Toon posts:

Comport problemen met intern modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heeft 1 Dynalink interne modem (ja ik zit nog in dat tijdperk).

Het leuke is ik draai winxp(eng) en die modem werkt alleen als ik hem op com1 zet(met de jumpers) en op irq 4. Dit is de enige config die werkt in windows anders installeerd hij com poort wel maar kan hij geen reactie krijgen van modem.

Dit alles is nog geen probleem maar aangezien ik zo'n heel mooi zelf inelkaar geknutseld infra rood ding heb moet er wel een compoort in de bios aan worden gezet. Als ik dat doe dan doet hij bij instelling:
2e8/irq3 & 2f8/irq3 in windows moeilijk dan geeft de compoort 1 van de modem aan dat hij een conflict heeft

3f8/irq4 geeft t al in de bios aan dat hij conflict heeft (logish)

3e8/irq4 zegt windows dat alles in orde is geen conflicten enz. Maar als je dan ff naar de eigenschappen gaat kijken van bijde poorten dan zie je conflicten.

Het rare is dat ik hiervoor een mobo abit kt7a heb gehad daar had t geen problemen. Maar sinds ik de abit kt7a-raid heb, is dit aan de hand.

Heeft iemand hier een oplossing voor??

Verwijderd

externe halen :p

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar is een beetje zonde...........................

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

[link]...HogeResulotieFoto.jpg[/link] :+

Mooi zitten? Barcelona chair!

• Mosez

Mosez

Watermanager

Ik heb iets meer gegevens nodig. Gaat het om een pci-kaartje? Hoort-ie plug&pray te zijn? Geef eens een dump van je COM-lijstje (Device manager, onder 'Ports').

[Edit] o ja, doe ook ff het type-nummer. Sommige modems vinden het niet fijn namelijk om op COM > 5 terecht te komen.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23

LopeZ

Too much is never enough

Titel ff aangepast, heb je al de laatste drivers van de dynalink page?

Verwijderd

Topicstarter
Nee het gaat om een isa 16kaart (dynaling v1456h-R2) er zit een jumper op voor plug en play maar dat is me afgeraden.

die dump van de com lijst hoe maak ik die precies...moet ik daar een screenshot van maken ofzo??

• Mosez

Mosez

Watermanager

Vertel anders gewoon welke COM-poorten je ziet, en wat er aan hangt (in de device manager dus). ISA betekent dat-ie op COM 1-4 moet zitten.

• Octopus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2004

Octopus

Woei! Poeh hé!

Schakel gewoon de COM-poort uit waarmee ie een conflict heeft. Dan moet je er natuurlijk wel nix aan hebben hangen :+

Hier hoort eigenlijk een leuke sig te staan...

Verwijderd

Topicstarter
Er is nu maar 1 com poort dat is die door mijn modem gemaakte.

dit is wat ik xi in de device mananger:
isa 0 system timer
isa 1 standard bla bla bla key board
isa 3 microsoft acpi system
isa 4 com1
isa 6 floppy controler
isa 8 cmos clock
isa 13 numeric data proc
isa 14 primaire ide
isa 15 sec ide

de rest is pci

morgen zet ik in de bios wel ff com 2 of 1 aan dan zal ik ff op schrijven waar hij mee conflict dan kan ik dat ff posten.

• Mosez

Mosez

Watermanager

Mmm, ging me met name aantal geinstalleerde com-poorten. Staan in device manager onder ports of poorten.

Het modem heeft zijn eigen, door jou ingestelde COM-poort, 1,2,3 of 4. Welke je ook kiest, diezelfde COM-poort moet in het bios juist uitgeschakeld worden. Er kan er maar een tegelijk zijn.

Daar komt nog eens bij dat de oneven en even COM-poorten een IRQ delen. COM 1 en 3 gebruiken IRQ 4, COM 2 en 4 gebruiken IRQ 3. Om conflicten te voorkomen kun je het best COM-poorten met verschillende IRQ's gebruiken. Dus 1 en 2 of 3 en 4. Of 1 en 4. Of 2 en 3. Zelf IRQ's toewijzen aan COM-poorten is in de regel geen goed idee. Gewoon standaard laten dus.

Is jouw infrarood-dingetje extern? Dan hangt-ie hoogst waarschijnlijk aan COM 1 (aan in bios). Blijft over voor je modem COM 2 of 4 (want COM 3 heeft dezelfde IRQ als COM 1). Ik zou gewoon COM 2 nemen. Die moet vervolgens dan uit in bios.

Wat heb je nu dus:

COM1 (bios, aan in bios)
COM2 (modem, uit in bios)
COM3 (bios, aan of uit)
COM4 (bios, aan of uit)

XP zou dit ook goed moeten herkennen. Je kunt controleren of je modem werkt door in het control panel de modeminstellingen te bekijken, (properties van het modem) en daar diagnostics-tab. Druk hier op de knop 'query modem'; als alles in orde is verschijnt nu een lijst met antwoorden op zogenaamde AT-commando's.

Verwijderd

Topicstarter
MM sorry dat ik weer zo laat reageer...school gaat voor :'(

Ik heb dus inderdaard com1 in de bios uitgeschakeld. Nu heb ik (geprobeerd) com2 in de bios in te schakelen op de volgende adressen:

3e8/irq4 & 2e8/irq3 In beide gevallen geeft windows een uitroepteken (conflict) bij com1(dus die van de modem).

Dat infra rood speeltje zit op een seriele poort.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 23:27

pistole

Frutter

Vroeger was het als volgt:
com1: irg4
com2: irq3
com3: irg4
com4: irq3

(laatste twee zouden ook andersom kunnen zijn!)
Het probleem bij jou is dat je ACPI op irq3 zit. Dat betekent (dus) dat com2 en com4 niet voor je modem te gebruiken zijn.
Com1 gebruik je al, dus: modem instellen op com3 (met een ander IO adres als com1)
Com2 in je BIOS gewoon disabled laten. (modem is ook een fisieke comport)

That should do it?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik het goed begrijp moet ik mijn modem ff omjumperen naar com3 en dan in de bios com1 weer aan?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 23:27

pistole

Frutter

lijkt me een goed plan. Zorg wel dat ze op een andere IO staan.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Owkee snik. dit werkt dus niet al ik die modem instel op com3 en in bios com1 inschakel dan maakt hij de modem in windows automatisch com2 en geeft hij gewoon weer een conflict met com1. Kijk ik wat voor conflict t heeft, blijkt het een irq conflict te zijn (alweer) dit klopt niet want de modem staat dan op een totaal ander irq

• Mosez

Mosez

Watermanager

Op zaterdag 22 juni 2002 00:08 schreef letalis het volgende:
Owkee snik. dit werkt dus niet al ik die modem instel op com3 en in bios com1 inschakel dan maakt hij de modem in windows automatisch com2 en geeft hij gewoon weer een conflict met com1. Kijk ik wat voor conflict t heeft, blijkt het een irq conflict te zijn (alweer) dit klopt niet want de modem staat dan op een totaal ander irq
Toch wel: COM 1 en COM 3 hebben standaard beide IRQ 4. Maar stel het modem nou eens gewoon in op COM2/IRQ3. COM2 in bios UIT zetten. Verder mag er nix aan IRQ3 hangen (soms kun je de IRQ in bios reserveren: je vertelt windows dan dat-ie daar nix mee mag doen).

[Edit]
Reserveren van een IRQ kan trouwens ook in windows. In 98 doe je dat in de device manager: bekijk de properties van 'Computer' en kies de tab 'Reverve Resources'. Hier (irq) 3 invullen.

Verwijderd

Topicstarter
t is nu opgelost bij memo toen ze nog open waren hebben ze wat zitten rotzooien en nu werk het wel op com1 en com2 :(
Pagina: 1