KDEbase 3.01 -> cannot find -lssl

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
bij het compilen van de KDE-base package krijg ik deze fout in de directory /kdebase-3.0.1/kcontrol/crypto
/usr/bin/ld: cannot find -lssl
Ik kan hieruit opmaken dat het met SSL te maken heeft. Ik heb de nieuwste OpenSSL van de ftp gehaald.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Compiler: GCC 3.1

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:10

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Heb je wel ook meteen de development-libraries geïnstalleerd?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• LollieStick
euh.... nee. alleen openssl-0.9.6d.tar.gz van de ftp van openssl. Deze heb ik geïnstalleerd en toen KDE Base gecompiled. Waar moet die development kit staan dan? ik zie hem niet op de ftp.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat staat er in je kdebase/config.log over OpenSSL? Ik zie dat er geen speciale dev-package van bestaat, dus ik neem aan dat je wel alles hebt. Na het installeren van OpenSSL moet je waarschijnlijk weer je config.status/config.log weggooien om te zorgen dat het configure-script opnieuw gaat zoeken naar OpenSSL.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• LollieStick
ik heb het in deze volgorde gedaan:
/kdebase-3.0.1# ./configure
/kdebase-3.0.1# make clean
downloaden OpenSSL
/openssl-0.9.6d# ./configure
/openssl-0.0.6d# make
/openssl-0.9.6d# make install
/kdebase-3.0.1# ./configure; make
edit:

* LollieStick zag dat bij make clean het configure.status script niet werd weggegooid, heefth et nu weg gegooid en probeert het opnieuw.

• LollieStick
het werkt nog niet :(
Dit is de complete melding:
make[3]: Binnengaan van map `/kdebase-3.0.1/kcontrol/crypto'
g++ -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I../.. -I/usr/local/kde/include -I/usr/local/qt/include -I/usr/X11R6/include -I/usr/local/ssl/include -DQT_THREAD_SUPPORT -D_REENTRANT -O2 -fno-exceptions -fno-check-new -DQT_CLEAN_NAMESPACE -DQT_NO_COMPAT -DQT_NO_ASCII_CAST -c kcm_crypto_la_closure.cpp -fPIC -DPIC -o .libs/kcm_crypto_la_closure.o
/bin/sh ../../libtool --mode=link --tag=CXX g++ -O2 -fno-exceptions -fno-check-new -DQT_CLEAN_NAMESPACE -DQT_NO_COMPAT -DQT_NO_ASCII_CAST -o kcm_crypto.la.closure kcm_crypto_la_closure.lo -R /usr/local/kde/lib -R /usr/local/qt/lib -R /usr/X11R6/lib -L/usr/X11R6/lib -L/usr/local/qt/lib -L/usr/local/kde/lib -module -avoid-version -no-undefined crypto.lo certexport.lo kdatetimedlg.lo kcm_crypto_la_meta_unload.lo -lkdeui -lkio -lssl -lcrypto
g++ -O2 -fno-exceptions -fno-check-new -DQT_CLEAN_NAMESPACE -DQT_NO_COMPAT -DQT_NO_ASCII_CAST -o kcm_crypto.la.closure .libs/kcm_crypto_la_closure.o .libs/crypto.o .libs/certexport.o .libs/kdatetimedlg.o .libs/kcm_crypto_la_meta_unload.o -L/usr/X11R6/lib -L/usr/local/qt/lib -L/usr/local/kde/lib -L/usr/local/lib/gcc-lib/i686-pc-linux-gnu/3.1 -L/usr/local/lib/gcc-lib/i686-pc-linux-gnu/3.1/../../.. -L/gcc-3.1/i686-pc-linux-gnu/libstdc++-v3/src -L/gcc-3.1/i686-pc-linux-gnu/libstdc++-v3/src/.libs -L/gcc-3.1/gcc /usr/local/kde/lib/libkio.so /usr/local/kde/lib/libkdeui.so /usr/local/kde/lib/libkdefx.so -lXrender /usr/local/kde/lib/libkdesu.so /usr/local/kde/lib/libkdecore.so /usr/local/kde/lib/libDCOP.so -lqt-mt -lpng -lX11 -lSM -lICE -lpthread -ldl -lXext -lresolv -lutil -lz /usr/lib/libfam.so /usr/local/lib/libstdc++.so -lm -lc -lgcc_s -lssl -lcrypto -Wl,--rpath -Wl,/usr/local/kde/lib -Wl,--rpath -Wl,/usr/local/lib -Wl,--rpath -Wl,/usr/local/kde/lib -Wl,--rpath -Wl,/usr/local/lib -Wl,--rpath -Wl,/usr/local/qt/lib -Wl,--rpath -Wl,/usr/X11R6/lib
/usr/bin/ld: cannot find -lssl
collect2: ld returned 1 exit status
make[3]: *** [kcm_crypto.la.closure] Fout 1
make[3]: Weggaan uit map `/kdebase-3.0.1/kcontrol/crypto'
make[2]: *** [all-recursive] Fout 1
make[2]: Weggaan uit map `/kdebase-3.0.1/kcontrol'
make[1]: *** [all-recursive] Fout 1
make[1]: Weggaan uit map `/kdebase-3.0.1'
make: *** [all] Fout 2
linux:/kdebase-3.0.1 #

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Aangezien je wel een goede SSL-versie geïnstalleerd hebt, ligt het denk ik aan je include-paths. De lib zal er wel staan, maar kan niet gevonden worden. Zou je eens kunnen kijken waar het bestand 'ssl.h' zich bevindt en of die directory wel in het rijtje met -I/some/dir staat dat in de uitvoer van make staat?

• LollieStick
ssl.h staat in /usr/local/ssl/include/openssl. in de make zie ik /usr/local/ssl/include

dit lijkt mij dus wel goed te zijn.

• PCR
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Ik schop deze omhoog omdat ik ook de dingen heb geprobeerd die verschillende users al gepost hebben hier maar geen antwoord ontdek hier.
Heeft iemand dus enig idee hoe ik dit kan oplossen? :)

Codedivision | Freedom Internet

• LollieStick
Je hebt dus wel ssl.h ergens in een directory staan? Ik had hem in de hier boven genoemde directory, bij jou kan dat anders zijn. Welke distro gebruik je?

• PCR

PCR

LinuxUser schreef op 26 oktober 2002 @ 11:41:
Je hebt dus wel ssl.h ergens in een directory staan? Ik had hem in de hier boven genoemde directory, bij jou kan dat anders zijn. Welke distro gebruik je?
Ik heb debian

• PCR

PCR

Ik ben er al achter :)
De lib-files van open-ssl zijn ingepakt, die moet dus even uitgepakt worden. Toch raar; je gaat er niet vanuit dat die ingepakt zijn :?

Pagina: 1