Toon posts:

[Gentoo] NIC wel in Linux, niet in Gentoo!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu Debian, maar wil overstappen naar Gentoo. Ik heb een NIC met een Myson803 chipset, en die wordt standaard door Linux 2.4.18 ondersteund. Die driver heet fealnx.

Nu heb ik de 16MB ISO van Gentoo gedownload en gebrand. Als ik er van opstart, is die fealnx driver echter nergens te bekennen! Gentoo gebruikt een eigen kernel, met versie 2.4.19.

Wordt deze kaart ineens niet (meer) door Gentoo ondersteund? Wat kan ik doen om hem toch aan de praat te krijgen bij de install?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Dwz dat de driver voor je kaart niet in de kernel zit. Als je geluk hebt hebben de aardige mensen van Gentoo deze als module meegeleverd, probeer hem eens te modproben ?

Als hij ook niet mee als module zit heb je een probleem en ga je deze module onder Debian zelf moeten maken.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Je kan de install van Gentoo beginnen vanuit een chrooted omgeving in debian, waarin je nic wel werkt. Als je een kernel gaat compileren zorg dan dat je de module meecompileert.

De Gentoo kernel is trouwens een standaard 2.4.18 kernel met wat patches eroverheen, de driver voor je Myson kaartje zit er gewoon in, is alleen niet gecompileerd op de install cd waarschijnlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 13:27 schreef riotrick het volgende:
Je kan de install van Gentoo beginnen vanuit een chrooted omgeving in debian, waarin je nic wel werkt. Als je een kernel gaat compileren zorg dan dat je de module meecompileert.
Hmm... Ik wil eigenlijk de hele boel gaan herpartitioneren - is die aanpak vanuit die chrooted-env dan wel zo verstandig?

Ik heb nu namelijk nog een Windows-partitie, en met de komst van OpenOffice 1.0 is die overbodig. Ook had ik voor LFS een aparte partitie gemaakt, maar dat vond ik toch niet zo geweldig (vanwege de dependencies). Ik wil dus van die twee aparte partities af, en de hele bak gewoon voor Gentoo inrichten (met één grote partitie, zoals ook in de Gentoo build-instructies staat).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 13:25 schreef XTerm89D het volgende:
Dwz dat de driver voor je kaart niet in de kernel zit. Als je geluk hebt hebben de aardige mensen van Gentoo deze als module meegeleverd, probeer hem eens te modproben ?

Als hij ook niet mee als module zit heb je een probleem en ga je deze module onder Debian zelf moeten maken.
Hij is inderdaad niet als module meegeleverd. Kan ik echter wel die module in debian bakken en dan op gentoo gebruiken? Volgens mij verschillen de kernelversies iets - maakt dat wat uit? Volgens een andere poster is die gentoo-kernel alleen maar gepatched (heeft wel versienummer 2.4.19).

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

dubbelpost.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

Je wilt dat ding tcoh maar eventjes gebruiken om de install op gang te zeten? Dan maakt het weinig uit als je het ergens anders vandaan gecompiled had.

Later moet je toch de hele kernel zelf bakken. (ik heb trouwens slechte ervaringen met 2.4.19)

enne.. no offence to GOT, maar voor gentooproblemen, krijg je hier echt goed hulp.

http://forums.gentoo.org/viewforum.php?f=14

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
Je wilt dat ding tcoh maar eventjes gebruiken om de install op gang te zeten? Dan maakt het weinig uit als je het ergens anders vandaan gecompiled had.

Later moet je toch de hele kernel zelf bakken. (ik heb trouwens slechte ervaringen met 2.4.19)

enne.. no offence to GOT, maar voor gentooproblemen, krijg je hier echt goed hulp.

http://forums.gentoo.org/viewforum.php?f=14
Daar had ik ook al gepost :)

Hier heb ik binnen een paar minuten trouwens al - waarschijnlijk - de goede oplossing (op debian de module bakken) - way the Go(T)! :)

Nu eerst maar eens naar de kaakchirurg voor me verstandskies :(, daarna zal ik het eens proberen.

• riotrick
Op dinsdag 18 juni 2002 13:45 schreef ralphj het volgende:

[..]

Daar had ik ook al gepost :)

Hier heb ik binnen een paar minuten trouwens al - waarschijnlijk - de goede oplossing (op debian de module bakken) - way the Go(T)! :)

Nu eerst maar eens naar de kaakchirurg voor me verstandskies :(, daarna zal ik het eens proberen.
Let wel ff op als je die module bakt in debian dat je module version numbering (o.i.d.) aanzet. Staat in één van dee eerste menuutjes in je kernel config.

• riotrick
[b]Op dinsdag 18 juni 2002 13:45 schreef ralphj het
Als daar dan nog toe in staat bent.. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 13:48 schreef riotrick het volgende:

[..]

Let wel ff op als je die module bakt in debian dat je module version numbering (o.i.d.) aanzet. Staat in één van dee eerste menuutjes in je kernel config.
Die staat aan, maar het geheel werkt nog steeds niet. Ik heb nu in debian de module gebakken (en geinstalleerd naar /lib/modules etc.). Als ik nu de Gentoo-CD boot, mount ik de debianpartitie en kopieer ik de modules naar Gentoo's /lib/modules etc. directory. Modprobe blijft echter maar klagen: "Module not found". Zelfs als ik het hele pad opgeef op de commandline, dan nog krijg ik deze melding!

Wat doe ik fout?

Verwijderd

Dit was ook niet de bedoeling. De bedoeling was dat je vanuit debian naaar je gentoo installatie toe chroot.
Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat de gene die dit voorsteld dit als volgt wou doen:
start de installatie procedure zoals je normaal zou doen, totdat er staat dat je moet chrooten. start dan de pc opnieuw op boot in debian en voer vanaf daar de chroot uit. Ga nu weer verder met de installatie

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 17:08 schreef ultimate het volgende:
Dit was ook niet de bedoeling. De bedoeling was dat je vanuit debian naaar je gentoo installatie toe chroot.
Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat de gene die dit voorsteld dit als volgt wou doen:
start de installatie procedure zoals je normaal zou doen, totdat er staat dat je moet chrooten. start dan de pc opnieuw op boot in debian en voer vanaf daar de chroot uit. Ga nu weer verder met de installatie
Tja, zoals ik hierboven al schreef is dat chroot-en een probleem, omdat ik gewoon helemaal schoon wil beginnen en van een paar partities af moet. :(

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:55
Omdat je de module voor 2.4.18 hebt gecomileerd en op een 2.4.19 kernel probeert te gebruiken misschien? Of heeft de laatste boot-cd van gentoo niet de 2.4.19 kernel? uname -a als je van cd hebt gestart geeft je die info.

Wat je kan doen is:
een directory aanmaken en daarin het tgz bestand van de cd in uitpakken (terwijl je in debian bent), chrooten naar die dir (zoals in de gentoo handleiding beschreven staat) en dan de hele installatie doen. Op een gegeven moment van cd opstarten en de source en target partitie mounten en een beetje copieren :) Daarna chrooten naar target partitie en grub draaien om die te installen.

Wat je ook kan doen is:
ontdekken welke kernel het betreft (uname -a), hier of op de gentoo forums bietsen bij mensen die die kernel hebben (of de source ervan) om die betreffende module voor je te maken en te emailen. Deze naar je modules dir copieren als je met cd bent opgestart, modproben en gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 17:27 schreef balk het volgende:
Omdat je de module voor 2.4.18 hebt gecomileerd en op een 2.4.19 kernel probeert te gebruiken misschien? Of heeft de laatste boot-cd van gentoo niet de 2.4.19 kernel? uname -a als je van cd hebt gestart geeft je die info.
De kernel die bij Gentoo is inderdaad 2.4.19-gentoo-r7. Ik weet dat het normaal gesproken niet zomaar mogelijk is tussen kernels modules uit te wisselen, maar uit de post van riotrick maakte ik op dat het wel zou gaan als ik een of andere optie in de kernel aanzette. Dit werkt dus niet.
Wat je ook kan doen is:
ontdekken welke kernel het betreft (uname -a), hier of op de gentoo forums bietsen bij mensen die die kernel hebben (of de source ervan) om die betreffende module voor je te maken en te emailen. Deze naar je modules dir copieren als je met cd bent opgestart, modproben en gaan :)
Goed plan :) Iemand?

Verwijderd

ik wil vanavond wel even kijken of ik hem heb. maar ik kom pas om een uur of 12 thuis.

• balk
Op dinsdag 18 juni 2002 17:51 schreef ralphj het volgende:

[..]

De kernel die bij Gentoo is inderdaad 2.4.19-gentoo-r7. Ik weet dat het normaal gesproken niet zomaar mogelijk is tussen kernels modules uit te wisselen, maar uit de post van riotrick maakte ik op dat het wel zou gaan als ik een of andere optie in de kernel aanzette. Dit werkt dus niet.
[..]

Goed plan :) Iemand?
heb je dit ook gecheckt met de cd? Ik draai 2.4.19 niet maar ik heb wel de sources, ik kan wel even kijken of ik een losse module voor je kan maken
-----------
ohja, en wat voor processor?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 17:55 schreef balk het volgende:

[..]

heb je dit ook gecheckt met de cd? Ik draai 2.4.19 niet maar ik heb wel de sources, ik kan wel even kijken of ik een losse module voor je kan maken
-----------
ohja, en wat voor processor?
Ik heb uname -a gedaan na het booten met de Gentoo-CD. Als je een moduletje zou kunnen bouwen, zou ik dat zeer op prijs stellen :9

Ik heb een AMD-K6 380 (=i586).

• balk
Op dinsdag 18 juni 2002 18:00 schreef ralphj het volgende:

[..]

Ik heb uname -a gedaan na het booten met de Gentoo-CD. Als je een moduletje zou kunnen bouwen, zou ik dat zeer op prijs stellen :9

Ik heb een AMD-K6 380 (=i586).
komt er aan (ik had hem al voor i686 gemaakt maar helaas :) )

trouwens, hoeveel tijd heb je te besteden? Compileren op die compu 'might take a while' :)

[edit]
check
http://www.sbalk.dds.nl/fealnx.o

succes!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 18:03 schreef balk het volgende:

[..]

komt er aan (ik had hem al voor i686 gemaakt maar helaas :) )

trouwens, hoeveel tijd heb je te besteden? Compileren op die compu 'might take a while' :)
Mooi! Ik heb tijd zat, laat die PC gewoon 's nachts draaien. Ik wil van een paar losse partities af, en heb besloten gewoon weer eens opnieuw te beginnen. Aangezien ik niet de snelste PC heb, hoop ik door alles zelf te compileren toch wat snelheidswinst te boeken (LFS heb ik ook een tijdje gehad en dat beviel wat snelheid betreft zeer goed). Die compileertijd investeer ik graag (heb nu toch vakantie).

Verwijderd

Topicstarter

[..]

[edit]
check

succes!
Bedankt! Als je een tijd niks van me hoort, is het goed. :)

Verwijderd

Topicstarter

[..]

[edit]
check

succes!
Ik krijg een hoop errors als ik hem probeer te laden en dat brengt slechte herinerringen boven :(

Dat heb ik - een jaar geleden ofzo - ook al eens gehad. Toen bleek uiteindelijk dat ik deze twee opties moest meegeven bij het compileren:

-include /usr/src/<kernel-versie>/include/linux/modversions.h

en:

-I/usr/src/<kernel-versie/include

Zou je het nog eens willen proberen?

• balk
ligt het niet aan een klein verschil? De driver die jij nu hebt is voor de 486 gecompileerd. Post eens de output van 'uname -a'

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is echt niet moeilijk om gentoo met 2.4.18 in plaats van 2.4.19 te laten werken; emerge vanilla-sources.

Als dat je probleem omzeilt :?

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Op dinsdag 18 juni 2002 22:01 schreef AlterEgo het volgende:
Het is echt niet moeilijk om gentoo met 2.4.18 in plaats van 2.4.19 te laten werken; emerge vanilla-sources.

Als dat je probleem omzeilt :?
Dat werkt alleen nog niet op de installatie cd :)

Je kunt anders ook je eigen cdtje bakken, een eigen kernel en gentoo build stuff, of om het makkelijker te maken debian/slackware/eigen opstart diskette's maken met netwerk support.

Gentoo installeerd heel makkelijk: parities aanmaken, mounten, de .bz2 uitpakken, chroot'en en dan bootstrappen en een emerge rsync && emerge world.. klaaar, als ik me het nog goed herrinner van vanmorgen.. :D

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• kmf
  • Niet online

kmf

Man o man. Werkt het nou nog steeds niet?

Voor wat voor systeem moet je het gecompileerd zien? Dan compile ik die module wel even voor je en stuur het naar je op. (als je me verteld waar gentoo de modules propt. Ik compileer ze altijd in de kernel zelf)

• pblom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 06:07
Volgens mij ben je voor die myson-chip behalve fealnx.o ook mii.o nodig.

Ik liep laatst tegen exact hetzelfde probleem aan, ik heb het opgelost door gewoon even een andere netwerkkaart te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 20:31 schreef balk het volgende:
ligt het niet aan een klein verschil? De driver die jij nu hebt is voor de 486 gecompileerd. Post eens de output van 'uname -a'
uname -a geeft 2.4.19-gentoo-r7.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 00:36 schreef athlonkmf het volgende:
Man o man. Werkt het nou nog steeds niet?
Nee :(
Voor wat voor systeem moet je het gecompileerd zien? Dan compile ik die module wel even voor je en stuur het naar je op. (als je me verteld waar gentoo de modules propt. Ik compileer ze altijd in de kernel zelf)
balk heeft er ook al een gecompileerd, maar ik kreeg een hele zooi 'unresolved symbols'. Ik heb een K6 (i586). Als jij het ook eens zou willen proberen, zou dat erg mooi zijn (let wel ff op extra compileeropties op pagina 1 van deze topic).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 09:38 schreef pblom het volgende:
Volgens mij ben je voor die myson-chip behalve fealnx.o ook mii.o nodig.
Dat heb ik net ook nog geprobeerd, eerst die mii (laadt gewoon in) en dan fealnx. Krijg nog steeds dezelfde errors.
Ik liep laatst tegen exact hetzelfde probleem aan, ik heb het opgelost door gewoon even een andere netwerkkaart te gebruiken.
Tja, ik heb hier thuis slechts twee van die Myson-dingen en één Realtek, maar die laatste zit in een PC die ergens bij een of andere reparateur staat - geen idee wanneer die weer terug is.

Verder wil ik eigenlijk gewoon deze kaart gebruiken: hij wordt gewoon door Linux zelf ondersteund, dus ik vind dat ie het gewoon moet doen.

Ik vind het ook wel vreemd van Gentoo, dat ze ISO'tjes aanbieden die de eerste opstart, etc. moeten regelen en waarmee je de rest van de sources moet downloaden om vervolgens te 'bezuinigen' op NIC-drivers...

Maar goed, ik hoop dat iemand nog een goede voor me weet te bakken.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

offtopic:
Even een beetje off-topic, maar aan dit soort perikelen herken je toch wel dat Gentoo nog flink in ontwikkeling is. Tijdje geleden heb ik de overstap ook gemaakt van Debian naar Gentoo het verliep allemaal wel lekker behalve dat emerge -u world
een keer heel de boel overhoopt heeft gehaald en dat mijn systeem niet stabiel was te krijgen (spontane reboot)(had standaard optimalisatie's aan). Ik den duur werd ik er zat van (moet ook eens wat nuttigs doen) en ben weer terug gegaan naar Debian en daar ben ik nu nog steeds, tis dan wel minder bleeding edge, maar het voelt allemaal wat stabieler aan.

Dat moest ik ff kwijt

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

MadEgg

Tux is lievvv

Op woensdag 19 juni 2002 10:49 schreef rlensen het volgende:
offtopic:
Even een beetje off-topic, maar aan dit soort perikelen herken je toch wel dat Gentoo nog flink in ontwikkeling is. Tijdje geleden heb ik de overstap ook gemaakt van Debian naar Gentoo het verliep allemaal wel lekker behalve dat emerge -u world
een keer heel de boel overhoopt heeft gehaald en dat mijn systeem niet stabiel was te krijgen (spontane reboot)(had standaard optimalisatie's aan). Ik den duur werd ik er zat van (moet ook eens wat nuttigs doen) en ben weer terug gegaan naar Debian en daar ben ik nu nog steeds, tis dan wel minder bleeding edge, maar het voelt allemaal wat stabieler aan.

Dat moest ik ff kwijt
Gentoo is wel stabiel. Dat er toevallig een nic-drivertje mist, tsja, stom, jammer, maar daar is Gentoo niet minder om.
Mijn driver(tulip) zat er wel tussen, installatie(behalve fdisk dan, leve cfdisk \0/), ging verder probleemloos. Ook update -u world gaat nu steeds prima. Nog nooit problemen gehad(naja, wel met GCC 3.1, ik dus 2 gentoo-bakjes, maar die is nog niet stable verklaart dus dat mag je verwachten). Dus ligt het aan jou en niet aan gentoo :+

Tja

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost!

Ik heb onder Debian eerst een 'schone' kernel 2.4.18 uitgepakt, vervolgens op een mirror van Gentoo de 2.4.19-gentoo-r7 kernel patch gedownload (ik wist eerst niet dat die zo beschikbaar was) en geïnstalleerd. Toen die hele kernel + modules gecompileerd en nu kan ik die fealnx module tijdens de Gentoo-installatie gewoon gebruiken.

Ik had eerst gehoopt dat er een makkelijkere oplossing was, maar goed: het is nu dus toch gelukt.

Bedankt iedereen voor de aangeboden hulp, die heeft me in ieder geval op het juiste spoor gebracht!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

MadEgg

Tux is lievvv

Op woensdag 19 juni 2002 13:32 schreef ralphj het volgende:
Probleem opgelost!

Ik heb onder Debian eerst een 'schone' kernel 2.4.18 uitgepakt, vervolgens op een mirror van Gentoo de 2.4.19-gentoo-r7 kernel patch gedownload (ik wist eerst niet dat die zo beschikbaar was) en geïnstalleerd. Toen die hele kernel + modules gecompileerd en nu kan ik die fealnx module tijdens de Gentoo-installatie gewoon gebruiken.

Ik had eerst gehoopt dat er een makkelijkere oplossing was, maar goed: het is nu dus toch gelukt.

Bedankt iedereen voor de aangeboden hulp, die heeft me in ieder geval op het juiste spoor gebracht!
En vergeet niet een mailtje naar de Gentoo-dev-list te sturen met de melding dat ze die driver er wel ff bij mogen zetten bij een volgende iso.

Tja

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Op woensdag 19 juni 2002 13:12 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Gentoo is wel stabiel. Dat er toevallig een nic-drivertje mist, tsja, stom, jammer, maar daar is Gentoo niet minder om.
Mijn driver(tulip) zat er wel tussen, installatie(behalve fdisk dan, leve cfdisk \0/), ging verder probleemloos. Ook update -u world gaat nu steeds prima. Nog nooit problemen gehad(naja, wel met GCC 3.1, ik dus 2 gentoo-bakjes, maar die is nog niet stable verklaart dus dat mag je verwachten). Dus ligt het aan jou en niet aan gentoo :+
Dat het in veel gevallen stabiel is geloof ik best, echter mijn mening is vooral dat Debian wat robuuster aanvoelt (logisch natuurlijk bestaat ook wat langer). Dat het aan mij ligt vind ik wel een beetje erg kort door de bocht. Ik weet wel dat ik met gentoo meer aan het rommelen was als met debian. Hiermee wil Gentoo niet afkraken (ieder zijn voorkeur), maar het viel me gewoon op.

Wat ik wel een beetje naar vind is dat ik het idee krijg dat ze hun emerge systeem als wereld vernieuwd zien, terwijl FreeBSD dit allang heeft en Debian iets vergelijkbaars.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Pagina: 1