Hoogfrequente piep uit pc

Pagina: 1
Acties:

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:20

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
Ik zat net het volgende topic te lezen:

[topic=527697/1/25]

en daarin werd dit antwoord gegeven:
Op dinsdag 18 juni 2002 11:08 schreef polaris het volgende:
Het zal de voeding wel zijn. Computers hebben schakelende voedingen, die op hoge frequenties werken. Meestal ligt de frequentie boven de gehoorgrens, maar soms ook er onder. In dat geval wil de transformator nog wel eens gaan meetrillen op een hoorbare frequentie en het resultaat is een hoog piepgeluid. Ik ben bang dat er niet veel aan te doen is.
Had er bij voedingen wel eens van gehoord. Denk je dat dit ook mogelijk is in een CPU ? Heb hier een laptop staan die een zachte hoog-frequente piep geeft als de CPU belast wordt. Voorbeeld: als in Photoshop een filterbewerking gemaakt wordt, hoor je heel zachtjes een hoogfrequente piep (niet van de speakers) zolang als de bewerking duurt. Ik heb het probleem al vaker gehoord van met name laptop gebruikers. Iemand een idee hierover ?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

de cpu zelf zal geen piepgeluid geven, misschien de koeler wel, maar de cpu zelf geeft in principe geen geluid.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De CPU zelf maakt nooit geluid. Hij is solid-state, er zit eenvoudigweg niets in wat kan trillen. En als het dat al kon, dan zit het in het Megahertzengebied, wat je dus van je leven niet hoort. Het kan ook wel de voeding zijn, die meer werk moet leveren als de CPU zwaar belast wordt.

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 12:30 schreef YellowCube het volgende:
8<

Had er bij voedingen wel eens van gehoord. Denk je dat dit ook mogelijk is in een CPU ? Heb hier een laptop staan die een zachte hoog-frequente piep geeft als de CPU belast wordt. Voorbeeld: als in Photoshop een filterbewerking gemaakt wordt, hoor je heel zachtjes een hoogfrequente piep (niet van de speakers) zolang als de bewerking duurt. Ik heb het probleem al vaker gehoord van met name laptop gebruikers. Iemand een idee hierover ?
Sommige spoelen (ontstoring etc)maken wel eens een hoog piepgeluid. Het kan zijn dat als je je CPU meer belast, er meer stroom getrokken wordt en dat dit een uitwerking heeft op die dingen.
Probeer voor de gein eens een }:O te installen; waarschijnlijk hoor je het geluid dan permanent.

De makkelijkste remedie is het vervangen van het betreffende onderdeel, alleen zal dat bij een laptop een beetje lastig zijn.
Als het geluid niet irritant is, lekker laten zitten.