[Delphi] TreeView met nodes II

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 19:15
Sorry dat ik weer een nieuw draadje moet openen, wou ff reageren op whaomi whoami.

Moet je dit eens proberen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
  ParentNode,ChildNode : TTreeNode;
begin
  ParentNode := TreeView1.Selected;

ChildNode := Treeview1.Items.AddChild(ParentNode,'test');
  ChildNode.ImageIndex := 1;
end;

en kijk eens met wat het icoon gebeurd.
Das wel handig om verschillende iconen weer te geven voor als je een folder opent, maar hoe werkt dat??)

Misschien wel een domme fout, misschien

Edit: naam verbeterd, code-tags toegevoegd enzo.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 00:21

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Wat voor fout?? Waar hebbie het over?? (glazenbol enzo... )

Als je een imagelist hebt met meerdere images daar in EN je hebt deze toegekent aan de treeview (images), moet die code van jou gewoon werken..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 19:15
de iconen veranderen als je erop drukt.
oftewel eerst krijgt ie het icoon index 1, als je erop klikt index 0...

dat was het hele probleem met m'n proggie, nou nog ff wetren hoe ik dat kan uitzetten

• Creepy

Creepy

Je zou de help van de TTreeview eens kunnen bekijken.. er is ook een property genaamd activeindex bij een ttreenode, en ik dacht ook een activeimages bij de TTreeview..

Maar dit staat allemaal prima uitgelegd in de help.. ik neem aan dat je die bij deze gaat bekijken! (of lees anders een goed Delphi boek!!!)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:43
Ehm, ik vind uw openingspost nogal wazig moet ik toegeven.
Maar goed, ik heb de code even getest, en 't is idd wel vreemd wat er met het icoon gebeurd.

Verder snap ik niet wat je bedoeld met
Das wel handig om verschillende iconen weer te geven voor als je een folder opent, maar hoe werkt dat??)
Edit:
Ik heb even 't een en ander geprobeerd. Als je uw ImageList aan de StateImages property koppelt ipv aan de Images property, en je zet de StateIndex property op de index van de gewenste afbeelding, dan werkt alles wel naar behoren.

https://fgheysels.github.io/

• Creepy

Creepy

Als je gebruikt maakt van de images EN de stateimages, is het mogelijk om 2 images naast de TTreeNode te krijgen.

Om het verspringen van het image dan tegen te gaan als je de node selecteerd, kun je de selectedindex van de TTreeNode gelijk zetten aan de imageindex

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:43
Inderdaad, die SelectedIndex is de oplossing voor uw probleem.
Het lijkt me dat, als je een nieuwe tree-node maakt die SelectedIndex default op 0 zal staan.
Als je dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
  ParentNode,ChildNode : TTreeNode;
begin
  ParentNode := TreeView1.Selected;
  ChildNode := Treeview1.Items.AddChild(ParentNode,'test');
  ChildNode.ImageIndex    := 1;
  ChildNode.SelectedIndex := 1;
end;

dan zou de image niet mogen veranderen als je de node selecteert.

Uit de Delphi help:
Specifies the index in the tree views image list of the image displayed for the node when it is selected.

property SelectedIndex: Integer;

Description

Use the SelectedIndex property to specify an image to display when the tree node is selected.

https://fgheysels.github.io/

• Creepy

Creepy

Zoals ik al zei.. het staat in de help :)

Alleen in m'n tweede post in dit topic noemde ik em .activeindex i.p.v. .selectedindex :z

En met wat leuke icoontjes kan je het dus zo laten lijken dat het item je scherm uit "springt" op het moment dat je hem selecteerd..

Pagina: 1