"Failure isn't about falling down, Failure is staying down"
2e speaker in serie zou het beste zijn.
Weerstand van 2 tot 4 ohm in serie kan natuurlijk ook, maar hou er (bij 4 ohm) wel rekening mee dat de helft van je vermogen dan in de weerstand opgestookt wordt.
Dus minder vermogen voor je speaker, en de weerstand moet zwaar genoeg zijn.
Weerstand van 2 tot 4 ohm in serie kan natuurlijk ook, maar hou er (bij 4 ohm) wel rekening mee dat de helft van je vermogen dan in de weerstand opgestookt wordt.
Dus minder vermogen voor je speaker, en de weerstand moet zwaar genoeg zijn.
Nope
Anoniem: 19680
als je zekering er uit vliegt is er iets niet goed..een 4 ohm speaker moet gewoon op een 8 ohm versterker kunnen...
Anoniem: 53610
4 ohm moet probleemloos op een 8 ohm uitgang gezet kunnen worden. Volgens mij is er iets anders fout.....
Vliegt de zekering er bij een laag volume nivo eruit of bij een hoog nivo?
Als hij bij het lage nivo uitfikt, dan is er iets anders mis.
Bij het hoge nivo heeft je versterker duidelijk moeite met het leveren van het juiste vermogen.
Ik bedoel: je verterker gaat meer vermogen leveren dan waar ie eigenlijk voor gemaakt is.
Dan moet je idd een 2e 4 Ohm speaker in serie zetten of een weerstand van 4 Ohm in serie zetten (zoals al gezegd) die het juiste vermogen aankan. Wel zonde van je vermogen, die gaat voor 50% verloren in de weerstand.
Wees in dit geval blij dat die zekering klapt, anders was je versterker allang dood.
Als hij bij het lage nivo uitfikt, dan is er iets anders mis.
Bij het hoge nivo heeft je versterker duidelijk moeite met het leveren van het juiste vermogen.
Ik bedoel: je verterker gaat meer vermogen leveren dan waar ie eigenlijk voor gemaakt is.
Dan moet je idd een 2e 4 Ohm speaker in serie zetten of een weerstand van 4 Ohm in serie zetten (zoals al gezegd) die het juiste vermogen aankan. Wel zonde van je vermogen, die gaat voor 50% verloren in de weerstand.
Wees in dit geval blij dat die zekering klapt, anders was je versterker allang dood.
Alles kan stuk.
Anoniem: 17926
Of iig de eindtrappen...
Maar een weerstandje die zo'n (gokje) 10 watt moet verstoken vindt je niet zomaar volgens mij.
Maar een weerstandje die zo'n (gokje) 10 watt moet verstoken vindt je niet zomaar volgens mij.
FAQ.
[topic=85720/1/50]
[topic=85720/1/50]
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
PARDON?Op dinsdag 18 juni 2002 13:56 schreef Fatboy het volgende:
als je zekering er uit vliegt is er iets niet goed..een 4 ohm speaker moet gewoon op een 8 ohm versterker kunnen...
Dit mag dus gewoon niet. Je versterker moet dan twee keer zoveel vermogen leveren als waar hij voor gemaakt is.
Enige mogelijkheden zijn idd tweede speaker in serie of 4Ohm shunt (weerstand) in serie. Dat dan de helft van je vermogen naar die weerstand gaat, boeit niet, want met een 8Ohm speaker zou je hetzelfde vermogen uit de speaker krijgen (zoals het eigenlijk hoort met die amp). Laatste mogelijkheid is andere eindtrafo erin, maar dat lijkt me geen optie.
Een shunt kan je makkelijk zelf bouwen door een hele stapel 4Ohm weerstanden van een paar watt serie/parallel te solderen, zodat je uiteindelijk wel 4Ohm overhoudt, maar die veel meer watts kunnen behappen. (Pas op, want die kan wel heet worden).
Anoniem: 27345
10 watt weerstanden zijn gewoon bij de plaatselijke elektroboer te verkrijgen hoor, en zelfs nog hogere waarden (20 watt). De vraag is alleen of je dat wel wilt, een beetje zonde van je vermogen.Op dinsdag 18 juni 2002 14:27 schreef Tweakert het volgende:
Of iig de eindtrappen...
Tsja, en veel 8 ohm versterkers overleven het wel als je een 4 ohm luidspreker aansluit, maar de bedoeling is het natuurlijk niet...
[search=4 ohm 8]
Moeilijk he...
Moeilijk he...
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.