Toon posts:

mini itx via mobo, werkt die goed met linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
werkt die mobo goed met linux??

Verwijderd

Gisteren een VIA mini-ITX 800MHz aangeschaft met 256MB SDRAM en 60GB IBM Deskstar. Gelijk Red Hat 7.3 geïnstalleerd. Installatie verliep vlekkeloos en Linux en X herkenden alle onboard devices.

Probleem:

KDE draait niet helemaal stabiel. Applicaties crashen vanuit het niets, met name browsers. Window sluit zich zelf spontaan af en veel plezier. KDE sloot zichzelf ook een keer spontaan af en ik zat weer bij de login prompt. Nog geen idee waar dit aan ligt. Als ik XFree kaal opstart zonder window manager / desktop env draait alles zonder problemen. Gnome heb ik nog niet kunnen proberen want die ben ik vergeten mee te installeren. Ga ik nog checken.

Eerste indruk:

Niet te vergelijken met een 800Mhz Intel of AMD, maar redelijke performance. Afspelen van DivX films zorgt voor zo'n 40%-70% CPU bezetting (usr + sys processen). Wat minder is de performance van de videokaart. mplayer gecompileerd op dit systeem, maar bij scenes met veel beweging ziet de refresh er op sommige punten wat hakkerig uit. Zeer acceptabel beeld, maar ben net niet tevreden. Misschien dat er nog het e.e.a. getweaked kan worden. Zoals gezegd heb ik m nog maar net. DVD playback zuigt overigens. Dat trekt de videokaart helemaal niet meer.

Videokaart wordt overigens als een Trident herkend door XFree. Op de Trident site is er wel een Linux driver te vinden maar dit is een alpha versie en de download was corrupt dus die heb ik niet kunnen checken.

Hoop niet dat de videokaart te traag is. Hij staat volgens mij ingesteld op 8Mb. Dat zou zuigen... Heeft iemand dit mobo al onder Windows geprobeerd en wat voor resultaten heeft men bereikt met DivX playback?

Ik gebruik dit mobo voor een HTPC/Mediabox. Heb de mooie zwarte casing van een kapotte Cyberhome DVD speler genomen als behuizing (gemold door een mislukte firmware upgrade een jaar geleden... heheh). Nu nog een kleine voeding zien te scoren. Zijn ook bijna nergens te vinden...

Ben wel zeer in mn nopjes met deze ontwikkelingen. De grootte van dit mobo is zo klein dat je m overal in kan proppen. En hij is stil!!!!! Jammer alleen van de videokaart waarvan ik toch bang ben dat-ie t zaakje net niet optimaal gaat trekken.

Als er behoefte aan is, kan ik hier wel mijn verdere bevindingen posten. Als je verder ook vragen hebt... brandt los.

Groet.

Verwijderd

Okee, ben weer wat verder. Mensen die van plan zijn Linux te gebruiken met dit mobo: LET OP! Hier volgt belangrijke info die ik op dit forum nog niet ben tegen gekomen.

Na lang speuren om bovenstaande problemen te verhelpen (zie bovenstaande post) kwam ik op het VIA Linux forum terecht. Tussen de bedrijven door probeerde ik nog overigens TV-out aan de praat te krijgen: Forget it! Het beeld zwabbert van links naar rechts en de TV kan geen sync krijgen. (En ja, ik heb PAL output ingeschakeld).

Probleem 1:

Het blijkt dat TV-Out dus helemaal niet werkt onder Linux met de huidige drivers!!! Lijkt me dus een belangrijk punt om rekening mee te houden mocht je dit mobo aangeschaft hebben voor hetzelfde doel als ik: een leuke DivX box maken voor op de TV.

Er is wat praat over oudere drivers die wel TV Out ondersteunen, maar deze zijn voor een oudere XFree versie en die ondersteunt XV output niet en dat is nu juist de enige video modus die nog fatsoenlijke resultaten op het scherm tovert.

Probleem 2:

Misschien wel het meest heikele punt op dit moment. Mijn eerder genoemde klacht met de performance van de videokaart is te wijten aan het feit dat de drivers die bij XFree zitten GEEN gebruik maken van de hardware acceleratie en DVD movement compensation die de Trident Blade 3D bezit!! Hierdoor is weergave niet optimaal en kun je DVD playback wel vergeten. De Windows drivers ondersteunen dit allemaal wel.

VIA roept dus dat er Linux support is, maar dit moet je dus met een korrel zout nemen. De echte kracht van de videokaart blijft volledig onbenut. Daarnaast blijft VIA heel stil en komt er geen reactie op vragen uit het forum op dit onderwerp.

Hoop dat ik hiermee mensen heb gewaarschuwd die hetzelfde van plan waren als ik. Laten we hopen dat er in de nabije toekomst ooit wel support komt....

Helaas moet ik mijn project per se onder Linux afmaken en heb dus maar een wel goed werkende Nvidia based kaart erbij gesleept. Hier is weinig ruimte voor dus die moet ik met een PCI riser ergens weg zien te moffelen in de kast. Echt balen.

BTW, heb t ook al in OH gepost, maar als iemand weet waar ik aan kleine voedingen kan komen houd ik me aanbevolen ;)

Groet.