Toon posts:

[CDROM]Booten wil niet, bootsequence staat goed...

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
volgende probleem:

mijn oude computer wil niet meer booten vanaf CDROM terwijl bootsequence in de volgende volgorde staat:
CDROM, C, A
Ik had eerst smoothwall (linux router/firewall) geïnstalleerd op die bak. Daarna wil ik formatteren, dat ging niet helemaal zoals ik wilde. Dus Partition Magic rescue disks erbij en alle partities verwijderd en nu 1 grote activieve primaire FAT32 c:\ partitie. Daarna ook nog voor de zekerheid FDISK /mbr gedaan.

Daarna cdrom erin en dan krijg ik de melding:

BOOT FROM ATAPI CDROM: Failure
of
FD 1.44MB System Type-(00) en dan alsnog een failure
of
FD *%#|§ System Type-(00) en dan alsnog een failure
Ik heb het met verschillende bootables geprobeerd, die het voorheen altijd wel deden op die computer. De cdroms werken allemaal prima op mijn nieuwe comp

Wanneer ik BTW mijn oude comp opstart met win98 bootdisk dan kan ik gewoon mijn cdrom benaderen, hij is dus niet stuk...

Info over bios:
ROM PCI/ISA BIOS (PI55T2P4)
CMOS SETUP UTILITY
AWARD SOFTWARE, INC.
Heeft iemand tips voor mij?

[EXTRA]Wanneer ik een Debian Linux Bootcdrom gebruik werkt het wel na behoren, alle andere soort bootcdroms: win98, win2k, winxp werken allemaal niet. Ik had er eerst een linux os opstaan, in de vorm van Smoothwall, heeft die iets veranderd ofzo zodat ik niet meer normaal kan booten met cdroms???

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Zet de pc aan, doe laatje open, en leg de cd erin. Doe hem NIET dicht.
Druk dan op de reset knop. Nu zal de pc zelf het laatje dichtdoen, en de cd zal gaan spinnen. Nu is de cd optijd op snelheid om te melden dat hij bootable is.

Heb het zo ook wel eens opgelost. Als de cd eral inzat toen ik resette, dan pakte hij hem ook niet.

Juist

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 12:32 schreef Jeldert het volgende:
Zet de pc aan, doe laatje open, en leg de cd erin. Doe hem NIET dicht.Druk dan op de reset knop. Nu zal de pc zelf het laatje dichtdoen, en de cd zal gaan spinnen. Nu is de cd optijd op snelheid om te melden dat hij bootable is.
je oplossing werkt helaas niet.

Debian en Red Hat cdroms werken wel! Maar andere Windows cdroms dus niet meer! Hoe kan dit:?

Verwijderd

tog maar ff beter lezen voordat ik post :+

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op dinsdag 18 juni 2002 12:46 schreef steve-a17 het volgende:
je hebt geenbootable versie :+
als je niets zinnigs te vertellen hebt... zeg dan ook niets..

Maar hij doet het dus wel in je eigen computer, maar niet in die andere hm probleem kende ik... nooit opgelost trouwens...

probeer het bios eens te clearen of voordat je Met windows opstart, eerst met een diskette opstarten dan

fdisk, alle partities weghalen,
dan opnieuw opstarten met disketten
fdisk /mbr
herstart
en dan booten van cd? werkt het dan?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

First of all, je gebruikt waarschijnlijk een slecht gekopyeerde cd van windows (copy lees backup) waardoor de cd niet bootable is.

Second of all, stop de cd voor de grap is in de writer (als je die hebt)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 12:53 schreef camelnl het volgende:
First of all, je gebruikt waarschijnlijk een slecht gekopyeerde cd van windows (copy lees backup) waardoor de cd niet bootable is.

Second of all, stop de cd voor de grap is in de writer (als je die hebt)
Ik gebruik originele cds van windows

De cds hebben altijd gewerkt op de oude comp en werken nog steeds op mijn nieuwe comp

Lees aub mijn stuk nog eens door, ik denk dat het iets met mijn vorige linux distro te maken heeft

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

ga het dan maar in NOS proberen

Verwijderd

Euh, ok, Linux heeft niets te maken met je opstartprocedure, tenzij er bij iemand bekend is dat je met een normale linux installatie je bios kan programmeren?

Flash anders eerst je bios eens met een nieuwe bios.......tip: als je dit nog nooit hebt gedaan doe het dan nietzelf, het gebeurd vaak genoeg dat mensen het zelf doen en dat ze een nieuwe bioschip moeten bestellen.....

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 14:21 schreef camelnl het volgende:
Euh, ok, Linux heeft niets te maken met je opstartprocedure, tenzij er bij iemand bekend is dat je met een normale linux installatie je bios kan programmeren?

Flash anders eerst je bios eens met een nieuwe bios.......tip: als je dit nog nooit hebt gedaan doe het dan nietzelf, het gebeurd vaak genoeg dat mensen het zelf doen en dat ze een nieuwe bioschip moeten bestellen.....
Je verhaal klopt inderdaad dat de een GNU/Linux distro nix met je bios heeft te maken.

Ik zal de nieuwe bios eens flashen, maar ik begrijp niet w'rom het daarvoor altijd wel gewerkt heeft en nu alleen nog GNU/Linux distro's willen booten :?

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Op dinsdag 18 juni 2002 14:27 schreef bokkel het volgende:

[..]

Je verhaal klopt inderdaad dat de een GNU/Linux distro nix met je bios heeft te maken.

Ik zal de nieuwe bios eens flashen, maar ik begrijp niet w'rom het daarvoor altijd wel gewerkt heeft en nu alleen nog GNU/Linux distro's willen booten :?
Revenge of the penguin? :)

Verwijderd

Topicstarter
OPGELOST

Voor de geïnteresseerden:

Nieuwste AWARD BIOS voor mijn al best wel oude mobo opgezocht en gevonden.

Jumper verzet zodat ik kon flashen

met aflash.exe is flashen een eitje en goed te controleren.

ik ging van een bios van '96 naar een bios van eind '98 dus daar zit nogal een tijd tussen.

Power down, start up

Setup defaults geladen in bios en bij bootsequence veel meer mogelijkheden opeens.

Wel weer gewoon voor [cdrom, c, a] als sequence gekozen

Daarna smoothwall cdrom erin en hoppa gaan met die banaan!

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 12:48 schreef ThaNetRunner het volgende:

[..]

als je niets zinnigs te vertellen hebt... zeg dan ook niets..

Maar hij doet het dus wel in je eigen computer, maar niet in die andere hm probleem kende ik... nooit opgelost trouwens...

probeer het bios eens te clearen of voordat je Met windows opstart, eerst met een diskette opstarten dan

fdisk, alle partities weghalen,
dan opnieuw opstarten met disketten
fdisk /mbr
herstart
en dan booten van cd? werkt het dan?
net alsof het zin heeft om je partities weg te halen je boot van cd dus dan heeft je hdd er nix mee te maken he wijsneus.

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 18:29 schreef bokkel het volgende:
OPGELOST

Voor de geïnteresseerden:

Nieuwste AWARD BIOS voor mijn al best wel oude mobo opgezocht en gevonden.

Jumper verzet zodat ik kon flashen

met aflash.exe is flashen een eitje en goed te controleren.

ik ging van een bios van '96 naar een bios van eind '98 dus daar zit nogal een tijd tussen.

Power down, start up

Setup defaults geladen in bios en bij bootsequence veel meer mogelijkheden opeens.

Wel weer gewoon voor [cdrom, c, a] als sequence gekozen

Daarna smoothwall cdrom erin en hoppa gaan met die banaan!
Fijn dat die biosflash die ik adviseerde heeft geholpen. Ik weet wat het is om te zitten rotzooien en je weet niet wat er mis gaat. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 14:47 schreef camelnl het volgende:

[..]

Fijn dat die biosflash die ik adviseerde heeft geholpen. Ik weet wat het is om te zitten rotzooien en je weet niet wat er mis gaat. :)
Ja je hebt helemaal gelijk, voor de tweede keer in deze thread :D

thnx iig!
Pagina: 1