Toon posts:

[ toekomst ]  Welke taal?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijd bezig met het programmeren van een forum en ben nu toegekomen aan het serieus ontwerpen van de layout. Nu kan het echter nog wel een tijd duren voordat alles klaar is (zo'n 3/4 jaar) en wil ik het graag in één keer goed doen. Mijn vraag is dus wat de verstandigste keuze is met het oog op de toekomst. Ik zelf denk dat XHTML 1.0 de beste keuze is aangezien dit nu al bijna volledig wordt ondersteund, maar XML/XSL is misschien ook niet zo'n gekke keuze.

Graag jullie mening,
en houd het vriendelijk :).

Verwijderd

Wat kun je op het internet met XML/XSL zonder een daadwerkelijke opmaaktaal? In ieder geval niet wat jij wilt denk ik.

Je zou de data de data (XML) kunnen transformeren (met XSLT) naar de eigenlijke opmaaktaal (XHTML).
En zelfs de XHTML is niet echt genoeg om een layout te kunnen maken waar je alles mee kunt, dus zelfs dan heb je waarschijnlijk nog CSS nodig.

Je kunt je forum ook direct XHTML laten genereren, maar dan maak je het gebruik van layout templates iets moeilijker, en je kunt er niet net zo gemakkelijk een soort tracker voor schrijven.

Maar ik zou me eerst op XHTML richten, in combinatie met CSS, en dan later diezelfde XHTML pagina's door de XSL transformator te laten maken.

Bij dit hele verhaal ga ik er even vanuit dat je de transformatie door de client wilt laten doen.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Wat voor soort site ben je van plan te gaan maken ?

edit:
Als je bijvoorbeeld een site maakt, waar je helemaal geen informatie op publiceerd die je zou willen/moeten delen, dan zie ik geen reden waarom je xml zou moeten gaan gebruiken ? Alleen omdat het zo'n 'rage' is :? .. Lijkt me niet.

De taal die je wilt gaan gebruiken hangt af van het soort site dat je op gaat zetten en van het doel van die site. Mij zijn de grote voordelen van plain XML voor statische data eigenlijk niet echt duidelijk. Als je het uit laat poepen aan de hand van de gegevens uit een database of iets dergelijks begrijp ik het wel, maar een site waar een bedrijf zich op presenteerd :? waarom xml ?

Verwijderd

XML + XSL -> XHTML :?

Dus maakt dan toch nix uit..

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 22:46 schreef r0bert het volgende:

edit:
Als je bijvoorbeeld een site maakt, waar je helemaal geen informatie op publiceerd die je zou willen/moeten delen, dan zie ik geen reden waarom je xml zou moeten gaan gebruiken ? Alleen omdat het zo'n 'rage' is :? .. Lijkt me niet.
Laten we even dat forum als voorbeeld nemen. Dit kun je dan in een mum van tijd in elke mogelijke layout zetten zonder dat je in de PHP/ASP/JSP source hoeft te komen. Vooral bij bijvoorbeeld servlets en ge-zend-encode pagina's is dat natuurlijk erg fijn. Het kan ook zo zijn voordelen hebben, als er output naar verschillende punten moet, zoals browser, tracker, etcetera. En voor zover ik kon lezen gaat het over een forum, zie regel 1.

En misschien had ik het ook wel een beetje fout dat je per se ook HTML of XHTML nodig hebt naast XML en XSLT, maar in XSLT zitten ook een soort CSS-achtige stijlen, maar ik ben eigenlijk nog niet echt goed op de hoogte van hoe dat precies werkt. Ik had zelf het idee dat het toch stiekem in XHTML wordt omgezet of iets dergelijks, maar misschien kan iemand met wat meer XSL ervaring daar iets over zeggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 22:46 schreef r0bert het volgende:
Op dinsdag 18 juni 2002 19:31 schreef int het volgende:
Ik ben al een tijd bezig met het programmeren van een forum en ben nu toegekomen aan het serieus ontwerpen van de layout.
.edit » net te laat

Verwijderd

Topicstarter
Kijk waar het me dus vooral ook om gaat is de toekomst. Forums zijn er in principe al genoeg (was er nou eenmaal al aan begonnen) en om een voorsprong te nemen op de rest dacht ik aan het gebruik van de toekomstige standaard in opmaak code.

Het is best moeilijk aangezien nu met html 4.01 het ook al knap lastig is om een site te maken die zowel onder Mozilla als IE werkt. Ik wilde daarom gewoon de W3C standaarden volgen en niet met nested tables werken zoals o.a. dit forum.
Pagina: 1