Één processor doet het niet, pc boot soms niet

Pagina: 1
Acties:

• JAPie01743
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11-2013
Ik heb een Asus A7M-266D moederbord met twee AMD XP 1800+jes aan boord.

Een maand of anderhalf heb ik door het verkeerd sluiten van mijn kast de airflow zodanig verknald, dat alles superheet is geworden, ik schat de processoren op meer dan 90 graden en de northbridge op meer dan 60 graden. Het was erg warm die dag, dus dat maakte alles extra beroerd. Ik heb toen de coolers van de cpu's gehaald, en ik zag dat bijna alle koelpasta was weggekookt :( (ik heb er foto's van) dat was erg goed te zien aan de belletjes rond de core. Maar goed: één processor deed het toen niet meer. Na een hoop geëmmer (jaja) en wisselen van processoren deden ze het allebij ineens weer. Toen heeft mijn systeem weer prima gedraaid, ware het niet dat ik af en toe een BSOD kreeg.

Maar eergisteren kwam ik thuis, en ik zag weer een BSOD. Gelijk de computer gereset, maar hij wilde niet meer booten... Na een paar keer aan- en uitzetten startte hij weer op, en jawel hoor: één processor zichtbaar, net zoals de eerste keer werkt alleen de processor in Socket 1 nog wel en die in Socket 0 niet meer (terwijl de processoren omgewisseld zijn). Hitte heeft dit niet veroorzaakt, ze zijn niet heter geweest dan 55 graden denk ik.

Nu is mijn vraag: heeft iemand eerder gehoord van het uitvallen van processoren op dit type moederbord?

En zal ik weer net zolang klooien met die processoren tot ze het allebij weer doen? Ik haat het om die coolers steeds los te moeten halen...

En nu dit: moet ik nou één nieuwe processor kopen, als hij kapot lijkt te zijn, of moet ik er twee kopen zodat ze dan van dezelfde stepping zijn? Of zou het aan mijn moederbord liggen?

Edit: check mijn onderschrift :+

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Als je een 2e XP1800+ koopt, let er dan wel op of deze SMP locked/unlocked is; AMD heeft de L5 brug doorgesneden van de recentere XP's om SMP'en te beletten. Verbind deze brug (check search, is wel een topic over :) ) en gerede kans dat je weer kan SMP'en. Wat nú jouw probleem is weet ik niet, het lijkt er op dat iets destijds een beste tik heeft gehad en je nu weer opspeelt. Je kan blijven wisselen van socket, maar in feite zou het (nou, officieel niet omdat het XP's zijn ;) ) in één keer moeten werken. Van steppings is mij niets bekend, ik geloof ook niet dat dat door het point-to-point principe hier net zo belangrijk is als bij shared bus Intel SMP bakken. Ik weet niet of je nog een ander socket A bord tot je beschikking hebt (iemand in je omgeving?), test daar anders ook de niet werkende XP op, krijg je wat meer inzicht in de probleemsituatie en wordt de kans groter dat je met een minimale investering het probleem kan verhelpen (straks koop je een nieuwe cpu maar blijkt 't aan het bord te liggen om maar wat te noemen).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• JAPie01743
Dat van die smp-lock wist ik niet, ik weet wel dat er in CPUID melding werd gemaakt van een SMP-lock. In elk geval bedankt voor die tip. Ik ga met mijn proc's gewoon naar funprice (waar ik ze heb gekocht, en ze wisten dat ik wilde SMP-en) en ik vraag of ze die dingen daar kunnen testen op een mobo. Als ze daar beide gewoon werken, dan ligt 't aan m'n mobo, en in dat geval moet ik ermee naar Norrod. Dit is gewoon een garantiegeval, omdat het mobo zichzelf had moeten uitschakelen (er zit CPU Overheat Protection op, die werkt met de thermal diode op de processoren).

• JAPie01743
Ik heb de search gebruikt, maar er is niet echt wat te vinden over die SMP-lock. Zou iemand mij nader kunnen informeren?

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Ik heb laatst ook gewoon 2x 1900+jes op me plank gelegd. Niets bekend van SMP lock, en werkt gewoon. Dus AMD loopt weer te kletsen, of ik heb gewoon maar weer es geluk :)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Op woensdag 19 juni 2002 00:12 schreef JAPie01 het volgende:
Ik heb de search gebruikt, maar er is niet echt wat te vinden over die SMP-lock. Zou iemand mij nader kunnen informeren?
Kom op, zo moeilijk is de search toch niet? Check waar hij bij mij bijvoorbeeld mee komt:

[topic=518820/1/50]
[topic=441179/1/50]
[topic=493301/1/50]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• JAPie01743
Een late reactie, maar ok:

Mijn pc boot nou helemaal niet meer, ik heb besloten dat het door mijn moederbord komt. De processoren doen het allebij (Funprice was erg aardig en heeft ze ff op een moederbordje geprikt om ze te testen), en ik heb het gecontroleerd: mijn processoren hebben beide een ondoorbroken L5, zoals het in dual-modus werkende setje op hardwarezone. Mijn processoren hebben ook al ruim twee maanden prima samengewerkt, dus waarom zouden ze niet in dual werken hè? Dus mijn mobo zag eerst nog maar één processor, en nu helemaal geen meer! Nou, dus die gaat terug :(

Verwijderd

ik denk dat het aan de diodes ligt deze hebben namelijk ook een spec van 90 graden als ze daat overheen zijn geweest kan de werking er niet van gewaarbogd worden en is het mogelijk dat er af en toe een uitvalt dan ziet hij de ene en dan de andere en dan allebij niet als je de proc eraf haalt en opnieuw plaatst is het goed mogelijk dat je de druk van de diodes af haalt en dat ze even weer wel werken er zijn echter nog veel meer mogelijkheden het zou ook de proc kunnen zijn dat er bijvoorbeeld 1 verbinding in de processor net iets te warm is geweest zodat hij af en toe geen spanning meer krijgt (de spannings verbindingen worden nl het warmst) het zal wel even zoeken zijn wat het is je komt er het snelst achter om alles afzonderlijk in andere pc's te testen

veel succes

• JAPie01743
Bdankt voor de tip, hier zit wel wat in. Ik krijg binnenkort een nieuw mobo van Norrod, waar ik hem gekocht heb, en als alles daarop werkt is het goed, maar werkt het nog steeds niet dan ga ik eens kijken of jij gelijk hebt. Ik heb alvast twee nieuwe cpu coolers gekocht: http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/dp5-7h53f.html. Die houden de processors wel koel lijkt me, dus het risico voor oververhitting van de proc's is dan wel verdwenen. Ik maak me echter wel zorgen om de northbridge, die heeft namelijk een passieve koeling, in plaats van een koelblok met fan zoals je vaak ziet tegenwoordig. Misschien is dat de oorzaak van mijn problemen: een kapotte northbridge. Zou kunnen!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:27
Heb jij effe geluk dat ze willen ruilen, bij de mijne, een dag oud, heb ik de bios nog niet eens gezien.....

• JAPie01743
Wat heb jij voor mobo, en wat voor processoren? Nu ben ik wel benieuwd waarom het zo slecht gaat bij jou. Ben je er zeker van dat je het goede type geheugen hebt enzo? (gewoon voor de zekerheid hoor)

Edit:
Laat maar, ik zie je topic al.
Zo te zien moet je het wel kunnen redden met de replies die je gehad hebt, dus ik wens je veel sterkte!

Ik ga morgen (donderdag) m'n nieuwe mobo ophalen en het oude inleveren, dus ik hoop dat ik dan van de problemen af ben.
Pagina: 1