[Samba] utfs-ed, rtfm-ed, maar geen toegang

Pagina: 1
Acties:

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
ik durf het bijna niet te vragen, gezien de enorme lijst met threads over dat men niet in kan loggen vanaf een windows bak op een samba share. maarja, ik geloof dat ik de meeste tips al heb geprobeerd, toch lukt het me niet in te loggen op een samba share.

ten eerste, wat WEL lukte, was als guest inloggen zonder password, maar dan mocht ik geen files editten enzo, en bovendien wil ik de boel wel een beetje dichttimmeren.

ff wat algemene info:

Server OS: Debian woody (5-2002)
Client OS: WinXP Pro/Win2K
Samba: 2.2.3a-6 for Debian

enkele schijnbaar belangrijke belangrijke smb.conf lines:

security = share
encrypted passwords = yes

en m'n test share:

[test]
comment = test share
path = /home/test
writeable = yes
public = no
create mode = 0775

ik heb ook een user aangemaakt, ook in smbpasswd, die ook ge smbpasswd -e 'd, en uit wanhoop die /home/test ook maar ff ge chmod 777'd.

in WinXP met m'n klauwen van de registry afgebleven want die "tip" schijnt volgens de echte guru's niet koosjer te zijn, en via 'map network drive' het probleem omzeilt dat je geen username aan kan geven bij het connecten ('log on using a different user name'). Deze methode werkt prima als ik wil connecten naar een andere samba server op het netwerk (waarvan de admin momenteel te druk is om me bij te staan).

afijn, ik kan dus niet connecten. iemand nog trek om een verdwaalde samba newbie bij te staan?

Verwijderd

Zet je security eens op user i.p.v share.

Zelf gebruik ik altijd smbpasswd -a username.

Hoe lukt het inloggen niet?

Met domein aanmelding, of als je lokaal aanmeld en dan naar een share toegaat?

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.tldp.org/LDP/solrhe/Securing-Optimizing-Linux-RH-Edition-v1.3/chap29sec284.html

Nog een tip:
verander encrypted passwords = yes in encrypt passwords = True

• Genoil
waarom is het altijd net nadat je een enorme post hebt gedaan op dit forum en je tuurt zo eens naar je scherm, drukt wat F5 enzo, je kijkt nog eens naar je terminal window en ziet ineens staan:

encrypt passwords = yes

[stukje verder naar beneden]

encrypt passwords = false

|:(

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 20:52 schreef Genoil het volgende:ten eerste, wat WEL lukte, was als guest inloggen zonder password, maar dan mocht ik geen files editten enzo, en bovendien wil ik de boel wel een beetje dichttimmeren.[/b]
:)
Server OS: Debian woody (5-2002)
Client OS: WinXP Pro/Win2K
Samba: 2.2.3a-6 for Debian
Zo'n configuratie heb ik ook. En bij mij werkt het.
security = share
encrypted passwords = yes
Yep. Laatste is goed hoor. Alleen 95/98 heeft daar problemen mee (volgens mij ME niet meer; not sure. Weet wel zeker dat 2K/XP er geen probs mee heeft).

Ik share alleen op user niveau niet op share niveau.
en m'n test share:[test]
comment = test share
path = /home/test
writeable = yes
public = no
create mode = 0775
Als dit van user test is zou ik
force user = test
force group = users
read only = No

oid. erbij dumpen. Of juist root/root. Er zit dan iig wel een password op.

(Sidenote: mocht je in XP nog op userniveau willen sharen dan doe je in XP in Deze Computer -> Tools -> Folder Options -> View -> Helemaal onderaan -> Use simple sharing uitvinken (XP Professional).)

• Genoil
Dank voor de reply maar ik had dus ff een zeer suffe fout gemaakt. Schrijven we toe aan het weer :)

p.s doe maar lekker op slot deze

Verwijderd

Ah :D succes verder!
Pagina: 1