Mobo temp veel groter dan CPU temp???

Pagina: 1
Acties:

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Een aantal weken geleden heb ik voor mijn vriendin een Asus Terminator (AMD uitvoering) gekocht... We zijn er erg blij mee (het is een lief klein kastje en ze werkt uitstekend), maar d'r is toch iets wat ons zorgen baart...

Onder normaal gebruik is de CPU temperatuur zo ongeveer 47 graden (een AMD Duron 1GHz met Coolermaster HSF).. Dat is dus lang niet slecht...

Echter, volgens Asus Probe is de mobo temperatuur 61 graden (zelfs wanneer de kast open is)!! Wat er weer toe leid dat er allemaal alarmen enzo afgaan :D

Maar alsnog, niet bepaald leuk dus! En enigszins zorgwekkend..

Mijn vragen:
+ Zijn deze temperaturen nou accuraat of zit er een fout in A) Asus Probe of B) mijn sensoren?
+ Als deze temperaturen accuraat zijn, is er dan nog iets wat ik kan doen om meer hitte weg te leiden?

Het is zowiezo een hele krappe kast en ik zal gaan kijken of ik rounded IDE en FDD cables kan krijgen, maar hints en tips zouden zeer welkom zijn! Echt veel modden kan ook weer niet, aangezien het de box van m'n meissie is en haar oog wil ook wat :p

Ik bedacht me gisteren te laat dat ik nog kon controleren of het aan de sensor ligt door even in de BIOS te kijken naar de temps...

Refferentie materiaal:
+ Review met plaatjes
+ Handleiding van Asus

Cheers!

Thomas

Liege, liege, liegebeest!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lees de temperaturen ook eens uit met MBM5 of in het BIOS. Asus probe staat erom bedend dat het lang niet altijd de temperatuur goed uitleest. Tevens schijnen de temp sensoren op een asus bord ook niet altijd precies te zijn.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op dinsdag 18 juni 2002 12:55 schreef SH007 het volgende:
Lees de temperaturen ook eens uit met MBM5 of in het BIOS. Asus probe staat erom bedend dat het lang niet altijd de temperatuur goed uitleest. Tevens schijnen de temp sensoren op een asus bord ook niet altijd precies te zijn.
En je kan altijd ook nog even aan de gang gaan met je vingers. Gewoon een beetje voelen. Als iets 60 graden wordt dan voel je date chtwel. Mocht dat het geval zijn dan moet je kijken of je bv een casefan in die box kan monteren.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Liegebeest
Vlugge vraag: ik zie bij rounded cables alleen ATA100 kabels... Kun je die ook gebruiken voor de oudere IDE apparaten? ATA66 enzo?

Enne... Had gisteren al een beetje de vingerproeg gedaan en kan je zeggen dat het niet aanvoelde als 60 graden... Maar ik weet natuurlijk niet waar de sensor zit :(

Zal vanavond diepgaander testen... En misschien onderweg naar huis een drivebay cooler halen... Die past er nog wel bij...

Verwijderd

ik had het problee mdat hij de temps van mijn mobo en proc omdraaide vandaar iko ko kee nverkeerde temp had :(

• BovenHond
  • Laatst online: 21:03
code:
1
2
3
4
5
Als: de temperatuur sensor in de CPU zit
     EN: de heatsink niet recht op de CPU zit

Dan: is het alarm terrecht
     EN: is je CPU dus echt heet terwijl je heatsink koud aanvoelt

• Liegebeest
> Omgedraaide temperaturen
Tja... Dat kan natuurlijk... Is er een manier om d'r achter te komen of dit zo is??

> HSF scheef en dus koud
Niet het geval... De HSF zit er goed op en ten tweede hebben we het over de mobo temperatuur...

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op dinsdag 18 juni 2002 13:01 schreef cailin_coilleach het volgende:
Vlugge vraag: ik zie bij rounded cables alleen ATA100 kabels... Kun je die ook gebruiken voor de oudere IDE apparaten? ATA66 enzo?

*knip
yep :) dat kan gewoon.

• Liegebeest
Goed... Heb gisteravond nog wat onderzoek gedaan...
In de BIOS gekeken en daar bleek dat er niet word gemeten op CPU en MOBO, maar op CPU en PSU!!

Er van uitgaand dat ik een standaard Asus Probe versie gebruik die er niet op rekent andere meetpunten te gebruiken dan CPU en MOBO, dan kan ik ook begrijpen waarom die zo gaat staan flippen :p

Het komt er waarschijnlijk op neer dat ik de monitoring van 'mobo' in Asus Probe maar uit zet, want die constante alarmen zijn ook niks... Lijkt me voor de rest geen echt probleem; denk dat een PSU wel meer kan hebben...

VRAAG: Wat is zo'n beetje de max temperatuur die een PSU kan verdragen? Zal het boekje er zo ook eens even op na slaan...

VRAAG2: Hoe buigzaam zijn die ronde IDE en FDD cables?? Zoals je kan zien op het onderstaande plaatje is de Asus Terminator ERG krap en zullen de kabels vlak langs de CPU+HSF omhoog moeten kronkelen om bij de apparaten te komen...

Afbeeldingslocatie: http://thetechzone.com/db_images/id150_images/IMG_1913_2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thetechzone.com/db_images/id150_images/IMG_1914_2.JPG

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Op woensdag 19 juni 2002 08:20 schreef cailin_coilleach het volgende:
VRAAG: Wat is zo'n beetje de max temperatuur die een PSU kan verdragen? Zal het boekje er zo ook eens even op na slaan...
ongeveer 90 a 100 graden, als je het precies wilt weten moet je ff de chipcode weten.. merk enz. maar dan moet je het koelblok eraf slopen. kan je het in de databoeken na kijken.
VRAAG2: Hoe buigzaam zijn die ronde IDE en FDD cables?? Zoals je kan zien op het onderstaande plaatje is de Asus Terminator ERG krap en zullen de kabels vlak langs de CPU+HSF omhoog moeten kronkelen om bij de apparaten te komen...
wat moet je in hemelsnaam met ronde kabels? als je geen ruitje in die pc hebt.. die airflow hoeft niet veel te zijn. dat haalt die pc makkelijk!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Liegebeest
wat moet je in hemelsnaam met ronde kabels? als je geen ruitje in die pc hebt.. die airflow hoeft niet veel te zijn. dat haalt die pc makkelijk!
Misschien om de airflow in die kast net wat te vergroten zodat de PSU wat meer hitte kwijt kan... Maar aan de andere kant is er natuurlijk ook het aloude spreekwoord "If it ain't broke, don't try to fix it!".

En ik zou ook voor m'n andere PC graag willen weten hoe flexibel die kabels zijn, vandaar dat de vraag nog even blijft staan :)

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
flexibel genoeg voor een terminator

ik wil je trouwens aanraden de grote fan achterop aan te sluiten op een molex ipv op het moederbord zoals standaard
je zult het verschil wel merken

• Liegebeest
je zult het verschil wel merken
Gaat een stukkie sneller?? :D

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
nee, minder lawaai :P

ik heb er al eens 1 gehad die doorbrande (fan dan)

Verwijderd

PSU of CPU? Wat is het nou? Je CPU (Duron) sterft bij een temp hoger dan 90C. Dat hoef je niet op te zoeken, dat heb ik al eens gedaan (en die moeite loont nu :))
Maar je PSU is je Power Supply Unit. Als die 90C wordt, dan is daar toch echt iets niet goed! De meeste spanningsregelaars overleven een temperatuur van boven de 70C niet. Of je moet de military edition in je PSU hebben zitten, die mogen wel 90 worden, maar dan is je PC opeens 500 pleuro duurder of zo, noem maar wat :).
Vreemd blijft echter het feit dat de probe zo'n groot verschil aangeeft. Of zijn de sensoren misschien gewisseld en is je CPU 60C en je kast 47?? Ik raad je in ieder geval af om vanallerhande spul te gaan kopen om het zooitje koeler te krijgen, als je niet weet waar de exacte oorzaak zit. Of het moet zijn dat je geld teveel hebt. Maak je mij anders ook blij mee hoor ;).

• Liegebeest
Ik zal het nog maar een keertje duidelijk uitleggen... Luister goed :7

Mijn (non-standaard moederbord) heeft sensoren zitten bij de CPU en de PSU.
De BIOS herkent beide sensoren ook netjes als zijnde 'CPU' en 'PSU'.
Asus Probe (een stukje standaard software) gaat er van uit dat je twee meetpunten hebt: 'CPU' en 'mobo'.

Asus Probe gaat er dus van uit dat, wat in mijn computer meetpunt 'PSU' is, meetpunt 'mobo' is. Vandaar dat Asus Probe ook begint te gillen zodra de power supply een temp van 60 graden bereikt. -> AP denkt dat het mijn mobo is die in de fik vliegt }:O

Hoop dat het zo duidelijker is *D Er is dus niets aan de hand en er gaat niets kaduukie... Het is alleen zo dat ik m'n chassis fan wat moet tweaken en dat ik wat aan de airflow zou _kunnen_ doen.

Laters!

Verwijderd

gaat het over de mobo temp of case temp? zoek eens op waar die sensors zitten

case temp bevind zich bij mij helemaal in het hoekje van me mobo, daar waar de 3 zijkanten dichtzitten, er een onderkant is en een netwerkkaart vlak boven hangt maw hoeft niet accuraat te zijn

• Liegebeest
gaat het over de mobo temp of case temp? zoek eens op waar die sensors zitten
* Liegebeest kijkt twee posts omhoog... |:( Volgens mij staat daar dat het probleem/vraagstuk al is opgelost?

Maar alsnog bedankt voor de suggestie :) Kan ik eens op gaan zoeken waar ie op m'n andere mobo zit

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 12:43 schreef cailin_coilleach het volgende:
Ik zal het nog maar een keertje duidelijk uitleggen... Luister goed :7

Mijn (non-standaard moederbord) heeft sensoren zitten bij de CPU en de PSU.
De BIOS herkent beide sensoren ook netjes als zijnde 'CPU' en 'PSU'.
Asus Probe (een stukje standaard software) gaat er van uit dat je twee meetpunten hebt: 'CPU' en 'mobo'.

Asus Probe gaat er dus van uit dat, wat in mijn computer meetpunt 'PSU' is, meetpunt 'mobo' is. Vandaar dat Asus Probe ook begint te gillen zodra de power supply een temp van 60 graden bereikt. -> AP denkt dat het mijn mobo is die in de fik vliegt }:O

Hoop dat het zo duidelijker is *D Er is dus niets aan de hand en er gaat niets kaduukie... Het is alleen zo dat ik m'n chassis fan wat moet tweaken en dat ik wat aan de airflow zou _kunnen_ doen.

Laters!
Kijk, als je dat nou meteen zegt....
Bij MSI krijgt je PCAlert, daar kun je de maximale temperatuur instellen. Ik zou van Asus toch verwachten dat zijn hun software ook zodanig instellen? Anywayz, AP niet gebruiken beteken dat je je CPU niet meer in de gaten kunt houden vanuit windhoos.
Je PSU meer koelen lijkt me een betrekkelijk lawaaiïg verhaal, Ik zag dat het een redelijk kleine kast is. Daarin wil de hitte altijd omhoog en daar wordt het me dan ook echt een partij warm.
Wat ik ooit gedaan heb, toen ik nog met een midi-case opgescheept zat: ik heb onderin de voeding een gat gemaakt (ding zat op zijn kant), met een tunneltje naar beneden in mijn pc. Verder geen extra fans. De PSU verder helemaal afgeschermd. Er werd alleen maar koude lucht vanonder in mijn pc door de voeding gezogen door de standaard fan in de voeding, onderin zaten gaatjes die voor frisse lucht zorgden. Dit scheelde me ruim 20C (!!!!!) Wellicht helpt dat bij jou ook??
Voor de systeemwarmte van de CPU en het MoBo had ik een 5,25" slot vervangen voor een spijltjes versie, tunneltje naar achterin, tot boven de CPU en pas daar een fan van 40x40 in de tunnel geplaatst. Dat scheelde een 5-10C (afhankelijk van de buitentemp) op mijn CPU.
Ik zou dat dan eens uitproberen als ik jou was. Tegenwoordig maak ik gebruik van een ultra-tower, en dus genoeg lucht om te verwarmen :).

• Liegebeest
Bij MSI krijgt je PCAlert, daar kun je de maximale temperatuur instellen. Ik zou van Asus toch verwachten dat zijn hun software ook zodanig instellen? Anywayz, AP niet gebruiken beteken dat je je CPU niet meer in de gaten kunt houden vanuit windhoos.
Je kan bij AP ook wel grenzen instellen, maar omdat die software er van uit gaat de tweede sensor je mobo is hebben die gasten van Asus er maar voor gezorgd dat je die temp-grens niet boven de 60 kan zetten :(
Wat ik ooit gedaan heb, toen ik nog met een midi-case opgescheept zat: ik heb onderin de voeding een gat gemaakt
Da's misschien een idee, maar dan niet helemaal op jouw manier... Jou PSU had namelijk nog een eigen fan en deze is dus passief gekoeld (geloof het of niet)... Maar een gat maken in de bodem, met een grote trage fan moet wel kunnen ja..

Moet ik alleen iets van een filter vinden ofzo... Heb geen zin om stofzuigertje te gaan spelen... Iemand een suggestie wat ik daar voor kan gebruiken? Zal eens wat zoeken in dit forum :)
Tegenwoordig maak ik gebruik van een ultra-tower, en dus genoeg lucht om te verwarmen :).
Heb voor mezelf ook een ge-modde full tower staan (InWin Q700 :9~), maar dit is het schattige computertje van m'n vriendin :)

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 14:34 schreef cailin_coilleach het volgende:

[..]

Je kan bij AP ook wel grenzen instellen, maar omdat die software er van uit gaat de tweede sensor je mobo is hebben die gasten van Asus er maar voor gezorgd dat je die temp-grens niet boven de 60 kan zetten :(
[..]
Das kut.
Da's misschien een idee, maar dan niet helemaal op jouw manier... Jou PSU had namelijk nog een eigen fan en deze is dus passief gekoeld (geloof het of niet)... Maar een gat maken in de bodem, met een grote trage fan moet wel kunnen ja..

Moet ik alleen iets van een filter vinden ofzo... Heb geen zin om stofzuigertje te gaan spelen... Iemand een suggestie wat ik daar voor kan gebruiken? Zal eens wat zoeken in dit forum :)
[..]
vergeet niet de luchtkoker naar de bodem :)
Heb voor mezelf ook een ge-modde full tower staan (InWin Q700 :9~), maar dit is het schattige computertje van m'n vriendin :)
Klein ding ;)
Pagina: 1