[PHP]Probleempje met server?

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 11:40
Ik heb thuis een webserver draaien, IIS onder Win2kserver.
Ik heb hier vandaag php op geinstalleerd, volgens de guide op www.php.net. Lijkt te werken. Ik ben overigens nog een echte PHP-n00b. Echter, via een vriend van mij kreeg ik de volgende bestanden:

Index.html:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>bla</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET rows="*" border="0" frameborder="no" framespacing="0">
  <FRAME SRC="index.php?url=home.html" NORESIZE SCROLLING="yes" NAME="main">
</FRAMESET>
<NOFRAMES>
  <BODY>
    <H1>Uw browser ondersteunt geen frames. We adviseren dat u een frames-capable
    browser downloadt, zoals MS Internet Explorer of Netscape Navigator. Probeer <a href="www.netscape.com">Netscape</a> of <a href="www.microsoft.com">Internet Explorer</a>.</H1>
  </BODY>
</NOFRAMES>
</HTML>

index.php
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<style>
    Body, Table, Tr, Td {font-family: Verdana; font-size: 12px; color = #000000;}
    A {text-decoration: none; color = #FFFFFF;font-size: 16px;}
    A:hover {text-decoration: underline; color = #FFFFFF;font-size: 16px;}       
</style>
<title>bla</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body bgcolor="#660000">
<div align="center">
  <table width="700" border="0" bgcolor="#000000">
    <tr> 
    <td colspan="5">[img]"Images/banner.jpg"[/img]</td>
    </tr>
    <tr><td>bla</td></tr>
    <tr> 
    <td cellpadding="10" bgcolor="#FFFFFF" colspan="5"><font color="#000000"> 
      <table cellpadding="10" width="100%" border="0" cellspacing="0">
        <tr><td width="100%">
        <?include($url);?>
      </td></tr>
      </table>
    </td>
    </tr>
    <tr>
    <td height="10" bgcolor="000000" colspan="5" align="center"><font face="Verdana" color="#666666">Webdesign by Hans Rovers &copy 2002</font></td>
    </tr>
  </table>
</div>
</body>
</html>

en een home.html
Probeer ik nu via mn webserver Index.html te laden, dan krijg ik de volgende foutmelding:

PHP Notice: Undefined variable: url in c:\Inetpub\wwwroot\Bruiloft\bla\index.php on line 29 PHP Warning: Failed opening '' for inclusion (include_path='.;c:\php4\pear') in c:\Inetpub\wwwroot\Bruiloft\bla\index.php on line 29

De fout lijkt niet zozeer in de code te zitten, maar meer in het feit dat ie die $url variabele niet goed uitleest ofzo. Wat is er mis?

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
gebruikt $_GET( "url") dat moet werken

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
$_GET["url"]

mijn rekeningnummer = 5574342 thank you very much!

_Mo_ het is een array, geen functie hoor ;)

• Dr_Frickin_Evil
dat werkt niet helemaal, dan krijg ik op de layout na, helemaal niks te zien, zelfs geen foutmelding.
Die jongen waar ik de code van had, had em ook op zn eigen webspace geprobeerd, en daar werkte het wel :?

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Op woensdag 19 juni 2002 00:52 schreef Nielsz het volgende:
$_GET["url"]

mijn rekeningnummer = 5574342 thank you very much!

_Mo_ het is een array, geen functie hoor ;)
Oeps, je hebt gelijk... nou ja, heb ook al tijdje geen PHP meer gedaan ;)

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:54
Op woensdag 19 juni 2002 00:56 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Die jongen waar ik de code van had, had em ook op zn eigen webspace geprobeerd, en daar werkte het wel :?
Waarschijnlijk draaide die een oudere versie van PHP of hij had register_globals aangezet.

[topic=512413/1/25]

• Nielsz
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 00:56 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
dat werkt niet helemaal, dan krijg ik op de layout na, helemaal niks te zien, zelfs geen foutmelding.
Dat komt omdat hij een oude versie heeft. (of gewoon een prutsprogrammeur :+ )

edit: Damn soultaker, great minds think alike :)

• Dr_Frickin_Evil
Maw in index.php vervang ik dit:
<?include($url);?>
door dit:
<?$_GET["url"]?>
?

Dat werkt iig niet helemaal, ik krijg wel geen foutmelding meer

Verwijderd

Tja, je moet eerder denken aan:
code:
1
include($_GET['url']);

Maar gooi daar in vredesnaam nog een check tussen, is het wel een goede url? Etcetera.

• Soultaker
Op woensdag 19 juni 2002 01:05 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Maw in index.php vervang ik dit:
<?include($url);?>
door dit:
<?$_GET["url"]?>
?
OMG. |:(

Eigenlijk moet ik je nu de huid volschelden en moet jij gaan leren programmeren, maar omdat ik in een goed humeur ben:
code:
1
<? include($_GET["url"]); ?>

Je moet trouwens nog steeds leren programmeren.

• Dr_Frickin_Evil
ok, nu werkt het :)
ik weet zelf echt absoluut nog niks van php, maar het klinkt allemaal wel leuk, en ik zal dr echt wel wat meer van willen en gaan leren. thx allemaal ;)

• Soultaker
Op woensdag 19 juni 2002 01:12 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
ok, nu werkt het :)
Mooi. Wat is de URL van je website? Dan zal ik even demonstreren waarom dit gebruik van include uit den boze is.

• Nielsz
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 01:13 schreef Soultaker het volgende:

[..]

Mooi. Wat is de URL van je website? Dan zal ik even demonstreren waarom dit gebruik van include uit den boze is.
:D

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:43

PowerSp00n

There is no spoon

Op woensdag 19 juni 2002 01:11 schreef Soultaker het volgende:
Eigenlijk moet ik je nu de huid volschelden en moet jij gaan leren programmeren, maar omdat ik in een goed humeur ben:
code:
1
<? include($_GET["url"]); ?>

Je moet trouwens nog steeds leren programmeren.
Mag ik je er even op wijzen dat PHP geen programmeer taal is :+.

• Soultaker
Op woensdag 19 juni 2002 01:28 schreef PowerSp00n het volgende:
Mag ik je er even op wijzen dat PHP geen programmeer taal is :+.
Ik heb nog geen overtuigend beargumenteerde definitie van een programmeertaal gezien. Zodra we de betekenis van de term 'programmeertaal' hebben vastgesteld, wil ik verder praten over wat wel of niet een programmeertaal is.

Van Dale zegt er het volgende over:
programmeertaal (de ~ (v.))
1. formele taal met behulp waarvan men een computerprogramma kan schrijven
Helaas is de definitie van 'computerprogramma' wat onduidelijk. Feit is dat uit deze definitie niet blijkt waarom C wel een programmeertaal zou zijn (waar men het eigenlijk wel over eens is) en PHP niet.

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Ik weet nou niet of een Nederlands woordenboek wel de beste oplossing is om zoiets op te zoeken. Maar ik denk toch eerder een script taal is omdat je PHP "vertelt" wat er moet gebeuren om het zo maar heel simpel te zeggen. Denk aan een script voor een film. Ik ga hier geen hele discussie over maken. Anderen zullen hier toch wel weer heel anders over denken.

• Nielsz
  • Niet online
En een programma niet?

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Naja. Als je iets in Borland C++ maakt. (om ook maar iieeets te noemen [noep op dat gebied]). En jij compiled je project. Heb jij dan Borland C++ nog nodig om je projectje te laten werken :?. Ik bedoel.. Dan "vertelt" jouw progje Borland C++ toch niet meer wat het moet doen?

• Nielsz
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 02:03 schreef PowerSp00n het volgende:
Naja. Als je iets in Borland C++ maakt. (om ook maar iieeets te noemen [noep op dat gebied]). En jij compiled je project. Heb jij dan Borland C++ nog nodig om je projectje te laten werken :?. Ik bedoel.. Dan "vertelt" jouw progje Borland C++ toch niet meer wat het moet doen?
Nee, dan verteld mijn programma het 'direct' aan de processor.
Dus het draait er nu of er een ander programma voor nodig is om het te laten werken?
(ik noem een JVM e.d. dat zijn dus geen programma's?)

Ik ben nu off, tot morgen!

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Hoe JVM precies in zijn werk gaat weet ik niet. Het zal dan misschien wel niet helemaal 100% kloppen. Maar mijn mening is dat het voor PHP toch wel klopt. En dus dat het een scripting language is. Maargoed blijkbaar denkt niet iedereen er zo over (gelukkig ;)).

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Voordat je kunt gaan discussieren over de vraag of iets een programmeer-taal is moet je twee dingen definieren:

1. Wat is een taal?
2. Wat is programmeren?

Als PHP een taal is (daar kunnen we wel vanuit gaan ;) ) en je ermee kunt programmeren is het imho een programmeertaal. Als je er volgens jouw definitie van programmeren niet mee kunt programmeren, is het geen programmeertaal. Bedenk dan echter wel dat iemand anders wellicht een andere definitie van programmeren aan wil houden :+ . Bedenk ook dat ik in dit geval de Van Dale niet zie als een interessante bron *D (kom dus niet met de definitie van programmeren uit de Van Dale aanzetten om te bewijzen dat PHP wel of niet een programmeertaal is ;) ).

De vraag of PHP een programmeertaal is, staat weer los van een waardeoordeel over PHP >:) .

Overigens zijn er over dit onderwerp zonder overdrijven als 1001 discussies gevoerd hier in P&W, waar werkelijk alle aspecten aan de orde zijn gekomen (scripten, interpreteren en het Java Bytecode/MSIL probleem vooral). Bekijk dat dus eerst maar eens voor je een goede discussie hierover wilt beginnen (8> .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Op woensdag 19 juni 2002 03:00 schreef mbravenboer het volgende:
Als PHP een taal is (daar kunnen we wel vanuit gaan ;) ) en je ermee kunt programmeren is het imho een programmeertaal. Als je er volgens jouw definitie van programmeren niet mee kunt programmeren, is het geen programmeertaal. Bedenk dan echter wel dat iemand anders wellicht een andere definitie van programmeren aan wil houden :+.
Mja ok. Iemand anders mag het van mij best een programmeertaal vinden. Maar op een of andere manier heb ik me er toch aan gestoort :). Mischien komt het in dit geval wel door het "leer programmeren". Iedereen heeft het moeten leren. Ik ook. Ik weet nog goed dat ik met een beetje hulp van Femme m'n eerste PHP scriptje heb gemaakt >:).
Bedenk ook dat ik in dit geval de Van Dale niet zie als een interessante bron *D (kom dus niet met de definitie van programmeren uit de Van Dale aanzetten om te bewijzen dat PHP wel of niet een programmeertaal is ;) ).
Daar zijn we het dan over eens :). Ik heb nog geprobeert om het op te zoeken in een engels "computer woordenboek" ergens online. Ik wist dat het ergens was maar niet meer kunnen vinden.

* PowerSp00n = ZzZz

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Even om simpel en vreselijk offtopic door te gaan:
php is een programmeertaal imho.
Zoniet, jammer dan. De handelingen die je met php doet in een script zijn nog steeds programmeerhandelingen.

dus leren programmeren is nog steeds aan de orde ;)
Pagina: 1