Ik weet niet wat je nu voor schijf hebt, maar het moet wel een heel oud beestje zijn. een beetje schijf doet al makkelijk 30MB/s en voor video heb je maar 900kB/s nodig. (zelfs als je het raw op zou slaan kom kom je niet boven de 29mB/s, maar dan is je hdd wel heel erg snel vol)
Ik denk dat er eerder iets mis is met de hardware (staat DMA wel aan??) of dat je een te zware compressie gebruikt bij het capturen waardoor je processor het gewoon niet trekt (zoals realtime capturen naar divx, dat zal op een duron 700 niet lukken)
Toerental zegt niets over de toegangstijd (dat scheelt echt maar tienden van miliseconden) en ook datadoorvoer is enkel evenredig aan het toerental bij verder identieke schijven (een willekeurige 7200rpm is niet per definitie 33% sneller dan een willekeurige 5400rpm)
Een moderne 5400rpm schijf is ruim voldoende voor videobewerking. Sneller is natuurlijk altijd beter, maar je hebt echt niet per se 7200rpm of raid nodig. Bovendien is een 7200rpm merkbaar lawaaiiger, wordt hij warmer en is hij iets duurder. Weet waar je aan begint.
Waar jij op zult willen letten voor de beste keuze schijf is de kortste toegangstijd. Neem 9ms of minder, geen 12ms.
7 jaar geleden kon je al video bewerken op de PC, toen had je nog wel 7200rpm-schijven nodig, maar die schijven van toen zijn echt niet te vergelijken met een moderne schijf, terwijl we nog steeds met dezelfde video werken (PAL)
Ik denk dat het probleem echt ergens anders ligt dan bij je harddisk, ten zij het een echt oude is.
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty