Beste performence geheugen proc enz?

Pagina: 1
Acties:

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Hoi,

Laatst las ik iets over dat bij een bepaalde pc configuratie je bijvoorbeeld niet meer geheugen hoeft bij te kopen omdat je processor gewoon te sloom is. Nu vroeg ik me af of er ook sites zijn die deze verhoudingen hebben getest en/of op een rijtje hebben gezet.
Wat ik bedoel is dus bijv:
500Mhz
256MB RAM
Geforce

Het zou dan bijv. geen zin hebben om meer RAM te kopen omdat je processor toch niet snel genoeg is. (Dit is maar een voorbeeld dus reken me er niet op af 8-) ) Of dat een betere videokaart geen zin zou hebben omdat je processor toch niet sneller gaat.

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel met 'beste performence configuratie', want ik heb er hier en daar dus al over gelezen, misschien dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen.

Dus als jullie een site weten,

bedankt! ;)

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik denk niet dat je proccessor gauw te sloom word voor het geheuge.Meer is meestal beter , alleen kun je wel teveel erin zetten. Het ligt vooral aan de applicaties die je wilt hebben draaien. Als je veel Cad/Cam draait of fotosoep etc etc dan is het wel handig om zo'n 512 ddr on board te hebben icm een Xp 1800+ bbijvoorbeeld. Bij een 500 Mhz word dit dan 512 Sd Ram of 256 Sd Ram. Het ligt dus niet aan die proccessor is sloom dus minder geheugen. Het ligt vooral aan de aplicaties die je gebruikt en of die aplicaties veel gebruik maken van je geheugen.

Raku

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Er is niet per se een verband tussen de snelheid v.d. cpu en dus het nog nuttig bij te steken hoeveelheid ram. Performance kun je ook niet met een paar cijfertjes weergeven; het is maar net wat jij met je bak doet. Check diverse site's of kijk hier rond voor tips :)

Jouw vraag is gewoonweg zo niet te beantwoorden. Een voorbeeld: als ik ga Photoshoppen wil ik véél ram en de videokaart hoeft totaal geen 3D eigenschappen te beschikken. Wil ik gamen, dan wil ik een ultra snelle 3D kaart. Wil ik met video gaan werken, dan wil ik iig grote maar ook snelle disken en ga ik renderen dan telt cpu power. Daarnaast is de invloed van geheugenbandbreedte erg verschillend per applicatie. Dus een 'beste performance configuratie' stel je pas samen als je weet wat je er mee wil gaan doen :) Zoals eerder gezegd, site's te over, volg anders wat links via de voorpagina van T.net. Wat ik persoonlijk een voorbeeld van een goede site vind voor dit soort zaken is aceshardware.com, daar behandelen ze méér dan alleen de obligate 3D Mark testjes en Sisoft screenshots :{

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Prestaties van je systeem hangen voor een groot deel af van de zwakste schakel, echter er zijn veel meer factoren, daarnaast heb je natuurlijk ook nog waar de machine voor wordt gebruikt.

Voor office e.d. is over het algemeen wat extra geheugen genoeg.
Bij spellen is het een combinatie van CPU, geheugen en grafische kaart.
Photoshop (ie grafische applicaties) is het voor een groot deel geheugen (hd & mem)

Je OS is ook van belang...Win ME kan bijv maar 512 MB geheugen aan. (Meer is mogelijk, echter doordat dit buiten de specs valt krijg je flinke vertragingen).

Heel simplistische richtlijn kan zijn (op dit moment) :
Computer ouder dan een half jaar = 256 MB
Aanschaf Nieuwe computer = 512 MB
(Nogmaals dit is zeer simplistisch, pin me dus niet vast op de enkele uitzondering die hieraan niet genoeg heeft... een degelijke winkel/reseller kan op basis van je wensen en je budget je helpen goede/degelijke keuzes te maken.)

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:50

KneoK

Not in a million lightyears

Het wordt pas langzamer met meer geheugen als je meer op je moederbord stopt dan eigenlijk ondersteund wordt.
Als je mobo bv 512MB ondersteund en je stopt er 1024MB in dan zal het mobo alles boven de 512 niet kunnen cachen. Op dat moment wordt caching voor al het geheugen uitgeschakeld en resulteert dat in een langzamer systeem...

Verwijderd

de snelheid van je computer word het grooste deel beslist doot je cache !! processor kan rekenen wat ie wil als hij het niet kwijt kan heb je er nog nix aan !!

maar je geheugen is neit sneller dan je processor

• Bernaar
Op dinsdag 18 juni 2002 20:16 schreef Trouble het volgende:
Prestaties van je systeem hangen voor een groot deel af van de zwakste schakel, echter er zijn veel meer factoren, daarnaast heb je natuurlijk ook nog waar de machine voor wordt gebruikt.

Voor office e.d. is over het algemeen wat extra geheugen genoeg.
Bij spellen is het een combinatie van CPU, geheugen en grafische kaart.
Photoshop (ie grafische applicaties) is het voor een groot deel geheugen (hd & mem)

Je OS is ook van belang...Win ME kan bijv maar 512 MB geheugen aan. (Meer is mogelijk, echter doordat dit buiten de specs valt krijg je flinke vertragingen).

Heel simplistische richtlijn kan zijn (op dit moment) :
Computer ouder dan een half jaar = 256 MB
Aanschaf Nieuwe computer = 512 MB
(Nogmaals dit is zeer simplistisch, pin me dus niet vast op de enkele uitzondering die hieraan niet genoeg heeft... een degelijke winkel/reseller kan op basis van je wensen en je budget je helpen goede/degelijke keuzes te maken.)
Ik heb dus een computer doe ouder is dan een half jaar (1GHz, 192MB RAM, Riva TNT2) en ik heb zo'n vermoeden dat als ik meer RAM erin doe (256MB RAM) dat de spellen dan een stukkie beter zullen gaan draaien. Ik wacht nog even met de grote aankoop van een nieuwe videokaart (geforce4 Ti 4200).
Dus geheugen zal de performence toch wel verbeteren?!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13

Gallus

Cheesy

Op woensdag 19 juni 2002 22:33 schreef bvwillig het volgende:

[..]

Ik heb dus een computer doe ouder is dan een half jaar (1GHz, 192MB RAM, Riva TNT2) en ik heb zo'n vermoeden dat als ik meer RAM erin doe (256MB RAM) dat de spellen dan een stukkie beter zullen gaan draaien. Ik wacht nog even met de grote aankoop van een nieuwe videokaart (geforce4 Ti 4200).
Dus geheugen zal de performence toch wel verbeteren?!
Geheugen zal je performance zeker verbeteren. Tegenwoordig is 256MB toch echt wel het minumum om een beetje prettig te kunnen werken.
Je videokaart is overigens wel behoorlijk "achterhaald". Haal eerst een beetje extra geheugen en probeer dan je videokaart zo snel mogelijk te vervangen. DAN zul je pas echte performance winst zien (in met name games).

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Verwijderd

Je videokaart is overigens wel behoorlijk "achterhaald". Haal eerst een beetje extra geheugen en probeer dan je videokaart zo snel mogelijk te vervangen. DAN zul je pas echte performance winst zien (in met name games).
Mijn Voodoo Banshee + Tualatin celly mod rulez, 70fps in CS, meer dan genoeg. Mijn GeForce256 (de eerste GeForce) is ook snel genoeg.

Extra geheugen is erg interessant, zolang je niet teveel ram insteekt.

1) Waarom meer geheugen? Als een OS te weinig geheugen heeft dan gaan die swappen op de HD. HD's zijn altijd trager dan de RAM.

2) Waarom niet teveel geheugen? Als je teveel in je mobo steekt dan wordt die ram niet gebruikt, daarnaast is er ook een OS beperking: windows98se gebruikt max minder dan 512MB, andere windowzen hebben ook hun beperkingen, alleen heeft Linux een zalige ram-limiet dat je toch niet zal bereiken.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
als ik moest kiezen wat prijs/prestatie betreft.

athlon xp 1800+
512mb ddr pc2700 (samsung)
geforce 4 ti 4200 (point of vieuw of club 3d)

en bij wat meer geld nog 2 7200rpm schijven in raidopstelling

niet zo duur en heel wat prestatie.

• Bernaar
Op woensdag 19 juni 2002 23:56 schreef algabra het volgende:

[..]

Mijn Voodoo Banshee + Tualatin celly mod rulez, 70fps in CS, meer dan genoeg. Mijn GeForce256 (de eerste GeForce) is ook snel genoeg.

Extra geheugen is erg interessant, zolang je niet teveel ram insteekt.

1) Waarom meer geheugen? Als een OS te weinig geheugen heeft dan gaan die swappen op de HD. HD's zijn altijd trager dan de RAM.

2) Waarom niet teveel geheugen? Als je teveel in je mobo steekt dan wordt die ram niet gebruikt, daarnaast is er ook een OS beperking: windows98se gebruikt max minder dan 512MB, andere windowzen hebben ook hun beperkingen, alleen heeft Linux een zalige ram-limiet dat je toch niet zal bereiken.
Dus het aantal RAM dat je in je pc moet gooien hangt van je OS af?! En als je teveel RAM hebt dan remt het juist af?
Ik heb bijv. XP.
Maar RAM en je processor hangen dan helemaal dus niet samen?

• Bernaar
Op woensdag 19 juni 2002 23:48 schreef Gallus het volgende:

[..]

Geheugen zal je performance zeker verbeteren. Tegenwoordig is 256MB toch echt wel het minumum om een beetje prettig te kunnen werken.
Ja, miin videokaart is achterhaald, dat weet ik. Maar hoe weet ik nou welke videokaart nou voor de beste performence zorgt vor mijn PC nu. Is een GF4 Ti4200 64MB nu een overkill? Hoe kom ik daar achter. Zijn er sites die daarmee bezig zijn?

Verwijderd

Dus het aantal RAM dat je in je pc moet gooien hangt van je OS af?! En als je teveel RAM hebt dan remt het juist af?
Ik heb bijv. XP.
Als je over de grenzen van je OS gaat, dan gaan die OS dat geheugen niet gebruiken, gewoon nutteloos om 2GB RAM in een pc met win98se te steken.

Normaal zijn er geen limieten met de processor, want mobo heeft veel kleine limieten, meestal moet je paar honderd gigabytes ram teveel hebben om je processor te overbelasten (caching limieten en anderen) .

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op donderdag 20 juni 2002 22:39 schreef algabra het volgende:

[..]
..meestal moet je paar honderd gigabytes ram teveel hebben om je processor te overbelasten (caching limieten en anderen) .
Met 4GB houdt 't al op; meer kan een 32bit cpu niet adresseren (2^32).
Op donderdag 20 juni 2002 16:39 schreef bvwillig het volgende:

[..]

Ik heb bijv. XP.
Het OS is idd van veel invloed. Zo heeft 1GB ram weinig zin als je Wintendo98/ME gebruikt; dat is helemaal niet ontworpen voor zulke hoeveelheden ram. NT4 kan 2GB aan en W2K/XP Pro 4GB. De advanced server en datacenter edities van W2K kunnen met nog meer ram omgaan (dit mede dankzij PAE wat op de Pentium's zit waardoor tot 36bit kan worden geadresseerd)
In ieder geval merk je het vanzelf als je meer ram nodig hebt; check je taskmanager en luister naar je HD :)

Hier een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/load2.gif

Als ik op dit moment 256MB zou hebben zou m'n bak niet vooruit te branden zijn geweest; hij zou 256MB aan pages op de disk hebben geplaatst met alle nadelige slome gevolgen van dien. En check het systeemcache; hierdoor kan ik b.v. héél snel eerder gebruikte applicaties of bestanden weer openen; ze hoeven niet helemaal van de slome HD te worden gelezen (veel staat nog in dat cache).
Voor spellen heeft meer dan 256MB naar mijn ervaring wel degelijk zin, met name de nieuwe games vreten zo 300+ MB's. Voordeel is ook dat als je vervolgens iets anders gaat doen niet van alles opnieuw in het geheugen hoeft te worden geladen (de game had alle andere zaken uit het ram geduwt). Persoonlijk vind ik niks ergers dan een simple opdracht als een een IE explorer of gewoon een map openen en je hoort je disk ratelen en je moet wachten terwijl je een 1GHz+ cpu hebt....
Kijk dus naar je gebruik en koop eventueel meer ram bij, die 1GHz cpu van jouw staat daar los van (wat, die verhongerd zelfs nog meer als er niet genoeg ram is :+ )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1