Toon posts:

[OC]Vraagje over FSB en Multiplier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een raar probleempje. Nouja.. Raar.. Misschien ook niet, maar dat weet ik pas na de antwoorden op mijn vraag :P

Ik ben voor een maatje bezig zijn AMD Duron 800 te oc-en. Nou heb ik de nieuwste bios er op gezet, en de L1 bruggetjes verbonden, zodat ik de multiplier kan veranderen.

Nou heb ik altijd begrepen, dat als je gaat oc-en, en de fsb snelheid vehoogt, hij je PCI snelheid ook aanpast. Nou leek het mij dus logisch, dat als ik de multiplier verhoog, en de fsb zo laag mogelijk hou, ik zo min mogelijk problemen met mijn PCI kaarten zou moeten krijgen.

Goed, zo gezegd, zo gedaan, dus eerst maar eens gekeken wat die deed.

Met een FSB van 110, en een multiplier van 8.5 (standaard 8) kom ik dus al op 8.5 x 110 = 935 Mhz. Loopt als een trein, en erg stabiel.

Nou wil ik de multiplier naar de 9 zetten, en de FSB terug naar zijn default waarde van 100. Dat zou dus moeten resulteren in een score van rond de 900, dus lager als de stabiel gehaalde snelheid van 935....

En dat is waar het fout gaat.

Ik krijg met geen mogelijkheid de multiplier hoger dan 8.5, want zodra ik dat doe, boot ie nie meer.

Kan iemand mij uitleggen
A: Hoe dit komt
B: Wat ik er aan kan doen.

Sysspecs :

MSI K7 Turbo v3.0
AMD Duron 800 (Unlocked)
VCore = 1.8
Temps zijn wat aan de hoge kant, maar de procfan is nog niet vernieuwd. (Ligt nog bij maatje :( )
Idle - 45
Stressed ergens rond de 55

En dan het volgende,

Hoogste OC waarde : 8.5 x 120 x 40 = 1020 Mhz... (Loopt in windows, maar start geen applicatie.
Daaronder alleen maar 943 stabiel.
Als ik hierbij de FSB verhoog, maakt dat geen verschil met mijn daadwerkelijke snelheid.
Het verschilt dus niet of ik de FSB nou op 115 zet of op 119, hij veranderd de snelheden niet.
Weet iemand hoe dat dit kan?

Goed, een beetje wazig verhaal zo misschien, maar ik hoop dat iemand me kan helpen....

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
houd hem gewoon op 8.5 x 110... lijkt me simpelste oplossing

Misschien niet helemaal goed de L1 verbonden?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 08:56 schreef SilentSniper het volgende:
houd hem gewoon op 8.5 x 110... lijkt me simpelste oplossing

Misschien niet helemaal goed de L1 verbonden?
Die is goed verbonden, want standaard staat de multiplier op 8. Dus ik kan hem wel verhogen nu, maar hoger als de 8 loopt ie nie goe.

En ik wil um uiteraard niet laten staan, want ik wil de Gig grens over, en dan ook graag stabiel.

Moet kunnen volgens mij, want hij heeft al een tijdje staan draaien (Idle) op 1020.

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
gooi je vcore een eindje omhoog 2.0 kan hij alst goed is wel aan? (?right?)

Als dat niet werkt... post ut maar weer :)

Verwijderd

En wat als je je FSB hoger zet dan 110 en je MP op 9.
Misschien is meer Stroom ook een oppl.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 09:53 schreef general000 het volgende:
En wat als je je FSB hoger zet dan 110 en je MP op 9.
Misschien is meer Stroom ook een oppl.
Heb ik ook geprobeerd. FSB van tussen de 110 en 120, en dan multiplier verzetten. Wil niet werken :'(

Meer stroom...

mmm De default 1.8 VCore kon je instellen door de L7 bruggen te verbinden toch ???

Verwijderd

100% opnieuw unlocken.. Als je niet alle MP's heb, heb je niet goed ge-unlocked.

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar is echt zo. Ik had het met m'n XP. Ik was er van overtuigt dat het goed was. Zelfs onder de microscoop gehad. Opnieuw gedaan--> hoppa, alle mp's!

vcore verhogen zal zeker niet helpen aangezien je al hoger dan 9x100 komt. Dat is dus onzin. Heb je al 10 en hoger geprobeerd? Je hebt best kans dat de hogere wel werken. Bij mij deed alles onder de 10 het niet, daarboven wel.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14

Epsilon

Op woensdag 19 juni 2002 11:55 schreef Fewture het volgende:
100% opnieuw unlocken.. Als je niet alle MP's heb, heb je niet goed ge-unlocked.

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar is echt zo. Ik had het met m'n XP. Ik was er van overtuigt dat het goed was. Zelfs onder de microscoop gehad. Opnieuw gedaan--> hoppa, alle mp's!

vcore verhogen zal zeker niet helpen aangezien je al hoger dan 9x100 komt. Dat is dus onzin. Heb je al 10 en hoger geprobeerd? Je hebt best kans dat de hogere wel werken. Bij mij deed alles onder de 10 het niet, daarboven wel.
yup, de proc is idd niet goed uplocked.
en als je ergens het schema hebt, kan je nog zien welk streepje niet goed is ook :).

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 11:59 schreef epsilon het volgende:

[..]

yup, de proc is idd niet goed uplocked.
en als je ergens het schema hebt, kan je nog zien welk streepje niet goed is ook :).
idd, de streepjes staan voor verschillende MP's. Er is er dus 1 (of 2) niet goed. De rest wel, want je kan lager dan 9 instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 12:02 schreef Fewture het volgende:

[..]

idd, de streepjes staan voor verschillende MP's. Er is er dus 1 (of 2) niet goed. De rest wel, want je kan lager dan 9 instellen.
Kijk.. Dan weet ik wat ik vanavond te doen heb (Nadat ik een nieuw potlootje heb gekocht, want de hond heeft mijn laatste HBtje opgeknauwd |:(

k had trouwens wel de 10 x al een keertje geprobeerd....

Werkte ook niet.

Zal vanavond de resultaten wel weer posten hier...

Voor nu in ieder geval alvast bedankt, ook namens vrouw, huisdieren en kinderen :)

edit
Hmm... Maaruhh.. Nog ff stiekum toch vraagje..

Als die multiplier niet goed unlocked is, blijft ie dan niet staan op de waarde totwaar die wel unlocked is ??

Dus als ik 8.5 werkend krijg, en hem dan op 9 zet, wat gelocked is, dat ie terugspringt naar de 8.5, zoals die standaard, als die gelocked is altdij terug gaat naar de 8 *(Bij mij dan) ????
/edit

Verwijderd

Topicstarter
OKEEEE DAN !!!!

Het was idd het unlocken wat niet goed was gegaan...

De AMD800 staat nu te testen op 1.0Ghz :9

Zal het eindresultaat ook wel posten, maar dat zal wel ff duren...

Heb net mun fikkuh in de nieuwe coolermaster fan gestoken, en nu doet ie ut nie meer >:)

Ff nieuw 60mm fan kopen maar.. Nog suggesties (Zal zelf ook wel zoeken, maar aanraders zijn nooit weg toch :) ) ???

Verwijderd

Topicstarter
Goed,laatste reply in dit topic maaar dan...

Eindresultaat voor nu :

AMD Duron 800@1016 Mhz stabiel.
In Bios :
FSB101, MP:9.5 (Boot op 960, 1000 gaf nog wat problemen bij hoge buitentemperatuur...)

Via CPU FSB : FSB:107

Temps :
idle : 38 graden
Stressed : 50 graden (Na een klein halfuurtje 100%)

Koeling:
CPU : Coolermaster 60mm op XP1800 koelblok (Volgens de verkoper dan..)
Video : Koelfan 50 mm onbekend merk extra gemonteerd. (Video had geen koeling)
Case : 1 x 92 MM Outtake achter bij CPU
1 x 80 MM Intake vooronder

Al met al ben ik er niet ontevreden over.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 19:22
netjes gedaan, dat overklocken.
Toch ook wel een net resultaat toch?
Pagina: 1