If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
Hoe vraag je het op, in Windows of in Linux? Grote kans dat Windows namelijk z'n eigen cluster-size loslaat op de Samba-share, dus dat er niks van klopt...
Trouwens, als je bv. een CD hebt met 10.000 kleine bestandjes dan neemt het met NTFS standaard clustersize dus wel zulke dramatische vormen aan, ja...
Trouwens, als je bv. een CD hebt met 10.000 kleine bestandjes dan neemt het met NTFS standaard clustersize dus wel zulke dramatische vormen aan, ja...
In Windows XP. Hoe check ik het op de server zelf? Er draait geen X daar...Op dinsdag 18 juni 2002 20:55 schreef Wilke het volgende:
Hoe vraag je het op, in Windows of in Linux?
X lijkt me ook bijzonder overbodig om de grootte van een dir te checken 
Ga naar de directory (cd /bla/die/bla), en doe daar 'du -skh .'
Daarmee zie je hoe groot de directory is (alle bytes opgeteld). Waarschijnlijk krijg je dan die '1.09 GB'. Hoe je precies ziet hoeveel 'inodes' (zo ongeveer de clusters van Linux zeg maar) dat weet ik even niet.
Maar ik zou die schatting van WinXP niet al te serieus nemen persoonlijk.
Hoeveel files staan er onder die dir?
Ga naar de directory (cd /bla/die/bla), en doe daar 'du -skh .'
Daarmee zie je hoe groot de directory is (alle bytes opgeteld). Waarschijnlijk krijg je dan die '1.09 GB'. Hoe je precies ziet hoeveel 'inodes' (zo ongeveer de clusters van Linux zeg maar) dat weet ik even niet.
Maar ik zou die schatting van WinXP niet al te serieus nemen persoonlijk.
Hoeveel files staan er onder die dir?
df -HOp dinsdag 18 juni 2002 21:03 schreef Tachyon het volgende:
[..]
In Windows XP. Hoe check ik het op de server zelf? Er draait geen X daar...
op de prompt, (die H staat voor 'Human Readable' je ziet het dan in begrijpelijke taal
A wise man's life is based around fuck you
Thanx guys, het lijkt toch wel te kloppen allemaal.
Dus de 'fout' ligt eigenlijk bij XP?
Er staan gewoon hele extreme dingen: mijn Favorites-folder van 121 KB zou maar liefst 597 MB in beslag nemen volgens XP...
Kan het ook niet een bugje in Samba zijn? tenslotte geeft XP alleen maar info weer die het van Samba krijgt.
Wilke: er staan 5060 files in 421 folders onder die dir.
Dus de 'fout' ligt eigenlijk bij XP?
Er staan gewoon hele extreme dingen: mijn Favorites-folder van 121 KB zou maar liefst 597 MB in beslag nemen volgens XP...
Wilke: er staan 5060 files in 421 folders onder die dir.
Volgens mij geeft SAMBA een verkeerde Block-size van de schijf op. Daarom geeft XP zulke extreme waarden.
Nog even gechecked met SiSoft: deze geeft een clustersize aan van maar liefst 1 MB 
Da's wel iets meer dan de normale 4 KB van NTFS....
Da's wel iets meer dan de normale 4 KB van NTFS....
welke versie van SAMBA is dit?
is dit bij nieuwere versies wel opgelost?
We hebben niet voor niets de dfree parameter voor in de config fileOp dinsdag 18 juni 2002 23:14 schreef Bart B het volgende:
LOL
dat kan dus nooit
welke versie van SAMBA is dit?
is dit bij nieuwere versies wel opgelost?
dfree parameter
Nou ja, misschien is de fout in Samba, wat dan ook, in ieder geval zou ik me er verder niet te druk over maken 
Welke Samba versie heb je trouwens ('smbd -V')? Ik heb 2.2.0a (ook niet echt de nieuwste maar toch), en Windows 2000, en hier krijg ik wel waarden die prima kunnen kloppen (1.45 GB 'size on disk' in een dir met 1.32 GB met aardig wat files)
Welke Samba versie heb je trouwens ('smbd -V')? Ik heb 2.2.0a (ook niet echt de nieuwste maar toch), en Windows 2000, en hier krijg ik wel waarden die prima kunnen kloppen (1.45 GB 'size on disk' in een dir met 1.32 GB met aardig wat files)
Op mijn werk draait 2.2.1a, en die heeft er dus ook last van. Thuis (waar het probleem in eerste instantie speelde), draait 2.2.3, toch een van de nieuwste versies.
Mijn MP3-share heeft er dus weer geen last van, maar dat zijn ook allemaal bestanden die groter zijn dan die clustersize van 1 MB. Dat kan ik eigenlijk nauwelijks geloven trouwens, zo'n grote clustersize
Ik maak me er ook niet echt druk om, maar ik wil het gewoon weten, anders blijft het knagen...
Ik wil gewoon kunnen vertrouwen op de informatie die ik krijg.
Mijn MP3-share heeft er dus weer geen last van, maar dat zijn ook allemaal bestanden die groter zijn dan die clustersize van 1 MB. Dat kan ik eigenlijk nauwelijks geloven trouwens, zo'n grote clustersize
Ik maak me er ook niet echt druk om, maar ik wil het gewoon weten, anders blijft het knagen...
Pagina: 1