RAID......wat moet ik er mee? :)

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ok.. het wordt een 900Mhz Dondervogel.. nu nog een mamaplank. Gezien de problemen met de ASUS A7V die ik hier heb gezien (terecht of onterecht... dat is nu niet de discussie hier.. ik wil gewoon een Abit KT7) en het feit dat ik al jaren trouw Abit klant ben, zit ik te denken aan een KT7..

Alleen.. zou ik hem nou MET of ZONDER onboard RAID controller nemen?

Momenteel heb ik er een Quantum Fireball 18GB ATA66 7200 rpm en een IBM 8 GB ATA33 5400 rpm (meen ik) in hangen.. Waarschijnlijk gaat die 8 GBer naar mijn 2e systeem en zal vervangen worden door een IBM 30+ Gigger.

Leuk dat IDE RAID, ik ken namelijk alleen RAID-5 met SCSI platen etc... alleen wat zijn de mogelijkheden van zo'n onboard IDE RAID controller.. en wat heb *IK* er aan, en maakt het nog uit wat voor HD's je d'r aan hebt hangen?

Is het ook mogelijk om nu een KT7 (non RAID) te kopen en daar later een IDE RAID controller in te prikken (PCI kaartje)?

Uw meningen en opinies bitte :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Ik vind die optie juist wel leuk, ik heb een MSI met RAID, en ik vind dat RAID niet zo leuk maar wel dat je gewoon 8x apparaten erop kunt aansluiten en omdat mijn vorige PC met 4 apparaten al vol zat (2 schijven, cdrom speler en brander), is dit een leuke optie voor als je meerdere schijven bij wilt kopen.

Verwijderd

De raid op de kt7 ondersteunt striping (raid-0?), dus als je 2 hd's hebt kan je die gebruiken als 1 hd zodat alles gesplitst wordt op beide hd's. Het lezen/schrijven van data kan dan worden gesplitst zodat het theoretisch 2x zo snel kan gaan... In de praktijk is het natuurlijk geen 2x, maar het komt toch in de buurt ...

Dus als je van plan bent 2hd's aan de pc te hangen zou ik opteren voor de raid. Nadeel is echter dat als 1 hd stuk is, je al je data kwijtbent ...

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Nadeel van RAID 0 is dat wanneer 1 van de HDD crashed, de data op de handere HDD ook waardeloos is geworden. Dan kun je beter RAID 1 inzetten. Het schrijven naar de HDD gaat dan net zo snel als bij 1 HDD, het lezen gaat echter 2x zo snel. En door de mirorring heb je mooi een backup achter de hand wanneer een schijf crashed. Suc6 !

Oeps, ik zag nu dat unidog dit ook al aangaf
nou ja beter 2x gewaarschuwd dan helemaal niet :)

groeten seq_uence

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:36
ik zie het grote probleem van RAID 0 niet zo eigenlijk.... er zijn bij mij nog nooit HD's stuk gegaan (terwijl ik toch al wel een aantal jaartjes computer..)
Gebeurt dit bij de gemiddelde tweaker vaak dan ofzo?

WEBN & chill (@IBKR)

• seq_uence
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ik zie het grote probleem van RAID 0 niet zo eigenlijk.... er zijn bij mij nog nooit HD's stuk gegaan (terwijl ik toch al wel een aantal jaartjes computer..)
Gebeurt dit bij de gemiddelde tweaker vaak dan ofzo?[/quote]Vast niet, maar als het wel gebeurt......

Verwijderd

word dit ook gewoon ondersteunt door win98/winme? of alleen winNT/2000

Verwijderd

De HPT370 RAID controller doet

RAID 0 (Striping):

- 2 schijven nodig
- 2x zo snel lezen *
- 2x zo snel schrijven *
- 1 schijf crash = alles kwijt
- Beschikbare ruimte = 100%

RAID 1 (Mirroring)

- 2 schijven nodig
- 2x zo snel lezen *
- 1 schijf crash = geen dataverlies
- Beschikbare ruimte = 50%

RAID 0+1 (Mirroring + Striping)

- 4 schijven nodig
- 2x zo snel lezen *
- 2x zo snel schrijven *

Ja, je kunt ook gewoon een kaartje met de HPT370 controller kopen (zoals de Abit Hotrod). Verder is het ten zeerste aan te raden om 2 exact dezelfde schijven te gebruiken.

De HPT370 wordt ondersteund door Linux, Windows 9x en Windows NT (2000). Ook als je een geintegreerde versie hebt zul je drivers moeten installeren ervoor.

* = in theorie, in werkelijkheid wordt dat natuurlijk niet gehaald.

• DeadKennedy
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 08 oktober 2000 12:29 schreef seq_uence het volgende:
Vast niet, maar als het wel gebeurt......[/quote]ja en áls je waterkoelingsreservoir stuk gaat in je kast.. en áls de bliksem inslaat...

WEBN & chill (@IBKR)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 08 oktober 2000 13:39 schreef DeadKennedy het volgende:
ja en áls je waterkoelingsreservoir stuk gaat in je kast.. en áls de bliksem inslaat...[/quote]Je waterbak hang je buiten je kast, en een blikseminslag wordt door je overspanningsbeveileging tegengehouden :)

Een andere reden om voor de RAID versie te gaan is het feit dat deze dadelijk waarschijnlijk makkelijker te verkopen is als je weer overstapt naat een ander mobo.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• DeadKennedy
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 08 oktober 2000 13:52 schreef Zer0 het volgende:
Je waterbak hang je buiten je kast, en een blikseminslag wordt door je overspanningsbeveileging tegengehouden :)

Een andere reden om voor de RAID versie te gaan is het feit dat deze dadelijk waarschijnlijk makkelijker te verkopen is als je weer overstapt naat een ander mobo.[/quote]Ik ken genoeg lui die hun reservoir gewoon in hun kast hebben, en niemand heeft overspanningsbeveiliging :P

Maar mijn punt was dat je wel óveral rekening mee kan houden maar dat kost wel heeeel veel geld... Ik bedoel.. Spanningsbeveiliging, 4 HD's om RAID 0+1 te gebruiken.. zoveel $$ heb ik niet over voor iets wat zo weinig gebeurt..

WEBN & chill (@IBKR)

• seq_uence
RAID 1 hoeft niet veel duurder te zijn dan RAID 0.
Je hebt alleen grotere schijven nodig om dezelfde ruimte te houden op je HDD.
Overigens is de kans dat de bliksem inslaat volgens de statistieken een stuk kleiner dan de kans dat je HDD stukgaat. En een waterreservoir ? Er zijn meer tweakers zonder waterkoeling dan met :)

groeten seq_uence

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Hmmz... tja, ik mis het eigenlijk niet.. de performance van mijn schijven vind ik nu eigenlijk ook wel prima :) Het is niet iets waar ik direct om zit te springen, hoewel het wel een leuke feature is... Is er nog performance of stabiliteit verschil tussen de KT7 en de KT7-RAID?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:28

Marc H

- - Is wakker - -

De kans dat schijven crashen groot? valt wel mee. Het was alleen zwaar balen toen er een van de 2, 3 weken oude, IBM 20 GB (7200rpm RAID 0) schijven het voor gezien hield. Waardoor ik dus 3 weken aan nieuwe data verloor. Gelukkig had ik nog wel een 3 weken oude backup.

Tegenwoordig copieer ik cruciale dingen met een batchfiletje naar een 3de (aparte) backup harddisk, naast elke week een backup.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• Grrrrrene
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De HPT370 RAID controller doet
RAID 0 (Striping):

- 2 schijven nodig
- 2x zo snel lezen *
- 2x zo snel schrijven *

RAID 1 (Mirroring)

- 2 schijven nodig
- 2x zo snel lezen *

- 4 schijven nodig
- 2x zo snel lezen *
- 2x zo snel schrijven *
- Beschikbare ruimte = 50%[/quote]euhm, volgens mij klopt dit niet, effe aangepast:

De HPT370 RAID controller doet
RAID 0 (Striping):

- 2 schijven nodig
- 2x zo snel lezen *
- 2x zo snel schrijven *

RAID 1 (Mirroring)

- 2 schijven nodig
- 2x zo snel lezen *

- 3 schijven nodig
- 2x zo snel lezen *
- 2x zo snel schrijven *
- Beschikbare ruimte = 66,6666666666666666%

Bij 0 + 1 gebruikt je PC de 3e HD als soort ECC HD, er komt een soort optelsom op te staan van de bits van beide HD's waarmee je dan als er een kapot gaat de bits op de andere HD kunt achterhalen. Maar, als je nou gewoon (net als ik) een oud 2,1 GB HDtje koopt/hebt kun je toch de meest vitale data backuppen? Ik ga ook een raid mobo kopen (BX133), maar ik ga echt geen 3 dezelfde HD's kopen. Ik koop er waarschijnlijk 2 Maxtor DiamondMax 40+ HD's bij van 15GB per stuk. Ik heb nml al een 20GB IBM en een 2,1GB WD.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Je had het eerste stukje beter kunnen laten staan, RAID0+1 kent geen ECC correctie (parity).

Verwijderd

kijk dit is de handige informatie, lekker overzichtelijk

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-09 14:14
Dat laatste klopt niet.
RAID 0 + 1 = 4 schijven.
Het is een mirror van een stripe-set
of een stripeset van een mirror.
dus 2 schijven nodig voor een stripe-set en nog een 2 voor de mirror.

Wat jij beschrijft met ECC harddisk is RAID (3,) 4 en 5.
Goedkopere RAID-controllers kunnen alleen stripe en mirror, geen ECC.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1