Toon posts:

[design] Literatuur grafisch vormgeven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een boek dat de basis-principes van vormgeven uitlegt, zoals kleurvlakken, composities, typografie etc.

Weet iemand zo'n boek? Dan ben ik je eeuwig dankbaar!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Sjemig reageerde ik niet snel genoeg op je mail..? Reactie volgt nog.. maar moet ff wat zoeken in huis wat ik niet kan vinden.. koppiepeest um ook wel in topic.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

alle vier jaar studie in 1 boek! wil ik ook! ;)

Verwijderd

Topicstarter
[off-topic]

Okee sorry OzBoz, maar m'n Home-mailaccount hapert vaak. Hij weigert soms om correct mail te sturen en te ontvangen, vandaar deze 'dubbele' post. Voor de zekerheid.

No offense, dit topic was niet opdringerig bedoeld.

[/off-topic]

En ja... 4 jaar studie in een boek... Wat ik zoek in zo'n boek, zijn de criteria voor de eerder genoemde onderwerpen. Wat 'done' en 'not-done' is, als het ware.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

[laagonderdegordelgemeenkwetsendniveauonwaardig]

maar:[quote]
Een designer in hart en nieren.
[/quote]

dan hebbie zo'n boek toch nie nodig :{

[/laagonderdegordelgemeenkwetsendniveauonwaardig]

edit:
* Hangloozz is wat kinderachtig... :P

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het is simpel: ik wil gewoon beter worden. Wellicht is dit topic ook nuttig voor anderen.

Verwijderd

Topicstarter
[dubbel-post]

Verwijderd

wel done en not done staat niet in boeken helaas

ik probeerde dat te vinden over kleur, ben naar 3 dagen over kleur geweest op de kunstacademie arnhem, alles gelezen, enorme reader/boek erbij.
conclusie: niks is goed. niks is fout. ER IS GEEN VASTGESTELDE KENNIS OVER KLEUR.. wel beetje met kegels en nogwat op je netvlies maar niet wat okee is enzo
*intuitie heb je nodig.. geen boek*

Verwijderd

heb je XangadiX nog niet gelezen over kleur zeker?

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 23:22 schreef mr10 het volgende:
ja xang is handig. maar het zegt niet: rood is cool en moet je vooral gebruiken met lichtgeel.
en het is ook nog zo dat de helft cultureel bepaald is en als de hele wereld 1 stijl heeft, maar ik doe iets anders, zal dat meer, of juist niet opvallen dan de rest.
vormgeving kan je niet (allemaal) uit boekkies leren (helaas)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 23:22 schreef mr10 het volgende:
Nou Lotte, wat Xangadix op z'n site heeft staan, is wat ik bedoel. Uitleg over het gebruik van kleuren en het effect ervan. Makkelijk!

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 23:28 schreef Mvanturnhout het volgende:

[..]

Nou Lotte, wat Xangadix op z'n site heeft staan, is wat ik bedoel. Uitleg over het gebruik van kleuren en het effect ervan. Makkelijk!
okee
veel plezier ermee dan.

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

*intuitie heb je nodig.. geen boek*
Dat heet bij ons gewoon talent hoor.. ;)

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

Verwijderd

Over done en not-done: het meest ideale is als je zelf de starter bent van een nieuwe stijl, maar die kans is maar klein.

Ik denk niet dat er een universele altijd geldende done/not-done scheiding is te maken.

Als je wilt weten wat er done of not-done is zou je je doelgroep vaststellen en kijken wat er hip is in die kringen. Als het voor mezelf is zou ik een indicatie proberen te krijgen van wat ik mooi vind, en me daar meer in verdiepen. Wil je algemeen iets moois/leuks maken: daar moet je inderdaad oog voor krijgen.

Talent komt van binnen, intuitie ook, ik denk wel dat je kunt trainen op beter designen. De kans dat je een succesvol artisiek goed verantwoorde in de kringen beter bekende designer wordt hang meer af van talent/intuitie.

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 23:50 schreef mr10 het volgende:

De kans dat je een succesvol artisiek goed verantwoorde in de kringen beter bekende designer wordt hang meer af van talent/intuitie.
en van netwerken. hoe meer mensen je kennen hoe meer mensen je koel vinden

Verwijderd

helemaal waar ;)

Verwijderd

D'r is zeker wel een kleurenleer. Boek van Itten bijvoorbeeld. Zijn geen standaarden, maar je kunt 'r natuurlijk wel je voordeel mee doen als je weet wat warme, wat koude, wat complementair en wat juist niet is.

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

Maar aan kleuren leer alleen heb je ook niets.. Compositie is net zo belangrijk.

Het verschil tussen een aardig en een goed ontwerp zit hem meestal in de compositie, en dan met name de kleine details die het hem doen...

compositie valt volgens mij te leren (gulden snede enzo) en kan je zeker trainen, al zal een zeker intuitief inzicht je zeker een headstart geven...

En dan zit je nog met het feit: wat is mooi?
Ik ken een ontwerpstudio die maakt vormgeving technisch goede dingen, maar ik vind het niet mooi, dus wat is dan goed en fout?

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

Verwijderd

Topicstarter
Leuke discussie dit!

Goed, stel je voor, je krijgt te horen dat je ontwerp bestaat uit verkeerde vlakverdelingen.

Wat wordt dan verstaan onder 'verkeerd' en hoe valt zo'n probleem op te lossen?

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

wat versta je eigenlijk onder vormgeven?

ik ben zelf bijna klaar als product-ontwerper en werk alweer een tijdje als oa UI ontwerper. Ik ga voor het gemak uit dat je voor beeldschermgebruik dingen wil vormgeven?

Ik heb wel een zootje boeken liggen over bijv. typografie, maar dat zijn handleidingen waar je heel goed naar moet kijken en vooral de basis uit kan halen. Helaas bestaat er geen boek waar alle waarheden in staan.
En een voorbeeld zoals "je hebt een verkeerde vlakverdeling gebruikt" is zwaar persoonlijk en niet alleen afhankelijk van die vlakverdeling, maar ook van de andere elementen. Je moet feeling krijgen voor wat wel en niet 'lekker' is.

Is een beetje hetzelfde als dat de "exit" button van een site/prog altijd rechtsboven moet zitten, omdat windows dat ook heeft. Is het dan goed?? ik weet het niet...
zoals op discovery gezegd: zonder vernieuwing geen vooruitgang

Helaas voor je van mij dus ook geen tip voor het almighty boek, maar alleen een droevig verhaaltje.
Succes met het kijken en analyseren!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Op dinsdag 18 juni 2002 23:56 schreef Lotte het volgende:
hoe meer mensen je kennen hoe meer mensen je koel vinden
Wat is dit voor onzin?

* DeFeCt wacht met smart Oz's post af..

Een interessant boek over typografie vond ik "terwijl je leest"

Flickr

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 09:23 schreef DeFeCt het volgende:

[..]

Wat is dit voor onzin?
als niemand jou kent en je hele vette dngen maakt ergens in een achterafhoekje van het internet ziet nog niemand het.. en vind dus niemand je koel
maak je iets mindere shit maar meld je het wel tegen iedereen/weet iedereen het te vinden dan vinden meer mensen je koel..

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op woensdag 19 juni 2002 09:45 schreef Lotte het volgende:
[..]
als niemand jou kent en je hele vette dngen maakt ergens in een achterafhoekje van het internet ziet nog niemand het.. en vind dus niemand je koel
maak je iets mindere shit maar meld je het wel tegen iedereen/weet iedereen het te vinden dan vinden meer mensen je koel..
vanwaar die drang om koel te zijn gevonden te worden?

(afgezien van het feit dat het best praktisch is met deze temperaturen)

Flickr

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 23:23
DeFeCt:
vanwaar die drang om koel te zijn?
Iedereen heeft toch een streven? :z ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Ik heb erg veel gehad aan de 'Tekstwijzer' ISBN 90-12-08165-3. Behoorlijk compleet, en goed leesbaar boek over 'de voorbereiding en de productie van kwaliteitsdruk'.

Verwijderd

hehe ik hoef niet KOEL te zijn. al is het inderdaad nu wel handig.

maar dan zal ik de zin veranderen: hoe meer mensen je kennen hoe meer je 'done' bent ipv 'notdone'.

edit: dit (die opmerking over cool) was eenr eactie op: "De kans dat je een succesvol artisiek goed verantwoorde in de kringen beter bekende designer wordt hang meer af van talent/intuitie."

hoppa.
** nu heb ik er genoeg over uitgelegd want waarschijnlijk zijn we het stiekem wel met elkaar eens maar komt dat nu op internet niet zo goed over

Verwijderd

Niet echt een "design how-to" boek en ook niet specifiek web-gericht maar erg vermakelijk is:
HIER OPENEN - Paul Mijksenaar / Piet Westendorp

Heeeeel veel voorbeelden over de zin en onzin van handleidingen. Errug lachen af en toe.

Moeilijk te vinden, ook, maar bij De Slegte of van die boeken-opruim winkels wil 'ie nog wel eens liggen.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op woensdag 19 juni 2002 14:08 schreef Blues het volgende:
Niet echt een "design how-to" boek en ook niet specifiek web-gericht maar erg vermakelijk is:
HIER OPENEN - Paul Mijksenaar / Piet Westendorp
Heeft ook een groot cadeau gehalte voor fellow designers ;)

Flickr

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
Op woensdag 19 juni 2002 14:27 schreef DeFeCt het volgende:
Heeft ook een groot cadeau gehalte voor fellow designers ;)
Ik dacht al...waar komt die titel me toch bekend van voor ;). Is inderdaad een erg leuk boek! Nog bedankt DeFeCt :).

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

check!

zo ziet het trouwens er uit:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pieter/_dump/boek.jpg
Pagina: 1