SMD onderdeel los van moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Smackers
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb gisteren de Zalman 5100-Cu gekocht. Vandaag geinstalleerd. Ik deed de computer aan maar alleen de fans gingen draaien. Geen beeld, geen hd die upspint. Bij de speaker een paar hele zachte plopjes, geen piepjes. :(
Ik heb alles van mijn mobo gehaald. Bij het verwijderen van de Zalman zag ik dat er in de buurt van de socket een smd onderdeeltje los lag, naast de plek waar die vast hoort te zitten. Deze is los gekomen doordat dit onderdeeltje erg dicht bij 1 van de 4 gaten rond de socket zat.
Wat zal ik nu doen? Proberen zelf te solderen? Ik heb wel soldeer ervaring maar niet met smd onderdelen. Valt dit onder de garantie? Denk het niet want het komt dus door die Zalman. Is het waarschijnlijk dat het moederbord het ooit nog gaat doen?

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 04:40

Brazza

Byte me!

Ik geef je weinig kans ;( ZOnde van de Dragon...

Verwijderd

Mja, wat je kunt proberen, nu het toch al naar zijn gootje is, die SMD heel lichtjes op te warmen met de bout.

Sommigen SMD's mogen heel wat graadjes hebben.

Verwijderd

SMD kanej eventueel vervangen door een "gewone" weerstand, het ligt natuurlijk wat voor SMD hetis.

Bij mijn Goldfinger device is er ook een X een smd doorgebrand ( vraag niet hoe het kon gebeuren ).

Maar heb hem dus vervangen door een weerstandje.... koste mij destijd 10 cent :)

Maar ik zou het eerst zelf proberen te solderen, zorg voor een soldeerbout met een schone en kleine punt.
Dat werkt het makkelijkst.

GOOD LUCK !

Verwijderd

Daar heb je helemaal gelijk in ja. Op de SMD staat heeel pietepeuterig de weerstand. Plaats daar een standaard weerstand tussen met ong. dezelfde antal ohms om eens te proberen :)

Waarschijnlijk zal je indien het moederbord heel miereneukerig is, exact dezelfde weerstand waarde moeten nemen.

Verwijderd

ik heb het zelfde probleem met mij server maar als ik em een keetje snel aan en uitzet wert ie gewoon :r

Verwijderd

Ik zou het terug brengen naar de winkelier, en zeggen dat hij niks doet. Misschien krijg je een nieuwe mb:)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 15:13

AcouSE

Swedish Chef

Helemaal eerlijk is het niet, maar als je hem netjes wegpeutert, dan komt je leverancier daar niet achter en kan je dus eventueel een nieuwe krijgen (garantie).

• Smackers
  • Niet online
Ik heb het componentje net vast gesoldeerd. Na het booten hoorde ik nog steeds een paar zeer zachte plopjes. Volgens mij zouden er duidelijke piepen hoorbaar moeten zijn als er niets in het moederbord zit. Hij is dus waarschijlijk echt overleden :(.

Ik hoop dat er geen andere onderdelen kapot zijn gegaan. Misschien moet ik maar eens aan een nieuw moederboard gaan denken. Terugbrengen kan denk ik niet want dan zien ze dat er een componentje mist (als ze tenminste goed kijken).
Mijn nieuwe moederbord moet in ieder geval geen onderdelen vlak naast de gaten rond de socket hebben. Iemand een goed idee voor een nieuw mobo?

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 15:07
Ik heb een SMD elementje van mijn voodoo3 afgeketst bij het verwijderen van het heatsinkje :( Ik heb hem eerst voorichtig vastgelijmd, daarna verwarmd en de solderingnen weer aanelkaar gesmolten; De kaart heeft nooit problemen gehad :) Maar ik de print bij jou niet beschadigd? (zo niet heb je 90% kans dat hij het weer doet)

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Dan heb je best een probleem..

Garantie heet zoiets geloof ik :) En als ze zeiken heb je in ieder geval geprobeerd :)

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Gewoon terugbrengen, als je nog niet eens een koeler erop kunt zetten zonder dat een weerstand erafvalt..

Normaal gesproken gaan ze echt niet met een loep kijken wat er mee aan de hand is.
Ze smijten hem hoogstens in een testbak en zien dan dat hij het niet doet.

Een ontbrekend smd-tje valt echt niet op, d'r ontbreken wel vaker onderdelen op een moederboard omdat er weer eens een revisie is, of dat een ander type board net een andere schakeling nodig heeft.

• Smackers
  • Niet online
Hij doet het weer :) Na het plaatsen van de CPU gaf hij een duidelijke piep. Nu heb ik hem weer in elkaar gezet, en alles doet het nog. 8-)
Ik heb meteen maar die kartonnen ringetjes die bij de Zalman koeler zitten bijgeknipt. Nu kan er tenminste niets meer losraken.

Dit scheelt me weer een nieuw moederbord :D.

Verwijderd

Dus.... je draait nu met een onderdeel minder op je mobo?

Zou je je haast afvragen wat het ding deed dan :D

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Op dinsdag 18 juni 2002 18:58 schreef Vipertje het volgende:
Dus.... je draait nu met een onderdeel minder op je mobo?

Zou je je haast afvragen wat het ding deed dan :D
Lezen!!!! :+
Hij had hem al gesoldeerd, maar hij deed nog niks!

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Pagina: 1