netwerk via printerpoort??

Pagina: 1
Acties:

• ursel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik vroeg me af of het mogelijk is om een netwerk aan te leggen via de printerpoort???

Heb een programma dat alleen onder dos werkt op een 486.
Alleen deze computer kan het niet aan om op ons lan-netwerk te komen. We hebben er wel een PII 450 er naast staan, welke onder w95 draait.

Is het mogelijk om deze 2 via printerpoort aan elkaar te schakelen??

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Je bedoelt de paralelle poort, Je kan hem iig met 1 comp verbinden dan, maar dat is niet echt snel en of je em vandaaruit kan doorsturen naar de rest van de LAN weet ik niet.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
directe kabelverbinding misschien :?
anders heb je intralink oid....weet niet precies hoe het heet, maar zoiets was het

daarmee kan je tussen 2 dos computers hd's delen via lpt poort :)

Verwijderd

Ik gebruik zelf voor een hele oude computer een netwerkkaartje op de parralle poort. Het bestaat dus wel. Enige echte probleem zijn drivers.

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
een nulmodem er tussen.

Ik heb ooit een keer een ring netwerk gezien via de seriele poorten :-) Daar werden netwerkgames op gespeeld. Dus je Com1 krijgt alles van de Com2 van de compu er voor, en geeft via zijn Com2 alles door aan de Com1 van de volgende, en zo rond in een kringetje.

Verwijderd

Dat kan dus niet he, nulmodem is alleen mogelijk tussen 2 compu's |:(

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op dinsdag 18 juni 2002 11:56 schreef Kimo-sabe het volgende:
Dat kan dus niet he
Helaas, flauwekul :) Omdat je twee pc's kan koppelen, kan je d'r ook drie koppelen - wat wel betekent dat er per pc twee keer zoveel hardware nodig is, maar de meeste bakken zijn toch wel met 2 seriele poorten uitgerust :)

Zoals gezegd: het enige echte probleem is het vinden van de juiste drivers.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Jelle Niemantsverdriet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:13
Op dinsdag 18 juni 2002 11:45 schreef veldmuis het volgende:
anders heb je intralink oid....weet niet precies hoe het heet, maar zoiets was het
Volgens mij het heet interlink, daarmee moet je via Google wel een eind kunnen komen. Zit standaard bij DOS.

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 12:19 schreef Jelle Niemantsverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij het heet interlink, daarmee moet je via Google wel een eind kunnen komen. Zit standaard bij DOS.
interlnk en intersrv of zo iets de ene is voor de server en de ander voor de client. je hebt ze beide nodig. ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar het heeft ooit eens in de computer idee gestaan, 3 jaar terug ofso

maar windows heeft de directekabelverbinding. hiermee kun je in ieder geval wel mapjes delen via de printerpoort.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 12:17

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op dinsdag 18 juni 2002 12:16 schreef Rataplan het volgende:

[..]

Helaas, flauwekul :) Omdat je twee pc's kan koppelen, kan je d'r ook drie koppelen - wat wel betekent dat er per pc twee keer zoveel hardware nodig is, maar de meeste bakken zijn toch wel met 2 seriele poorten uitgerust :)

Zoals gezegd: het enige echte probleem is het vinden van de juiste drivers.
Dat zou kunnen ja.. Maar leg mij dan es uit welk programma daar gebruik van maakt? |:( Nullmodem links zijn bedoelt voor links tussen 2 computers zoals gezegd. Ja je kan meer computers linken, maar hoe maak je er dan gebruik van, als er geen enkel stukje software voor is? Interlink is overigens ook bedoelt voor de 'link' tussen 2 computers, die heb ik zelf nog veel gebruikt ;) Mooi programma btw.

Ik kán ernaast zitten, maar ik denk t niet >:) Maar als ik t toch fout heb, vertel t me dan.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 18:32

Eraser127

Nijkerk

hebben wij ook voor noodgevallen, parallele kabel maken en Fastlynx downen

Afbeeldingslocatie: http://www.cablingdirectory.com/pinouts/images/parallellaplinktable.gif

My Discogs

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op dinsdag 18 juni 2002 12:41 schreef Eraser127 het volgende:
hebben wij ook voor noodgevallen, parallele kabel maken en Fastlynx downen
Hehe precies, als laatste redmiddel voor oude bakken ;)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Verwijderd

zie PLIP
Kan je tcp/ip over paralelle poort draaien als ik't goed heb onthouden. Zit iig in Linux

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Onder andere door Xircom en Silicom zijn er parallelle-poort adapters geweest in versies die ARCnet, 10 Mbps Ethernet en TokenRing mogelijk maakten. Ik gebruik een Silicom-exemplaar om mijn 486SLC-notebookje op het net te krijgen.

Ik ben bang dat ze niet meer worden gemaakt, en dat als je er eentje 2e hands vindt er geen recentere drivers dan voor Windows 3.11 bestaan.

Silicom (de Israelische versie, www.silicom.il, niet www.silicom.com) had DOS en Win 3.1x, maar bestaat al niet meer.
Xircom is ondertussen een onderdeeltje van Intel, en heeft inderdaad alleen DOS en Win 3.1x.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 12:26 schreef Wolkjeh het volgende:

[..]

Dat zou kunnen ja.. Maar leg mij dan es uit welk programma daar gebruik van maakt? |:( Nullmodem links zijn bedoelt voor links tussen 2 computers zoals gezegd. Ja je kan meer computers linken, maar hoe maak je er dan gebruik van, als er geen enkel stukje software voor is? Interlink is overigens ook bedoelt voor de 'link' tussen 2 computers, die heb ik zelf nog veel gebruikt ;) Mooi programma btw.

Ik kán ernaast zitten, maar ik denk t niet >:) Maar als ik t toch fout heb, vertel t me dan.
Diablo 1 bevat in de handleiding een kilometer tekst over hoe je met 3 seriele kabels 4 pcs aan elkaar kan knopen om zo 4player partys te spelen zonder netwerkkaarten. t enige dat je nodig hebt zijn vrije compoorten (in de tijd van seriele muizen nogal een opgave) en een hooooop kabel.

oh, en 4 pcs en 3 vrienden. voor sommigen ook nog een hele opgave ;)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dan heb ik nix gezegd :)

Achteraf wist ik van het bestaan van adapters wel af, waarmee je netwerkies kon bouwen, maar dat je met genoeg kabels ook gewoon door kon linken wist ik dus echt niet :z Nouja, leer ik ook weer wat :)

Misschien komt t omdat wij vroeger maar 2 pc's thuis hadden ;)

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Op dinsdag 18 juni 2002 22:22 schreef Wolkjeh het volgende:
Dan heb ik nix gezegd :)

Achteraf wist ik van het bestaan van adapters wel af, waarmee je netwerkies kon bouwen, maar dat je met genoeg kabels ook gewoon door kon linken wist ik dus echt niet :z Nouja, leer ik ook weer wat :)

Misschien komt t omdat wij vroeger maar 2 pc's thuis hadden ;)
Als je per PC twee vrije com poorten hebt kan je met twee nulmodemkabels ook twee links maken tussen je compu's, bijv van bak A com1 naar bak B com2 en van bak B com1 naar bak A com2. Heb je in ieder geval dubbele bandbreedte :-) Het principe blijft hetzelfde voor meer dan twee PC's
Pagina: 1