebben 3 slots en kunnen per slot max 256MB hebben, dus totaal 768MB (of 512MB als je double-sided 256MB DIMMs gebruikt). MicroATX hebben meestal ZX chipset en 2 slots en kunnen dus max 256MB aan (max 128MB per slot)...
Hmmm. Hier gaat het dus over 3 rows. Ik neem aan 3x single side dan, en dat die eerder genoemde 1GB op 4 rows een beetje buiten spec is?

Maar ik snap nog even niet hoe een single sided 256MB DIMM met maximaal 16M velden eruit ziet... je hebt volgens mij van alle chippies samen 128 velden nodig, dus 128 datalijnen...:?

Edit: vergeet mijn vraag samen te vatten:
Wat kan de BX aan aan banken en chipdieptes, hoe luidt dan het rekensommetje en wat voor DIMMs moet ik dus gaan zoeken? :P

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De BX kan maximaal 256MB dimms aan, PC133 is eigenlijk het enige wat je tegenwoordig nog kunt krijgen, maar dat werkt dus prima. Denk er wel aan dat je DOUBLESIDED 256MB dimms haalt, want de BX kan maximaal 128Mbit geheugenchipjes aan.

Als je 3 bankjes hebt, heb je dus gewoon pech (naja, valt mee): je kunt maximaal 3*256 = 768MB geheugen kwijt. 128 MB dimms mogen singlesided zijn, dat maakt weinig uit, omdat er dan 8 chips op zitten met 128Mbit per chip.

Het hangt dus helemaal van je moederbord af wat je kwijt kunt, als je maar zelf uitrekent dat je 256MB per dimmslot kwijt kunt. Ik heb zelf een mobo met 4 dimmsloten, dus ik kan de volle 1GB kwijt. Maar nogmaals: denk eraan dat je om DOUBLESIDED dimms vraagt als je 256MB koopt. Meer dan 256MB kun je sowieso niet kwijt, maar bij 256MB moet je echt doublesided hebben. Dit zie je door te kijken of de chips aan beide kanten van de printplaat zitten. Is dat het geval, dan past de dimm op je mobo.

Met 16M wordt BTW in dit geval echt MByte bedoeld en niet 16Mbit. Is wat verwarrend...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 11:55

Shuriken

Life is all about priorities

440BX kan in principe 1 GB aan geheugen aan. Maar dat word een beetje moeilijk met slechts 3 dimm sloten.

Voor de rest heb ik niets toe te voegen aan bovenstaand verhaal. Klopt als een bus.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 12:07 schreef Grrrrrene het volgende:
De BX kan maximaal 256MB dimms aan, PC133 is eigenlijk het enige wat je tegenwoordig nog kunt krijgen, maar dat werkt dus prima. Denk er wel aan dat je DOUBLESIDED 256MB dimms haalt, want de BX kan maximaal 128Mbit geheugenchipjes aan.

Als je 3 bankjes hebt, heb je dus gewoon pech (naja, valt mee): je kunt maximaal 3*256 = 768MB geheugen kwijt. 128 MB dimms mogen singlesided zijn, dat maakt weinig uit, omdat er dan 8 chips op zitten met 128Mbit per chip.
* John_Glenn heeft 4 sloten :9 Maarre, je kan dus 4x double sided kwijt? Da's bij mekaar 8 rows... dat kunnen de nieuwere chipsets dacht ik niet (intel 815 enzo), maar de BX dus wel? Dat rules!
Maar nogmaals: denk eraan dat je om DOUBLESIDED dimms vraagt als je 256MB koopt. Meer dan 256MB kun je sowieso niet kwijt, maar bij 256MB moet je echt doublesided hebben. Dit zie je door te kijken of de chips aan beide kanten van de printplaat zitten. Is dat het geval, dan past de dimm op je mobo.
Uhm, ik dacht dat je ook dubbelzijdig bechipte prints had die single-sided zijn opgebouwd. Maar dat boeit verder niet, iig weet ik nu wat ik moet hebben: dubbelzijdig 256MB :9 tnx!

edit: syntax

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 19 juni 2002 11:28 schreef John_Glenn het volgende:
Als ik iets van de RAMFAQ heb begrepen gok ik dat er hier bedoeld wordt dat de bx maximaal 16M grote velden kan adresseren? Want 16x16M chips zou maar 32MByte opleveren.
De 16M zoals in je quote zou eerder 16MB moeten zijn, dan klopt het verhaaltje wel :)

Voor de rest kan ik niks extra's toevoegen aan de bovenstaande posts. Dus gewoon 4x256MB doublesided halen, dan kun je nog lekker mee door :Y)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 08:35

BrZ

Op woensdag 19 juni 2002 12:57 schreef John_Glenn het volgende:
Uhm, ik dacht dat je ook dubbelzijdig bechipte prints had die single-sided zijn opgebouwd. Maar dat boeit verder niet, iig weet ik nu wat ik moet hebben: dubbelzijdig 256MB :9 tnx!
Klopt ik heb hier een 512MB dimm liggen die chips aan 2 kanten heeft, maar wel singlesided is... erg irri ;)

maar doublesided 256MB dimms werken idd (meestal) probleemloos op een BX-mobo.
Wel vreemd is dat in de handleiding van mijn SuperMicro P6DBE (dual slot 1 met BX chipset) staat dat hij maar 512MB aankan, en alleen 1GB aankan als het registered geheugen is.. Maar het werkt dus ook prima met normaal geheugen ;)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 11:28 schreef John_Glenn het volgende:
Hopelijk kan iemand me helderheid verschaffen; de intel site iig niet...
Google-en op de intel-site doet wonderen :). Wat ik dus zo maf vond, 8 rows, wordt echt bevestigd.Voor wie het boeit: Datasheet BX Northbridge. Bedankt voor jullie replies!
Memory Size: 8 MB to 512 MB (1GB with Registered DIMMs) with eight memory rows
edit: link netjes gemaakt

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Op woensdag 19 juni 2002 13:49 schreef BrZ het volgende:

Wel vreemd is dat in de handleiding van mijn SuperMicro P6DBE (dual slot 1 met BX chipset) staat dat hij maar 512MB aankan, en alleen 1GB aankan als het registered geheugen is..
[quote]
Op woensdag 19 juni 2002 14:03 schreef John_Glenn het volgende:
Memory Size: 8 MB to 512 MB (1GB with Registered DIMMs) with eight memory rows
Deze opmerkingen/meldingen zijn nog uit de tijd dat 64Mbit chips het maximum was. In '99 werden de 128Mbit chips geïntroduceerd (althans, op een betaalbare manier) waardoor er unbuffered double-sided 256MB DIMM's gemaakt konden worden met de 16Mx8 (128Mbit) chips. Daardoor kon de BX plotseling 1GB unbuffered RAM aan i.p.v. 512MB unbuffered of 1GB registered.

Zolang je goede 256MB DIMM's neemt met 16Mx8 chips is er niks aan het handje :) Heb hier ook een BX met acht volle banken/rows (1GB) en dat gaat zelfs met 33% overclock uit de kunst :)

Krijg trouwens wél een beetje een déjà vu gevoel bij dit topic...

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 15:02
Op woensdag 19 juni 2002 13:30 schreef BalusC het volgende:

[..]

De 16M zoals in je quote zou eerder 16MB moeten zijn, dan klopt het verhaaltje wel :)

Voor de rest kan ik niks extra's toevoegen aan de bovenstaande posts. Dus gewoon 4x256MB doublesided halen, dan kun je nog lekker mee door :Y)
die 16x16m staat voor de pagina indeling van het geheugen
Pagina: 1