[PHP] Session Variabele pleite??

Pagina: 1
Acties:

• Captain N
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2024

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Ik heb een login scriptje gemaakt met sessions (voor het eerst, allemaal nog nieuw voor me die sessions...). Ik geef de variabele allemaal keurig door met:
code:
1
2
3
4
 $sessietje->loginok = 1; 
      $sessietje->username = "$naam"; 
      $sessietje->password = "$pass"; 
    session_register("sessietje");

Bovenaan de pagina's die volgen test ik of er is ingelogd met:
code:
1
2
3
4
<?php 
session_start(); 
if ($sessietje->loginok == 1) { 
?>

Die vervolg pagina is een frameset met 2 frames. Een menu, en een main gedeelte. In de afzonderlijke pagina's test ik ook iedere keer of er nog is ingelogd. Het menu verschijnt netjes, en de welkom pagina in het main gedeelte ook. Maar zodra ik in het menu een link aanklik, die vervolgens opent in het main gedeelte wil die niet meer openen. Beetje gekeken met wat echo's, en hij onthoudt dan op een of andere manier die sessie variabelen niet meer :? Hoe kan ik dit verhelpen?

Heb btw PHPFreakz en PHP.net al afgestruind, maar kan er niks over vinden...

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 10:48
[topic=512413/1/50] :?

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:52
[Persoonlijke mening]Sla sessies over en begin meteen met cookies. Kun je mensen ook ingelogd HOUDEN als de browser sluit[/Persoonlijke mening]

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 15:26 schreef Steije het volgende:
[topic=512413/1/50] :?
Uhm... :? Ik denk niet dat $sessietje een predefined variabele is?? :?

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

• DRvDijk
Nee, daarom waarschijnlijk $_SESSION["sessietje"] ofzo :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 18 juni 2002 15:44 schreef elviver het volgende:
[Persoonlijke mening]Sla sessies over en begin meteen met cookies. Kun je mensen ook ingelogd HOUDEN als de browser sluit[/Persoonlijke mening]
Wat helemaal nergens op slaat.
Sessies gebruik je voor heel andere dingen en kan je ook zo lang in leven laten als de cookies die er vaak voor gebruikt worden...

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Hmmm... dat krijg ik niet werkend... Misschien omdat ik een object gebruik?

$_SESSION["sessietje->loginok"] is in ieder geval geen 1 bij mij :)

Mijn foto's op Flickr.

• DRvDijk
Probeer es print_r ($_SESSION); ? Volgens mij moet je hebben: $_SESSION["sessietje"]->loginok

• DRvDijk
Op dinsdag 18 juni 2002 16:00 schreef ACM het volgende:

[..]

Wat helemaal nergens op slaat.
Sessies gebruik je voor heel andere dingen en kan je ook zo lang in leven laten als de cookies die er vaak voor gebruikt worden...
Hoe bedoel je? Het idee van een sessie is toch dat de sessie eindigt zodra de browser sluit? Ja, je kan die levend houden door zelf een sessiesysteem te schrijven, maar dan heb je het volgens mij dus weer over cookies.

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 22:30
Op dinsdag 18 juni 2002 16:06 schreef elviver het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Het idee van een sessie is toch dat de sessie eindigt zodra de browser sluit? Ja, je kan die levend houden door zelf een sessiesysteem te schrijven, maar dan heb je het volgens mij dus weer over cookies.
Ik vind cookies zelf veel irritanter met inlogsystemen dan sessies. Verder vind ik het nou ook niet echt problematisch dat je niet meer ingelogd bent als je de browser sluit.

maar verder:
topicstarter -> Kun je niet wat meer source geven?

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 16:02 schreef elviver het volgende:
Probeer es print_r ($_SESSION); ? Volgens mij moet je hebben: $_SESSION["sessietje"]->loginok
Die print levert "Array ()" op... Terwijl ie het wel goed doet als ik hetzelfde doe in het menutje. Verder vind ik het ook vaag dat wanneer ik de frameset refresh hij de variabelen ook kwijt is. Moet ik deze soms in iedere pagina opnieuw registreren of zo? :?

Mijn foto's op Flickr.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 18 juni 2002 16:06 schreef elviver het volgende:
Hoef je niet eens zelf een sessiesysteem voor te schrijven, sessies van php kunnen dat ook.

Maar dat je niet session_* van php gebruikt zegt nog niet dat je geen sessies gebruikt he??

En bovendien, ben jij na het sluiten van je browser uitgelogd op gathering.tweakers.net?
Lijkt me niet :)

• DRvDijk
Op dinsdag 18 juni 2002 16:13 schreef ACM het volgende:

[..]

Hoef je niet eens zelf een sessiesysteem voor te schrijven, sessies van php kunnen dat ook.

Maar dat je niet session_* van php gebruikt zegt nog niet dat je geen sessies gebruikt he??

En bovendien, ben jij na het sluiten van je browser uitgelogd op gathering.tweakers.net?
Lijkt me niet :)
Hé, dat ken ik nog niet? Sessies met een lange expire time.. Ff goed zoeken :)

Die tweede alinea snap ik niet? session_* van PHP?

Ik ben indeed niet uitgelogd van tweakers.. Maar is dat een sessie dan? Ik zie er doodleuk 2 variabelen staan: sessid én user.. In een sessie zit normaal toch maar 1 variabele?

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Index.php waar het inlog script op staat.
[php]<? session_start(); ?><html><head><title>Redactie Login</title></head><body bgcolor="#c0c0c0"><center><span valign="center"><table border=1 bordercolor="000000" cellpadding=10 cellspacing=0 bgcolor="#FFFFFF" valign="center"><tr><td><form action="<? $PHP_SELF ?>" method="post"><input type="hidden" name="submit" value="1"><font face="verdana" size=1 color="#000000">Redactie Naam: <input type="text" name="naam" size=25><br>Paswoord: <input type="password" name="pass" size=25><br><input type="submit" value="OK!"></form></td></tr></table></span></center></body></html><?php $dbcnx = @mysql_connect("***", "***", "***"); if (!$dbcnx) { echo ( "Er is iets fout gegaan. Probeer het aub later opnieuw. "); exit (); } if (! @mysql_select_db(***)) { echo ("Kan de database niet vinden."); exit (); }$naam = addslashes($naam);$pass = addslashes($pass);if ($submit=='1'){ if ($rec = mysql_query("SELECT aut, paswoord FROM auteur WHERE aut='$naam' AND paswoord = '$pass'")){ $bestaat = mysql_num_rows($rec); if ($bestaat==1){ $sessietje->loginok = 1; $sessietje->username = "$naam"; $sessietje->password = "$pass"; session_register("sessietje"); echo "<p><center><font face=\"verdana\" size=1 color=\"#000000\"><b>Je bent ingelogd. Klik <a href=\"systeempjuh.php\">hier</a> om verder te gaan.\n </b></font></center>"; } //if else { echo " <p><center><font face=\"verdana\" size=1 color=\"#000000\"><b>Je gebruikersnaam of paswoord klopt niet.\n </b></font></center>"; }//else }//if}//if ?>[php]systeempjuh.php --> de frameset waar de gebruiker heen wordt gestuurd na het inloggen.
PHP:
1
<?php session_start(); if ($sessietje->loginok == 1) { ?> <html><head><title>Redactie Systeempjuh :)</title><frameset cols="131,*"><frame name="menu" src="menu.php"><frame name="main" src="hoi.php"></frameset></head><body>blaat</body></html><?php}else {  include ("http://www.rpganime.nl/redactie/notlogged.php");}?>

menu.php... het menutje dus.
PHP:
1
<? session_start(); if ($sessietje->loginok == 1) { ?> <html><head><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/cls/ie.css" title="RPG Anime Styles."><script language="JavaScript">    <!--function mOvr(src,clrOver){if (!src.contains(event.fromElement)){src.style.cursor = 'default'; src.bgColor = clrOver;}}function mOut(src,clrIn){if (!src.contains(event.toElement)){src.style.cursor = 'default';src.bgColor = clrIn;}}function mClk(src){if(event.srcElement.tagName=='TD'){src.children.tags('A')[0].click();}}    var isIMG = document.images;    var Arrowon;    var Arrowoff;    if (isIMG) {       Arrowon = new Image(8,8);       Arrowon.src = "/img/blokje_on.gif";       Arrowoff = new Image(8,8);       Arrowoff.src = "/img/blokje.gif";     }    function Arrow(Arrowname) {       if (isIMG) {         document[Arrowname].src = (document[Arrowname].src.indexOf('blokje_on.gif') != -1) ? 'img/blokje.gif' : 'img/blokje_on.gif';           }    }    //-->    </script></head><body bgcolor="#494949" marginwidth=0 leftmargin=0><table border=0 cellpadding=0 cellspacing=0 marginleft=0><tr><td bgcolor="#494949" onmouseout="mOut(this,'#494949');" onmouseover="mOvr(this,'#454545');">[img]"/img/blokje.gif"[/img]&amp;nbsp;&amp;nbsp;<a href="toevoegen.php" target="main" onMouseOver="Arrow('add')" onMouseOut="Arrow('add')" class="mrpga">Review Toevoegen</a><br>                [img]"/img/scheiding.gif"><br>[/img]                </tr><tr><td bgcolor="#494949" onmouseout="mOut(this,'#494949');" onmouseover="mOvr(this,'#454545');">[img]"/img/blokje.gif"[/img]&amp;nbsp;&amp;nbsp;<a href="edit.php" onMouseOver="Arrow('edit')" target="main" onMouseOut="Arrow('edit')" class="mrpga">Review Wijzigen</a><br>                [img]"/img/scheiding.gif"><br>[/img]                </tr><tr><td bgcolor="#494949" onmouseout="mOut(this,'#494949');" onmouseover="mOvr(this,'#454545');">[img]"/img/blokje.gif"[/img]&amp;nbsp;&amp;nbsp;<a href="passwijzig.php" onMouseOver="Arrow('pwedit')" onMouseOut="Arrow('pwedit')" target="main" class="mrpga">Paswoord Wijzigen</a><br>                [img]"/img/scheiding.gif"><br>[/img]                </tr><tr><td bgcolor="#494949" onmouseout="mOut(this,'#494949');" onmouseover="mOvr(this,'#454545');">[img]"/img/blokje.gif"[/img]&amp;nbsp;&amp;nbsp;<a href="index.php" onclick=<? session_destroy(); ?> target="_parent" onMouseOver="Arrow('loguit')" onMouseOut="Arrow('loguit')" class="mrpga">Uitloggen</a><br>                [img]"/img/scheiding.gif"><br>[/img]                </tr></table></body></html><?php  }?>

toevoegen.php --> het toevoegen van een recensie in de database. Hier gaat het dus fout. Hij is hier de variabelen kwijt...
PHP:
1
<? session_start(); if ($sessietje->loginok == 1) { ?>  <html><head><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/cls/ie.css" title="RPG Anime Styles."></head><body bgcolor="#c0c0c0" marginwidth=0 leftmargin=0 class="reviewtxt"><center><table border=1 bordercolor="#ffffff" bgcolor="#000000" cellpadding=10 cellspacing=0 width=300 align=left"><tr><td valign="top"><?php   if ($submit != '1'){?><form action="toevoegen.php" action="post"><span class="reviewtxt"><input type="hidden" name="submit" value="1"><b>Artikel </b>(Recencie/Volledig nieuwsstuk): <br><textarea name="artikel" rows="7" cols="40"></textarea><p><b>Datum: </b> <input type="text" size=11 name="datum" value=" <? $datum = date("Y-m-d",time()); echo $datum; ?>"><p><b>Nieuwsstuk</b> (klein previewtje voor op main page):<br><textarea name="nwsstuk" rows="7" cols="40"></textarea><p><b>Categorie: </b> <select name="cat"><option></option><option>review</option><option>preview</option><option>nieuws</option><option>artikel</option></select><br><b>Sectie </b>(rpg invullen als het over games gaat): <select name="sec"><option></option><option>rpg</option><option>anime</option></select><br><b>Naam van game/anime/artikel:</b> <input type="text" size=22 name="name"><br><b>Systeem: </b> <select name="systeem"><option></option><option>VHS</option><option>DVD</option><option>Manga</option><option>Gamecube</option><option>SNES</option><option>N64</option><option>NES</option><option>PC</option><option>PSX</option><option>PS2</option><option>Dreamcast</option><option>GBC</option><option>GBA</option><option>GB</option><option>Mega Drive</option></select><br><b>Rating: </b> <select name="rating"><option></option><option>1</option><option>2</option><option>3</option><option>4</option><option>5</option><option>6</option><option>7</option><option>8</option><option>9</option><option>10</option></select><br><b>Genre: </b> <input type="text" size=11 name="genre"><br><b>Uitgever: </b> <input type="text" size=11 name="publisher"><br><input type="submit" value="Toevoegen!"><input type="reset" value="Overnieuw"></span></form><?php  }else{  switch ($systeem){    case 'VHS' : $systeem = 1 ; break;    case 'DVD' : $systeem = 2 ; break;    case 'Manga' : $systeem = 3 ; break;    case 'Gamecube' : $systeem = 4 ; break;    case 'SNES' : $systeem = 5 ; break;    case 'N64' : $systeem = 6 ; break;    case 'NES' : $systeem = 7 ; break;    case 'PC' : $systeem = 9 ; break;    case 'PSX' : $systeem = 10 ; break;    case 'PS2' : $systeem = 11 ; break;    case 'Dreamcast' : $systeem = 8 ; break;    case 'GBC' : $systeem = 13 ; break;    case 'GBA' : $systeem = 15 ; break;    case 'Mega Drive' : $systeem = 16 ; break;  }//switch  $titel = $name;  switch ($cat){   case 'review' : $titel.= ' '; $titel.= $cat; break;   case 'preview' : $titel.= ' '; $titel.= $cat; break;  }//switch  $dbcnx = @mysql_connect("***", "***", "***");  if (!$dbcnx) {    echo ( "Er is iets fout gegaan. Probeer het aub later opnieuw. ");    exit ();  }   if (! @mysql_select_db(***)) {    echo ("Kan de database niet vinden.");    exit ();  }  echo ("blaat: " . $sessietje->username);  $autkweerie = mysql_query("SELECT AID FROM auteur WHERE aut='$naam'");  if (!$autkweerie) {    echo ("Er is iets mis gegaan met het ophalen van de informatie".    "uit de database.<p>".    mysql_error() );    exit();  }//ifecho($AID);echo(" : ");echo($naam);  $kweerie = mysql_query("INSERT INTO tekst (ID, artikel, datum, titel, aut_ID, nwsstuk, smallpic, cat, sec, name, publisher, SID, rating, genre) VALUES ('' , '$artikel', '$datum', '$titel', '$AID' , '$nwsstuk','' , '$cat', '$sec', '$name', '$publisher', '$systeem','$rating', '$genre');");  if (!$kweerie) {    echo ("Er is iets mis gegaan met het ophalen van de informatie".    "uit de database.<p>".    mysql_error() );    exit();  }//if  ?><span class="reviewtxt"> Bedankt voor het toevoegen! </class><?php  }//else?></td></tr></table></center></body></html><?php}else {  include ("http://www.rpganime.nl/redactie/notlogged.php");}?>

toevoegen.php wordt dus aangeroepen in menu.php waar alles het nog wel goed doet, en wordt geopend in het main gedeelte van de frameset...

Mijn foto's op Flickr.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 18 juni 2002 16:17 schreef elviver het volgende:
Die tweede alinea snap ik niet? session_* van PHP?
Je hebt een principe van sessies.
En je hebt de sessie-functies van php.
Dat is niet hetzelfde, die sessie-functies van php zijn een implementatie voor sessies.

Maar in JSP heb je ook sessie-functies, in asp etc.
Dat zijn allemaal implementaties.

Je kan zelf ook dat principe implementeren natuurlijk.
Met session_* bedoel ik gewoon de sessie-functies van php.
Ik ben indeed niet uitgelogd van tweakers.. Maar is dat een sessie dan? Ik zie er doodleuk 2 variabelen staan: sessid én user.. In een sessie zit normaal toch maar 1 variabele?
Euhms?
Dat er 2 waarden in je cookie van GoT zitten heeft helemaal niets te maken met de werking van de sessies.
Gooi die dingen als je blieft niet door elkaar, een site kan ook cookies zetten _naast_ de sessieid...
Die dingen staan, behalve voor het sessieid in veel gevallen, compleet los van elkaar.

• DRvDijk
Op dinsdag 18 juni 2002 16:20 schreef www.Goku.nl een HOOP zooi:
Sorry, dit ga ik níét lezen omdat: 1/ het topiclayout naar de kl*te is en 2/ het héél ruim is. Niet alleen je probleem.
Op dinsdag 18 juni 2002 16:21 schreef ACM het volgende:

[..]

Je hebt een principe van sessies.
En je hebt de sessie-functies van php.
Dat is niet hetzelfde, die sessie-functies van php zijn een implementatie voor sessies.

Maar in JSP heb je ook sessie-functies, in asp etc.
Dat zijn allemaal implementaties.

Je kan zelf ook dat principe implementeren natuurlijk.
Met session_* bedoel ik gewoon de sessie-functies van php.
[..]

Euhms?
Dat er 2 waarden in je cookie van GoT zitten heeft helemaal niets te maken met de werking van de sessies.
Gooi die dingen als je blieft niet door elkaar, een site kan ook cookies zetten _naast_ de sessieid...
Die dingen staan, behalve voor het sessieid in veel gevallen, compleet los van elkaar.
Je hebt gelijk :) Maar het geeft wel aan dat een sessie gewoon een cookie is.

Oke, oke.. Misschien zijn sessies wel fijn.. Maar je kunt exact hetzelfde met cookies, al dan niet meer (toch :P)?

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 16:27 schreef elviver het volgende:
Sorry, dit ga ik níét lezen omdat: 1/ het topiclayout naar de kl*te is en 2/ het héél ruim is. Niet alleen je probleem.
Er werdt om gevraagd :) Maar uhm, enig idee wat er nu fout is?

Mijn foto's op Flickr.

• DRvDijk
Op dinsdag 18 juni 2002 16:29 schreef www.Goku.nl het volgende:
[..]
Er werdt om gevraagd :) Maar uhm, enig idee wat er nu fout is?
Op dinsdag 18 juni 2002 16:12 schreef Shagura het volgende:
[..]
topicstarter -> Kun je niet wat meer source geven?
Da's niet helemaal utzelfde hè? :P Ik zal toch eens even opnieuw gaan lezen, en als ik ondertussen niet flauw gevallen ben van de hitte misschien ook nog een stukkie code lezen.. :)

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 22:30
code:
1
<a href="index.php" onclick=<? session_destroy(); ?>

in menu.php

voert hij dan niet gewoon de query (session_destroy) uit? want volgens mij heeft die onclick daar niks mee te maken.

• DRvDijk
onclick=<? session_destroy(); ?> target="_parent

Dat ja (ik lees net de vorige reactie :P) Wordt idd gewoon uitgevoerd. Uitlogsysteem ff anders maken dus :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 18 juni 2002 16:27 schreef elviver het volgende:
Je hebt gelijk :) Maar het geeft wel aan dat een sessie gewoon een cookie is.

Oke, oke.. Misschien zijn sessies wel fijn.. Maar je kunt exact hetzelfde met cookies, al dan niet meer (toch :P)?
*kuch*

Hetzelfde??? :)
Absoluut niet, de inhoud van een sessie kan je in principe vertrouwen, de inhoud van een cookie niet.
Dit omdat de cookie bij de client opgeslagen is en de sessie op de server.

Vaak kan je dezelfde dingen ermee doen, maar een sessie kan veel meer data (en complexere structuren) bevatten.
Etc etc etc.

Je moet cookies en sessies dus absoluut niet zien als dingen die elkaar uitsluiten, meer als elementen die elkaar aanvullen en evt niet allebei (ok, bij sessies zijn cookies vaak nodig) nodig zijn.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Aha, thanks people. Het werkt nu inderdaad, hehe... lekker stom foutje. Ga dus even een aparte logout pagina maken :D Nogmaals dank ;)

Mijn foto's op Flickr.

• DRvDijk
Op dinsdag 18 juni 2002 16:40 schreef ACM het volgende:
*kuch*
Oké :P
Hetzelfde??? :)
Absoluut niet, de inhoud van een sessie kan je in principe vertrouwen, de inhoud van een cookie niet.
Dit omdat de cookie bij de client opgeslagen is en de sessie op de server.
In principe dus ook niet :P session_id is sowiezo opgeslagen bij de client. Daar kan ie mee frotten. "Ja, wanneer gebeurt dát nou??" Als je een login hebt op een doos waar een site draait die sessies gebruikt en je naar de temp-dir van PHP toe kan gaan en daar de session_id overneemt (adhv de filename). "Da's dom!" Ja, maar hiermee heb ik wel een site ter demonstratie voor de eigenaar ervan!!! plat kunnen leggen!
Vaak kan je dezelfde dingen ermee doen, maar een sessie kan veel meer data (en complexere structuren) bevatten.
Etc etc etc.
Ow? noem es wat? kan best hoor, maar kan ff nix verzinnen
Je moet cookies en sessies dus absoluut niet zien als dingen die elkaar uitsluiten, meer als elementen die elkaar aanvullen en evt niet allebei (ok, bij sessies zijn cookies vaak nodig) nodig zijn.
*kuch* :P Sessies kunnen niet zónder koekies >:) Koekies wel zonder sessies :)

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op dinsdag 18 juni 2002 16:55 schreef elviver het volgende:
Als je een login hebt op een doos waar een site draait die sessies gebruikt en je naar de temp-dir van PHP toe kan gaan en daar de session_id overneemt (adhv de filename). "Da's dom!" Ja, maar hiermee heb ik wel een site ter demonstratie voor de eigenaar ervan!!! plat kunnen leggen!
Uhm als iemand op jouw server kan komen, dan is jouw website het minste probleem. Ik vrees dan veel meer aanvallen op de root en aanvallen op de database :P
*kuch* :P Sessies kunnen niet zónder koekies >:) Koekies wel zonder sessies :)
Sinds waarneer kunnen we sessie_id's niet meer GET versturen dan. Dat is juist het sterke van PHPsessies. Als de client geen cookies accept, dan zorgt ie ervoor dat de id's telkens mee geGET worden
There are two methods to propagate a session id:

Cookies

URL parameter

The session module supports both methods. Cookies are optimal, but since they are not reliable (clients are not bound to accept them), we cannot rely on them. The second method embeds the session id directly into URLs.

PHP is capable of doing this transparently when compiled with --enable-trans-sid. If you enable this option, relative URIs will be changed to contain the session id automatically. Alternatively, you can use the constant SID which is defined, if the client did not send the appropriate cookie. SID is either of the form session_name=session_id or is an empty string.

• DRvDijk
Blame it on the weatherman :P Die wordt dan indeed geGET. Dus ben ik onzin aan het kramen :)

Maar dus want. Dat die server niet goed beveiligd was is inderdaad niet 100% het probleem van de designer, maar het kán wel fout gaan, en mág je er dus niet principieel van uit gaan dat het veilig is. Maar then again, dat mag je van NIX (zie me hoe-heet-zon-ding-dat-niet-subtitle-heet-of-toch-wel?)
Pagina: 1