Toon posts:

Temperature bay geschikt voor cpu temp?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al enige tijd een chieftec bigtower DA-01-WD met daarin in (wat oudere) Asus A7V met thunderbird 1 gig. Nu wil ik (ivm hoge temperatuur op mijn zolder eigenlijk de temperatuur in mijn kast en van de cpu meten. Mijn pc staat namelijk dag en nacht aan voor onder andere UD. Ik heb wat gezocht en vond dit:

http://www.3dcool.com/?module=product&sku=TemperatureBay###

Wat ik hier niet uit kan opmaken is of ik hiermee ook mijn cpu temperatuur kan meten, hij kan tot 90 graden dus dat is wel genoeg. Ik weet niet waar ik de sensor zou moeten plaatsen bij de cpu, ? tussen cpu en heatsink, op de heatsink of ergens anders? En als ie ergens tussen moet: is de sensor van dit apparaat daar dan plat genoeg voor.. Hoe doen jullie dit soort dingen ? ik wil enigszins betrouwbare cpu temperaturen meten. (mijn a7v heeft geen sensor op moederbord)

ps: Ik hoef hier niet mijn fans mee aan te sturen, hier koop ik wel iets voor waar ik mee kan schakelen tussen 5, 7 en 12 volt van baybus.com ofzo.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04
Tuurlijk kan da, ik weet alleen ook nie waar je die sensor moet plaatsen. Op zich wel een handig ding, maar kun je zoiets niet veel beter zelf bouwen :?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 10:11 schreef Verdicampo het volgende:
Tuurlijk kan da, ik weet alleen ook nie waar je die sensor moet plaatsen. Op zich wel een handig ding, maar kun je zoiets niet veel beter zelf bouwen :?
tuurlijk kan wat? cpu temp meten, ja dat snap ik, maar of de sensor die erop zit ook geschikt is hiervoor. Waar plaats je een sensor voor cpu temperatuur meestal? Zo dicht mogelijk bij de core, maar waar dan..ik neem aan niet tussen het moederbord en de cpu, dat zal niet gaan. Tussen de cpu en de heatsink lijkt me ook erg curieus.

heel concreet zijn dit mijn vragen:
1)Waar plaats ik de sensor om op betrouwbare manier cputemp te meten?
2)Is de sensor hier klein/plat genoeg voor?

Verwijderd

Waarom kan er geen sensor tussen t moederbord en de cpu zitten? :?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op woensdag 19 juni 2002 10:18 schreef miessie het volgende:

[..]

tuurlijk kan wat? cpu temp meten, ja dat snap ik, maar of de sensor die erop zit ook geschikt is hiervoor. Waar plaats je een sensor voor cpu temperatuur meestal? Zo dicht mogelijk bij de core, maar waar dan..ik neem aan niet tussen het moederbord en de cpu, dat zal niet gaan. Tussen de cpu en de heatsink lijkt me ook erg curieus.

heel concreet zijn dit mijn vragen:
1)Waar plaats ik de sensor om op betrouwbare manier cputemp te meten?
2)Is de sensor hier klein/plat genoeg voor?
Als je goed kijkt op het plaatje zie je dat het een platte sensor is. Deze plaats je tegen de zijkant van je core en plak je met tape dan zegmaar op je cpu. Dan heb je de beste meting!

Gebruik je een peltier + coldplate, dan zou ik een gat boren in de coldplate en hem daarin doen.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 10:23 schreef jeanpaultje het volgende:
Waarom kan er geen sensor tussen t moederbord en de cpu zitten? :?
hoe wil je dat dan doen? je hebt aan de onderkant 300 pinnetjes zitten, hoe wilde je daar een sensor tussen duwen dan :?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

ik zou ook niks tussen mijn hsf>cpu>mobo willen. Je wil nl. ten eerste een goede verbinding core>hsf , dus als je daar een tempsensor tussen doet, is die verbinding minder goed. Najah en iets tussen je mobo en cpu... je cpu zit muurvast op je mobo, dus daar gaat het ook niet werken.. Je zou misschien wel een sensor onder je hsf kunnen doen, maar niet bij je core. Dan heb je wel temp meting, maar niet op de warmste plek :7

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 10:23 schreef -=MOL=- het volgende:

[..]

Als je goed kijkt op het plaatje zie je dat het een platte sensor is. Deze plaats je tegen de zijkant van je core en plak je met tape dan zegmaar op je cpu. Dan heb je de beste meting!

Gebruik je een peltier + coldplate, dan zou ik een gat boren in de coldplate en hem daarin doen.
als je goed kijkt, mjah..ik kan t niet goed zien, zie wel een bruin geel achtig ding zitten dat dan wel de sensor zal zijn, maar om nu te zeggen van goh..ja die is echt plat..maar goed dat geloof ik dan wel.

plakken met tape? hmm ok dan :D maakt de soort nog wat uit ivm temperatuur?

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
een asus a7v zonder temp sensor? are you sure?
Asus was altijd de eerste met die dingen, ik heb hier al 2 sensors zitten op een asus p5a (amd k6-2 450mhz)

maar goed als je het zegt, zal het wel zo zijn (in bios gekeken e.d.?)

een aparte sensor voor cpu is bijna niet te doen, tussen core en blok kan nooit, dan raakt je cpu hopeloos oververhit, omdat er geen goed contact is tussen core en heatsink (hoe plat ie ook is, op dat gebied en iets daaromheen heeft ie geen contact)

de beste oplossing is tussen mobo en cpu socket (waar die normaal zit) maar hij kan niet omhoog of opzij, alleen door het moederbord, geen idee of dat zonder schade kan (en je garantie vervalt dan in ieder geval)

je kan em ook onder in je heatsink proppen en precies bijhouden hoe warm die wordt en dat als reverentie gebruiken
(als je heatsink nauwelijks kan aanraken is ie 55-65 graden -> vergelijk dat met jouw meting en bouw een formule in ofzo)
je hebt dan dus geen nauwkeurige meting, maar wel altijd dezelfde en je kan dan zelf bepalen wat je te hoog vind :)

edit:
iets aangepast

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 10:39 schreef Catch22 het volgende:
ik zou ook niks tussen mijn hsf>cpu>mobo willen. Je wil nl. ten eerste een goede verbinding core>hsf , dus als je daar een tempsensor tussen doet, is die verbinding minder goed. Najah en iets tussen je mobo en cpu... je cpu zit muurvast op je mobo, dus daar gaat het ook niet werken.. Je zou misschien wel een sensor onder je hsf kunnen doen, maar niet bij je core. Dan heb je wel temp meting, maar niet op de warmste plek :7
als ik mij niet vergis zit de core iets hoger ten opzichte van de rest van de cpu, ik denk dat ik tussen mijn heatsink en cpu dus ruimte heb. Als ik dan die sensor direct naast mde core plak..volgens mij zit daar wat ruimte..ja toch?

• floduR
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 10:54 schreef miessie het volgende:

[..]

als ik mij niet vergis zit de core iets hoger ten opzichte van de rest van de cpu, ik denk dat ik tussen mijn heatsink en cpu dus ruimte heb. Als ik dan die sensor direct naast mde core plak..volgens mij zit daar wat ruimte..ja toch?
kan ook, maar ik denk dat de heatsink meer betrouwbaar is, qua temperatuur (die loopt liniear op met echte warmte cpu)
die ruimte tussen cpu (niet core) en heatsink geeft niet echt de warmte weer van de core zelf, loopt dus niet echt lineair op (je moet direct contact hebben met core, dat is indirect alleen via heatsink)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
ik heb zo'n sensor gewoon tussen een rib van het koelblok gedrukt zo dicht mogelijk bij de core. temperatuur is redelijk gelijk aan wat de bios aangeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 10:53 schreef floduR het volgende:
een asus a7v zonder temp sensor? are you sure?
Asus was altijd de eerste met die dingen, ik heb hier al 2 sensors zitten op een asus p5a (amd k6-2 450mhz)

maar goed als je het zegt, zal het wel zo zijn (in bios gekeken e.d.?)

een aparte sensor voor cpu is bijna niet te doen, tussen core en blok kan nooit, dan raakt je cpu hopeloos oververhit, omdat er geen goed contact is tussen core en heatsink (hoe plat ie ook is, op dat gebied en iets daaromheen heeft ie geen contact)

de beste oplossing is tussen mobo en cpu socket (waar die normaal zit) maar hij kan niet omhoog of opzij, alleen door het moederbord, geen idee of dat zonder schade kan (en je garantie vervalt dan in ieder geval)

je kan em ook onder in je heatsink proppen en precies bijhouden hoe warm die wordt en dat als reverentie gebruiken
(als je heatsink nauwelijks kan aanraken is ie 55-65 graden -> vergelijk dat met jouw meting en bouw een formule in ofzo)
je hebt dan dus geen nauwkeurige meting, maar wel altijd dezelfde en je kan dan zelf bepalen wat je te hoog vind :)
ja..zeker weten, geen mobotempsensor, tussen cpu en mamaplank is hetzelfde als je mamaplank bij het grofvuil zetten, dat gaat dus nooit goed. tussen core en blok is ook niet de bedoeling, ik dacht aan zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://213.93.129.81:8080/uploads/cpusensor.jpg

of vergis ik me en zit er geen ruimteverschil tussen core en cpu zelf?

• floduR
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 11:00 schreef miessie het volgende:

[..]

ja..zeker weten, geen mobotempsensor, tussen cpu en mamaplank is hetzelfde als je mamaplank bij het grofvuil zetten, dat gaat dus nooit goed. tussen core en blok is ook niet de bedoeling, ik dacht aan zoiets:

[afbeelding]

of vergis ik me en zit er geen ruimteverschil tussen core en cpu zelf?
er zitten allemaal bruggen en dingetjes op de core (heb hier een altlon 1400 voor me liggen) de ruimte is 1mm, vrij weinig dus, en de ruimte tussen de chips naast de core en de heatsink is nog geen .25mm

er zit één vrij hoekje, 5x5x1mm is die sensor zo klein?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 10:59 schreef Un4GiveN het volgende:
ik heb zo'n sensor gewoon tussen een rib van het koelblok gedrukt zo dicht mogelijk bij de core. temperatuur is redelijk gelijk aan wat de bios aangeeft.
ja misschien ook een goed idee..ik heb geen ervarign hiermee, ik probeer het allebei en ik neem dan gewoon de warmste, lijkt me het makkelijkst..

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 11:03 schreef floduR het volgende:

[..]

er zitten allemaal bruggen en dingetjes op de core (heb hier een altlon 1400 voor me liggen) de ruimte is 1mm, vrij weinig dus, en de ruimte tussen de chips naast de core en de heatsink is nog geen .25mm

er zit één vrij hoekje, 5x5x1mm is die sensot zo klein?
nee dat zalwel niet, die bruggetjes was ik inderdaad vergeten, das waar..dan word het dus tussen de heatsink, kan er ook het minst fout gaan. bedankt jongens. :D

Verwijderd

Topicstarter
iemand een idee of en zo ja waarik dit ding in nederland ergens kan halen/bestellen?

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op woensdag 19 juni 2002 10:54 schreef miessie het volgende:

[..]

Dit is de juiste methode, zoals ik al zei!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 11:36 schreef miessie het volgende:
iemand een idee of en zo ja waarik dit ding in nederland ergens kan halen/bestellen?
je kan hem ook zelfmaken.. zulke displays zijn gewoon bij conrad te koop of je haalt bij de halfords oid. een tempsensor en maak je in een bay.. :)

• floduR
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 14:03 schreef -=MOL=- het volgende:

[..]

Dit is de juiste methode, zoals ik al zei!
welke ruimte, kep er hier één naakt liggen, zit geen ruimte, lees m'n eerdere post (een hoekje, die niet eens 100% core raakt, van 5x5x1mm...)

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op woensdag 19 juni 2002 18:09 schreef floduR het volgende:

[..]

welke ruimte, kep er hier één naakt liggen, zit geen ruimte, lees m'n eerdere post (een hoekje, die niet eens 100% core raakt, van 5x5x1mm...)
Je hebt wel degelijk ruimte. Zoals op het plaatje hierboven/hieronder moet het lukken!

Afbeeldingslocatie: http://213.93.129.81:8080/uploads/cpusensor.jpg

PLaatje

Pagina: 1