Toon posts:

Juiste prim/sec master/slave configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een systeem samengesteld met 2 hds en 1 cdrom-speler.

Nu heb ik 1 hd op primairy-master gezet, de andere hd op secundairy master en de cdrom-speler op secundairy slave.

Mijn vraag is : is dit de optimale configuratie of maakt dat allemaal niet uit?

Alvast bedankt!

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01-2025
Ja, dit is de meest snelle oplossing. Als je één van je HD's naast je CD-Rom hangt gaat je HD op dezelfde snelheid als je CD-Rommekke lopen = Veel langzammer!

edit:

Sorry, niet goed gelezen... De 2 HD's kun je het beste aan dezelfde kabel hangen.

Originele startpagina - Stadindex.nl

Verwijderd

Nu heb ik 1 hd op primairy-master gezet, de andere hd op secundairy master en de cdrom-speler op secundairy slave.
snelste HD op primairy master,
als de 2e HD goed samenkan met je CD speler, dat hij niet de snelheid teveel negatief beinvloed, en dus wel in UDMA kan werken, dan deze als master en de CD speler als slave op het secundaire kanaal.

Indien je 2e HD niet goed switchen, maar je CD speler wel, dan de CD speler met de 1e HD op 1 kanaal en de trage HD alleen op het secundaire kanaal...

Het is afhankelijk wat de hardware kan. Sommige (oudere) moederborden hebben ook nogal brakke interpetatie van ATA/IDE en dan met name UDMA...

Maar als je toch verder wilt denken:

(Promise) PCI ATA controller:
- Primairy Master: HD1
- Secundairy Master: HD2
eventueel aanvullen met nog 2 harddisken en een 4 drive RAID beginnen...

Moederbord:
- Primairy Master: DVD/CD
- Secundairy Master: Writer
eventueel aanvullen met een 'bezoekers-HDslede' of backupdrive...

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt voor de replies alvast.

Misschien dat het inderdaad handig is als ik wat extra info geef.

De 1e hd (pim-master) bevat mijn OS, en de 2e HD (sec-master) is een server hd

En is het belangrijk of je de DMA mode in/uitschakeld? of kan dat fout gaan?

Verwijderd

dma zo mogelijk altijd aan.

verder zou ik het zo laten zitten.
is al de snelste config denk ik

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-04 21:21
Tegenwoordig maakt het toch zo heel veel meer uit of je je HD bij je CD-rom/DVD speler aansluit of heb ik dat nu mis.

Ik dacht dat het nu niet meer zo was dat de laagste snelheid werd aangehouden.

Verwijderd

Topicstarter
ja het vage is, als iemand (via het LAN) op mijn ftp-server download, is de snelheid veel te laag en mijn server-computer wordt heel traag.

Als ik de DMA mode voor deze schijf uitschakel heb ik dit probleem niet; ik dacht dat DMA altijd sneller was?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

In principe is DMA aan beter. Met sommige mobo's /hdd/atapi-apps kan het wel es problemen geven. Zo doet mijn DVD van Samsung errug raar als de DMA uit staat.

En wat die vertraging betreft over hdd/cdrom aan 1 kabel, is tegenwoordig inderdaad achterhaalt. Je cdromspeler(whatever) zal je HDD niet meer vetragen.

Ga er gemakshalve van uit dat je hardware niet ouder is dan 2 jaar.....vroeger was het nml. anders.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
aha, nou dan weet ik in ieder geval dat het daar niet aan ligt, zal toch wel ergens een optie zijn ;]
Pagina: 1