Toon posts:

[win2kserver] printer location tracking.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien we van alle losse laserjetjes afwilden zijn er hier 12 all in one printer/copiers aangeschaft. Conclusie: Systeembeheer vindt men niet meer lief omdat ze nu ongevraagd conditie training krijgen :).

Nu hebben we op deze lokatie dus 13 printers en ongeveer 300 werkstations. Hiervoor nemen we dus 10.1.0.0/16 als subnet. (Hebben we wat rek voor de toekomst)

Ik zou het volgende willen: Zodra iemand op pc1 t/m pc40 aanlogt dat hij dan gebruik kan maken van printer 1. Pc 41/tm 100 maken gebruik van printer 2 etc etc.

Nu heb ik 3 mogelijkheden: Alle pc's aflopen en handmatig de printer sharen :(

Via het loginscript de pc-naam opvragen en deze dan aan een printer mappen. (printers en pc's moeten in een soort databse komen ofzo)

En als laatste via de MS en Active Direcory.

Nu heb ik al flink wat info op internet gezocht. Met printer location tracking moet het mogelijk zijn om pc's aan printers te mappen. Echter dit gebeurd (volgens mij) op subnet nivo. Iedere printer krijgt dus een ander subnet. De clients die pc's die gebruik maken van deze printers zitten in hetzelfde subnet.

Bovenstaande zal best wel werken, maar ik wil het allemaal in 1 subnet houden (10.1.0.0/16). Bovendien loop je tegen een aantal practische problemen:
dhcp: Ik zal de subnetten moeten scheiden met vlan's Anders dikke kans dat ze een ander IP/mask krijgen dan de printer die in hun ruimte staat.

Daarnaast heb ik 50 gebruikers die samen 3 printers delen en verbonden zijn via een 3com 24 poorts switch en 2x16 poorts hubs. Hier gaat mijn vlan truukje dus niet op.

Wat ik wil:
Kan bovenstaande ook in een subnet:

iedeale oplossing in mijn ogen:
ik heb een centrale databese, hierin staan de computers en printers. Zodra een gebruiker inlogt controleert de policy/user script de pcnaam en mapt hier de dicht bij zijnde printer aan.

Het is wel mogelijk om printers te mappen in het user script. Maar ik zoek dus de koppeling naar een database met pc's/printers.

Iemand een gerichte oplossing? We gaan over een half jaar naar TS/powerfuse en dan maakt het allemaal niet meer uit.
Maar komend half jaar zit ik dus met een probleem.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Er is nog een mogelijkheid.

Printers duidelijke namen geven. Publiceren in AD en gebruikers instructies geven de afdelingsprinter in te stellen als standaardprinter.

Je kunt het ook via security policys doen maar dat is volgens mij wat lastiger.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 09:21 schreef Judaz het volgende:
Er is nog een mogelijkheid.

Printers duidelijke namen geven. Publiceren in AD en gebruikers instructies geven de afdelingsprinter in te stellen als standaardprinter.

Je kunt het ook via security policys doen maar dat is volgens mij wat lastiger.
De gemiddelde gebruiker hier is blij dat hij/zij de aan-uit knop kan vinden :) Dus niet echt een oplossing.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:10

Predator

Suffers from split brain

Bij inlog script via pc-naam locatie afleiden.
Via LDAP query juiste printer uit AD vissen. (kan simpel als je de locatie instelt)
Printer mappen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs